Octaangehalte

Alles over het motorisch gedeelte van de strom

Welk octaangehalte tanken jullie ?

98
39
23%
95
128
74%
nog lager misschien in duitsland
6
3%
 
Totaal aantal stemmen: 173

Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1582
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Octaangehalte

Bericht door Motormuus »

De nieuwe motoren zijn er wel geschikt voor. Maar de oudere niet. Net zoals oude brommers.

In mijn zundapp gooi ik ook geen e10.
Michielo
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 06-01-2019, 00:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650
Woonplaats: Nijmegen

Re: Octaangehalte

Bericht door Michielo »

Suzuki geeft aan dat al haar motorblokken vanaf '90 op E10 kunnen rijden. Zowel auto's als motoren.
Afbeelding
Gebruikersavatar
F2ride2001
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
Woonplaats: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Octaangehalte

Bericht door F2ride2001 »

Dat laatste is pertinent niet waar (ook al zegt Suzuki dit)
Alle motoren met CV carburateurs (BSR serie) hebben grote problemen met ethanol. Alle kunststof delen inwendig in de carburateur wordt langzaam opgelost door ethanol met alle gevolgen van dien.
En dit is niet van horen zeggen, maar uit eigen ervaring.
TL1000 forever
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Octaangehalte

Bericht door Havado63 »

Alle motorproducenten willen zuinige motoren bouwen, als ze een motor zuiniger zouden kunnen laten rijden met andere benzine zouden ze het zeker voorschrijven denk ik. Dit doen ze ook met liegende km tellers die 10% afwijken volgens GPS... .

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Octaangehalte

Bericht door Iron Horse »

Havado63 schreef: di 17-09-2019, 17:47 Dit doen ze ook met liegende km tellers die 10% afwijken volgens GPS... Afbeelding.
Je moet de waarheid natuurlijk niet verdraaien. Een kilometerteller moet wettelijk meer aangeven dan de werkelijk gereden snelheid. Hoeveel dat precies is durf ik niet zo te zeggen en 10% is rijkelijk veel, maar de meeste hedendaagse auto's en motoren zitten er geen 10% naast. 120 is bij mij ca. 115, dus valt wel mee.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Octaangehalte

Bericht door Havado63 »

Met strommetje 650 uit 2014 is 100 km op teller 91km op GPS. Zal ook wel iets met soort band en slijtage te maken hebben. Maar of dit verdraaide waarheidje iets met de wet te maken heeft weet ik niet, 91 km op teller en 100 echte km kunnen ze weer lekker schrijven€€€€

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Octaangehalte

Bericht door Iron Horse »

Je zou dan voor de grap ook eens moeten controleren of het alleen de snelheidsmeter en niet de kilometerteller is die afwijkt. Ik heb het weleens met de navi vergeleken maar weet niet meer precies hoe dat toen zat. Maar het kan goed, als de tandwieverhouding origineel is en je banden niet compleet versleten, dat blijkt dat de kilometers correct, of bijna correct, worden aangeven en dat alleen de snelheidsmeter afwijkt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Octaangehalte

Bericht door Havado63 »

Op zich maak ik me over tellerafwijking niet zo druk zolang het vebruik maar redelijk gelijk is, zo niet dan is er wat aan de hand.aanlopende remmen, lagers of lekkende klep enz.Maar heb ook verschillende soorten benzine getankt maar nooit verschil in vebruik gemeten. Over tellerafwijkingen gesproken, ik reed met mijn Moto Guzzi 750 Targa 220km/uur over de snelweg en mijn maatje achter mij met zijn Toyota met 160km op de klok!!

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Octaangehalte

Bericht door Eikie »

Die Toyota teller klopt natuurlijk niet :schater:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Octaangehalte

Bericht door Eikie »

Havado63 schreef: di 17-09-2019, 17:47 Alle motorproducenten willen zuinige motoren bouwen, als ze een motor zuiniger zouden kunnen laten rijden met andere benzine zouden ze het zeker voorschrijven denk ik.
Het blijft natuurlijk een leuk discussie-onderwerp tijdens een verjaardagsfeestje : Waarom mijn 1000cc motorfiets van 230 kg meer verbruikt dan de auto van mijn vrouw met 850 kg en gelijke cilinderinhoud. (Nee geen diesel)
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Octaangehalte

Bericht door Havado63 »

Bedoel je nu olie of benzine??

