Carter DL1000 (uit 2002) lassen?

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Motoropa
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 10-04-2019, 17:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000

Carter DL1000 (uit 2002) lassen?

Bericht door Motoropa »

Ik heb mijn DL1000 nu bijna 3 jaar, van 41 > 52k km = 11.000 km puur genieten, maar vorige herfst gecrasht, op zijn linkerkant liggend met de onderkant tegen een boom gegleden waardoor het carter werd ingedrukt en het motornummer [T507-101096] er a.h.w. werd afgeperst. Technisch-economisch total loss dus, maar toch nog twee DHZ-herstel-opties: een ander gebruikt blok of: het blok eruit, alle vloeistoffen eruit, grondig ontvetten, op zijn kop zetten en (voorbereiden om te) laten TIG-lassen. Dit laatste is de gemaakte keuze, mede vanwege een kennis met grote alu-TIG-ervaring. En ook omdat ik nu ongeveer meen te weten wat ik met dit blok voor vlees in de kuip heb, en dat van een ander blok maar moet afwachten. Er zitten geen lagerpassingen of seegerringen heel dichtbij, en als het zou mislukken is een ander blok nog steeds een optie.

Heeft iemand hier ervaring(en) mee waar ik iets aan zou kunnen hebben?

Intussen ben ik ~met de nogal beperkte hulp van de "Reparaturanleitung ab Modelljahr 2002"~ zover dat het blok er onder weg zou kunnen, maar ik krijg de moer op het aandrijf-kettingwiel (dop 32) niet los, ik heb het al geprobeerd met een pneumatische slagmoersleutel die (volgens opschrift) tot ruim 500 Nm gaat, maar krijg er geen enkele beweging in, ook niet na herhaaldelijk sproeien met kruipolie. Ik meen te zien dat er gewone rechtse schroefdraad op zit, linkse draad zou daar ook heel onlogisch zijn. Is dit mogelijk door Locktite?
(Het alternatief is het doorslijpen van de (verbindingsschakel in de) ketting, maar ik zou graag van deze ideale gelegenheid gebruik maken om een nieuwe set tandwielen + ketting te monteren. En als deze ketting er eenmaal af is heb ik geen mogelijkheid meer om te voorkomen dat het aandrijfkettingwiel gaat meedraaien.)

Wie weet raad...?
Afspraak is afspraak, maar wie A gezegd heeft is niet verplicht ook B te zeggen.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Carter DL1000 (uit 2002) lassen?

Bericht door Cplegt »

Hier wel ervaring met tig lassen, maar niet van het blok. Misschien ergens een sloop zijdeksel oid kopen, zodat je vriend kan oefenen met de instelling van de balans van zn tig apparaat?

Waar woon je, mijn slafmoersleutel heeft alle los gekregen tot nu toe, een steiner met 1250nm losslagkracht.
Gr. Chiel
Motoropa
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 10-04-2019, 17:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000

Re: Carter DL1000 (uit 2002) lassen?

Bericht door Motoropa »

Dag Chiel,
Fijn dat uitgerekend jij als eerste reageert. Door het zoeken op het forum en het lezen van veel reacties ben ik jou gaan zien als een van de zeer weinige 'echte' sleutelaars en met bovendien een enorme V-Strom-ervaring. Je tip over een oud deksel van zomogelijk dezelfde legering om de TIG-machine in te stellen zal ik zeker ter harte nemen.

Ik woon in Winsum, net boven Groningen. Als ik het goed heb onthouden woon jij ergens onder Zwolle? Wezep?

M.b.t. die slagmoersleutel: ik heb maar hooguit 9 bar ter beschikking. Of is die van jouw niet pneumatisch? En wat stel je voor? Wil je langskomen? [welkom!] Mag ik 'm evt. van je lenen als ik 'm kom ophalen? Lijkt me anyway leuk om kennis te maken.
Afspraak is afspraak, maar wie A gezegd heeft is niet verplicht ook B te zeggen.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Carter DL1000 (uit 2002) lassen?

Bericht door Cplegt »

Er zijn nog meer techtneuten op dit forum hoor.

Maar kennelijk heb je geluk, Groningen daar kom ik nog wel eens. Zal eens kijken of ik er op korte termijn weer in de buurt ben.

Zal mn onderdelen voorraad even doospitten, als ik het goed heb, zit er nog wel een koppelings of dynamodeksel tussen. Er van uit gaande dat het van het zelfde materiaal gemaakt is.
Gr. Chiel
Motoropa
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 10-04-2019, 17:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000

Re: Carter DL1000 (uit 2002) lassen?

