Moet je nog wel een tomtom of Garmin Apparaat kopen?

Van Garmin tot TomTom, en alles daar tussenin
Plaats reactie
Cxhorters
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 03-04-2016, 20:04
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Moet je nog wel een tomtom of Garmin Apparaat kopen?

Bericht door Cxhorters »

Mijn oude trouwe Zumo 350 is eigenlijk aan vervanging toe.
Twee kandidaten: Zumo XT of TomTom Rider 550
voor het maken van mijn routes gebruik ik de laatste tijd Kurvinger.
Heel leuk web based programma waar je snel leuke routes mee maakt.
Daarna binnen halen in BaseCamp, route maken en importeren naar mijn 350.

Maar er is ook een Kurvinger app voor op je smart phone.
De betaalde versie (ongeveer 10 euro) kan je ook mee navigeren en de router syncen die je met de web applicatie gemaakt hebt.
Overweeg om een heel tientje kapot te slaan en de pro versie van Kurvinger aan te schaffen.
Daar eens een paar ritten mee te gaan rijden en kijken hoe dat bevalt.
Met name eens kijken hoe de kronkel routes dan werken.
Maps.me gebruik ik al voor het gewone "van A naar B" navigatie.
Meeste moderne smart phones zijn redelijk waterdicht en hebben een vrij groot scherm.

Al iemand ervaring met de Kurvinger App of vergelijkbare apps waar je routes mee kan importeren?
Akako
DL1000 berijder
Berichten: 312
Lid geworden op: do 01-10-2015, 11:14
Mijn motor is een: BMW R1250RT, Burgman 400
Woonplaats: Rucphen

Re: Moet je nog wel een tomtom of Garmin Apparaat kopen?

Bericht door Akako »

Tis welde vraag of je dure smart phone heel blijft op je motor
Gebruikersavatar
Drewman
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 26-01-2020, 22:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 2019 A

Re: Moet je nog wel een tomtom of Garmin Apparaat kopen?

Bericht door Drewman »

Ben benieuwd naar je ervaringen, maar van me maakt zeer leuke routes ermee maar de app loopt bij hem vaak vast maakt gebruik van oude offline maps. (Het loopt helemaal vast bij inslaan van een andere afslag of wegen die afgesloten zijn)

TomTom go heeft voor mij wel makkelijk routes(je selecteert Maximaal kronkel) en voert een adres in waar je naar toe wilt. Volgens mij... Heb het nog niet getest maar volgens mij kan je met kurvinger export maken en met Tom Tom. Go via een home drive import maken (ig je hebt een pc nodig)

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

Cxhorters
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 03-04-2016, 20:04
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Moet je nog wel een tomtom of Garmin Apparaat kopen?

Bericht door Cxhorters »

Akako schreef: di 24-03-2020, 22:10 Tis welde vraag of je dure smart phone heel blijft op je motor
Klopt, GPS apparatuur van TomTom en Garmin zijn zeker robuuster dan de gemiddelde smartphone.
En zodra je ze gaat beschermen met een case, gaat het bediening gemak sterk achteruit.
De bevestigingen die er nu zijn voor smart phones motor montage zijn echter van zeer goede kwaliteit.
Daar wordt zelfs off road mee gereden.
In mijn geval beperken min ritjes zicht tot dag tochten en af en toe een weekend weg.
Dat speelt ook mee in mijn overweging wat het volgende apparaat wordt.
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Moet je nog wel een tomtom of Garmin Apparaat kopen?

Bericht door Frank »

Als je dan gaat voor een navigatie, ga dan voor de Garmin Zumo XT.

Garmin was een heel klein beetje ingehaald door TomTom, maar daar heeft Garmin nu weer een streep door gezet met de XT.
Zelfs MrGPS (kijk naar zijn filmpjes) is helemaal enthousiast.

Nu heb ik zelf de Garmin Zumo 590 en die is al goed, maar voordeel van de XT is dat je met de fantastische App Kurviger een route kunt maken en zo per wifi naar de XT kunt sturen. Ik maak tegenwoordig al mijn routes met Kurviger.

En wat Akako zegt: Je smartphone schijnt niet zo goed tegen de schokken te kunnen van je motor als ie aan de motor vastgemaakt zit. Dus voor mij is dat geen optie!
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Cxhorters
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 03-04-2016, 20:04
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Moet je nog wel een tomtom of Garmin Apparaat kopen?

