Problemen stator of dynamo?

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DuardoS
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 30-08-2020, 20:06
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A 2007

Problemen stator of dynamo?

Bericht door DuardoS »

Goedemorgen allen,

Onlangs heb ik op mijn DL650 uit 2007 een voltmeter en dubbele usb van Cosmo geplaatst met B-Fast bekabeling. Ideaal voor de luie noob die ik ben op elektrogebied, want B-Fast herkent of de accu geladen wordt en geeft dan pas stroom door aan de voltmeter en usb. Kabeltje aansluiten en klaar. het werkt prima, ik kan zien dat de dynamo z'n werk doet want de voltmeter geeft keurig 14,4V aan tijdens het rijden. Maar, als ik moet stoppen en wachten voor bijvoorbeeld een verkeerslicht, dan zakt het voltage naar 12.4V, en dat betekent dat B-Fast merkt dat de accu niet meer geladen wordt en de stroom naar de voltmeter uitgeschakeld wordt. Hij gaat pas weer de voltmeter voeden als ik ga rijden. Dat vind ik raar. Ik dacht dat de accu geladen wordt zo gauw de motor gestart is. Dus ik mail Vasilis de Griek of zijn apparaatje wel goed z'n ding doet, waarop hij zegt dat het waarschijnlijk ligt aan of de stator of de dynamo. Dynamo lijkt me sterk, want hij laadt gewoon tijdens het rijden. Ik merk ook helemaal niets aan de motor, hij rijdt supersoepel met altijd voldoende trekkracht, maar ik denk nu wel dat er iets niet goed is. Zoeken op stator op dit forum levert alleen terugroepacties op van het tweede model DL650, niet iets van mijn model. Ik zal dit neerleggen bij een garage, maar ik wil wel graag begrijpen wat er aan de hand kan zijn. Kan iemand me dat wellicht uitleggen? Is er inderdaad iets aan de hand met m'n motor? Dank alvast.
JohanG
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 29-01-2018, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom Dl1000 2004

Re: Problemen stator of dynamo?

Bericht door JohanG »

Je kunt het even checken met een multimeter aan de accu. Als die hetzelfde aangeeft als je cosmo, dan kan het zijn dat de dynamo wat weinig bijlaadt bij stationair.
Het zou ook aan je spanningsregelaar kunnen liggen maar dat zie je vaak terug aan een te hoge laadspanning.
bij stationair zit mijn motor rond 13,6V.

Als je dynamo niet genoeg bijlaad merk je dat overigens niet aan je rijeigenschappen, die blijven gewoon goed zolang er voldoende spanning in je accu zit en aangezien bij normaal rijden je accu gewoon geladen wordt zal de accu wel voldoende spanning houden.
Jan1966
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
Woonplaats: gemeente Hollands Kroon

Re: Problemen stator of dynamo?

Bericht door Jan1966 »

Ik heb op mijn Varadero een voltmeter gemonteerd.
Bij stationair draaien geeft deze ook een lager voltage aan (vergelijkbaar bij jouw motor)
Ik denk dat dit normaal is; m.a.w. er is niets aan de hand bij jouw motor.

Gr. Jan
Suzuki Vstrom 1000 (2014), Honda Varadero 1000 (2002), Suzuki Vstrom 650 (2004),Honda Africa Twin 750 (1996), Suzuki GS 850, Kawasaki EX500 (1991), Kawasaki ZZR1100 (1990), Honda CBR600 (1990), BMW K100 (1984), Suzuki GT500 (1976)
Gebruikersavatar
DuardoS
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 30-08-2020, 20:06
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A 2007

Re: Problemen stator of dynamo?

Bericht door DuardoS »

Ah fijn. Ik ga het morgen checken met een multimeter, dan weet ik het idd. zeker. Dank voor de reacties.
Corleone4222
Berichten: 78
Lid geworden op: do 17-11-2016, 21:08
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 bj 2008
Woonplaats: Arnhem

Re: Problemen stator of dynamo?

Bericht door Corleone4222 »

dit is gewoon goed, bij ca 3000 toeren zit je vaak tussen 13,5 en 14 v

Als je stuurverwarming hebt of e.d. zet dit tijdens het rijden aan, dan zal je zien dat de laadstroom bv van 14,1 naar 13,9 gaan bij dezelfde snelheid.

met zo een voltmetertje wel lekker te controleren of dynamo/spanningsregelaar blijven werken.
Gebruikersavatar
DuardoS
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 30-08-2020, 20:06
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A 2007

Re: Problemen stator of dynamo?

Bericht door DuardoS »

Ik heb het gecheckt en er is inderdaad niets aan de hand. Zag wel dat de accu wat oud begint te worden, want hij zakt na het uitzetten van de motor onder de 12V (11,9V om precies te zijn), dus ik zal hem ergens het komende jaar gaan vervangen. Dank voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
Zwabber
Berichten: 915
Lid geworden op: do 22-08-2019, 15:47
Mijn motor is een: V-Strom DL650 Adventure K8

Re: Problemen stator of dynamo?

Bericht door Zwabber »

Nu in de aanbieding bij Chromeburner voor afgerond 38 eurootjes. Heb er net ook maar 1-tje besteld omdat mijn accu er ook al jaren inzit en na een paar dagen stilstaan toch moeite begint te krijgen met starten
Accu aanbieding Chromeburner
zwab·ber (de; m; meervoud: zwabbers) - uit draden bestaande veger op een steel
Gebruikersavatar
DuardoS
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 30-08-2020, 20:06
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A 2007

Re: Problemen stator of dynamo?

Bericht door DuardoS »

Oh nice! Goede tip, dank je wel.
Plaats reactie