Bericht door Motoropa »

Hartstikke fijn, enorme haast heb ik er niet mee, maar het begint ~vooral op mooie dagen~ al wel weer aardig te jeuken...

Enneh, Enschede zie ik nu net pas, ok al nen tukker? Zelf kom ik uit Almelo, ± 45 jaar geleden...

Als je deze kant op komt: 06-xxx Fred

(ik maak van deze mail gebruik om te proberen een foto mee te sturen...)
63E2F39B-DB29-4975-A4F7-C4CCD970C57C.jpeg



EDIT TT-Strom: heb je mobiel en adres gegevens weggehaald, iedereen kan dat anders zien. Beter uitwisselen via een PB of mail :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Afspraak is afspraak, maar wie A gezegd heeft is niet verplicht ook B te zeggen.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5038
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Carter DL1000 (uit 2002) lassen?

Bericht door Sparkle Black Peter »

Zijn ook bezig geweest met een kapot blok. Oliesensor waarvan de schroefdraad eruit kwam. Eerst met hele sterke lijm (JB welt) helaas geen succes. Toen gelast, ook dit werkte dus niet. Kan aan de lasser gelegen hebben, omdat alu lassen nog al al wat kennis vraagt. Zeker daar je moet weten wat de hardheid/samenstelling van het alu is. Dus wat Chiel voorstelt om een proeflas te maken is zo gek nog niet.

Ander carterhelft lijkt de makkelijkste oplossing, echter zijn de 2 helften in de fabriek op het blok afgestemd. Je kan dus niet zomaar 2 andere helften nemen. Draait gegarandeerd kapot. :( Donorblok was de enige oplossing, of een hele goede alu lasser. :cry:
blok.2.jpg
blok.1jpg.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Motoropa
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 10-04-2019, 17:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000

Re: Carter DL1000 (uit 2002) lassen?

Bericht door Motoropa »

Dank voor het meedenken Peter. Ja, één nieuwe carterhelft is natuurlijk geen serieuze optie. Worden die (nieuw) wel los verkocht eigenlijk?

Ik had me al gerealiseerd dat de plekken waar er gelast moet worden extreem goed ontvet moeten worden. (Dat geldt overigens evengoed voor lijmen.) Aluminium TIG-lassen is sowieso al niet gemakkelijk, en belangrijk is ook dat de lasser er van zoveel mogelijk kanten goed bij kan. Om die beide redenen wil ik het blok eruit halen, zodat het op de kop gezet kan worden en de lasplekken ook goed kunnen worden voorbereid, o.m. door wegslijpen van de bovenlaag, waarvan mij niet altijd duidelijk is of/waar die alleen met een soort lak is behandeld of (ook?) geanodiseerd is.
Als het lassen gelukt is ga ik van de gelegenheid dat het blok eruit is ook gebruikmaken om de kleppen te stellen en om de achterketting en de tandwielen te vervangen.

Chiel is hier een uur geleden weer vertrokken, hij moest toch in de buurt zijn en had een oude ciinder voor me meegenomen om wat lasproeven mee te doen. Hij heeft me ontzettend veel goede raad gegeven en zag ook dat de dogbones verbogen waren, wat ik gemist had. Fijn hoor, van dit forum, dat je daar zulke aardige gasten kunt vinden die hun ervaring met je willen delen. En nog bij je langskomen ook.

Ik zal hier op het forum i.i.g. verslag doen van de afloop van dit avontuur, ter lering en vermaak.
Afspraak is afspraak, maar wie A gezegd heeft is niet verplicht ook B te zeggen.
Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 18-04-2018, 17:43
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A 2017 Geel (Champion Yellow)
Woonplaats: Leidschendam, NL
Contacteer:

Re: Carter DL1000 (uit 2002) lassen?

Bericht door Peerke »

Kunt de onderdelen wel bestellen online MotorCycle-Spare-Parts DL1000 2002 Crankcase cover

Lijkt onderdeel nr 11 te zijn, vraag me alleen af of je dan voor €360,79 beide helften krijgt 🤔
Vermoed het wel omdat er staat dat dit onderdeel 11,
Part number: 1135102F52 de onderdelen 1135102F50 en 1135102F51 vervangt.
Zou denken dat het dan een complete set is?

Succes met lassen of vervangen :duim:

Edit: Zie net dat nr 1 er ook bij hoort, dat is dan ook weer €352.75 erbij als je beide helften wil bestellen :oops:

Groeten,
Peer 🍐
Don't worry about life; you're not going to survive it anyway
Motoropa
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 10-04-2019, 17:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000

Re: Carter DL1000 (uit 2002) lassen?

