Ketting spannen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Ketting spannen

Bericht door Joske »

Hello, na circa 2000 te hebben getoerd in Wales merkte ik vanmorgen dat de fiets een wat 'tikkend' gevoel gaf en niet lekker reageerde op het gas (wat hortend en stotend). Bij het meten van de kettingspanning zag ik dat deze duidelijk te ruim was (het horten en stoten was ook steeds weg als ik de koppeling inhield).

Nu heb ik net de ketting wat strakker gezet, maar wilde toch nog een extra check hier doen om te zien of ik eea juist heb gedaan.

Heb ik het juist dat ik eerst bepaal wat het strakste punt is en dat ik OP DAT PUNT tussen de 2 a 3 cm aan uitslag/speling instel?

Ik was de eerste keer zo slim om niet op dat strakste punt te letten en nadat eea was aangedraaid stond ie daar echt te strak naar mijn gevoel.

Dus:

- Motor op jiffy
- Wielmoer los
- links + rechts evenveel slagen (ik zie dat de markeringsstrepen exact gelijk zijn, staan op '3')
- schroevendraaier tussen ketting en tandwiel om beweging te blokkeren
- Motor iets naar achteren rijden zodat eea goed onder spanning staat
- Wielmoer aandraaien

Daarna dus nameten, op strakste punt tussen de 2 en 3 cm, dus daardoor op het 'slaptste' punt wat ruimer (4 a 5?!)

Thanks
Marc lw
Berichten: 168
Lid geworden op: wo 29-08-2012, 21:13

Re: Ketting spannen

Bericht door Marc lw »

Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Ketting spannen

Bericht door Joske »

Oke, zat ik aardig goed dus ;-)
Merk nog steeds wat getik, vanmorgen op de warme ketting maar even een spray gedaan en vanmiddag nog eens checken.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Ketting spannen

Bericht door Joske »

Toch houdt de beste man geen rekening met het strakste punt en legt niets uit over jiffy vs bok, vind het wel een beetje een simpele uitleg.

Korte specifiekere vraag dan:
Op het punt waar de ketting het strakst staat moet ie dus minimaal die 2 a 3 cm uitslag hebben. Dat houdt dan dus in dat ie op het slapste punt mss wel de 5 cm kan aantikken. Klopt dat?

Ik zie in ieder geval dat de markeringen aan beide zijden gelijk staan, is daar verder nog een andere manier voor om die uitlijning te checken?

Heb ook een rolmaat gepakt en gemeten wat de afstand is van de wielmoer tot einde vd as, die lijkt tot op een mm hetzelfde zowel links als rechts.

Heb overigens het kapje vh voorste tandwiel even verwijderd, daar zat een hoop vet. Dat morgen sowieso maar even goed schoonmaken, kan nooit kwaad lijkt me.
Marc lw
Berichten: 168
Lid geworden op: wo 29-08-2012, 21:13

Re: Ketting spannen

Bericht door Marc lw »

Nog een dingetje om het nog ingewikkelder te maken ,
het is ook nog zo dat je de kettingspanning beter kunt bepalen als je op de motor zit ( voetjes van de grond)en zonder bok/jiffy.
Dat wil zeggen dat het een 2 mans/vrouws klus is omdat je niet op 2 plekken tegelijk kunt zijn.
Nou succes! :duim:
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Ketting spannen

Bericht door Joske »

:D Ja die had ik ook al ergens gezien, morgen maar eens even goed voor zitten na het ontvetten.
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Ketting spannen

Bericht door JanF »

Ik kijk altijd ook nog even of de ketting recht loopt , dus eerst de juiste spanning en kijken naar de streepjes op de achterbrug .

Dan motor in versnelling zetten en achterwiel achteruit draaien op spanning , dan kijk je langs je ketting naar voren en dat moet een rechte lijn zijn .
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Ketting spannen

Bericht door Piet Zahut »

Je ketting heeft blijkbaar een erg strak punt? Dan is het héél erg simpel want dan is je ketting versleten.... Vervangen dus.
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Ketting spannen

Bericht door Joske »

Ja zal ik ff naar laten kijken, nog 2 maanden garantie en maar 3000 a 4000 mee gereden, zal eens kijken. Geen idee hoe oud hij is. Nu na goed reinigen (week stukken TET in Wales en 2000 km binnendoor gereden dus erg vies :roll: ) lijkt eea stukken beter, zo weer eens een rondje doen.
Er zat met name bizar veel vet bij voorste tandwiel onder het kapje daar.
Zal vanmiddag eens het uiterste verschil opmeten tussen de max en min uitslag.
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Ketting spannen

Bericht door Calimero »

Die vetophoping achter het kapje van het voortandwiel moet je inderdaad af en toe verwijderen.
Wanneer het alleen vet zou zijn is het geen probleem, helaas blijft er ook allemaal zand en weet ik veel wat voor troep in achter. Wanneer er zoveel vet opgehoopt is dat de ketting er continu doorheen loopt zal dat voor een verhoogde slijtage van de ketting zorgen.
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Ketting spannen

Bericht door Joske »

Ja idd, zo dacht ik er ook over. Toch eens wat vaker aandacht aan besteden ;-)
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Ketting spannen

Bericht door Joske »

Na het spannen vd week en aansluitend reinigen en weer invetten net nog even eea nagemeten.

Heb om de 10 a 15 cm (even op de bok, onbelast) gemeten.

Momenteel zit het strakste punt rond de 2.5 a 3cm.
Het slapste punt rond de 4 cm.

Ik heb in het midden van de ketting gemeten, eerst helemaal omhoog geduwd en dan naast een rolmaat gekeken tot hoever hij zakt.

Klinkt naar mijn gevoel nog niet als versleten.
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Ketting spannen

Bericht door Piet Zahut »

Geloof mij maar, als er anderhalve cm verschil is tussen het strakste en het minst strakke punt dan is de ketting versleten... Je kunt op iedere cm van de ketting gaan meten maar daar gat het niet anders van worden vrees ik... Ga maar eens langs een motorzaak, ik vrees dat ze hetzelfde gaan zeggen....
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Ketting spannen

Bericht door Joske »

Oke, helder! Wist niet dat daar de grens al lag.
Dan ga ik inderdaad zsm even langs.
Thanks
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: Ketting spannen

Bericht door Margon »

volgens het boekje zou je het meten doen op de zijstandaard. als het via de middenbok zou moeten dan zou die er standaard op zitten denk ik.. :wink:
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Ketting spannen

Bericht door Joske »

Net even laten bekijken door de dealer, en inderdaad teveel verschil qua uitslag...die is op.
Volgende week een nieuwe set erop.

Gezien de garantie geven ze een soort van coulance (ze gaan weinig tot geen uurloon rekenen), heb er toch ook al 6K mee gereden. Kan niet anders zeggen dan net opgelost

Vond het vrij rap na 26K.

Mss toch maar weer eens een Osco erop tzt ;-)
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Ketting spannen

Bericht door Joske »

Als laatste terugkoppeling ;-)
Wat een dealer :worship:
Ondanks dat de set al 26K had gereden (ik 6K) toch coulance, alleen de set betaald, geen arbeid + gratis leenscooter.

Nu toch weer een Osco erop, merk gewoon dat ik dan na iedere rit gewoon ff aan die plunjer trek, beviel erg goed voorheen.

Eens even bepalen hoe eea gemonteerd kan op deze DL, maar ga wss toch vd standaard montage waarbij de Osco bovenop de ketting druppelt.

Mocht iemand nog tips hebben, altijd fijn ;-)
Plaats reactie