transmissie blokkeert

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Vstromvos
Berichten: 4
Lid geworden op: za 27-08-2022, 23:34
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

transmissie blokkeert

Bericht door Vstromvos »

Mijn transmissie blokkeert regelmatig het meest van opschakelen van 1 naar 2. Eigenlijk al heel wat jaar af en toe, maar laatste tijd steeds erger geworden Er is dan geen beweging in te krijgen. Meestal pas als de motor warm(er) is maar soms ook vrij snel. Soms ook niet. Maar met een 3 kwartier of uur rijden komt het zeker 1 x voor. Heel vervelend als je als eerste bij een stoplicht wegwilt en je kan niet opschakelen. Maar er is dus geen peil op te trekken wanneer het gebeurt. ALs ik dan even wacht 1-3 minuten lost het probleem zich vanzelf op, maar kan later toch weer optreden. Tussendoor schakelt ie perfect. Als ik hem in zijn 1 heb staan , merk ik al dat hij gaat blokkeren omdat hij niet volledig ontkoppelt. (als ik de rem loslaten gaat hij rijden ondanks dat de koppelingshendel volledig is aangetrokken).
Wie herkent dit probleem en heeft een suggestie wat er aan de hand is. Als ik bij de dealer ben, zal je zien dat hij perfect schakelt. Hij heeft er zelf ook opgereden maar niets opgemerkt, maar alleen een kwartiertje mee gereden.
hoop dat iemand van jullie mij kan vertellen wat hier aan de hand is
Gebruikersavatar
Zwabber
Berichten: 915
Lid geworden op: do 22-08-2019, 15:47
Mijn motor is een: V-Strom DL650 Adventure K8

Re: transmissie blokkeert

Bericht door Zwabber »

Soortgelijk iets ook meegemaakt en dit bleek na onderzoek te liggen aan de handvatverwarming.
Het handvat had lichte speling en hierdoor verschoof het handvat soms zodanig dat de koppelingshendel wel volledig ingetrokken kon worden (voor het gevoel dan), maar niet volledig ontkoppelde.
Na het goedzetten van het handvat kon de koppeling verder ingetrokken worden en ontkoppelde en schakelde de motor weer als vanouds
zwab·ber (de; m; meervoud: zwabbers) - uit draden bestaande veger op een steel
Vstromvos
Berichten: 4
Lid geworden op: za 27-08-2022, 23:34
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: transmissie blokkeert

Bericht door Vstromvos »

Ga het controlere n,bedankt
Vstromvos
Berichten: 4
Lid geworden op: za 27-08-2022, 23:34
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: transmissie blokkeert

Bericht door Vstromvos »

Blijkt toch dat dit niet het probleem is. Denk dat mijn kabel te veel is uitgerekt. Bij Ingetrokken koppelingshendel blijft het achterwiel doordraaien
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5039
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: transmissie blokkeert

Bericht door Sparkle Black Peter »

Dat bij de meeste zo, maar denk dat je het wiel zo stil kan houden en er geen tractie op je achterwiel zit. 8)
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Turbodesk
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 17-10-2021, 22:54

Re: transmissie blokkeert

Bericht door Turbodesk »

De actuator kan ook versleten zijn. Daar is je koppeling kabel op aangesloten en zet de trekkende beweging om in een duwende beweging.
Kapje eraf en je ziet hem zitten. Kan ook kwestie van schoonmaken en insmeren met vet zijn.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: transmissie blokkeert

Bericht door Eikie »

Wanneer is de olie ververst en is de juiste olie gebuikt?

Koppeling kan blijven ‘plakken’ of ‘slippen’ bij gebruik van de verkeerde olie
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Vstromvos
Berichten: 4
Lid geworden op: za 27-08-2022, 23:34
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: transmissie blokkeert

Bericht door Vstromvos »

Olie is goed , ook de actuator is al nagekeken.
Aanvullende info: ik ben erachter gekomen dat als ik terugschakel en elke versnelling laat opkomen , er geen blokkade optreedt, maar wel als ik meerdere versnellingen oversla. Als hij blokkeert van zijn 1 naar zijn 2 en ik de motor uitzet en ik de motor iets naar voren duw, dan schakelt ie moeiteloos naar zijn 2. Ra Ra ra?
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: transmissie blokkeert

Bericht door Eikie »

Het zou een kapotte of beschadigde synchromesh ring kunnen zijn.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Plaats reactie