Koppelingspen geroest

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Gebruikersavatar
Roel_1000
Berichten: 25
Lid geworden op: za 26-08-2017, 17:52
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000A 2015

Koppelingspen geroest

Bericht door Roel_1000 »

Anderhalf jaar geleden was ik wat behendigheidsproeven aan het doen toen in een keer de koppeling de geest gaf. Hij bleef net tussen los en half aangegrepen lopen. Fijn als je ver van huis bent op een zondag....
Na de ANWB afgevoerd naar de dealer (zie avatar). Ik heb nooit helder gekregen waardoor het was ontstaan, laat staan wat het was, maar wel onder garantie opgelost.
Nu ik mijn kettingset aan het vervangen ben (zie wat heb je gedaan...) zag ik de pen achter de hydrolische cilinder (clutch push rod) en die was geroest op de plaats waar deze door de rubber afdichting gaat. Verdacht.
De pen even zuiver gemaakt en de roest zoveel mogelijk verwijderd, maar er blijft wat pitting over. Ingevet en teruggezet. Wat een wereld van verschil, de motor komt nu helemaal in z'n vrij. hiervoor bleef er met ingeknepen koppeling altijd tractie op achterwiel (blijft op de middenbok lopen). Bij het in één zetten klapt deze niet meer nu.
Al klappend en zo had ik hem na de reparatie en na een 24000 beurt terug gekregen dus ik maar denken dat dit zo hoort....(stupid me :oops: ).
Gisteren een Clutch Push Rod besteld om toch maar een onbeschadigde te hebben.
Toch wel vreemd dat dit niet ontdekt is / wordt. Een onderdeel van 2 tientjes kan het probleem niet zijn. Wat mij verder wel opviel is dat de openingen onder de ketting om eventueel vocht af te voeren bij een beetje buitenspelen verstoppen en dus wel de oorzaak zal zijn.
Afbeelding
part 22.
Plaats reactie