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Octaangehalte

Bericht door Tulipan »

Als ik dit lees blijf ik toch maar ouderwets tanken :shock:

" Ik ben eens wat gaan rondvragen en –surfen. Wat ik te horen en te lezen kreeg, valt vies tegen. Massa’s horrorverhalen op old-timer websites en de servicemonteurs van buitenboordmotoren worden bij voorbaat al gek van het gezaag en geklaag wat op hen afkomt als gevolg van die extra alcohol. We kennen de slogan allemaal: “Alcohol maakt meer kapot dan je lief is”. De bedenker van deze slogan heeft er vast niet aan gedacht dat die ook op zou gaan als je hem niet overmatig drinkt, maar in je benzine giet! Je humeur en portemonee, zijn de eertse slachtoffers…"
Verder; http://www.deltavissers.nl/index.php/20 ... -voorzorg/
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
Woonplaats: Lanaken (Belgie)

Re: Octaangehalte

Bericht door Dendrummer »

Ik idem dito ,heb altijd al de 98 getankt die +-2 euro meer als ik tank pak ik erbij dan hier of daar misschien een tasje koffie minder onderweg.
Ik wil niet het risico nemen dat naar een aantal km mijn motor uiteen moet gehaald worden door die alkoholische drank. :lol:

Greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
Michielo
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 06-01-2019, 00:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650
Woonplaats: Nijmegen

Re: Octaangehalte

Bericht door Michielo »

Het is trouwens geen octaangehalte, maar een octaangetal. Maar dat is natuurlijk een klein detail.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Octaangehalte

Bericht door Eikie »

Misschien al voorbij gekomen, zo niet dan wellicht dubbel gepost : https://www.e10check.nl/
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: Octaangehalte

Bericht door Bacchus »

Site is wel bekend, maar ik hecht meer waarde aan mijn beide monteurs, auto en motor, over de E10.
Ik blijf daarom 98 tanken (liefst in België waar de 98 goedkoper is dan de E10 hier)
Die paar euro per jaar extra mag de pret dan ook niet drukken.
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Octaangehalte

Bericht door Eikie »

Tijd dat er fietsen met dieselmotoren komen. Probleem gelijk opgelost 🙈
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Octaangehalte

Bericht door Iron Horse »

Die waren er, zelfs een Nederlands product, maar dat was geen succes. Ook nog eens peperduur.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
JohanG
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 29-01-2018, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom Dl1000 2004

Re: Octaangehalte

Bericht door JohanG »

Tulipan schreef: vr 18-10-2019, 22:34 Als ik dit lees blijf ik toch maar ouderwets tanken :shock:

" Ik ben eens wat gaan rondvragen en –surfen. Wat ik te horen en te lezen kreeg, valt vies tegen. Massa’s horrorverhalen op old-timer websites en de servicemonteurs van buitenboordmotoren worden bij voorbaat al gek van het gezaag en geklaag wat op hen afkomt als gevolg van die extra alcohol. We kennen de slogan allemaal: “Alcohol maakt meer kapot dan je lief is”. De bedenker van deze slogan heeft er vast niet aan gedacht dat die ook op zou gaan als je hem niet overmatig drinkt, maar in je benzine giet! Je humeur en portemonee, zijn de eertse slachtoffers…"
Verder; http://www.deltavissers.nl/index.php/20 ... -voorzorg/
Is het niet zo dat carburateurmotoren er sowieso niet tegen kunnen?

Voor de zekerheid tank ik altijd 98. mijn auto wordt al voorgeschreven dat er geen e10 in mag en mijn dl spaar ik ook graag.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Octaangehalte

Bericht door Eikie »

Iron Horse schreef: vr 22-11-2019, 09:10 Die waren er, zelfs een Nederlands product, maar dat was geen succes. Ook nog eens peperduur.
Had ik gezien met een 3 cilinder van Daihatsu geloof ik.
Nou, dan wordt het elektrisch rijden.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Octaangehalte

Bericht door Iron Horse »

:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Octaangehalte

Bericht door Eikie »

Royal Enfield heeft ze ooit in productie gehad.

Back on topic maar weer.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Havado63
Berichten: 965
Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
Woonplaats: Huizen

Re: Octaangehalte

Bericht door Havado63 »

Startwin uit Loenen met de Diesel-Racemotor, De ThunderStar 1200TDI.
Gaaf ding, sorry..

Maar heb vernomen dat in 98 bestanden zitten die injectectoren enz reinigen, weet niet of dit klopt??

Gr, Hans.
Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk


Den1000t
Berichten: 51
Lid geworden op: do 21-12-2017, 21:21
Mijn motor is een: Suzuki vstrom 650 (2019)
Woonplaats: Huldenberg

Re: Octaangehalte

Bericht door Den1000t »

Mijn vstrom 650 rijd beter met benzine 98 dan met 95.
Trekt beter op en het verbruik ligt een beetje lager dan bij de 95.
Mag beide getankt worden maar met een 650 voel je wel degelijk het verschil in beide benzines.
Met de 1000 zal je daar niet veel last van ondervinden omdat die zo al een pak meer vermogen levert.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Octaangehalte

Bericht door Iron Horse »

Dat is dus echt een broodje aap verhaal.

