Accu steeds leeg

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Accu steeds leeg

Bericht door Joske »

Hello strommers...een vraagje;

Enkele weken geleden had ik tot 2x toe een lege accu, starten ging niet meer en het klokje was weer gereset.
Omdat de accu al een jaar of 4 a 5 was heb ik die vervangen.
Nu na 3 weken vakantie is hij weer leeg.
Net even gemeten, de accu gaf 10,8 volt dus is serieus leeggelopen in die 3 weken.

Nu lijkt het me dat er ergens een stiekeme verbruiker is, maar goed..hoe kom ik erachter wat dat is? (heb helaas geen ampere meter, alleen een multimeter)

Afgelopen jaar niets gewijzigd aan de elektra / accessoires, dus geen voor de hand liggend iets.

Welke accessoires zitten erop:

- Oxford handvatverwarming > op geschakelde plus, via de stekker achter de radiator
- LED lampen die direct op de (geschakelde) bedrading zit van de stadsverlichting (al 3+ jaar hetzelfde)
- Een kabeltje ten behoeve van de druppellader
- Een kabeltje (met zekering) tbv de Garmin Zumo 660

Wat raden jullie aan?

Zal ik de accu laden en dan 1 voor 1 zaken afkoppelen?
Mag toch hopen dat het niets is dat achter een geschakelde plus zit, in theorie zou het bijna niet anders dan de Garmin kunnen zijn dan.
Heb voor de zekerheid de 2 amp zekering naar de Zumo verwijderd, die kan dan in ieder geval niets meer verbruiken.

Edit: Zag dat het met een ampèremeter zo moet:
"...Ampere meter in serie tussen de min pool van de accu en het chassis zetten en kijken hoeveel ampère lekstroom je hebt. Dan 1 voor 1 de zekering los trekken...."

Mss die maar eens lenen?!

Zodra hij vol is door de druppellader zal ik eens meten hoeveel spanning hij geeft bij gasgeven, als dat te laag is is het mss de spanningsregelaar
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Accu steeds leeg

Bericht door Calimero »

Heb je niet een aardige buurman/buurvrouw die jou een Voltmeter kan lenen? De spanning meten lijkt mij het eerste wat je zou kunnen doen.

Begin eerst eens met de spanning bij een draaiende motor te meten. Met hoeveel Volt wordt de accu opgeladen? Dit moet +/- 14,5 Volt zijn. Is dit veel lager dan zou de dynamo aan zijn eind kunnen zijn.

Wanneer dit goed is zou je ook nog een lekstroom kunnen hebben van opengesleten kabel die er voor zorgt dat de accu niet opgeladen wordt. De kabel die langs je achterframe aan de zijkant loopt is hier wel eens gevoelig voor.
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Accu steeds leeg

Bericht door Iron Horse »

Hoeft niet perse de dynamo te zijn kan ook de spanningsregelaar zijn.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Accu steeds leeg

Bericht door Joske »

Hello!
Heb een multimeter, zodra de druppellader er voldoende prik op heeft gezet ga ik de waardes even bekijken, dacht dat het beste was bij ca 3000 toeren.

Zal de uitkomst even laten weten.

Verdenk ook die spanningsregelaar anders, die lijkt eenvoudig te vervangen zijn (plug and play). Maar goed, eerst even kijken wat de waardes zijn bij draaiende motor.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Accu steeds leeg

Bericht door Joske »

Net gemeten, na uurtje druppel genoeg prik om te starten (13.4 volt).

Stationair geeft de motor 14.25 / 14.30 volt.
Bij hogere toeren (maakt niet uit of dat 3000, 4000 of 5000 is) hetzelfde. Nooit lager OF hoger.

Lijkt oke toch?

Na een start geeft de accu nu (motor uit) 12.93 volt.
Maar eens even in de gaten houden hoever (en snel) ie terugloopt. Heb wel de kabel naar de Zumo afgekoppeld.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Accu steeds leeg

Bericht door Joske »

Even een update:

Heb met de multimeter in de milliampere stand de lekstroom gemeten tussen de minpool accu en de kabel.
Als de motor uitstaat geeft hij 0.87 ma weer.
Dat is dus verwaarloosbaar, vermoedelijk het klokje in het dashbord?

Ik ga de accu nog eens 2 dagen aan de druppellader hangen en testen. Net was ie (na dus maar 2 uurtjes lader) ca 12.27 volt en met contact aan dook ie rap onder de 9 volt. Op zich niet gek omdat ie nog niet goed geladen is. Zal het nog eens meten als ie helemaal vol is.

Resumerend:
- stationair / hoge toeren: laadspanning van 14.25 / 14.30 volt
- met alle zekeringen erin EN de zumo kabel gewoon aangesloten lijkt er dus geen lekspanning te zijn.

Omdat de accu slechts een paar weken/maand oud is verdenk ik die niet (weer). Wel heel toevallig dat het ontsond met de vorige accu en nu 'weer' is lijkt me?!
Gebruikersavatar
1037cc
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 01-08-2021, 21:47
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1050

Re: Accu steeds leeg

Bericht door 1037cc »

Heb ik met mijn vorige motor een keer gehad. Toen bleek dat 2 spoelen van de dynamo (stator) doorgebrand waren.