Bericht door Cxhorters »

Ik ben ook al twintig jaar "Garmin" man maar tot de XT heeft dat wel zijn aparte manier van werken. die zal jij ook kennen.

Met de XT is dat inderdaad enorm verbetert.
Niet meer bij elke onverwachte afsluiting je route opnieuw proberen te zoeken omdat je automatisch berekenen uit moet hebben.
Of dat je toch nog een punt in route als "hard punt" hebt laten staan, laat die nu net in de greppel staan.

Maar de frequentie waar ik mijn Garmin gebruik is niet zo hoog. zoals ik al opmerkte wat weekeindjes en dag tochten.
Heb inmiddels een stevige GSM mount van ram in bestelling en de Kurvingen app voor 9.99 euro aangeschaft (jawel mijn eerste betaalde app als 50 plusser).

We gaan het zien, en gezien de beperkte kosten kan ik altijd nog besluiten toch de XT te kopen.
Trouwens de eerste leveringen van de XT zijn uitgesteld vanwege problemen met de mount.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op do 26-03-2020, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Moet je nog wel een tomtom of Garmin Apparaat kopen?

Bericht door Frank »

Cxhorters schreef: do 26-03-2020, 08:49 Trouwens de eerste leveringen van de XT zijn uitgesteld vanwege problemen met de mount.
Ja, helaas. Niet de eerste levering, maar de tweede zending Eerste levering is helemaal uitverkocht... Ik had op diverse fora al gelezen dat er speling zat in de houder, waardoor de XT wiebelt. Ik dacht toen, dat zullen ze wel verkeerd gemonteerd hebben dan.. maar nu blijkt toch een constructiefout de oorzaak te zijn... we gaan het zien. Blijf nog ff bij mijn 590 ;-)
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Moet je nog wel een tomtom of Garmin Apparaat kopen?

Bericht door Eikie »

Wat een getob toch altijd met die Garmins :schater:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Surfdj
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 14-04-2019, 09:14
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000
Contacteer:

Re: Moet je nog wel een tomtom of Garmin Apparaat kopen?

Bericht door Surfdj »

Ik vind de kronkelroutes van Kurviger veel leuker om te rijden dan die van de TT. Ik heb weliswaar een oud beestje (TTrider) maar als ik dezelfde routes vergelijk zijn die van Kurviger mijn favoriet. Het is echter heel omslachtig om die routes van Kurviger op de TTrider te krijgen.
Hang loose........... and stay loose
HD2W4W
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 20-04-2016, 22:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Re: Moet je nog wel een tomtom of Garmin Apparaat kopen?

Bericht door HD2W4W »

Op MotorForum zijn al hele topics volgeschreven over GPS toestellen en Android smartphone navigatie.
Als GPS toestel heb ik een eenvoudig Chinees Windows CE apparaat. Geladen met Becker Mamba en IGO Here kaarten.
Voor van A naar B navigatie uitstekend. Op het web zijn de nieuwste kaarten te vinden, dus altijd actueel. De kronkelrouteoptie van Becker Mamba doet het ook prima. Maakt leuke routes.Alleen GPX routes is een probleem. Regelmatig moet ik "rondjes" rijden en worden kennelijk route/trackpunten gemist. Zorgt voor de nodige ergernis, dus daar ben ik mee gestopt.
Daarom maar eens Tomtom Go geinstalleerd op de smartphone. GPX route geladen in TomTom mydrive en vervolgens weer in TomTom Go.
Smartphonehouder bij Ali gekocht en ik ben positief verrast. Afgelopen najaar een mooie route gereden van zo'n 150 km en foutloos.
Mijn goedkope maar enorm goede Xiaomi phone houdt het met gemak een halve dag uit met ingeschakeld navigatieprogramma.
Er zijn best goede ervaringen met de Ulefone Armor rugged smartphones. Niet duur bij Ali en co en zou voor mij ruimschoots voldoen. Eventueel een USB aansluiting of een powerbankje voor wat extra prik als de rit wat langer is.
Een dure Galaxy of Iphone zou ik zelf niet op de motor gebruiken.
Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland

Re: Moet je nog wel een tomtom of Garmin Apparaat kopen?

