tussen file doorrijden in Duitsland?

Handige tips of informatie voor op reis met de motor? Zoek je een bepaalde route? Meld en/of vraag ze hier!
Plaats reactie
Jan1966
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
Woonplaats: gemeente Hollands Kroon

tussen file doorrijden in Duitsland?

Bericht door Jan1966 »

Beste forumleden,

Ik ga over 2 weken naar Oostenrijk (als de Covid regels blijven zoals ze nu zijn) en kom onderweg ongetwijfeld files tegen.

Na zoeken op bovenstaande vraag op dit forum kwam ik geen antwoord tegen.
Ik weet dat het wettelijk verboden is, maar na wat zoeken op het internet lijkt dit gedoogd te worden.

Mijn vraag: heeft iemand recente ervaring met dit onderwerp en wat is de boete hierop mocht je toch bekeurd worden?

Mvg Jan
Suzuki Vstrom 1000 (2014), Honda Varadero 1000 (2002), Suzuki Vstrom 650 (2004),Honda Africa Twin 750 (1996), Suzuki GS 850, Kawasaki EX500 (1991), Kawasaki ZZR1100 (1990), Honda CBR600 (1990), BMW K100 (1984), Suzuki GT500 (1976)
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: tussen file doorrijden in Duitsland?

Bericht door Eikie »

In Dld is het verplicht om bij file zoveel mogelijk aan de kant te gaan staan, zodat de hulpdiensten tussen de file door kan rijden...dus linker baan zoveel mogelijk links, rechterbaan zoveel mogelijk rechts....
Als motorrijder dan die vrije baan gaan gebruiken, waarom zou een auto dat dan niet mogen??

Dus officieel is het niet toegestaan, en zul je ook de nodige verwensingen uit de auto's kunnen horen, maar als je het stapvoets doet, en goed de spiegels in de gaten houdt, is het ( meestal) geen probleem.

https://knmv.nl/kennisbank/verkeersregels-buitenland/
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: tussen file doorrijden in Duitsland?

Bericht door Iron Horse »

Ik doe het meestal maar niet. Er wordt door menig automobilist namelijk nog wel eens opzettelijk richting motorrijder gestuurd. Het wordt je zeker niet in dank afgenomen. Het is gewoon verboden. En gedoogd? Ik denk eerder dat het is dat men niet gepakt is want die Polizei maakt er korte metten mee.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Akako
DL1000 berijder
Berichten: 312
Lid geworden op: do 01-10-2015, 11:14
Mijn motor is een: BMW R1250RT, Burgman 400
Woonplaats: Rucphen

Re: tussen file doorrijden in Duitsland?

Bericht door Akako »

Ik doe het altijd, rijdt lekker door 😎

Zorgt idd voor irritatie bij automobilisten maar daar trek ik me niks van aan. Und die polizei : keine ahnung, nie angehalten
Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 18-04-2018, 17:43
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A 2017 Geel (Champion Yellow)
Woonplaats: Leidschendam, NL
Contacteer:

Re: tussen file doorrijden in Duitsland?

Bericht door Peerke »

Eerlijk gezegd pak ik in Duitsland waar mogelijk de secundaire wegen. Daar voelen mijn V-strom en ik ons beter thuis. Als ik toch die kant uit ga heb ik meestal alle tijd van de wereld en geen behoefte aan een snelweg en files.
Schiet ook best aardig op over de binnenwegen daar.

Groeten,
Peer
Don't worry about life; you're not going to survive it anyway
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: tussen file doorrijden in Duitsland?

Bericht door Calimero »

Bij file in Duitsland rij ik daar ook meestal rustig iets rechts van de meest linker baan aan voorbij. Wanneer ik in de verte de oorzaak van de file zie, bijvoorbeeld een ongeval, voeg ik netjes in O:-)
Of het hier aan ligt weet ik niet, maar ik ben nog nooit aangehouden in Duitsland :D
Groeten,
Adri
Gert-JanD
Berichten: 488
Lid geworden op: vr 14-08-2015, 22:45
Mijn motor is een: 650 XTA van 2023
Woonplaats: Boreft (Bodegraven)

Re: tussen file doorrijden in Duitsland?

Bericht door Gert-JanD »

Hey Jan,

De boete is 100 euro, maar kan oplopen. Als je in de baan rijd waar de hulpdiensten doorheen gaan en je belemmerd ze zal het 240 euro worden en 2 strafpunten op je rijbewijs. Als je zoekt op Google met bussgeld motorrad en stau ga je het vinden.

Ik doe het trouwens wel :oops: , maar het mag echt niet. En het wordt ook niet gedoogd.

Groet Gert-Jan
Als er één V-strom over de dam is, volgen er meer :-)}
Gebruikersavatar
Heppie
Berichten: 661
Lid geworden op: di 20-03-2018, 06:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 XT 2018
Woonplaats: Amstelveen

Re: tussen file doorrijden in Duitsland?

Bericht door Heppie »

Ik alleen als de file stilstaat,zo dra er weer gereden word schuif ik er weer tussen.
Nog nooit problemen mee gehad,en inderdaad goed in je spiegels kijken.
Als je het gevoel hebt dat je niet genoeg vermogen hebt om lekker te rijden is de weg niet bochtig genoeg. :-)}
:bye: Robert Jan :-)}
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1582
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: tussen file doorrijden in Duitsland?