Uiteraard kan de spanningsregelaar kapot zijn, of de dynamo/stator, of de stekkerverbinding van de kabel die uit de dynamo komt is gecorrodeerd. Dat is de stekker waarmee de dynamokabel verbonden is aan de kabelboom. Als die stekkerverbinding gecorrodeerd is, dan levert dat een flinke elektrische weerstand op.

Een goede handleiding hoe e.e.a. uit te sluiten, vind je hier:

https://www.motor-forum.nl/threads/how- ... ren.35705/
++ 2021 Suzuki V-Strom 1050 ++
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Accu steeds leeg

Bericht door Joske »

:duim: thanks vd tip.

Ga nog even eea bekijken en anders maar even door de man die het onderhoud doet. Mijn technische kennis gaat niet verder dan wat ik al gedaan heb. Er lijkt in ieder geval geen verbruiker te zijn die de boel leegtrekt.

Een maand geleden (met oude accu) is de motor wel ee keer op zn kant gevallen, toen startte hij niet...maar dat kwam door de stekker van de koppeling. Zie geen verband met dit eigenlijk.
Banjer
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 01-06-2018, 00:21
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT

Re: Accu steeds leeg

Bericht door Banjer »

DIe laadspanning is lijkt goed, tussen de 13,6 en 14,8 moet het zijn voor een 12v loodaccu.
Heb je de accu vervangen door een model met dezelfde capaciteit?
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Accu steeds leeg

Bericht door Joske »

Ja idd.
Ja exact dezelfde Yuasa accu.
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Accu steeds leeg

Bericht door Piet Zahut »

Meet de spanning op de accu een als je start. Kijk eens hoever die in elkaar pleurt als je start. Daarnaast koppel je accu af, laad hem goed op en meet eens een paar dagen wat de spanning is. Misschien houdt hij de spanning gewoon niet vast. Is voor een nieuwe accu erg onwaarschijnlijk maar je moet dingen uitsluiten.
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Accu steeds leeg

Bericht door Joske »

Na een nacht druppelen stond ie vanochtend rond 09.00 uur op ca 13.5 volt. Nu (lader er al uur of 4 af) stond ie op ca 12.3 volt zag ik net.

Toen ik contact aandeed: 11.6 volt
Tijdens 1e keer starten: heel even 10 volt gezien, direct aan.
Tijdens stationair: 14.2 volt

Direct 2e keer gestart:
Contact aan: 11.77
Tijdens starten: 10.7 volt

Start gewoon direct, zonder hapering.
Op het moment dat het contact aanstaat gaat de standaard verlichting aan (waarbij 2 led verstralers ook branden ipv stadslicht).

Na een 3e start even gemeten (na ca 3 minuten) dan geeft de accu 12.4 volt

Zal de komende dagen niet meer starten en op gezette tijden kijken wat de spanning doet.
Banjer
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 01-06-2018, 00:21
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT

Re: Accu steeds leeg

Bericht door Banjer »

Kan de lader alleen druppelladen, of ook gewoon laden?
Die 12,3 volt een paar uur na opladen is niet goed, een volle loodaccu zou rond de 12,6/12,7 volt moeten zitten. 12,3 volt zou betekenen dat hij op ongeveer 70% van de capaciteit zit.

Mogelijk is de accu nog niet volledig opgeladen, hang hem eens aan een lader met een normaal programma, dus niet alleen druppelladen, en laat hem 24 uur laden.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Accu steeds leeg

Bericht door Joske »

Die kan helaas alleen druppelladen.
Heb nog wel een andere lader vd raceauto die lipo en nicad/nimh kan laden maar dan moet ik even eea uitzoeken. Zal even kijken.

Maar na een volle lading (24 uur gewone lader) en ca 13.xxx volt zal ik hem afgekoppeld eens blijven monitoren.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Accu steeds leeg

Bericht door Joske »

Toch enkel een druppellader in huis (een andere dan de Optimate die ik eerder gebruikte), een goede van CTEK.
Na ca 24 uur gaf de CTEK aan dat de accu 100% vol was, toen was het voltage 13.5 volt.

Vervolgens om de zoveel uur even gemeten, het was duidelijk dat de eerste uren de spanning iets afliep.
(Accu staat afgekoppeld).

Nu na ca 24 uur is de spanning 1 volt gedaald naar ca 12.5 volt.

Nu kan het zijn dat de multimeter niet heel accuraat is, maar het matcht wel met het feit dat de accu kennelijk toch aan zelfontlading doet. (Een lekstroom lijkt er niet te zijn).

De accu is ca 1 maand oud.

