V-Strom met riemaandrijving.

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

V-Strom met riemaandrijving.

Bericht door Iron Horse »

Via via en het M-F forum kwam ik er achter dat er via http://www.vh-motorradtechnik.de/" onclick="window.open(this.href);return false; een ombouw naar een riemaandrijving mogelijk is. Kost ca. 1200 Euro. Maar als je veel rijdt kan het z'n voordelen hebben. Iemand die hier (veel) meer van moet kunnen vertellen is Toontje, want die heeft hem er kennelijk al opzitten. Ik las dat op M-F.

Dat vraagt om uitleg (lees ervaring delen) Heeft iemand anders hier al ervaring mee? Zelf rij ik te weinig om die uitgave te rechtvaardigen., al is het mindere onderhoudsverhaal natuurlijk wel aantrekkelijk.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Toontje

Bericht door Toontje »

Bedoel je deze?

Afbeelding

Ik heb de riemaandrijving op de nieuwe fiets laten bouwen. Dat moest toen nog bij een ge-autoriseerde Duitse motorzaak.

Van de € 1200 moet je nog de inruil van de originele ketting en tandwielen aftrekken. Als je de ombouw later doet, moet je eigenlijk de aanschaf van de nieuwe kettingset hiervan aftrekken.

Volgens de website van VH-Motorradtechnik kun je nu ook de ombouwkit los kopen en zelf opbouwen. Dan kost het € 926,84.

Er zit echter één adder onder het gras: bij de DL1000 moet het blok iets naar voren worden geschoven om de voorste poelie te kunnen opbouwen.

Ik weet niet, of hij ook op een DL650 past. Waarschijnlijk is er een andere voorste poelie nodig.

Denk wel even aan dit:
Ik heb de enige DL1000 met tandriemaandrijving in de wereld en ben dus proefkonijn. Het eerste ontwerp was niet helemaal jofel en ik heb nu dus een compleet nieuwe set erop liggen (gratis vervangen na 26000 km!), waarvan de voorste poelie nóg een keer moet worden vervangen door een gemodificeerde. Deze doet het wel veel beter dan de eerste.

Mijn dealer, JVS Motoren, vindt mijn experiment wel interessant, maar voordat hij er mee in Nederland aan de slag durft, wil hij eerst eens zien hoe het mij vergaat.

Ik weet wel, dat ik er zeer happy mee ben, maar ik weet niet of ik het anderen mag aanraden. Je moet dus zelf maar bekijken, wat je met deze info doet.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Mijn reden van posten was ook alleen maar meer info en mogelijkheden tonen.

Dat het bij jou en dus de V-Strom nog een pilot project betreft moge duidelijk zijn, maar voor hetzelfde geld zijn er meer gegadigden.

Het blijft hoe dan ook een interessante ontwikkeling en zeker wanneer we dat uit de eerste hand mogen vernemen.

Hou ons a.u.b. op de hoogte.

Groet,
IH
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
wwwimmm

Bericht door wwwimmm »

En? Wat zijn de ervaringen/bevindigen na ± 2 jaar riemaandrijving?
Een aanrader of toch maar bij de middeleeuwse ketting blijven?
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Riemaandrijving gaat normaal gesproken 60.000 km mee(zie Harley en
Buell)
uitgaande van zelf monteren kost riemaandrijving voor de V-strom
EUR 927,00.
kosten per kilometer: EUR 0,01545 (927,00/60.000km)

Kettingset voor Vstrom zelf monteren EUR 130,00
Kosten per kilometer: EUR 0,0052 (130,00/25.000km)

Kosten over 60.000km:
60.000km x EUR 0,01545 = EUR 927,00 (RIEM)
60.000km x EUR 0,0052 = EUR 312,00 (KETTING)

Op een afstand van 60.000km ben je met kettingaandrijving dus
EUR 612,00 goedkoper uit oftewel kun je met kettingaandrijving
178.270 km rijden voor het geld waar je bij riemaandrijving 60.000 km
kan karren (EUR 927,00/0,0052).

Op deze berekening zal best wel wat aan te merken zijn (ik laat bv.
de kosten van bussen kettingspray buiten beschouwing) maar dan
nog is het voor iedereen duidelijk dat Riemaandrijving een erg dure
optie is voor de V-strom.

