Aan/Uit reactie met gas loslaten en gas geven

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ArjanK
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 14-01-2022, 18:16
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 XT (2015)

Aan/Uit reactie met gas loslaten en gas geven

Bericht door ArjanK »

Hallo Strommers,

Ik rij nu al een paar maanden met grote tevredenheid op mijn V-strom 650XT uit 2016 maar wat mij niet bevalt is het aan/uit gevoel met gas geven.
Vooral in lagere versnellingen is ze erg gevoelig op het gas. Als je gas los laat remt ze sterk op de motor af en geef je dan iets gas reageert ze er heel sterk op. Echt een alles of niks gevoel. Vooral in file rijden erg irritant. :evil:
Krijg er gewoon een zere pols van om het een beetje onder controle te houden.
Verder loopt het bok soepel en houd niet in. Heeft 34000 km gelopen.

Zijn er meer die dit gevoel hebben? Zo ja, wat is de oplossing? Heb al gezocht op het forum maar kon niet echt iets vinden.

Groet Arjan
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2949
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Aan/Uit reactie met gas loslaten en gas geven

Bericht door Tulipan »

Gooi er eens een half flesje injectie reiniger in bij het voltanken O:-)

injectie reiniger
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Erinanco
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 01-06-2018, 15:52
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Aan/Uit reactie met gas loslaten en gas geven

Bericht door Erinanco »

Hoi . Toen ik van een oude Guzzi overstapte op de 650 V-strom was ik ook even verrast door het snelle oppakken !
Misschien heb je tot nu toe met dikke handschoenen gereden , waardoor het fijne gevoel wat ontbreekt ?
Maar ook is de eerste versnelling erg kort , ik rijd altijd weg in de tweede !
Gaat prima , veel soepeler.
Banjer
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 01-06-2018, 00:21
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT

Re: Aan/Uit reactie met gas loslaten en gas geven

Bericht door Banjer »

Als je er echt niet aan kunt wennen is dit mogelijk een oplossing: https://www.g2ergo.com/shop/g2-street-t ... be-suzuki/
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Aan/Uit reactie met gas loslaten en gas geven

Bericht door TT-Strom »

Even mee leren omgaan en neem niet een te lage versnelling.

Het blok is erg soepel, dus probeer eens een versnelling hoger.

Een V-twin remt erg af op de motor, hoort erbij. Beetje wennen aan omgaan met de gashendel en zeker niet vol dicht/open/vol dicht doen.
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Cdraaisma
Berichten: 76
Lid geworden op: za 16-05-2020, 21:02
Mijn motor is een: Suzuki V-strom

Re: Aan/Uit reactie met gas loslaten en gas geven

Bericht door Cdraaisma »

ArjanK schreef: wo 20-04-2022, 21:39 Hallo Strommers,

Ik rij nu al een paar maanden met grote tevredenheid op mijn V-strom 650XT uit 2016 maar wat mij niet bevalt is het aan/uit gevoel met gas geven.
Vooral in lagere versnellingen is ze erg gevoelig op het gas. Als je gas los laat remt ze sterk op de motor af en geef je dan iets gas reageert ze er heel sterk op. Echt een alles of niks gevoel. Vooral in file rijden erg irritant. :evil:
Krijg er gewoon een zere pols van om het een beetje onder controle te houden.
Verder loopt het bok soepel en houd niet in. Heeft 34000 km gelopen.

Zijn er meer die dit gevoel hebben? Zo ja, wat is de oplossing? Heb al gezocht op het forum maar kon niet echt iets vinden.

Groet Arjan
Ik heb het zelfde gevoel als jou,is niet prettig rijden.
Gr...Kees.
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Aan/Uit reactie met gas loslaten en gas geven

Bericht door Calimero »

Als er een motor is die soepel tussen de files door kan laveren is dat de V-Strom 650 wel! :-)}

Ik zou de raad van TT-Strom eerst maar eens opvolgen indien je dat nog niet gedaan hebt. Bij erg lage snelheden rijd ik in de tweede versnelling tussen de files door en wanneer het wat meer begint te rijden in de derde versnelling tot zo'n 50 km/uur.

Wat mogelijk ook een schokkerig gedrag kan geven is dat de motor niet goed synchroon afgesteld is. Bij een lage constante snelheid kan je dan last krijgen van een aan/uit effect. Dit wordt ook wel konstant fahr ruckeln genoemd. Gezien de kilometerstand zou je motor al een grote beurt gehad moeten hebben waarbij zowel de kleppen als de synchroonafstelling nagekeken had moeten zijn.
Groeten,
Adri
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Aan/Uit reactie met gas loslaten en gas geven

Bericht door JanF »

Ik tank de laatste jaren altijd Shell V-Power , in ieder geval altijd 98 .

