Motor lekt olie na val

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jappio
Berichten: 33
Lid geworden op: za 21-04-2018, 17:00
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 [2008]
Woonplaats: Utrecht

Motor lekt olie na val

Bericht door Jappio »

Beste strommers,
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het vinden van de boosdoener van een pas ontstane lekkage. Mijn V-Storm was een paar weken terug door een extreme windvlaag (en dom, dom de hoes er nog omheen) omgewaaid en op zijn zijkant gevallen. :cry: Nu had ik gelukkig net de week ervoor de SW-Motech valbeugels erop gezet, dus die hebben de meeste klap opgevangen. Paar krasjes op de handkappen en buddy voetsteun maar meer niet.

Heb een week later nog een crashplate er onder gemonteerd en als ik goed heb opgelet, lag er toen nog geen olie onder de motor (maar hier kan mijn geheugen me in de steek laten).

Maar ... toen ik vorige week weer eens een ritje maakte, viel me op dat er olie onder de motor lag. Het is niet heel veel maar toch best wat druppels. Ik heb gekeken waar het vandaan zou komen en hoopte dat het een carter ontluchting overstroom was van de val. Maar het lijkt helemaal van de achterste zuiger vanaf de koppakking te komen, dat was het hoogste waar ik olie heb gevonden toen.

Vandaag weer een uurtje gereden en niet veel later liggen er alweer een paar druppels. Het zwarte zijplaatje er af geschroeft om te kijken, en het lijkt inderdaad weer op dezelfde plek van de achterste cilinder te lekken. Ik ben geen echte sleutelaar maar de pakking vervangen lijkt me een klus van minimaal een dag werk (voor de garage, in mijn geval) :shock:

Heeft iemand dit eerder mee gemaakt, en is dit qua reparatie zo erg als ik vrees? Of is er nog een makkelijker Chuck-Norris-type oplossing mogelijk?

Zou het nog ergens anders vandaan kunnen komen?

Als het antwoord geen geruststelling geeft, dan hopelijk wel duidelijkheid. Dank alvast voor het delen van jullie kennis :bye:

Jaap

PS: ik heb dit topic al gelezen: https://forum.v-strom.nl/viewtopic.php?f=5&t=14914
PPS: fotootjes hieronder via een 30-dagen free variant van imageshack, dus beperkt beschikbaar :wink:

Foto 1: achterste cylinder, linker kant, het voorste stukje: hier geen olie gevonden maar ik vond wel de pakking er raar uit zien
Afbeelding

Foto 2: achterste cylinder, linker kant, het achterste deel bovenin: hier zat olie direct onder het zwarte halfronde stuk
Afbeelding
Kawa ZR-7 | Suzuki DL 650 (2008) :D
Banjer
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 01-06-2018, 00:21
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT

Re: Motor lekt olie na val

Bericht door Banjer »

De pakking op de foto is in ieder geval de klepdeksel pakking, niet de koppakking. Zal waarschijnlijk wat goedkoper zijn, en is ook relatief eenvoudig te vervangen, ware het niet dat je er slecht bij komt.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1389
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Motor lekt olie na val

Bericht door Cplegt »

Je ziet opgedroogte vloeibare pakking zo ver ik het kan beoordelen. Dat is na de vorige klepstelbeurt gedaan.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Jappio
Berichten: 33
Lid geworden op: za 21-04-2018, 17:00
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 [2008]
Woonplaats: Utrecht

Re: Motor lekt olie na val

Bericht door Jappio »

Banjer schreef:De pakking op de foto is in ieder geval de klepdeksel pakking, niet de koppakking. Zal waarschijnlijk wat goedkoper zijn, en is ook relatief eenvoudig te vervangen, ware het niet dat je er slecht bij komt.
Ah dat is fijn om te weten. (volgende keer zoek ik mn technische termen uit voordat ik wat post;))

Sent from my SM-T580 using Tapatalk

Kawa ZR-7 | Suzuki DL 650 (2008) :D
Gebruikersavatar
Jappio
Berichten: 33
Lid geworden op: za 21-04-2018, 17:00
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 [2008]
Woonplaats: Utrecht

Re: Motor lekt olie na val

Bericht door Jappio »

Cplegt schreef:Je ziet opgedroogte vloeibare pakking zo ver ik het kan beoordelen. Dat is na de vorige klepstelbeurt gedaan.
Ok, dat is dan niet vreemd dat het er niet superstrak uit ziet lijkt me. Weer een zorg minder, dank je!