Zolang de V-strom niet af fabriek met een riem wordt geleverd blijf ik
lekker smeren en spannen !!

gr.
Richard
wwwimmm

Bericht door wwwimmm »

blackstrom schreef: .....
Zolang de V-strom niet af fabriek met een riem wordt geleverd blijf ik
lekker smeren en spannen !!

gr.
Richard
Dus het motto is en blijft:

Hoe vettiger, hoe prettiger! :lol:
roadmaster

berekening herzien...

Bericht door roadmaster »

8) Wanneer je er vanuit gaat dat je op 60K minstens 4 maal zult moeten vervangen van tandwielen en ketting wordt de prijs wel 4 x 312 = 1248 euri, dan nog de tientallen bussen spray enz.
of reken je anders? :cry:
Blackstrom

Re: berekening herzien...

Bericht door Blackstrom »

roadmaster schreef:8) Wanneer je er vanuit gaat dat je op 60K minstens 4 maal zult moeten vervangen van tandwielen en ketting wordt de prijs wel 4 x 312 = 1248 euri, dan nog de tientallen bussen spray enz.
of reken je anders? :cry:
In de berekening ga ik uit van een levensduur van 25.000km voor de
ketting.
dus op 60.000 km (de levensduur van de riem)vervang ik de ketting
dus 2,4 maal (60.000km / 25.000km= 2,4)



Dezelfde bereking maar anders uitgevoerd:
60.000km riemaandrijving kost: EUR 927,00
60.000km ketting=EUR 130,00(prijs kettingset) x 2,4 = EUR 312,00


E.c. ketting is dus op 60.000km EUR 615,00 (927,00-/-312,00)
goedkoper (afgezien van de spuitbussen).


gr.
Richard
MacB

Bericht door MacB »

Vergeten jullie de tandwielen niet in dit verhaal :?: Dan kom je wel iets duurder uit op 60000km.
roadmaster

Bericht door roadmaster »

8) precies, mijn berekening is gebaseerd op gegevens uit het ZOEK forum en dan haal je die hoge kilometrages bij lange niet!!



de roadmaster 8)
wwwimmm

Bericht door wwwimmm »

Een waarheid als een koe. En als je even optimistisch bent en er van uitgaat dat je meer dan 60kkm doet dat slaat de balans helemaal om in het voordeel van de riemaandrijving.
En helemaal geen 'kettingherrie' en kettingsmurrie... :wink:
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Het klopt dat je met de originele ketting de 25.000km niet haalt want
de originele ketting is gemaakt van pisbakkenstaal.

Een vervangingsketting van DID is een stuk degelijker en gaat dus
langer mee.
Voor een DID X-ring ketting incl.tandwielen betaalde ik
laatst EUR 130,00 (ik monteer hem zelf, dus geen arbeidsloon van de
dealer, de prijs van de riemaandrijving is ook gebaseerd op zelf
monteren).

Stel dat je inderdaad maar 20.000km met een kettingset zou doen, dan
kom je op de volgende berekening:
60.000 km riemaandrijving = EUR 927,00
60.000 km Ketting= EUR 130,00 x 3 = EUR 390,00

Dus op 60.000km met 3 kettingsets is het rijden met een ketting nog
altijd EUR 537,00 goedkoper (927,00-/-390).
Mijns inziens een heleboel geld en voor dat geld kan
ik een heleboel spuitbussen kopen !!

gr.
Richard
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

wwwimmm schreef:Een waarheid als een koe. En als je even optimistisch bent en er van uitgaat dat je meer dan 60kkm doet dat slaat de balans helemaal om in het voordeel van de riemaandrijving.
En helemaal geen 'kettingherrie' en kettingsmurrie... :wink:

Kun je voor mij een bereking maken bij welk kilometrage de
riemaandrijving goedkoper wordt dan een ketting? of zoals je zelf schrijft:
wanneer de balans omslaat in het voordeel van de riemaandrijving ??

ik ben heel, heel erg benieuwd hoe die berekening eruit gaat zien!!!