Bericht door Motoropa »

Zoals beloofd: hier het vervolg van mijn gebarsten-carter-avontuur. Ik heb ook een stap-voor-stap-verslag gemaakt van het uitbouwen van het motorblok met hier en daar een fotootje, om bij het weer inbouwen het spoor terug te kunnen volgen. Kan nuttig zijn voor wie het ~net als ik~ voor het eerst gaat doen. Wie het wil hebben mag mij een pb sturen, dan stuur ik het op.

[Vooraf: hieronder zie je af en toe "(z.f.)" staan. Ik had graag gewild dat dat 'zie foto' zou betekenen, maar het lukt mij niet (behalve die ene, waarom die wél...?) die (vanaf mijn iPad) te plaatsen en ze in het 'voorbeeld' dan ook te zien te krijgen; je moet 'z.f.' nu maar lezen als: 'zonder foto'. Helaas.]

Mijn Suzi was dus economisch-technisch total loss, en omdat twee nieuwe carterhelften te duur waren en die klus bovendien teveel onbekende factoren bevat om die zelf aan te durven en dan ook nog diverse speciale gereedschappen vereist die ik niet bezit, waren er nog twee opties over: een ander gebruikt blok of een poging om het gat te dichten. Een ander gebruikt blok zou inclusief vervoer een kleine €1000 gaan kosten en dan nog altijd grote onzekerheid over de mechanische kwaliteit met zich meebrengen. Dus werd, in overleg met een bevriende ervaren alu-lasser, de keuze gemaakt voor een dichtlaspoging. Geschatte kosten: tussen €250 en 350. Daarvoor moest het blok eronder weg om er behoorlijk aan te kunnen werken en dus maakte ik een hulpstuk waarin het blok ook ondersteboven gedraaid vastgezet kan worden. (z.f.)

De buitenkant van het blok bleek behandeld met een grijze metallic coating die er gemakkelijk afgeschraapt kan worden. Daarvoor gebruikte ik een aardappelmesje waarvan ik de kwartronde bovenkant van het lemmet scherp haaks sleep. Dat werkte uitstekend.
Om te voorkomen dat er schraapsel in de motor terecht zou komen blies ik af en toe een plofje perslucht door de aftap-opening. En dat deed ik daarna ook bij het ontvetten van de scheuren in het alu: besproeien met Zettex, dat is een 'security-cleaner', en na ongeveer een minuut de scheur van buiten naar binnen van dichtbij doorblazen met (ca. 8 bar) perslucht. En dat dan een keer of drie herhaald voor alle scheuren.
Zo ging het spul naar de lasser (z.f.), en zó (z.f.) kwam het weer terug.

Op die foto van na het lassen is ook te zien dat er op de naad tussen beide carterhelften spleten waren ontstaan. Die heb ik zo goed mogelijk schoongemaakt, ontvet, gevuld met vloeibare pakking en laten drogen; de volgende dag langs de naad licht geschuurd, ontvet en in de lengte over de naad een ca.12mm brede en 2 à 3mm dikke baan Bison 2-componenten epoxy voor metalen aangebracht. Daarna het blok weer rechtop gedraaid en er ongeveer een kwart liter dieselolie in gegoten om te zien of het nu echt dicht zou zitten. Nee dus, want weer een dag later was goed te zien dat er minstens één druppel op het schone karton eronder was gevallen. Shit...!

Dus: de dieselolie voorzichtig (zonder spatten) eruit, het blok weer ondersteboven, en grondig bestuderen waar het nog lekte. Het leek in ieder geval niet door of achter de epoxylijm vandaan te komen, maar eerder door het aluminium heen gezweet te zijn. Dat klinkt naar Engelse motorfietsen uit de jaren '50 en '60, maar in dit geval zou dat vanwege het TIG-lasproces inderdaad door uiterst minuscule gaatjes heen kunnen zijn gekomen. Hoe dan ook, ik besloot het hele gelaste oppervlak van een epoxy-laagje te voorzien. (z.f.) Dus: ontvetten, licht opschuren met grof schuurlinnen (voor de 'grip' van de epoxy), nog eens ontvetten, epoxy erop, na een dag drogen het blok weer rechtop, weer een kwart liter diesel erin en een schoon karton eronder. De volgende dag: Lo and behold! Geen druppel!