Met die benzine loopt de motor beter onderin , minder aan/uit gevoel , ik vraag me trouwens af hoe dat handvat werkt , geplaatst door Banjer .
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Aan/Uit reactie met gas loslaten en gas geven

Bericht door Iron Horse »

:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
ArjanK
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 14-01-2022, 18:16
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 XT (2015)

Re: Aan/Uit reactie met gas loslaten en gas geven

Bericht door ArjanK »

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie waardevolle reacties en tips, zo te horen hoort het een beetje bij het gedrag van de V-twin. Ik kom van een BMW 1150 boxer en daarvoor een BMW 1 cilinder 650cc en die had ook zo'n aan/uit gas response.
Dat konstant fahr ruckelen weet ik alles van met die BMW 1150 :roll: gelukkig heb ik dat redelijk goed kunnen wegkrijgen.

Ik heb de motor gekocht met 28000km maar ik heb geen historie wat er gebeurd is met klepspeling en synchronisatie. Zat helaas geen boekje bij :(
De dealer heeft hem afgeleverd met een zogenaamde 'afleveringsbeurt' maar daar verwacht ik geen zaken van klepspeling en synchronisatie bij. Wel nieuwe banden en olie en ketting.

Het blok loopt verder erg soepel ook van onderuit in z'n 3 bijvoorbeeld, het probleem is vooral in lagere versnellingen bij hogere toerentallen (bv 5000rpm in z'n 2), dan is een kleine verdraaiing aan de gashendel al genoeg voor een heftige reactie. Soms ga je wel eens verzitten of je rijd over een dwars richel van een viaduct waardoor je lichaam/hand beweegt en zo'n reactie krijgt. En inderdaad die dikke handschoenen werken ook niet mee, gelukkig kunnen die nu in de kast blijven :wink:

Maar ik zal eerst de simpele tips uitvoeren zoals een flesje reiniger en euro 98, dat is zo gebeurd en weet ik na een week of dat effect heeft.

Daarna zal ik bij de volgende beurt de klepspeling en synchronisatie laten uitvoeren, de beurt doe ik trouwens zelf alleen klepspeling en synchronisatie heb ik de middelen niet voor. Bij de boxer kon ik dat zelf met een waterkolom en een paar schroevendraaiers en steeksleutels :D
Dit zijn toch wel de 2 basis dingen om een motor goed te laten lopen.
Voor mijn gevoel zit het deels ook wel in de synchronisatie en afstelling van de gaskabels.
De oplossing van Banjer lijkt mij daarom ook wel wat met die gashendel. @Banjer heb jij dit zelf ook gemonteerd?

Nou we hebben weer stof tot nadenken en ik hou jullie op de hoogte!

Bedankt en drive safe!
Arjan
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Aan/Uit reactie met gas loslaten en gas geven

Bericht door JanF »

Nu snap ik het van die gashandel , ik had niet op het driehoekje geklikt !

Heeft iemand hier ervaring mee ?
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Aan/Uit reactie met gas loslaten en gas geven

Bericht door TT-Strom »

Driehoekje?
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Gebruikersavatar
ArjanK
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 14-01-2022, 18:16
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 XT (2015)

Re: Aan/Uit reactie met gas loslaten en gas geven

Bericht door ArjanK »

Het Play knopje :lol:
Gebruikersavatar
1037cc
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050

Re: Aan/Uit reactie met gas loslaten en gas geven

Bericht door 1037cc »

Ik heb ergens in een oud artikel gelezen dat met name de "eerdere/vroege" injectiemodellen last kunnen hebben van een aan/uit effect.
Mijn vorige motor, een 2-kleps Ducati uit 2005 met injectie had er totaal géén last van.

Aan/uit effect ligt volgens het artikel puur aan de programmering (=mapping) van de ECU. Je kunt je die mapping voorstellen als een Excel bestand. Toerental en temperatuur zijn uitgezet langs de assen in iedere cel kun je dan de hoeveelheid in te spuiten brandstof aangeven. O.a. als de overgang tussen de cellen te abrupt is of het gebied te kort, dan krijg je aan/uit. Heeft natuurlijk allemaal met emissies te maken, vandaar dat motoren erg schraal staan afgesteld.