Sent from my SM-T580 using Tapatalk

Kawa ZR-7 | Suzuki DL 650 (2008) :D
Gebruikersavatar
Bob
Berichten: 281
Lid geworden op: za 20-08-2016, 18:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)
Woonplaats: Lelystad

Re: Motor lekt olie na val

Bericht door Bob »

Kleppendeksel van de achterste cilinder is volgens mij niet de grootste klus. MotoPort heeft mij vorig jaar €400,- gerekend voor het stellen van alle kleppen en dan moeten beide deksels er ook af. Mag dus niet meer dan €150,- kosten vindt ik.
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1582
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Motor lekt olie na val

Bericht door Motormuus »

Dat mag jij vinden.. Ik kan je vertellen dat alleen de pakking al 24 euro kost.. Komt het arbeid nog bij x 60? Euro?.
Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
Woonplaats: Lanaken (Belgie)

Re: Motor lekt olie na val

Bericht door Dendrummer »

ik zou de bouten of moeren eerst een beetje bijdraaien van de kop, kan best zijn dat het niet meer lekt.Heb het vroeger ook bij een vn1600 aan de hand gehad ff bijgedraaid en de lekkage was weg.

greetz
gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Motor lekt olie na val

Bericht door Eikie »

Niet vaster draaien dan de aangeheven Nm. Tè vast kan er iets krom trekken en dan krijg je het nooit dicht.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
Woonplaats: Lanaken (Belgie)

Re: Motor lekt olie na val

Bericht door Dendrummer »

Dat is juist,maar zeker controleren of het aantal NM is aangetrokken kan best zijn dat ze te los vastzitten,en een kwart draai meer zal geen kwaad kunnen.Als dat niet helpt weet je zeker dat de pakking naar de haaien is.

Greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
Gebruikersavatar
Jappio
Berichten: 33
Lid geworden op: za 21-04-2018, 17:00
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 [2008]
Woonplaats: Utrecht

Re: Motor lekt olie na val

Bericht door Jappio »

Dank Gerard en René voor de input, ik ga eens kijken of ik bij de nodige bouten kan komen met de momentsleutel. :duim: Wordt nog een uitdaging om dat te doen zonder de tank te lichten denk ik, wat ik liever niet in mijn openlucht-garage doe. Ga gelijk maar eens op zoek naar een sleutel garage in de regio Utrecht... maar dat is voor een ander topic :)
Kawa ZR-7 | Suzuki DL 650 (2008) :D
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Motor lekt olie na val

Bericht door Tulipan »

Ik sleutel ALTIJD openlucht, wat ik ook moet doen.
In de zon of met onder de een tarpa, muziekje , pilsje, soms hele dag zoet O:-)
Komt het niet af dan schuif ik de motor binnen en ga morgen verder
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Hannes
Berichten: 223
Lid geworden op: di 01-01-2019, 16:16
Mijn motor is een: DL650 XTA 2019

Re: Motor lekt olie na val

Bericht door Hannes »

Ja, met zo'n woonlokatie kan ik dat ook 8)
Heinkel 175cc; BMW R60-5; BMW R60-7; Suzuki DR400; Kawasaki Z750; Yamaha Diversion 900; V-Strom 650 XTA
Gebruikersavatar
Jappio
Berichten: 33
Lid geworden op: za 21-04-2018, 17:00
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 [2008]
Woonplaats: Utrecht

