Startproblemen V strom 650

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Hans_1400
DL650 berijder
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 11-01-2015, 14:04
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Black Rhino (2008)
Woonplaats: 't Harde

Startproblemen V strom 650

Bericht door Hans_1400 »

Goedenavond,

Ik heb sinds kort startproblemen met de motor (V-Stom 650 uit 2008) het begon allemaal met een val. (ABS defect, voor-rem te hard inknijpen en t was gebeurt. Ik viel op links, stapvoets) in eerste instantie startte de motor niet omdat het plugje van de koppelingshendel los was geschoten, aangesloten en weer rijden, later begon mijn motor slechter te starten, startmotor kreeg de boel niet goed rond maar startte uiteindelijk wel.
momenteel start ie helemaal niet meer,
Wanneer ik de motor op contact zet hoor ik wel de brandstofpomp, wanneer ik de koppeling en startknop indruk hoor ik de relais klikken, op dat moment krijg ik ook netjes 12 Volt richting de startmotor, dus dan denk ik dat de relais nog in orde is, maar de startmotor draait dus niet.
die heb ik vervolgens gedemonteerd en nogmaals getest, dan draait hij wél prima.
Aanlopen gaat wél prima en dan loopt de motor probleemloos.

ik heb de accu vervangen, die is netjes op 13,5V ongeveer dankzij de druppellader, zodra ik de motor op contact zet zakt dit naar 12V. maar ook als ik startkabels aansluit en 13V meet krijg ik de startmotor niet rond.
kan het zijn dat de startmotor zonder weerstand wel goed draait maar met weerstand toch niet sterk genoeg is om de motor rond te krijgen?

Ik hoor graag jullie ideeën!
Gebruikersavatar
ArjanK
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 14-01-2022, 18:16
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 XT (2015)

Re: Startproblemen V strom 650

Bericht door ArjanK »

Hoi Hans,

Dat is balen, hoop dat je zelf geen schade hebt :wink:

Het lijkt mij sterk dat een startmotor kapot gaat na een val, deze zit op een plek waar hij bij een val niet iets kan raken.

Waar ik als eerste aan denk is de jiffy schakelaar, deze zou bij een val wel iets kunnen raken waardoor deze ontzet raakt. Of je jiffy zelf is ontzet waardoor de schakelaar niet werkt.

Heeft hij altijd goed gestart voor de val?
Hoeveel spanning heb je op de startmotor tijdens het starten?
Massa motorblok ok?
Geef eens tijdens het starten een tik met een (kunstof) hamer erop.

Ben benieuwd naar de oorzaak :?:

Succes en groet,
Arjan
Plaats reactie