Om je alvast wat illusies te ontnemen (levensduur kettingset 20.000km):
60.000km RIEM 1x927,00= EUR 927,00
60.000km ketting 3x130= EUR 390,00
Ketting goedkoper: EUR 537,00

120.000 km Riem 2x927,00=EUR 1854,00
120.000km ketting 6x130,00=EUR 780,00
Ketting goedkoper: EUR 1.074,00

180.000km Riem 3x927,00= EUR 2781,00
180.000km ketting 9x130,00= EUR 1170,00
Ketting goedkoper: EUR 1.611,00

240.000km Riem 4x927,00= EUR 3.708,00
240.000km ketting 12x130= EUR 1.560,00
Ketting goedkoper: EUR 2.148,00

en zo kunnen we door gaan tot 1.000.000 km of wat voor kilometrage je
ook wilt. De balans zal nooit, nooit, nooit omslaan in het voordeel van
de riem. Kijk je niet naar geld maar gebruiksgemak dan is de riem
natuurlijk stukken beter maar daar moet je dan ook zeer stevig voor
betalen.
BTW; ik heb voor de riem een levensduur van 60.000km genomen omdat
bij dat kilometrage bij Harley en Buell de riem plus tandwielen vervangen
moeten worden. Dan moet je nog niet de pech hebben een kiezelsteentje
tussen de riem en het tandwiel te krijgen, want dan kun je de riem
per direct vervangen.


Dus als je voortaan iets roept probeer het dan ook te onderbouwen. Dan
zie je zelf wat voor onzin het is om te beweren dat er een omslagpunt is
waarop een riemaandrijving voor de Vstrom goedkoper wordt dan een
ketting.

Ik blijf trouwens erg benieuwd naar je berekening !!

gr.
Richard


gr.
Richard
wwwimmm

Bericht door wwwimmm »

blackstrom schreef: Kun je voor mij een bereking maken bij welk kilometrage de
riemaandrijving goedkoper wordt dan een ketting? of zoals je zelf schrijft:
wanneer de balans omslaat in het voordeel van de riemaandrijving ??
.....
Ik blijf trouwens erg benieuwd naar je berekening !!
gr.
Richard
Rustig, rustig... :) , ik ga uit van de 'veronderstelling', dus idd niet wetenschappelijk onderbouwd :oops: , dat die 927,00€ de kost is voor een eerste ombouw van ketting naar riem. De vervanging na 60kkm zou( :!: ) dan wel minder kosten. Moeten trouwens de riemschijven even frequent vervangen worden als de riem?
En zo dromende, kom ik idd tot de conclusie dat naarmate de km vorderen, de prijs per km daalt, enz. enz....
De prijs van 130,00€ voor een kettingset, inclusief tandwielen, is ook wel heel erg scherp, en ook met een ketting kan het voorkomen dat die zelfs na minder dan 10kkm aan vervanging toe is.
(mijn laatste kettingset koste 285,00€ en die gaat geen 20kkm mee, maar dat was dan wel op een Ducati, niet op een V-strom.)

Wat er ook van zij, mijn KLV is nog steeds voorzien van een ketting, net als mijn Z750. Maar het onderhoudsvriendelijke aspect van een riem of cardanas blijft me bekoren... :wink:
Leipo

Bericht door Leipo »

mijn ketting gaat al bijna 33.000km mee en is nog niet versleten.
dit komt door een eenmalige investering van 200 euro voor een pro-oiler.

als je dit in de berekeningen mee zou nemen zou je langer met 1 ketting doen en dus nog goedkoper dan die riem zijn.

dan heb je trouwens ook bijna geen kosten aan smeersels omdat ik nu al ruim 40.000km doe met 1 liter olie om te smeren (die enkele euro's zijn dus te verwaarlozen omdat ik de goedkoopst mogelijke auto-olie gebruik)
Laatst gewijzigd door Gast op wo 27-09-2006, 10:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

wwwimmm schreef: Wat er ook van zij, mijn KLV is nog steeds voorzien van een ketting, net als mijn Z750. Maar het onderhoudsvriendelijke aspect van een riem of cardanas blijft me bekoren... :wink:
begrijp me niet verkeerd, de onderhoudsvriendelijkheid van riem of
cardan spreekt mij ook aan, maar het is alleen interresant als de
motor af-fabriek ermee uitgerust is. Ombouwen naar deze, overigens
prachtige, aandrijving is gewoonweg te duur, ook als je een kilometer-
vreter bent.

EUR 130,00 voor een komplete kettingset is inderdaad scherp, maar ik
heb er echt niet meer voor betaald.
5 minuten googelen en je weet waar je de goedkoopste onderdelen
kan bestellen!.

gr.
Richard
Plaats reactie