Originele uitlaat 2017 model modificeren?

alles over geluid...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vstrommer650
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 13-06-2021, 11:06
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 2011

Originele uitlaat 2017 model modificeren?

Bericht door Vstrommer650 »

Hallo allen,

Ik rijd momenteel op een 2011 DL650 waarvan de originele uitlaat is gemodificeerd met de hier alom bekende "pea shooter" mod.

Nu sta ik op het punt om een 650 XT uit 2017 te kopen, waar nog een originele uitlaat op zit. Ik vind online echter geen video's van dit type uitlaat die aangepast is. Is dit bij deze uitlaat ook mogelijk, of ben in dan toch genoodzaakt om een andere demper te kopen? De originele klinkt mij te braafjes... :roll:


Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Originele uitlaat 2017 model modificeren?

Bericht door Iron Horse »

Je moet natuurlijk doen wat je niet laten kunt, maar ga je met de Strom naar het buitenland dan zou ik er verder niet aan gaan klooien. Ik kocht mijn laatste tweedehands Strom ook met een uitlaat waar een paar gaten in geboord waren. Die heb ik eerst toch laten dichtlassen voor ik hem heb meegenomen. Ze zijn in Duitsland aardig kien op dit soort "aanpassingen" en rij dan liever toch wat relaxter met wat minder "mooi" geluid. Ik heb toch m'n oordoppen in, dus hoor er sowieso al weinig van. Enige reden om de uitlaat te wijzigen zouden de looks zijn.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Vstrommer650
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 13-06-2021, 11:06
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 2011

Re: Originele uitlaat 2017 model modificeren?

Bericht door Vstrommer650 »

Bedankt voor je reactie,

Vooralsnog rijd ik alleen nog in Nederland, hoofdzakelijk woon-werk en ritjes in het weekend.

Ik vind een mooi aanwezig motorgeluid toch wel erg bijdragen aan de rij beleving. Het hoeft van mij niet asociaal hard natuurlijk, maar het viel mij bij de standaard uitlaat gewoon op dat dit mij eigenlijk té zacht is.

Vandaar de vraag of er hier leden zijn die de standaard uitlaat aangepast hebben, wat bij de 1e generatie ook veel gedaan werd.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Originele uitlaat 2017 model modificeren?

Bericht door Iron Horse »

Bij m'n tweede Strom heb ik de pea shooter mod ook gedaan. Dat viel inderdaad mee. Of het nog binnen de marge zat weet ik niet meer, dat is al weer even geleden. Maar wie weet heeft iemand dat ook bij de nieuwere versie al eens gedaan.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Marc lw
Berichten: 168
Lid geworden op: wo 29-08-2012, 21:13

Re: Originele uitlaat 2017 model modificeren?

Bericht door Marc lw »

Het is natuurlijk ook van belang wat de buren er van denken als je iedere ochtend je motor start en door de straat rijdt.
Maar als je toch met oordoppen in op de motor zit is dat mooie donkere geluid toch een beetje voor een ander :-)}
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Originele uitlaat 2017 model modificeren?

Bericht door Havado63 »

In Nederland ook steeds meer geluid/snelheid metingen.
Ze gaan dit vaker doen als ze meerdere meet instrumenten hebben volgens insiders.
Mensen die naast onze mooie wegen wonen zijn ons spuugzat en er worden wegen afgesloten voor motoren vanwege geluid en snelheid.
Laatst nog stak een meneer vanaf zijn tuin langs de IJssel z'n middelvinger op.
Ik reed met 3000 omw en 50km/ uur langs met originele pijp...

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Originele uitlaat 2017 model modificeren?

Bericht door Iron Horse »

Laatst nog stak een meneer vanaf zijn tuin langs de IJssel z'n middelvinger op.
Ik reed met 3000 omw en 50km/ uur langs met originele pijp...
En dat vind ik dus onterecht. Het is natuurlijk frustrerend als je een weg langs je huis hebt waar meer verkeer langsrijdt dan je kon weten op het moment van toen je er kwam wonen. Maar als je met legale middelen rijdt dan moeten ze gaan klagen bij de gemeente of de provincie en niet de bestuurders gaan vervloeken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Vstrommer650
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 13-06-2021, 11:06
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 2011

Re: Originele uitlaat 2017 model modificeren?

Bericht door Vstrommer650 »

Ik heb mijn buren ook nooit gehoord over mijn huidige Strom met aangepaste uitlaat. Hier in het dorp wonen héél veel motorrijders, en vele motoren maken nog veel meer lawaai dan de mijne.

Onderweg ook nog nooit een middelvinger mogen ervaren. Ik rijd natuurlijk ook niet volgas langs wandelaars/fietsers/tuinen heen etc.

Na mijn mening is het uitlaat geluid van mijn huidige Strom met aangepaste uitlaat ook niet overdreven hard. Voor mij klinkt het gewoon als hoe het fabrieksaf had moeten zijn.

Vandaar de vraag; zijn er hier mensen die dit trucje hebben toegepast op een 2017 model, en kan het überhaupt met dit type uitlaat.

Verdere discussies over wel/niet teveel lawaai en metingen etc laat ik liever achterwege. :duim:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Originele uitlaat 2017 model modificeren?

Bericht door Iron Horse »

Wanneer je gaat zoeken op modificaties dan kom je de meeste tegen van het K-model. Er is er ook eentje van een 2016 model, maar de uitlaten van de 2004/5, 2016 en 2017 zijn allemaal anders. Althans aan de buitenkant. Ik denk dat als er een "pea shooter" inzit dat het effect bij allemaal ongeveer gelijk is. Als je die verwijdert dan komt het geluid niet meer helemaal buiten de uitlaat maar blijft er deels binnen wat dan weer dat aangepaste geluid geeft.

Maar van de 2017 is niks te vinden. Misschien dat je zelf de gok moet wagen? Als je een beetje handig bent is het buisje er later ook wel weer terug in aan te brengen mocht het niet bevallen. En zo niet dan is een ritje naar Gendringen (Pajec) misschien de moeite waard.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Vstrommer650
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 13-06-2021, 11:06
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 2011

Re: Originele uitlaat 2017 model modificeren?

Bericht door Vstrommer650 »

Het valt me op dat deze V-Strom een extra bevestigingspunt lijkt te hebben aan de demper, hij lijkt ook en extra pijpje te hebben aan de einddemper, als ik dit vergelijk met andere stroms. Heeft dit te maken met het rek van de zijkoffers?

Screenshot_20220724-130603_Photos.jpg
Screenshot_20220724-130618_Photos.jpg
Screenshot_20220724-131021_Photos.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 18-04-2018, 17:43
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A 2017 Geel (Champion Yellow)
Woonplaats: Leidschendam, NL
Contacteer:

Re: Originele uitlaat 2017 model modificeren?

Bericht door Peerke »

Dit pijpje hoort inderdaad bij het gemonteerde Givi kofferrek. Dat schuift over het originele uitlaat pijpje heen
Vermoedelijk om het originele uitlaat pijpje iets te verlengen en de uitlaatgassen iets meer naar beneden te laten buigen zodat de rechterkoffer op de achterste hoek niet te heet wordt of zwart wordt e.d. door de uitlaatgassen.

Groeten
Peer 🍐
Don't worry about life; you're not going to survive it anyway
Gebruikersavatar
Vstrommer650
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 13-06-2021, 11:06
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 2011

Re: Originele uitlaat 2017 model modificeren?

Bericht door Vstrommer650 »

Goh, nu je het zo zegt Peer klinkt dat inderdaad erg aannemelijk!
Plaats reactie