Achterveer

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Rener1100s
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 20-05-2019, 20:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Achterveer

Bericht door Rener1100s »

Goedenavond

Volgend jaar staat er een rit naar Schotland op het programma.
Daar ben ik al vaker geweest met de motor maar ditmaal heb ik een bijrijdster.
Dus met z'n tweetjes en bagage. (75 + 60 + bagage)
Mijn Vstrom 1000 van 2017 al uitgerust met de Hyperpro veren, voor en achter.
Vraag mij af of de vering moet worden aangepast en dan bedoel ik een andere veer.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik wacht met spanning op de reacties,

René
Gebruikersavatar
StefanGroenestein
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 22-08-2021, 00:08
Mijn motor is een: DL650
Woonplaats: Blaricum

Re: Achterveer

Bericht door StefanGroenestein »

Mijn motor heeft recent hyperpro veren gekregen. Bij het bestellen vroeg ze of ik veel solo of duo reed. Ik rijd vaak duo + gewicht en moest dan ook het gewicht van mijn duo op geven. Je zal het even moeten proberen met de huidige veer en anders desnoods een nieuwe veer (laten) steken.

Ik heb zelf nog niet kunnen testen ivm een schouder operatie, maar ze gaven aan dat je wat meer stel bereik overhoud als je met duo en alles rijd wanneer je een zwaardere veer neemt.
:-)} Drie keer rechts is ook links :-)}
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Achterveer

Bericht door Eikie »

Adri kom er eens in 👍.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Achterveer

Bericht door Calimero »

Persoonlijk denk ik dat je huidige vering voldoet René.
Julie zijn beiden geen zwaargewichten dus een extra 'zware' veer lijkt mij niet nodig. Je zult wel je veervoorspanning moeten aanpassen. Dat kan je vrij eenvoudig op de volgende manier doen (heb ik al eerder beschreven):

Voor de juiste afstelling gebruik ik een touwtje met aan een kant een lus en aan de andere kan een zware moer. De lengte van het touwtje is zodanig dat wanneer ik de lus om mijn achterknipperlicht doe en ik alleen op de motor ga zitten, de moer de grond net raakt wanneer de vering voor mij alleen goed is afgesteld.

Gaat mijn vrouw mee achterop (al dan niet met bagage) dan stel ik op op de volgende manier mijn achtervering af.
Het touwtje gaat weer om mijn achterknipperlicht en ik verhoog de veervoorspanning aan de achterkant zodanig dat de moer de grond weer net raakt wanneer zowel mijn vrouw, ik en de eventuele bagage op de motor zitten.
In hooguit een paar minuten heb je op deze manier de achterkant op de juiste hoogte gebracht.
Mocht je op deze manier met extra belasting de achterkant toch niet op de juiste hoogte krijgen kan je altijd nog een zwaardere veer overwegen.

Succes :duim:
Groeten,
Adri
Rener1100s
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 20-05-2019, 20:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Achterveer

Bericht door Rener1100s »

Bedankt voor de info
Ik ga dit zeker uitproberen.

Wanneer het wat koeler is😉

René
Gebruikersavatar
HaZee
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 22-04-2020, 22:06
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A '07 (K7)
Woonplaats: Almere

Re: Achterveer

Bericht door HaZee »

Voor mijn vering avontuur van een 10 jaar oudere V-Strom ben ik uiteindelijk naar HK Suspension gegaan voor Wilbers vering met hydraulische verstelling. (lees mijn topic hierover op deze plek).

Wij zijn wel iets meer 'zwaargewichten' en nemen complete (welliswaar 'lichtgewicht') bepakking mee om te kamperen. Totaal berijder + passagier + gevulde bagagekoffers + motorkleding is ruim boven de 200KG dus bijna een verdubbeling van het gewicht van de kale motor ...

Na de initiële plaatsing van de veren (voor) en achterdemper ben ik recent nog terug geweest voor aangepaste afstelling (ong. anderhalf uur bezig geweest omdat eerste aanpassing niet voldoende was: allemaal helemaal gratis!!!). Instelling is nu 'helemaal los' = alleen rijden. Helemaal 'opgedraaid' (maximale voorspanning) is rijden met passagier en bagage.

Ik verwacht dat vering uit 2017 nog wel even mee moet kunnen (dat kan je op de manier zoals Calimero hieronder beschreef eenvoudig testen) maar als het totaal toch wat te wensen over laat, zijn er dus ook alternatieven voor hyperpro 8)
Plaats reactie