Je zou eens aan je dealer kunnen vragen of er op jouw motor een nieuwere mapping kan worden geïnstalleerd. Weet niet of je dan ook met EURO 4 o.i.d. rekening moet houden? Vermoedelijk wel, maar dat moet de dealer weten.

Er zijn ook andere trucs om de ECU voor de gek te houden, lees daarvoor de bijdrage op dit Forum over de boosterplug. Dat is wellicht een simpele oplossing voor je. Boosterplug
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
Gebruikersavatar
ArjanK
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 14-01-2022, 18:16
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 XT (2015)

Re: Aan/Uit reactie met gas loslaten en gas geven

Bericht door ArjanK »

Bedankt voor je reactie 1037cc,

Ja die mapping ken ik, die kallibraties doen wij op mijn werk ook alleen dan met grote industriële gas motoren. Maar dat zijn aardig wat excelletjes bj elkaar hoor :wink:
Maar een goeie tip in ieder geval, bij de eerst volgende beurt zal ik eens aan de dealer vragen of er een update beschikbaar is. Ik heb vanmorgen Euro 98 getankt en daar loopt ze iets smeuïger op, maar het aan/uit blijf.
Dat van die Boosterplug heb ik ook gelezen, als na synchronisatie, kleppen stellen en update geen verbetering optreed is dat nog te overwegen.

Groet Arjan
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2949
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Aan/Uit reactie met gas loslaten en gas geven

Bericht door Tulipan »

Tulipan schreef: do 21-04-2022, 00:21 Gooi er eens een half flesje injectie reiniger in bij het voltanken O:-)

injectie reiniger
Ook al de goedkoopste ( mogelijke ) oplossing geprobeerd ?? 8)
Onder het mom van: Begin bij de basis :D
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
ArjanK
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 14-01-2022, 18:16
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 XT (2015)

Re: Aan/Uit reactie met gas loslaten en gas geven

Bericht door ArjanK »

Nee nog niet geprobeerd, heb deze week eerst euro 98 getankt. Ze loopt er wel iets smeuïger op maar het aan/uit blijft.
Ik ben gewend om "storingen" stap voor stap te doorlopen en ik weet nu dat euro 98 niet het gewenste resultaat geeft. Dus bij de volgende tankbeurt gaat er een flesje reiniger in. :)
Wordt vervolgt....

P.s. het is wel irritant soms maar de Soes gaat er daarvoor echt niet uit, heb er plezier genoeg aan :-)}
Gebruikersavatar
Willem
DL650 berijder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18-10-2004, 13:03
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Aan/Uit reactie met gas loslaten en gas geven

Bericht door Willem »

Hoi, ik had voorheen ook last van het aan/uit effect op mijn DL650 De oorzaak was dat beide gaskabels teveel speling hadden. Ik heb dat strakker gesteld en sindsdien ging het stukken beter.

Groet, Willem
Suzuki GT500, Yamaha XS750, Yamaha XS1100, MZ 250, Honda XL600V, Suzuki DL650 K4 Zwart met voorvorkrubbers, handkappen, kloontje, witte knipperlichtglaasjes, verhoogd zadel etc.
Jan1966
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
Woonplaats: gemeente Hollands Kroon

Re: Aan/Uit reactie met gas loslaten en gas geven

Bericht door Jan1966 »

Met mijn DL1000 heb ik last van het zelfde effect.
Voor deze motor is een "terugroepactie" geweest voor een aangepaste ECU.
Ik heb deze laten uitvoeren maar merkte niet veel verschil.
Ook de montage van een Boosterplug was niet de oplossing.

Ik ben momenteel op vakantie in Oostenrijk en heb afgelopen woensdag een dag rondgereden op een Ducati Multistrada V4.
Ik heb een rondje vanaf Zams via de Reschenpas-Meran-Timmelsjoch gereden.

Een prima motor met veel power. Wat mij echter opviel was dat het KFR (het schokkerige gedrag bij deellast) erger was dan bij mijn DL1000.
Al met al mag ik dus eigenlijk niet klagen (t.o.v. het gedrag van de Multistrada)

Komende woensdag ga ik de KTM 1290 Adventure R uitproberen.