Wat denken jullie? Nog even een dag meten? Als de waarde 12.5 blijft zit ie dicht tegen de waarde aan waarvan met vaak zegt dat ie "vol" is (12.7 volt).
Banjer
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 01-06-2018, 00:21
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT

Re: Accu steeds leeg

Bericht door Banjer »

De 13,5 volt die je meet als je hem van de lader haalt is het gevolg van de laadspanning, die zal inderdaad redelijk snel aflopen naar ongeveer 12,7 volt.
De 12,5 die je meet na 24 uur is dus niet zo heel vreemd, ik zou hem nog eens 24 uur laten staan en dan weer meten. Als hij rond de 12,5 volt blijft is de accu gewoon goed.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Accu steeds leeg

Bericht door Joske »

:duim: Thanks! Doe ik!
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Accu steeds leeg

Bericht door Joske »

Weer een update:

De accu is in 7 dagen (afgekoppeld) teruggelopen van 13.4 volt naar 12.3 volt.

Zojuist heb ik de motor gestart (toen hij dus 12.3 volt was) . De accuspanning was 11.6 volt met het contact aan en dipte even naar 10 volt tijdens het starten. Na deze start (motor maar 3 seconde aan geweest) is de accuspanning wederom nu rond de 12.3 volt.

Mocht het mogelijk zijn zou ik wellicht voor een sterkere accu willen gaan, mitst dat past.

Ik heb eea voorgelegd aan de webshop waar de accu onlangs gekocht is. Zij wilden bovenstaande voltages graag weten want hadden op basis van mn eerste verhaal het vermoeden dat de accu een te hoge zelfontlading heeft.

Ben benieuwd, wellicht vd zekerheid een nieuwe.
Iemand nog advies dan? Gaat nu om de Yuasa YTX12-BS
Gebruikersavatar
Zwabber
Berichten: 910
Lid geworden op: do 22-08-2019, 15:47
Mijn motor is een: V-Strom DL650 Adventure K8

Re: Accu steeds leeg

Bericht door Zwabber »

Bij mij een vergelijkbaar iets met hetzelde merk en type accu, voor wat betreft de voltages.
Zelf maak ik me er geen zorgen over, de motor start ondanks die dip, erg vlot en ook in de winter sloeg de motor makkelijk aan. Ook als deze meerdere weken stil had gestaan.
De accu hangt hier niet aan een druppellader bij langere stilstand en/of tijdens de winter.
zwab·ber (de; m; meervoud: zwabbers) - uit draden bestaande veger op een steel
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Accu steeds leeg

Bericht door Joske »

Oke, nou we kijken het wel even aan. Goed om te weten.
De webshop zegt dat deze waardes prima zijn en adviseert de accu even te blijven monitoren.
Wel gek, nooit gehad en nu met een nieuwe accu wel. Hij kon makkelijk een maand + stilstaan.

Ik blijf eea checken, voorlopig start ie prima sinds het laden :duim:
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Accu steeds leeg

Bericht door Joske »

Toch nog even een update:

Na steeds een dag of 5 stilgestaan te hebben steeds waardes van rond de 12.2 a 12.3, gelukkig gewoon starten.
Vandaag na een ritje van 20 minuten zette ik de motor uit en na circa 10 minuten heb ik even een minuut of 5 het contact aan laten staan.
Gevolg: platte accu.

Kennelijk trekt de verlichting (standaard verlichting, muv van 2 led spots die er al jaren op zitten) teveel spanning weg.
Dit wederom gedeeld met de accuboer en onder garantie een nieuwe onderweg.
Erg netjes, geen discussie!

Erg blij mee, al is het duimen dat het nu opgelost is. Ik zou er bijna een mini booster voor kopen en die altijd meezeulen.
Als de nieuwe accu er is zal ik hem eerst eens volledig laden en vergelijken met de waardes van de oude accu.

Wordt vervolgd :duim:
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Accu steeds leeg

Bericht door RedStrom »

Accu’s staan soms te lang in een magazijn te wachten op een baasje. Als je ze dan gaat gebruiken doen ze het na het laden wel goed, maar geven al snel problemen.
Zo snel leeg met zo’n kleine belasting na 5 minuten.
Dan is ie kapot.
Mooi dat je een nieuwe krijgt.

Zelf 2 motoren elk 5 jaar gereden met dezelfde accu.
Die Soes er in stopt bij nieuwbouw.
Geen druppelladers of boosters gebruikt.
En al helemaal niet onderweg. Niet nodig.
Klinkt als een incident. Niet druk maken.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Accu steeds leeg

Bericht door Joske »

:duim:
Inderdaad!
Heb hem bewust even in de schuur, even dag of 4 meten.
Nu al 2 hele dagen 13+ volt, die andere was na een dan al veel minder. Lijkt er idd op dat het een 'maandagmorgen' accu was.

Gelukkig maar!

Meet eea nog even en zal ze dan een veer in hun achterste steken per mail, erg goede service!
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Accu steeds leeg

Bericht door Piet Zahut »

RedStrom schreef: wo 22-09-2021, 18:23 Accu’s staan soms te lang in een magazijn te wachten op een baasje. Als je ze dan gaat gebruiken doen ze het na het laden wel goed, maar geven al snel problemen.
.........
Accu's worden 'droog' dus zonder zuur) opgeslagen bij de dealer en verouderen dus niet. Het afvullen en laden gebeurt pas als deze verkocht wordt of als het een 'hardloper' is net daarvoor omdat deze accu toch die ene week wel verkocht wordt.....
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Plaats reactie