Bericht door De Graaf van Salland »

Ik heb destijds mijn Garmin gekocht, mede omdat het scherm zo helder was.
Is dit ook zo met een telefoon?
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
HD2W4W
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 20-04-2016, 22:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Re: Moet je nog wel een tomtom of Garmin Apparaat kopen?

Bericht door HD2W4W »

Op mijn telefoon is TomTom Go prima af te lezen. Absoluut niet minder dan mijn Chinese nav. Mijn telefoon is niet waterdicht, maar als buienradar regen voorspelt ga ik niet voor mijn plezier een route rijden.
Maar die "rugged" phones zijn wel waterdicht. Kijk het topic op motorforum maar eens na.
Natuurlijk heeft een telefoon ook nadelen. Bediening van het touchscreen met handschoenen aan werkt niet (tenzij etc etc.)
Zou ik vaak en veel routes rijden, kies ik ook wel voor een "dure" TomTom of Garmin. Maar ik heb teveel hobby's en te weinig tijd en alle hobby's kosten ook nog geld.
Akako
DL1000 berijder
Berichten: 312
Lid geworden op: do 01-10-2015, 11:14
Mijn motor is een: BMW R1250RT, Burgman 400
Woonplaats: Rucphen

Re: Moet je nog wel een tomtom of Garmin Apparaat kopen?

Bericht door Akako »

Dat vind ik toch een beetje een misverstand, die “dure” tomtom/garmin

Mijn telefoon is minimaal 2x zo duur als mijn garmin en lang niet zo robuust. Heeft ook nog een kleiner scherm, is niet op te motor te bedienen met handschoenen aan. Bovendien gaat zon garmin dingetje minstens een jaar of 7-10 mee en map updates zijn life time.

Kortom, ik vind dat helemaal niet duur.
HD2W4W
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 20-04-2016, 22:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Re: Moet je nog wel een tomtom of Garmin Apparaat kopen?

Bericht door HD2W4W »

Dat is natuurlijk heel persoonlijk. Ik vind het wel duur. Mijn telefoon was nog geen 120 euro en voldoet mij uitstekend. Een uitmuntende camera hoef ik niet op de telefoon want ik heb al een hele goede systeemcamera. Op mijn smartphone draait Tomtom Go als de brandweer.
Zou ik op dit moment een andere moeten kopen wordt het een "rugged" phone. Nog geen 100 euro bij Ali (excl. belasting). Waterdicht, kan tegen een stootje en voor die paar routes per jaar ruim voldoende. Ik zeg er bij; voor mij. Kan mij voorstellen als je veel en vaak met de motor onderweg bent voor tourritten dat je een andere keuze maakt.
Banjer
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 01-06-2018, 00:21
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT

Re: Moet je nog wel een tomtom of Garmin Apparaat kopen?

Bericht door Banjer »

HD2W4W schreef: zo 29-03-2020, 19:03 ik heb al een hele goede systeemcamera.
Doe maar duur :wink:
HD2W4W
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 20-04-2016, 22:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Re: Moet je nog wel een tomtom of Garmin Apparaat kopen?

Bericht door HD2W4W »

Viel heel erg mee. Een jaar oud exemplaar gevonden op MP. Kan mooi mee met motorritjes naar fotogenieke locaties. Twee hobby's combineren. Efficient toch?l :D
Qtip
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 16-08-2020, 14:39
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650

Re: Moet je nog wel een tomtom of Garmin Apparaat kopen?

Bericht door Qtip »

Zeker wel een losse Navigatie. Heb een paar apps geprobeerd voordat ik toch weer een losse navi kocht.

Je telefoon in super onhandig om te bedienen met handschoenen, en alles wat een extra handeling nodig heeft gaat tenkoste van veiligheid..

Tegenwoordig koop je met een beetje geluk de tomtom 550 rond de 300 euro..
Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
Woonplaats: Lanaken (Belgie)

Re: Moet je nog wel een tomtom of Garmin Apparaat kopen?

Bericht door Dendrummer »

Nu we het er toch over hebben is er al nieuws of er een nieuwe tomtom komt als antwoord op de XT van Garmin?
Als het scherm verbeterd en groter word blijf ik persoonlijk toch bij Tomtom.

Greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
Gebruikersavatar
Emile
DL1000 berijder
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 01-02-2015, 19:17
Mijn motor is een: V-Strom 1050 XT
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Re: Moet je nog wel een tomtom of Garmin Apparaat kopen?

