Boosterplug

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Roborent
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 15-09-2021, 23:45
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Boosterplug

Bericht door Roborent »

Hi allen, normaal ben ik niet van het promoten van producten maar deze wil ik jullie niet onthouden. Ik heb eerder op een R1100GS gereden uit 1995, sinds vorig jaar op een DL650 uit 2017. Waar ik wel wat aan het moeten wennen was de aan/uit response op de gashandel. Niet heel erg onoverkomelijk en met wat souplesse in de rechterpols en de fijne "anti stall" bij aangrijpen koppeling best te doen. Toch bleef het een dingetje en toen ik de boosterplug tegenkwam was de belofte dat hij juist dat "probleem" zou oplossen.

De boosterplug zorgt er voor dat de ECU denkt dat het een aantal graden koeler is dan het daadwerkelijk is. Hierdoor heb je bij stationair en oplopend of vertragend toerental een rijker mengsel wat de motor soepeler laat oppakken. Op constant rijden heeft het geen effect. Wat ik begrijp is dat bij constante snelheid de lambda sonde (o2 in de uitlaat) mede bepaald hoe rijk het mengsel moet zijn, deze info wordt bij vertragen en versnellen niet meegenomen.

Inbouwen geen probleem, in vergelijking met de BMW is de Strom een soort Japans lego, binnen 20min lag de tank eraf. Boosterplus tussen de sensor van de motor en de ECU monteren, temperatuur sensor vastmaken en klaar. Terugbouwen is zo waar nog eenvoudiger.

Resultaat is echt goed merkbaar. Het begint al met starten, je ruikt dat hij iets rijker loopt. Met wegrijden niet echt een verschil, wel merkbaar makkelijker opschakelen, mede doordat je de toeren makkelijker in lijn brengt, het beetje gasgeven helpt mee. Pakt goed op bij lage toeren. Voor mijn gevoel loopt ie makkelijker op in toeren. Terugschakelen is minder gevoelig voor de stand van de gashandel, op de motor afremmen is een stuk gemoedelijker. Hierdoor kun je ook met iets meer toeren al terugschakelen zonder dat je bij gas dicht enorm afremt op de motor. Het oppakken van gas in de bocht is echt beter geworden. Pakt soepel van gas dicht naar gas open op, dat geeft vertrouwen.

Ik merkte (in die paar ritjes) dat ik ander ging rijden. Ik rij altijd vrij relax, maar nu was het ook lekker om (soms) iets meer toeren te maken bij op en terugschakelen, soepeler op het gas en meer vertrouwen in de bocht.

Mijn gevoel zegt dat ze hem zo in de fabriek af hadden moeten stellen, maar ja... Euro normen. Over het verbruik kan ik nog niets zeggen, maar goed, het zal iets meer zijn.

Herken je het gashandel dingetje, probeer deze plug eens, een aanrader.
Gebruikersavatar
ArjanK
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 14-01-2022, 18:16
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 XT (2015)

Re: Boosterplug

Bericht door ArjanK »

Hoi Roborent,

Toevallig had ik 2 dagen geleden hierover (het aan/uit response) een vraag over gesteld op dit forum. Staat in Techniek->Motor.
Ik ervaar dat aan/uit response ook sterk op m'n 2015 V-strom. Blijkt uit de reacties toch wel een eigenschap te zijn van de V-twin.

Vooralsnog ga ik bij de volgende beurt eerst de kleppen laten stellen en synchroniseren voordat ik ga investeren in andere oplossingen.
En jou tip ga ik ook zeker meenemen in het proces om dit fenomeen eruit te halen.
Heb zelf ook BMW gereden een 1150RT, ik had er een Recyclizer tussen zitten, werkt volgens hetzelfde principe. Je krijgt er inderdaad een andere motor voor terug. Het enige nadeel is een hoger brandstofverbruik, ik ging van 1:17 naar 1:15 met mijn BMW.
Ik rij nu met mijn Strom 1:28 :-)} als dat 1:26 zou worden is het nog te overzien.

Thanks en drive safe!
Arjan
Banjer
Berichten: 169
Lid geworden op: vr 01-06-2018, 00:21
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT

Re: Boosterplug

Bericht door Banjer »

Ik heb de plug er nu een jaar in zitten, en wat betreft brandstofverbruik eigenlijk niks gemerkt, en dat hou ik constant bij.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/943532.html
Gebruikersavatar
ArjanK
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 14-01-2022, 18:16
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 XT (2015)

Re: Boosterplug

Bericht door ArjanK »

En merk je ook verschil in performance?
Coole app trouwens! Ik heb het nog in een ouderwets Excel lijstje :wink:
Banjer
Berichten: 169
Lid geworden op: vr 01-06-2018, 00:21
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT

Re: Boosterplug

Bericht door Banjer »

Mijn ervaring is vergelijkbaar met Roborent, het voelt over het algemeen allemaal wat soepeler te gaan, hij pakt wat beter op bij lage toerentallen, maar dat kan ook zomaar een gevoel zijn.
Jan1966
Berichten: 129
Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
Woonplaats: gemeente Hollands Kroon

Re: Boosterplug

Bericht door Jan1966 »

Mijn Vstrom 1000 uit 2014 is voorzien van de aangepaste ECU.

Voor plaatsing van deze ECU had ik, gelet op de ervaring van anderen die de aangepaste ECU al hadden, hoge verwachtingen.
Het effect viel mij echter tegen. Ik vind de motor niet anders lopen dan voorheen.