Zo ben ik nu dus op de terugweg, begonnen met weer inbouwen. Ik heb van de gelegenheid nog gebruik gemaakt om de klepspeling te controleren, die was perfect goddank, en ik laat ook de oude ketting en kettingwielen voorlopig zitten. Die kunnen nog prima een paar duizend kilometers mee, eerst maar eens zien hoe de epoxylaag op het carter zich in de praktijk zal houden. En omdat er aan de buitenkant van het voorste kettingwiel geen enkel slijtspoortje te zien was, terwijl dat ~na verwijdering~ aan de achterkant juist nogal hevig het geval bleek, heb ik daar twee 0,4mm dikke vulringen achter gelegd.

Ik hoop er het beste van, wish me luck, en als er iets over te melden valt zal ik dat hier doen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Afspraak is afspraak, maar wie A gezegd heeft is niet verplicht ook B te zeggen.
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5098
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Carter DL1000 (uit 2002) lassen?

Bericht door Stroompje »

Wooooowwww.... :shock: --> fingers crossed 🤞
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Carter DL1000 (uit 2002) lassen?

Bericht door Eikie »

Wat een project. Hoop dat het gelukt is. Petje af hoor :worship:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1517
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Carter DL1000 (uit 2002) lassen?

Bericht door Calimero »

Na zo'n zorgvuldige operatie hoop ik dat je loon naar werken krijgt :duim: Een dicht blok dat nog heel veel kilometers rijplezier gaat geven :-)}
Petje af :worship:
Groeten,
Adri
Motoropa
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 10-04-2019, 17:57
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000

Re: Carter DL1000 (uit 2002) lassen?

Bericht door Motoropa »

Vervolg:
Vorige week hing het blok er alweer onder en sinds eergisteren loopt-ie ook weer. Het in- en opbouwen bleek eigenlijk een stuk gemakkelijker dan het uit elkaar halen, omdat ik nu begreep waarom het moest zoals het had gezeten. Alle kabeltjes, slangen en stekkers weer aangesloten en ingestoken, nieuwe olie (ruim 3 liter full-synthetic) en koelvloeistof erin, de vers opgeladen accu er weer in: starten... en lópen, direct! (Zo opgeschreven lijkt het een klusje van een halve dag, maar ik ben er toch zeker een uur of 15 mee bezig geweest.) Onmiddellijk ook een hoop rook van de vettigheid die op de hete uitlaatdelen was achtergebleven, maar het klonk allemaal goed en toen de rook de werkplaats was uitgewaaid liep hij nog steeds. Ik heb 'm een minuut of tien lekker warm laten draaien, wat verschillende toerentallen laten draaien, en alles klonk zoals vanouds. Sleutel eruit, heftafel onder het blok goed schoongemaakt en de deur achter me dicht getrokken. Ruim 24 uur later was de heftafel nog steeds precies even schoon, geen druppel olie of andere vloeistof.
Toen gistermorgen nog de nieuwe led-knipperlichten met hun M8 bevestiging geïnstalleerd. Daarvoor kon ik de M14 'montage-voeten' van de originelen gebruiken, de binnendiameter daarvan bleek 7mm, en daarin liet zich uitstekend de M8 van de nieuwe tappen. Dan nog enig soldeerwerk en wat gepiel met krimpkous om de originele stekkers te kunnen gebruiken, Zwabber's vervangende relais erin, en toen kon ik eindelijk weer een stukkie gaan knorren.
Héérlijk, alsof er nooit iets gebeurd was... Alles was precies zoals ik gewend was, alleen het schakelpedaal moest even één tandje naar beneden gezet. Ik heb ruim 100 km gereden, en vanmorgen was-ie nog steeds helemaal droog aan de onderkant.
Benieuwd hoe lang dat zo blijft...

De grote zij-beplatingsdelen heb ik eraf gelaten. De linker was sowieso te zwaar beschadigd door de crash en zonder die dingen vind ik mijn Suzi eigenlijk minstens even stoer.
Mocht iemand belang hebben bij de drie nog gave (maar nu wel voetloze) originele knipperlichten, dan mag die ze gratis komen ophalen.
Afspraak is afspraak, maar wie A gezegd heeft is niet verplicht ook B te zeggen.
Gebruikersavatar
Zwabber
Berichten: 915
Lid geworden op: do 22-08-2019, 15:47
Mijn motor is een: V-Strom DL650 Adventure K8

Re: Carter DL1000 (uit 2002) lassen?

Bericht door Zwabber »

Knap staaltje werk hoor, petje af!
Hopelijk vanaf nu nog heel veel mooie km’s zonder problemen👍
zwab·ber (de; m; meervoud: zwabbers) - uit draden bestaande veger op een steel
M.klene
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:44
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 XTA (2020)

Re: Carter DL1000 (uit 2002) lassen?

Bericht door M.klene »

Mooi werk zeg!
Nog heel veel veilige km's gewenst
Plaats reactie