Het grootste verschil tussen E95 en 98 is dat 98 een hoger octaangehalte heeft. Dat werkt alleen tegen pingelen, maar daar heeft een V-Strom ook bij 95 of E10 helemaal geen last van. Verder zit er in E95 maximaal 5% ethanol en in 98 0%. Even een quote uit Wikipedia betreffende de energetische waarde:
Ethanol bevat iets minder energie dan benzine. Bij E10 komt het verschil neer op ongeveer 2% vergeleken met conventionele benzine. Daardoor zal het verbruik iets toenemen. Het rijgedrag en bijvoorbeeld een geopend raam hebben echter een veel grotere invloed op het brandstofverbruik dan de overstap op E10. De Duitse ADAC gaat uit van een meerverbruik van circa 1,5%
Daar vanuit gaande is het aannemelijk dat het verschil tussen 95 en 98 0,75% is. En niemand gaat mij wijsmaken dat jij dat verschil merkt. Ik durf te wedden dat je bij een blinde test totaal niets merkt en als je iets aanwijst het puur een gok is.

En wat betreft het merken van minderverbruik. Je moet wel heel erg hetzelfde en onder dezelfde omstandigheden rijden wil je dit realistisch kunnen meten. Als hij met 95 1:25 rijdt dan zou gezien het verschil in calorische waarde je met 98 1:25,18 rijden. Dat is dus niet meetbaar bij vergelijking op de weg.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
Woonplaats: Lanaken (Belgie)

Re: Octaangehalte

Bericht door Dendrummer »

Vroeger op mijn GL1500 zonder injectie dus merkte ik ook wel degelijk het verschil tussen 95e5% en 98 en ook verbruik. :(
Nu met de injectie motoren is daar niet veel meer van te merken of toch minimaal,maar ik blijf toch de 98 tanken lijkt mij toch gezonder voor het blok daar heb ik wel iets meerkost voor over.

Greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
Gebruikersavatar
Gerry
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 16-05-2018, 08:44
Mijn motor is een: XT 600 e
Woonplaats: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..

Re: Octaangehalte

Bericht door Gerry »

Iron Horse schreef: zo 07-06-2020, 09:06 Dat is dus echt een broodje aap verhaal.

Het grootste verschil tussen E95 en 98 is dat 98 een hoger octaangehalte heeft. Dat werkt alleen tegen pingelen, maar daar heeft een V-Strom ook bij 95 of E10 helemaal geen last van. Verder zit er in E95 maximaal 5% ethanol en in 98 0%.
Nou. als ik op wiki kijk dan zit er 10% ethanol in E 95..
Ethanolbrandstoffen zijn motorbrandstoffen waar ethanol aan toegevoegd is. De mengsels worden genoemd naar het ethanolpercentage. Zo bestaat bijvoorbeeld de motorbrandstof E10 uit 90% benzine en 10% ethanol. E85 bevat 15% benzine en 85% ethanol.

( https://nl.wikipedia.org/wiki/Ethanolbrandstof )
Beter Laat Dan Niet @ Gerry Afbeelding
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Octaangehalte

Bericht door Iron Horse »

Je hebt gelijk, E95 bestaat niet meer, daar is E10 voor in de plaats gekomen en die heeft inderdaad maximaal 10% ethanol. (Het vroegere Euro95 had trouwens wel maximaal 5% ethanol toegevoegd.)

Dan wordt het verhaal iets anders, maar het blijft marginaal. Een meerverbruik van 1,5% zou dan van 1:25 naar 1:25375 gaan. Oftewel voor een tankbeurt van 20 liter 7,5 km meer verbruik. Lijkt me in de praktijk nog nauwelijks meetbaar.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Gerry
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 16-05-2018, 08:44
Mijn motor is een: XT 600 e
Woonplaats: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..

Re: Octaangehalte

Bericht door Gerry »

Afbeelding
Beter Laat Dan Niet @ Gerry Afbeelding
Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 02-04-2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - 2009
Woonplaats: Rijen
Contacteer:

Re: Octaangehalte

Bericht door Pdendrijver »

Precies, het verschil ga je écht niet merken. De mensen die het wel denken te merken zijn waarschijnlijk aan het goedpraten dat ze net voor niets meer betaald hebben aan de pomp. :P Confirmation bias, heet dat. Conclusies trekken die in lijn liggen met je verwachtingen, ongeacht hoe gefundeerd die zijn.
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Octaangehalte

Bericht door Weerman »

Ga allemaal maar lekker E10 tanken goed voor het milieu en de werkplaats (mijn eigen ervaring).

Wie alles een broodje aap verhaal vind moet dit stuk van AMT maar eens lezen niet zomaar iets uit de duim gezogen.
https://www.amt.nl/techniek/artikel/201 ... t-10164959

Als je dat hebt gelezen ga je er misschien anders over denken.

