Onderhoudsbeurt remvloeistof vervangen na 6 maanden

Plaats reactie
Netraam
Berichten: 21
Lid geworden op: do 21-05-2015, 11:37
Mijn motor is een: V-Strom 1050

Onderhoudsbeurt remvloeistof vervangen na 6 maanden

Bericht door Netraam »

Goedendag allen,

Ik heb in maart een nieuwe v-strom 650 gekocht. Inmiddels 12.000 km gereden, dus een onderhoudsbeurt laten doen.
Nu is de remvloeistof vervangen. Ik vroeg waarom dat was, toen gaf de monteur aan dat zij dat doen uit voorzorg/veiligheid. “Je wil niet dat de abs-pomp vastloopt…”.
Later thuis keek ik in het boekje, waar ik terug vond dat inspectie nodig is en vervanging elke twee jaar.

Wat vinden jullie? Terecht vervangen, of niet nodig geweest?

Nu zag ik ook dat de motorolie wel erg hoog staat. Hij bedekt volledig het hele glaasje. Ben ik een zeur als ik dat graag tot het Max streepje afgetapt wil hebben?

Hartelijke groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Netraam op wo 03-11-2021, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
V-storm 650 A 2007 - V-strom 650 A 2012 - V-strom 650 A 2021
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Onderhoudsbeurt remvloeistof vervangen na 6 maanden

Bericht door Iron Horse »

Misschien zijn ze iets overbezorgd, maar kwaad kan het niet. En je kunt natuurlijk altijd een beetje remvloeistof er uit halen. Hoewel ik niet denk dat het nodig is. Bij het indrukken van de rem daalt de remvloeistof dus er is altijd ruimte voor. Het is alleen de vraag of het je veel extra heeft gekost. Als dat meevalt dan zou ik me er verder niet druk over maken. En 2 jaar zegt op zich niks, ik meet de vloeistof altijd op het watergehalte en vervang het ook wel eens eerder.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Netraam
Berichten: 21
Lid geworden op: do 21-05-2015, 11:37
Mijn motor is een: V-Strom 1050

Re: Onderhoudsbeurt remvloeistof vervangen na 6 maanden

Bericht door Netraam »

Sorry, de olie gaat over de motorolie. Zal proberen het aan te passen in mijn eerste bericht…
V-storm 650 A 2007 - V-strom 650 A 2012 - V-strom 650 A 2021
Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
Woonplaats: Lanaken (Belgie)

Re: Onderhoudsbeurt remvloeistof vervangen na 6 maanden

Bericht door Dendrummer »

Ik zou de volgende keer goed afspreken wat moet gedaan worden,dan kunnen er ook geen misverstanden ontstaan.
Maar mijn mening is dat het wel erg vroeg is om de remolie al te wisselen.
Wat het olie-niveau betreft,mag je gerust voor terug gaan,ik zou ook niet hoger vullen dan het hoogste streepje of zelf ff iets uitzuigen. :bye: :-)}

Greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Onderhoudsbeurt remvloeistof vervangen na 6 maanden

Bericht door Calimero »

Volgens het onderhoudsboekje moet je de motor voor controle van het oliepeil eerst 3 minuten laten lopenen, daarna 3 minuten wachten om vervolgens de olie te peilen.
Hierdoor kan het best zo zijn dat het peilen van de olie in koude toestand van de motor een hoger olieniveau tot gevolg heeft.

Wat de remvloeistof betreft. Die is inderdaad wel vlot vervangen. Vraag eens naar de reden waarom dat nu al gedaan is.
Groeten,
Adri
Netraam
Berichten: 21
Lid geworden op: do 21-05-2015, 11:37
Mijn motor is een: V-Strom 1050

Re: Onderhoudsbeurt remvloeistof vervangen na 6 maanden

Bericht door Netraam »

Ik vroeg waarom dat was, toen gaf de monteur aan dat zij dat doen uit voorzorg/veiligheid. “Je wil niet dat de abs-pomp vastloopt…”.

Dat was dus de reactie…..
V-storm 650 A 2007 - V-strom 650 A 2012 - V-strom 650 A 2021
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Onderhoudsbeurt remvloeistof vervangen na 6 maanden

Bericht door Iron Horse »

Beter maar een te keer te veel vervangen dan te weinig. Ik heb dat ook al wel meegemaakt. Dit jaar nog bij iemand in de naaste omgeving. Motor van 8 mille afleveren met zogenaamde afleverbeurt en de remvloeistof is al lichtgeel. Even meten en er blijkt toch aanzienlijk wat water in te zitten. Verkeerde besparing is het dan. En uiteindelijk blijkt dan ook de voorband nog maar 1 mm profiel te hebben. Die is dan later nog wel gratis vervangen. Ik had ook niet anders verwacht. Maar dan wel uit eigen initiatief,
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Onderhoudsbeurt remvloeistof vervangen na 6 maanden

Bericht door Weerman »

Netraam schreef: do 04-11-2021, 06:45 Ik vroeg waarom dat was, toen gaf de monteur aan dat zij dat doen uit voorzorg/veiligheid. “Je wil niet dat de abs-pomp vastloopt…”.