Groeten uit een op dit moment erg nat Oostenrijk van Jan
Suzuki Vstrom 1000 (2014), Honda Varadero 1000 (2002), Suzuki Vstrom 650 (2004),Honda Africa Twin 750 (1996), Suzuki GS 850, Kawasaki EX500 (1991), Kawasaki ZZR1100 (1990), Honda CBR600 (1990), BMW K100 (1984), Suzuki GT500 (1976)
Gebruikersavatar
Emile
DL1000 berijder
Berichten: 518
Lid geworden op: zo 01-02-2015, 19:17
Mijn motor is een: V-Strom 1050 XT
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Re: Aan/Uit reactie met gas loslaten en gas geven

Bericht door Emile »

Ducati Multistrada's hebben wat last in de lagere toeren om de euro 5 norm te halen (werd mij als reden verteld). Heb eerder op een Multistrada 1200 gereden en die had het toen niet... Had eigenlijk de V2 als toekomstige opvolger van de 1050 uitgezocht, maar dat viel dus tegen.

Afgelopen Noorwegen trip ook nog een aantal keer ene De KTM 1290 SUPER ADVENTURE S gereden (S, niet R). Hele smooth machine, maar zodra je er bagage op zet krijgt deze snel last van onbalans. Kon mijn stuur niet loslaten, terwijl ik met de 1050 daar geen problemen mee had (on en off road). Hou daar rekening mee als je gaat proefrijden: met bagage rijdt hij heel anders...
Mijn motorroutes, video's en andere nuttige info: http://www.bumabuma.nl/motor
Jan1966
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
Woonplaats: gemeente Hollands Kroon

Re: Aan/Uit reactie met gas loslaten en gas geven

Bericht door Jan1966 »

Hoi Emile,

Bedankt voor je tip m.b.t. het rijgedrag met bagage.

Ik ga echter maar een dag op deze motor rijden en heb geen bagage (buiten een rugzakje).
Ik ben momenteel op vakantie in Vorarlberg en kwam vooraf in NL de website van Highbike tegen.
Omdat ik dit jaar de Vstrom thuis laat heb ik al in NL voor afgelopen woensdag de Multistrada en komende woensdag de Adventure gereserveerd.
Ik ga dus niet met bagage rijden.
De Ducati had overigens wel koffers. De KTM heb ik zien staan. Deze had geen koffers.
Ik ga het ervaren.

Gelukkig is de weersverwachting voor komende woensdag op dit moment goed (zon en 25 graden)
Momenteel regent het al de hele dag en zijn er her en der in Vorarlberg overstromingen en grondverschuivingen.

Gr. Jan
Suzuki Vstrom 1000 (2014), Honda Varadero 1000 (2002), Suzuki Vstrom 650 (2004),Honda Africa Twin 750 (1996), Suzuki GS 850, Kawasaki EX500 (1991), Kawasaki ZZR1100 (1990), Honda CBR600 (1990), BMW K100 (1984), Suzuki GT500 (1976)
Jan1966
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
Woonplaats: gemeente Hollands Kroon

Re: Aan/Uit reactie met gas loslaten en gas geven

Bericht door Jan1966 »

Emile schreef: vr 19-08-2022, 13:42 Hele smooth machine, maar zodra je er bagage op zet krijgt deze snel last van onbalans. Kon mijn stuur niet loslaten, terwijl ik met de 1050 daar geen problemen mee had (on en off road). Hou daar rekening mee als je gaat proefrijden: met bagage rijdt hij heel anders...
Stuur loslaten doe ik sowieso niet ;-)

Gr. Jan
Suzuki Vstrom 1000 (2014), Honda Varadero 1000 (2002), Suzuki Vstrom 650 (2004),Honda Africa Twin 750 (1996), Suzuki GS 850, Kawasaki EX500 (1991), Kawasaki ZZR1100 (1990), Honda CBR600 (1990), BMW K100 (1984), Suzuki GT500 (1976)
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Aan/Uit reactie met gas loslaten en gas geven

Bericht door Calimero »

Jan laat z'n stuur niet los. Hij gaat zelfs met z'n motor naar bed :o)
Groeten,
Adri
Cdraaisma
Berichten: 76
Lid geworden op: za 16-05-2020, 21:02
Mijn motor is een: Suzuki V-strom

Re: Aan/Uit reactie met gas loslaten en gas geven

Bericht door Cdraaisma »

Willem schreef: zo 14-08-2022, 15:11 Hoi, ik had voorheen ook last van het aan/uit effect op mijn DL650 De oorzaak was dat beide gaskabels teveel speling hadden. Ik heb dat strakker gesteld en sindsdien ging het stukken beter.

Groet, Willem
Ik heb juist meer speling gegeven en vind het nu beter.
Gr..Kees.
Plaats reactie