Wim.
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Octaangehalte

Bericht door Piet Zahut »

Ik heb me in februari samen met een collega redacteur eens goed in deze materie verdiept. We hebben alle grote merken gebeld en eens gevraagd hoeveel ethanol in hun premium brandstoffen was verwerkt.
=> KLIKKERDEKLIK!!
Men mag maximaal 5% ethanol gebruiken in de brandstof en nu zijn er een aantal die 0% hebben in hun premium peut maar....... Om 1 liter benzine te maken kan je voor dezelfde kosten 20 (!!) liter ethanol maken, dat ook zij straks 5% zullen hebben is natuurlijk een open deur.....

Toch is het verstandig om de premium (lees: de dure brandstof) te gebruiken. Het verschil op jaarbasis is niet héél groot en ik zie bij ons in de werkplaats de laatste tijd steeds meer E10 gerelateerde problemen voorbij komen, nu alleen nog maar bij carburateur motoren maar de injectie motoren gaan ook de Sjaak zijn dat weten we zeker. Als je veel rijdt zal het zo'n vaart niet lopen maar bij minder km's per jaar, en zeker bij lang NIET rijden gaat deze meuk problemen geven. En ja, óók bij injectie motoren.

Doe jezelf een plezier en tank kwaliteit benzine, als je weet wat één injector kost van een V-Strom dan is het niet zo heel veel meer, dan tel ik het arbeidsloon én de ellende dat je ervan hebt doordat je motor niet doet wat jij wil dat die doet niet eens mee.....
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Octaangehalte

Bericht door Tulipan »

Ik tank inderdaad de 95, maar elke 6 maanden gooi ik er een half
busje injectie reiniger in de tank. Ik merk dat het gas sneller oppakt
daarna.... Met de dure zou ik geen injectiereiniger meer hoeven te gebruiken ?
Zo`n flesje is ook niet gratis en dure benzine zou dat compenseren.?
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
Woonplaats: Lanaken (Belgie)

Re: Octaangehalte

Bericht door Dendrummer »

"Confirmation bias" amay zeg wat een uitspraak,ik blijf erbij beter verkomen dan genezen,maar een ieder doet wat hij wilt. :bye:

Greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Octaangehalte

Bericht door Weerman »

Tulipan schreef: wo 10-06-2020, 00:36 Ik tank inderdaad de 95, maar elke 6 maanden gooi ik er een half
busje injectie reiniger in de tank. Ik merk dat het gas sneller oppakt
daarna.... Met de dure zou ik geen injectiereiniger meer hoeven te gebruiken ?
Zo`n flesje is ook niet gratis en dure benzine zou dat compenseren.?
Precies dat ja, ik doe er ook geen toevoegingen bij alleen kwaliteit benzine en zoals Marco zegt de grote merken premium benzine voegen NOG geen Etanol toe ondanks dat er E5 op pomp staat.

O ja injectie reiniger bestaat voor 99% uit kerosine.

Wim.
Gebruikersavatar
Bob
Berichten: 281
Lid geworden op: za 20-08-2016, 18:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)
Woonplaats: Lelystad

Re: Octaangehalte

Bericht door Bob »

Voorheen toen ik nog dagelijks naar mijn werk ging met de Strom tankte ik regulier 95. Doordat ze nu vaker stil staat ben ik overgestapt op 98 om aantasting te voorkomen. Misschien ben ik inderdaad bevooroordeeld maar sinds ik de overstap gemaakt heb kan ik weer 1:20 halen. Met E10 kwam ik niet boven ( of onder , het is maar hoe je er naar kijk ) de 1:19
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Octaangehalte

Bericht door Iron Horse »

Kun je maar zien hoe betrekkelijk dat is. Ik heb met E10 met gemak 1:25 gereden. Ook de laatste tankbeurt nog en dat is een 2005 dus nog van de oude garde. Ooit weleens 1:27+ gereden. Maar laten we eerlijk zijn wat boeit het als je voor de hobby rijdt of je 1:19 of 1:20 rijdt. Omgerekend kost die brommert per kilometer al meer dan m'n Mitsubishi ASX. Allemaal leuk om eens een keertje te bekijken, maar als je hobbyrijder, met maar een paar duizend kilometer per jaar, bent is het totaal niet relevant.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Bob
Berichten: 281
Lid geworden op: za 20-08-2016, 18:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)
Woonplaats: Lelystad

Re: Octaangehalte

Bericht door Bob »

Helemaal mee eens, het is betrekkelijk. Toch ben ik van mening dat er genoeg te zeggen valt voor brandstof met minder ethanol. Al is het maar voor de winterstalling. Voor de gemiddelde forens maakt het denk ik niet zo veel uit.
Plaats reactie