Grens Slovenië Kroatië

Routes (GPS of papier) in de avontuurlijke buitenlanden...
Plaats reactie
Wilco40
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 02-02-2020, 15:28
Mijn motor is een: Triumph Tiger 900
Woonplaats: Winterswijk

Grens Slovenië Kroatië

Bericht door Wilco40 »

Hallo allemaal

Ik ben voornemens naar Kroatië te gaan komende zomer, op de motor, en ben nog de laatste etappe aan het uitpluizen
Als echte Achterhoeker wordt ik helemaal psychotisch van stoplichten, files en wachtrijen, een weg is om op te rijden en niet om stil te staan
Ik weet uit ervaring dat je daar aan de grens soms veel tijd kwijt kunt zijn
Het laatse deel zou van Ljubljana naar Rijeka gaan en vervolgens de kustweg afrijden
Vraag is dus of iemand tips, ervaringen of iets zinnigs kan zeggen over de route tussen Ljubljana en Rijeka
Wat is een mooie route en waar kom ik soepel de grens over

Hoor graag van jullie
Ex vstrom rijder
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Grens slowenie kroatie

Bericht door Piet Zahut »

Grens is geen enkel probleem. Ik ben een aantal jaren geleden naar Sarajevo gereden via Slovenië en Kroatië en dat ging erg soepel!
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Wilco40
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 02-02-2020, 15:28
Mijn motor is een: Triumph Tiger 900
Woonplaats: Winterswijk

Re: Grens slowenie kroatie

Bericht door Wilco40 »

Mag ik vragen welke overgang je toen genomen hebt
De laatste jaren met de auto ging ik bij Ptuj de grens over, koste meestal toch al gauw een half uurtje
In een auto met de airco is dat nog net op te brengen
In 35 graden op een motor is dat minder
Ex vstrom rijder
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Grens slowenie kroatie

Bericht door Piet Zahut »

We zijn bij Gornji Macelj de grens over gegaan. Dat ging erg gesmeerd. Moet er wel bij zeggen dat het eind september was, dus veel vakantieverkeer was er toen niet.
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Wilco40
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 02-02-2020, 15:28
Mijn motor is een: Triumph Tiger 900
Woonplaats: Winterswijk

Re: Grens slowenie kroatie

Bericht door Wilco40 »

Moest er ff voor op de tomtom kijken, maar dat is precies de overgang die ik normaal met de auto neem, op de weg richting Ptuj.
Ok zit vast aan het hoogseizoen en dan is het daar geregeld best druk, doorgangen zat, maar ze doen er meestal maar 2 open en dan heb je al gauw een beste rij.
In ieder geval bedankt voor je reactie :worship:
Ex vstrom rijder
Gebruikersavatar
Patrick8888
Berichten: 200
Lid geworden op: za 04-07-2009, 19:31
Mijn motor is een: Zwarte DL 650 van 2004
Woonplaats: Sint Annaland

Re: Grens slowenie kroatie

Bericht door Patrick8888 »

Wil je perse van Ljubljana naar Rijeka rijden? Het kortst is dan om de Rupa grenspost te nemen maar dat is niet de beste.

Je kan ook de westkust nemen om te rijden, vind ik persoonlijk mooier. Zeker omdat je plaatsen als Porec, Vrsar en Rovinj aandoet en je rijdt dan mooi om het Lim Fjord heen.

Dan rijd je vanaf Ljubljana naar Koper. Vanaf daar kies of je gaat een stuk binnendoor of je volgt verder de kust weg richting Portoroz.
Volg je de kust dan heb je een grenspost Secovlje of binnendoor dan heb je Dragonja. Ook hier is het geluk hebben....

Omdat wij meestal naar Pula reden gingen wij een heel stuk binnendoor in Slovenie. Wij gingen dan voor Koper van de "snelweg" af en reden dan binnendoor richting Buzet (HR) Dat ging meestal zonder problemen. Ik zou de wegnummers even moeten opzoeken als je die wilt weten.

Zelfs mijn Kroatische vrienden klagen altijd over de grenscontroles tussen HR en SLO....
All the things we seem to understand are like footprints in moving sand.
There's no teacher who can teach us anything new, he can only teach the things we already knew.
Wilco40
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 02-02-2020, 15:28
Mijn motor is een: Triumph Tiger 900
Woonplaats: Winterswijk

Re: Grens slowenie kroatie

Bericht door Wilco40 »

Mijn eindoel is Starigrad, ca 50 km boven Zadar
En ik wil graag de kustweg nemen,
Ik overnacht in Ljubljana, vandaar dat de route dan grofweg via Rijeka gaat lopen
dat in combinatie met het feit dat ik zo min mogelijk via de snelweg wil en mijn lijf na 5 uurtjes begint te steigeren maakt dat het laatste stukje een puzzel is
Mijn idee was nu idd bij Rupa de grens over, maar nu lees ik dus dat Rupa niet de beste is?
Mag ik vragen op welk gebied?, wachttijd, route of......???

Hoor graag van je
Ex vstrom rijder
Gebruikersavatar
Patrick8888
Berichten: 200
Lid geworden op: za 04-07-2009, 19:31
Mijn motor is een: Zwarte DL 650 van 2004
Woonplaats: Sint Annaland

Re: Grens slowenie kroatie

Bericht door Patrick8888 »

Richting Zadar is zeker mooi, toen het nog Joegoslavie was zaten wij daar op de camping Puntamika.

Tja, de grens overgang is vaak wachten omdat men traag is en omdat er vaak maar 1 loket open is. De ene keer zit het aan de Sloveense kant en de andere keer aan de Kroatische kant. Kwestie van geluk hebben. Ook wij hebben wel eens lang moeten wachten bij een grensovergang en soms konden we ook snel er door. Ik heb het ook even aan die vriend van mij gevraagd (Hrvoje) en die zegt als je dit wilt vermijden je dan beter binnendoor kan rijden, dan heb je minder kans op lange wachtrijen. En ook dat is geen garantie. Soms kunnen ze wel eens onvriendelijk zijn, maar als je dan met een Kroaat toert scheelt dat... 8)

De route op zich is niet verkeerd.
All the things we seem to understand are like footprints in moving sand.
There's no teacher who can teach us anything new, he can only teach the things we already knew.
Plaats reactie