Re: Motor lekt olie na val

Bericht door Jappio »

Dat klinkt lekker Tulipan, had ik nou ook maar zo'n plek om 'm in te rijden... ik ben al lang blij dat ik 'm in Utrecht op onze gedeelde binnenplaats kwijt kan. :) Volgende huis heeft een garage 8)
Kawa ZR-7 | Suzuki DL 650 (2008) :D
Gebruikersavatar
Jappio
Berichten: 33
Lid geworden op: za 21-04-2018, 17:00
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 [2008]
Woonplaats: Utrecht

Re: Motor lekt olie na val

Bericht door Jappio »

Nog even een update: ik heb de inbus-bout aan de bovenkant van het klepdeksel iets aan kunnen draaien tot de juiste kracht. Verder kom ik er niet bij helaas. Alles droog gemaakt en vandaag mooie tour gemaakt, maar hij zweet nog steeds wat olie op dezelfde plek. Het is niet veel dus maak me niet zo veel zorgen, maar wel iets om te repareren voordat we in september een paar weken op pad gaan.

Nu maar eens op zoek naar een sleutelgarage waar ik met een beetje hulp (en gereedschap) het kan repareren. Zag dat er al een topic daarover was dus ga er daar op aanhaken. :bye:
Kawa ZR-7 | Suzuki DL 650 (2008) :D
Gebruikersavatar
Jappio
Berichten: 33
Lid geworden op: za 21-04-2018, 17:00
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 [2008]
Woonplaats: Utrecht

Re: Motor lekt olie na val

Bericht door Jappio »

Was helemaal vergeten hier terug te melden hoe het afgelopen is... bij deze alsnog: het is gelukt! :duim:

Ik ben zelf gaan sleutelen bij de motorbandenzaak in Alphen, daar lag de pakking al voor me klaar en kon ik op m'n gemak aan de slag. Met het handboek erbij en af en toe een tip van de monteur is het gelukt de pakking te vervangen. Het viel allemaal best mee om te doen. Vooral erg leuk om de motor zo zelf eens wat liefde te geven :wink:

Na openen leek het of de monteur (van een andere garage trouwens) bij het vorige onderhoud juist te veel vloeibare pakking op de halve rondjes had gesmeerd. Het stak al naar buiten uit, maar ook aan de binnenkant heb ik best wat spul moeten verwijderen. Zelf dus maar heel weinig gebruikt en nu zo'n 5k km verder geen enkele lekkage meer.

Dank voor de tips allemaal! :worship:
Kawa ZR-7 | Suzuki DL 650 (2008) :D
Jan1966
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
Woonplaats: gemeente Hollands Kroon

Re: Motor lekt olie na val

Bericht door Jan1966 »

Top.

Fijne zaak daar in Alphen niet?

De eigenaar Rob is "clubdealer" van de Honda Transalpclub (waar je ook met de Varadero lid van mag worden)
Rob hanteert schappelijke tarieven en je kan ook zelf mee sleutelen.
Wat mij betreft een echte aanrader.

Gr. Jan
Suzuki Vstrom 1000 (2014), Honda Varadero 1000 (2002), Suzuki Vstrom 650 (2004),Honda Africa Twin 750 (1996), Suzuki GS 850, Kawasaki EX500 (1991), Kawasaki ZZR1100 (1990), Honda CBR600 (1990), BMW K100 (1984), Suzuki GT500 (1976)
Gebruikersavatar
Jappio
Berichten: 33
Lid geworden op: za 21-04-2018, 17:00
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 [2008]
Woonplaats: Utrecht

Re: Motor lekt olie na val

Bericht door Jappio »

Helemaal mee eens Jan!

Sent from my F5321 using Tapatalk
Laatst gewijzigd door Iron Horse op za 29-08-2020, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
Kawa ZR-7 | Suzuki DL 650 (2008) :D
Plaats reactie