Bericht door Motormuus »

Hardstikke leuk om te lezen wat er hier staat ik doe dit. En ik doe dat. Het is heel makkelijk het is verboden, en je kan er een bekeuring voor krijgen. Dat is de enige juiste info. En dat iemand het risico neemt. Moet hij of zij zelf weten. Maar het is het slechtste advies wat je kan geven.

Verstuurd vanaf mijn CPH2207 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: tussen file doorrijden in Duitsland?

Bericht door Calimero »

Dat het verboden is en in Duitsland niet gedoogd wordt was al duidelijk uit eerdere opmerkingen.
Hieraan worden alleen nog wat ervaringen van diverse forumleden aan toegevoegd. Lijkt me niet dat dat als advies bedoeld is, maar meer hoe met dit item wordt omgegaan. Ik vermoed dat Jan dat ook wel zo begrijpt. :wink:
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1582
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: tussen file doorrijden in Duitsland?

Bericht door Motormuus »

Jan misschien wel. Maar zodra iemand hier nieuw is. Of een vraag stelt word al snel verwezen naar de zoekfunctie. En zo KAN je een ander dus wel verkeerde info meegeven.

Verstuurd vanaf mijn CPH2207 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: tussen file doorrijden in Duitsland?

Bericht door Tulipan »

Jan1966 schreef: za 17-07-2021, 10:04
Na zoeken op bovenstaande vraag op dit forum kwam ik geen antwoord tegen.
Ik weet dat het wettelijk verboden is, maar na wat zoeken op het internet lijkt dit gedoogd te worden.

Mvg Jan
Hij had de zoekfunctie al gebruikt, zoals aangegeven in de eerste post.
Hij weet dat het verboden is, zoals aangegeven in de eerste post.

Hij twijfelt of het gedoogd wordt
Ja en dan komen er natuurlijk voorbeelden :-)}
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Panoramaguy
Berichten: 186
Lid geworden op: wo 09-12-2020, 10:35
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 XT van 2020
Woonplaats: Bocholt (BE)

Re: tussen file doorrijden in Duitsland?

Bericht door Panoramaguy »

Zeker als het wat te warm is (of ik gehaast ben), rij ik voorzichtig tussen de files door, toegestaan of niet! De Politie heeft andere kopzorgen dan voorzichtige motorrijders te beboeten! (als het verkeer maar vlot verloopt!)
Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
Woonplaats: Lanaken (Belgie)

Re: tussen file doorrijden in Duitsland?

Bericht door Dendrummer »

Laatst nog met drie motoren achter een Zwaantje gereden met sirene op door de file voor luik dat was een verademing. :duim:
Maar duitsland NADA.

Greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
Jan1966
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
Woonplaats: gemeente Hollands Kroon

Re: tussen file doorrijden in Duitsland?

Bericht door Jan1966 »

Sinds zaterdag terug in Nederland.

Op de heenreis (30 en 31 juli) in Duitsland gereden en in diverse files gestaan. Hierbij gezien dat er toch diverse motoren met Duits kenteken tussen de rij doorreden. Ondanks bovenstaande ook maar besloten dit te doen. Het was stilstaand vanwege de hitte echt niet uit te houden. Het was iets van 30 graden plus de hitte van het motorblok.
Ik heb langzaam gereden en ben gelijk weer ingevoegd als er weer wat beweging in de file kwam. Ook automobilisten bedankt die (extra) ruimte maakten. Geen negatieve reacties van automobilisten gehad. Wel jaloerse blikken :wink:

Ik ben niet staande gehouden en nu maar hopen dat ik niet alsnog op kenteken post van de Duitse CJIB binnen krijg.

Gr. Jan
Suzuki Vstrom 1000 (2014), Honda Varadero 1000 (2002), Suzuki Vstrom 650 (2004),Honda Africa Twin 750 (1996), Suzuki GS 850, Kawasaki EX500 (1991), Kawasaki ZZR1100 (1990), Honda CBR600 (1990), BMW K100 (1984), Suzuki GT500 (1976)
Gebruikersavatar
1037cc
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050

Re: tussen file doorrijden in Duitsland?

Bericht door 1037cc »

"Gedogen" is typisch iets Nederlands. In Duitsland mag het niet, klaar. Doe je het toch: bekeuring!

Ik heb het trouwens bewust wél gedaan (risico op boete op de koop toegenomen) in Duitsland. Het was bijna 30 graden op de snelweg vanuit Kassel. Reed toen nog op een lucht-oliegekoelde Ducati Monster. Motortemperatuur liep in de file snel op naar 130 graden. Toen ben ik langzaam tussen de twee meest linker banen gaan rijden. Gelukkig kwam al snel het einde van de file in zicht.
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: tussen file doorrijden in Duitsland?

Bericht door Eikie »

Voor de gene waarvoor het nog niet helemaal duidelijk was :

https://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/ ... -duitsland
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: tussen file doorrijden in Duitsland?

Bericht door Frank »

Tja.. het mag niet, maar op ons laatste tripje naar de Eifel bleven wij keurig in de rij, maar de Duitse motorrijders zie je toch gewoon tussen de files doorrijden. Dus of het wordt toch gedoogd of de pakkans is erg klein... ;-)
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Plaats reactie