Dat was dus de reactie…..
Iedere 2 jaar nodig, er zijn merken (BMW) die voorschrijven vervangen bij eerste onderhoud of na 1 jaar (wat het eerst is) hierna om de 2 jaar.
Dit doen ze omdat je nieuwe motorfiets al wel een jaar oud kan zijn voor jij hem koopt (datum remslang verklapt productie datum).
Zou niet gelijk bang zijn dat ABS pomp vastloopt maar goed, zelf vervang ik iedere jaar mijn remvloeistof aan het begin van het seizoen
je wil niet weten hoeveel vocht er dan onder het remvloeistof dekseltje zit remvloeistof trekt vocht aan.
Vocht verlaagt kookpunt en veroorzaakt oxidatie waardoor er evt na verloop van tijd een klepje in de ABS pomp vast kan gaan zitten.

Teveel motorolie nooit goed natuurlijk, let wel op dat motor vlak en verticaal staat en de juiste proceduren voor oliepijl volgt zoals al werd aangegeven oliepijl dan mooi tussen max en min in :duim:

Voordat je de beurt laat uitvoeren prijsafspraak maken en bij extra kosten hun laten bellen hierdoor voorkom je verrassingen .
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Onderhoudsbeurt remvloeistof vervangen na 6 maanden

Bericht door Calimero »

Ook ik laat bij de jaarlijkse grote beurt van mijn motor de remvloeistof vervangen. Of het bij Maarten na iets meer dan een half jaar noodzakelijk was betwijfel ik. Of het kwaad kan? Nee natuurlijk niet!

Door de hygroscopische werking (het aantrekken van water) van de remvloeistof bestaat er niet alleen kans op oxidatie in je remsysteem, de remwerking zal ook achteruit kunnen gaan. Bij veelvuldig hard remmen (bijvoorbeeld tijdens een sportieve rit in de bergen) wordt de remvloeistof zo heet dat wanneer er vocht in zit dit kan gaan 'koken'. Remvloeistof zelf is niet samendrukbaar, maar 'kokend water', stoom, dus wel. Dit heeft fading (een ernstige teruggang van de remkracht) tot gevolg, en dat wil je nou net niet tijdens zo'n plezierig ritje! :-)}
Groeten,
Adri
JanF
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017

Re: Onderhoudsbeurt remvloeistof vervangen na 6 maanden

Bericht door JanF »

Fading is iets anders , door vocht in de remvloeistof kan een Vapour-Lock ontstaan .
Richie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 01-03-2021, 19:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A

Re: Onderhoudsbeurt remvloeistof vervangen na 6 maanden

Bericht door Richie »

Ik ben van mening dat de remvloeistof wel erg snel vervangen is,zo snel gaat dat verouderen nu ook weer niet.
Een teveel aan Motorolie heb ik al diverse keren meegemaakt bij de onderhoudsbeurt v.d. auto, je betaalt de hoofdprijs maar even olie peilen na het verversen lijkt dan teveel moeite voor die lui.
Vandaar dat ik het voor de motor gewoon lekker op mn gemak zelf regel.
Ik zou het teveel niet laten zitten, je weet zo ook niet hoeveel er teveel in zit, gewoon even terug gaan naar die motorzaak.
Te weinig olie is niet goed, maar teveel is ook niet goed voor de motor.
Let idd wel even op de juiste procedure bij het olie peilen.

succes!!
Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
Woonplaats: Lanaken (Belgie)

Re: Onderhoudsbeurt remvloeistof vervangen na 6 maanden

Bericht door Dendrummer »

Even ter info nog ,als ik zelf de olie wissel met filter dan vul ik altijd 2.75liter bij dan staat hij juist aan het bovenste vulpunt. :bye:

Greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
Netraam
Berichten: 21
Lid geworden op: do 21-05-2015, 11:37
Mijn motor is een: V-Strom 1050

Re: Onderhoudsbeurt remvloeistof vervangen na 6 maanden

Bericht door Netraam »

Dank voor alle reacties!
V-storm 650 A 2007 - V-strom 650 A 2012 - V-strom 650 A 2021
Plaats reactie