Mijn Vstrom heeft een K & N luchtfilter en Remus sportdemper. Mogelijk heeft dit effect op de ECU en moet het mengel nog rijker dan de aangepaste ECU deze maakt.
Een BoosterPlug zou de oplossing kunnen zijn denk ik.

Ik heb geen technische opleiding genoten en mogelijk zit ik er helemaal naast met mijn theorie.

Heeft iemand hier een mening over of al ervaring met een BoosterPlug in een Vstrom 1000 vanaf 2014?

Gr. Jan
Suzuki Vstrom 1000 (2014), Honda Varadero 1000 (2002), Suzuki Vstrom 650 (2004),Honda Africa Twin 750 (1996), Suzuki GS 850, Kawasaki EX500 (1991), Kawasaki ZZR1100 (1990), Honda CBR600 (1990), BMW K100 (1984), Suzuki GT500 (1976)
Gebruikersavatar
ArjanK
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 14-01-2022, 18:16
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 XT (2015)

Re: Boosterplug

Bericht door ArjanK »

Hoi Jan,

Als de ECU is gekalibreerd/geprogrammeerd zonder het K&N filter en de uitlaat en je plaatst achteraf deze onderdelen dan heeft dat zeker effect.
Zo'n filter heeft namelijk een andere luchtweerstand/doorstroming en de uitlaat een andere tegendruk.

Ik weet verder niet wat je verwachtingen waren bij de aangepaste ECU. Wilde je meer power of wilde je af van een bokkende motor?

Een Boosterplug zou iets kunnen zijn maar dan zou ik kijken of je hem kan uitproberen van iemand.

Groet Arjan
Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 551
Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
Woonplaats: Lanaken (Belgie)

Re: Boosterplug

Bericht door Dendrummer »

Het enige wat de boosterplug doet is de ECU voorliegen dat het kouder is dan het werkelijk is waardoor er iets meer benzine gegeven word en zo pakt de motor beter op en minder stoterig op lagere snelheid.Heb hem al op 2 motoren gehad en het werkt ,wel altijd in combinatie van een K&N luchtfilter.

Greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
Jan1966
Berichten: 129
Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
Woonplaats: gemeente Hollands Kroon

Re: Boosterplug

Bericht door Jan1966 »

Zojuist toch maar een booster plug voor mijn DL1000 uit 2014 besteld.

Ik zal hier melden of het loopgedrag van mijn motor hiermee verbeterd of de 160 euro weggegooid geld is.

Gr. Jan
Suzuki Vstrom 1000 (2014), Honda Varadero 1000 (2002), Suzuki Vstrom 650 (2004),Honda Africa Twin 750 (1996), Suzuki GS 850, Kawasaki EX500 (1991), Kawasaki ZZR1100 (1990), Honda CBR600 (1990), BMW K100 (1984), Suzuki GT500 (1976)
Jan1966
Berichten: 129
Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
Woonplaats: gemeente Hollands Kroon

Re: Boosterplug

Bericht door Jan1966 »

Gisteren de booster plug gemonteerd.

Dit is echt een fluitje van een cent.
Het werk zit hem in het verwijderen van de tank zodat je de plug kunt plaatsen.
Had de tank niet eerder verwijderd en zal de volgende keer vast sneller gaan.

Vandaag een proefrit gemaakt en ervaarde niet echt veel verschil met voorheen. De motor leek iets makkelijker op te pakken in lage toeren, maar dat kan ook tussen mijn oren zitten. Al met al voor mijn motor teleurstellend.
Wat allemaal beloofd wordt op de website van Booster Plug heb ik in ieder geval op mijn motor niet ervaren.

Mijn advies (gebaseerd op mijn ervaring met mijn motor), houdt de 160 euro in je zak.

Gr. Jan
Suzuki Vstrom 1000 (2014), Honda Varadero 1000 (2002), Suzuki Vstrom 650 (2004),Honda Africa Twin 750 (1996), Suzuki GS 850, Kawasaki EX500 (1991), Kawasaki ZZR1100 (1990), Honda CBR600 (1990), BMW K100 (1984), Suzuki GT500 (1976)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 7280
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: V-Strom DL650 2005
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Boosterplug

Bericht door Iron Horse »

Ik kan me de teleurstelling wel goed voorstellen. Maar laten we eerlijk zijn, wat verwacht je van een modificatie die uiteindelijk alleen bestaat uit een offset van de inlaattemperatuur door de ECU te foppen door er een thermistor en een weerstandje tussen te hangen. Kosten van alle onderdelen zal niet meer dan een tientje zijn. Bij BMW-rijders is die truck al erg lang gebruikt en doen men dat zelf.

Ik weet niet of je voor de aanschaf al eens op make your own boosterplug gegoogeld had, dan was je al een stuk wijzer geweest en had je deze aankoop waarschijnlijk niet gedaan. Maar dat is uiteraard achteraf geklets.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Jan1966
Berichten: 129
Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
Woonplaats: gemeente Hollands Kroon

Re: Boosterplug

Bericht door Jan1966 »

Hallo Iron Horse,

Behalve de veelbelovende recensies niet verder gekeken.
Zoals gezegd viel het effect mij tegen. Jammer maar helaas.

Gr. Jan
Suzuki Vstrom 1000 (2014), Honda Varadero 1000 (2002), Suzuki Vstrom 650 (2004),Honda Africa Twin 750 (1996), Suzuki GS 850, Kawasaki EX500 (1991), Kawasaki ZZR1100 (1990), Honda CBR600 (1990), BMW K100 (1984), Suzuki GT500 (1976)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 7280
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: V-Strom DL650 2005
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Boosterplug

Bericht door Iron Horse »

Het enige dat goed is aan het product is de marketing
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Plaats reactie