Hyperpro vering

...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
StefanGroenestein
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 22-08-2021, 00:08
Mijn motor is een: DL650
Woonplaats: Blaricum

Hyperpro vering

Bericht door StefanGroenestein »

Van de week een afspraak bij de dealer gemaakt om hyperpro te laten monteren. Veren zijn al binnen daar, maar heeft pas eind juni tijd. Ben benieuwd naar het verschil. ook aangezien er sinds aankoop vorige eigenaar (2016) niks aan de vering gedaan is.
:-)} Drie keer rechts is ook links :-)}
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Hyperpro vering

Bericht door Joske »

:duim: Klinkt goed! Ben benieuwd, zou fijner rijden begreep ik. Hou ons op de hoogte tzt.
Jammer he dat moeten wachten :roll:
Akako
DL1000 berijder
Berichten: 312
Lid geworden op: do 01-10-2015, 11:14
Mijn motor is een: BMW R1250RT, Burgman 400
Woonplaats: Rucphen

Re: Hyperpro vering

Bericht door Akako »

Een wereld van verschil is het bij mij.

Mijn DL1000 heeft Wilbers voor en achter ipv Hyperpro maar ik neem aan dat het vergelijkbaar is.

Voorvork is uiteraard meteen “geserviced” en dat was ook heel hard nodig. Achter is nu een nieuwe veer/schokdemper gemonteerd. Omdat wij veel duo rijden is die afgestemd op onze lichaamsgewichten plus bagage.

Het resultaat is een motor die veel comfortabeler is en bovendien snaarstrak stuurt. Een echte aanrader.
Gebruikersavatar
StefanGroenestein
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 22-08-2021, 00:08
Mijn motor is een: DL650
Woonplaats: Blaricum

Re: Hyperpro vering

Bericht door StefanGroenestein »

Bij mij is de vering ook besteld op het gewicht. Rij ook vaak duo. Ik merkte nu met duo rijden dat ik kon draaien aan de knop wat ik wilde, maar t was te weinig. Hij staat bij alleen rijden al zo’n beetje op zijn max volgens mij. Merk sowieso amper verschil als ik aan die knop draai.
:-)} Drie keer rechts is ook links :-)}
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1517
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Hyperpro vering

Bericht door Calimero »

Wanneer de Hyperpro achterschokbreker goed wordt afgesteld qua rijhoogte zal de veervoorspanning bij solo-rijden helemaal uitgedraaid zijn. Er staat dan geen extra spanning op de veer. Hierdoor kan je de complete veervoorspanning gebruiken wanneer je met extra belading gaat rijden.

Bij extra belading kan je de voorvoorspanning dan zodanig afstellen dat de achterkant dezelfde hoogte heeft dan wanneer je alleen rijdt.

Ik raad je in ieder geval aan om bij de achterschokbreker ook de hydraulische pre-load verstelling te bestellen mocht je dat niet gedaan hebben. Die zit er namelijk niet standaard bij. Het gemak dat je daarvan hebt is het extra geld zeker waard :roll:
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
StefanGroenestein
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 22-08-2021, 00:08
Mijn motor is een: DL650
Woonplaats: Blaricum

Re: Hyperpro vering

Bericht door StefanGroenestein »

Ik heb een losse veer besteld voor op de huidige schokbreker
:-)} Drie keer rechts is ook links :-)}
Akako
DL1000 berijder
Berichten: 312
Lid geworden op: do 01-10-2015, 11:14
Mijn motor is een: BMW R1250RT, Burgman 400
Woonplaats: Rucphen

Re: Hyperpro vering

Bericht door Akako »

Calimero schreef: wo 18-05-2022, 22:38
Ik raad je in ieder geval aan om bij de achterschokbreker ook de hydraulische pre-load verstelling te bestellen mocht je dat niet gedaan hebben. Die zit er namelijk niet standaard bij. Het gemak dat je daarvan hebt is het extra geld zeker waard :roll:
Precies. Kost wat maar dan heb je ook wat.
JanF
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Hyperpro vering

Bericht door JanF »

Ik denk dat nieuwe olie meer verschil maakt dan de nieuwe veren .

Ik kan niet zeggen dat er heel veel verschil in zat met de nieuwe veren maar ik had toen ook gelijktijdig nieuwe banden gemonteerd en dat maakt ook veel verschil.

Maar goed , je hebt het al besteld , dus ik ben benieuwd naar jouw ervaring .

Ik vond de voorvork te stug met de Hyperpro veren en heb de W15 olie die Hyperpro adviseert vervangen door W10 , dat heb ik gelijktijdig gedaan met het vervangen van de keerringen , toen was de voorvork veel beter.

Ik heb geloof ik dat verhaal ook ergens op dit Forum geschreven .


De keerringen had ik ook al vervangen met het plaatsen van de Hyperpro veren maar dat was geen geweldige kwaliteit ( wel gekocht bij de motorzaak)

Dus mijn advies is , zeker ook de keerringen laten vervangen ! En dan alleen SKF !!!!
Ceescees
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 17-06-2019, 17:27

Re: Hyperpro vering

Bericht door Ceescees »

vorig jaar Hyperpro laten zetten op DL 1000 2009, echt werkelijk een wereld van verschil !

achter is niet echt nodig, dan wordt het een stuiterbak volgens de monteur van Premium Motors Apeldoorn
( echt fijne zaak, op 100 meter van mij woning zit een "bekende " motorzaak maar daar zou ik nog geeneens mijn schoonmoeder heen sturen ! )
dus ik rij met plezier die pakweg 40 kilometer naar Apeldoorn.

wat ook een goede investering is : stalen remleidingen aan de voorzijde !

:o)
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2962
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Hyperpro vering

Bericht door Tulipan »

achter is niet echt nodig, dan wordt het een stuiterbak volgens de monteur van Premium Motors Apeldoorn

Onzin :bye:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1584
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Hyperpro vering

Bericht door Motormuus »

Idd onzin. Geen van onze motoren stuitert aan de achterkant. Afstelling is ook erg belangrijk.
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1517
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Hyperpro vering

Bericht door Calimero »

Het is precies wat Motormuus zegt; afstelling is ook heel belangrijk.

Het stuiteren aan de achterkant van de motor wordt niet zo zeer veroorzaakt door de veer die gemonteerd is.
Ga er maar vanuit dat wanneer je een speciaal voor jouw V-Strom en rijdersgewicht Hyperpro-veer of schokdemper koopt, dat het met die veer wel goed zit. Uiteraard dient de veervoorspanning wel in overeenstemming met de totale belasting te zijn. Rijd je alleen of met bagage en/of passagier?

Ondanks dat kan je je motor laten stuiteren wat je wilt wanneer je de demping niet goed afstelt.

Net als bij de originele schokbreker van mijn 650 uit 2013 is bij de door mij gekozen Hyperpro-schokbreker alleen de uitgaande demping in te stellen.
Met te weinig uitgaande demping zal de motor in bochten gaan deinen en met te veel uitgaande demping zal het achterwiel over hobbels gaan stuiteren. Alles staat of valt dus met de juiste afstelling.

Ik kan wel uit ervaring zeggen dat na montage van nieuwe Hyperpro voorvorkveren en achterschokbreker ik verrast was hoe veel beter mijn motor de bocht om ging. En dat gebeurde echt niet stuiterend!

Ik wil de discussie dus best wel aan gaan met die monteur die beweert dat door het vervangen van de achterschokbreker of veer de motor in een stuiterbak verandert!
Groeten,
Adri
Plaats reactie