Bericht door Emile »

Waarom een groter scherm? Zie je dan beter wanneer je naar links of naar rechts moet?

Is wellicht leuk voor offline spelen met routes, maar zo'n ipad (zoals de XT) achter je scherm lijkt mij persoonlijk helemaal niets.

Verder eens met Qtip. Al die apps zijn het net niet (om nog maar te zwijgen over de bediening). Daarnaast loop je ook nog steeds de kans dat je telefoon kapot trilt...
Mijn motorroutes, video's en andere nuttige info: http://www.bumabuma.nl/motor
Gebruikersavatar
Ed84
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 25-08-2019, 20:54
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 A

Re: Moet je nog wel een tomtom of Garmin Apparaat kopen?

Bericht door Ed84 »

Eens met q tip. Telefoon is slecht bedienbaar tijdens het rijden, kan over het algemeen niet heel goed tegen de trillingen. Verder heeft ieder natuurlijk zijn eigen argumenten om wel of geen navi aan te schaffen.

Verstuurd vanaf mijn EML-L09 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Ed84
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 25-08-2019, 20:54
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 A

Re: Moet je nog wel een tomtom of Garmin Apparaat kopen?

Bericht door Ed84 »

Haha geloof dat we gelijktijdig aan t typen waren emile

Verstuurd vanaf mijn EML-L09 met Tapatalk

Wilbike
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 26-05-2017, 12:29

Re: Moet je nog wel een tomtom of Garmin Apparaat kopen?

Bericht door Wilbike »

Ik heb destijds ook voor mijn telefoon gekozen maar ondertussen toch weer naar een GPS (TT550) overgeschakeld voor bepaalde feiten die ik ervaarde...
Vooreerst vind ik dat veel afhangt van wat, waar en hoeveel je wil rijden met een GPS-programma. Veel schokken (onverhard gravel, niet crossen), erg lange ritten die je zelf voorbereid, slechte weersomstandigheden enz. bepalen volgens mij reeds grotendeels het antwoord.
Ik had een iphone die na enkele maanden gebruik op de motor een probleem kreeg met het scherm dat loskwam van het toestel, ook mijn volgende telefoon (Samsung) begon abnormale toestanden te vertonen zoals verkeerde aanduidingen of te late herberekeningen tijdens het rijden, ik had er plots meer dan genoeg van. Na meer dan 15 jaar Garmin-gebruiker had ik de smaak van de GPS goed te pakken en uiteindelijk kon de telefoon er niet tegenop. Ik stapte over op een TT550 voor zijn gebruiksgemak en heb nog een Garmin Colorado voor fiets- en trektochten.

Voor de motor onthoud ik vooral de veel gemakkelijkere bediening (vooral met handschoenen), de snellere herberekeningen (vooral in of rond een stad), een groter instelbaar scherm met betere afleesbaarheid in de zon, goede schokweerstand en algemene waterdichtheid zonder hoes of toestanden. Het is ook wat je er wil aan uitgeven, als je rondkijkt kan voor een €300 reeds een TomTom aangeschaft worden maar zoals Ed84 reeds aanhaalde “ieder heeft natuurlijk zijn eigen argumenten om wel of geen nav aan te schaffen”! :wink:
Met vriendelijke groet :duim:
Wilfried
Gebruikersavatar
Moostrom
Berichten: 21
Lid geworden op: do 08-10-2020, 09:26
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A K8

Re: Moet je nog wel een tomtom of Garmin Apparaat kopen?

Bericht door Moostrom »

Het schijnt dat vooral de beeldstabilisatie van de camera van een GSM slecht tegen schikken kan. Dit weerhoud mij eigenlijk een beetje om de smartphone te gebruiken. Ik heb nog een oude tomtom urban rider. Wordt niet meer ondersteund door tomtom, ondanks de levenslange kaartupdates (heeft 5 jaar gewerkt :schater: ). Voor soepele ritjes gebruik ik de smartphone nog wel eens met de calimoto app. Die kan makkelijk leuke rondritten maken. Moet je wel de betaalde versie hebben. Alleen mijn smartphone wordt nogal heet bij navugatiegebruik over lagere tijd. oudere nokia 6...
Plaats reactie