Slippende koppeling bij warme motor?

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Danny87
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 14-07-2019, 20:27
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Slippende koppeling bij warme motor?

Bericht door Danny87 »

Hoi allemaal sinds kort ben ik eigenaar van een dl1000 uit 2003 ben er superblij mee maar ik heb wat problemen met de koppeling die ik met proefrijden niet heb gemerkt.
Ik heb de motor particulier gekocht en dus ook geen garantie of iets er zaten ook geen boekjes bij de man was voor me gevoel redelijk duidelijk en eerlijk wat hij wel en niet heeft gedaan aan de motor.
Toen ik ermee naar huis reed waren dat bijna alleen snelweg kilometers zo een 55km en bijna thuis alleen 1 keer gemerkt dat ik vlot wou wegrijden bij het stoplicht en dat de koppeling wel niet wel niet wel niet aangreep toen dacht ik dat zal aan mij liggen is me eerste 2 cilinder alleen maar 4 cilinders gehad. Maar nu door een domme fout het oogje van me koppelingshendel afgebroken.
Nieuwe besteld zelf erop gezet en ontlucht ook gelijk de remvloeistof meegenomen want die was zo zwart dat het motorolie leek. Maar nu mijn probleem als de motor koud is dan rijd hij goed hoe langer ik ermee rij hoe meer me koppeling gaat slippen als ik rustig optrek heb ik er geen last van maar als ik een keer wat extra gas geef om in te halen dan slipt de koppeling en hoe langer in rij hoe meer die gaat slippen. Ik dacht versleten koppeling maar dacht ook met 38000 km dat het wel snel zou zijn. Na wat doorlezen en zoeken op het forum heb ik wel wat dingen bedacht wat het zou kunnen zijn. Dit is wat ik allemaal gedaan heb.

Koppeling nog een keer ontlucht je weet maar nooit dacht ik.
Koppelingsvloeistof niveau iets lager gezet ivm met uitzetten als dit warm word dacht ik.
Koppelingscilinder gecontroleerd deze lijkt goed te werken en lekt niet.
Kapje van het voorste tandwiel weggehaald daar zat echt veel troep dus dit schoongemaakt en het stangetje die door het blok gaat goed schoongemaakt zodat deze heel soepel beweegt.

Maar nu zit ik over 2 dingen te twijfelen de vorige eigenaar zei al dat hij het onderhoud zelf altijd deed en dat hij in de afgelopen 2 jaar net 500km had gereden ofzo en daarom de olie niet had vervangen. Maar als ik de koppelingsvloeistof en de remvloeistof zag begin ik te twijfelen of hij de motorolie wel heeft gedaan en dat hierdoor misschien de koppeling zou gaan slippen.
Wat zouden jullie adviseren eerst olie plus filter verversen en dan rijden en kijken hoe dat gaat die spullen heb ik al liggen. Of zouden jullie nieuwe koppelingsplaten bestellen en die ook maar gelijk doen als ik de motorolie ga verversen. Hoop dat jullie me een beetje begrijpen en dat jullie mij wat tips kunnen geven.

Groetjes Danny
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5094
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Slippende koppeling bij warme motor?

Bericht door Stroompje »

Ik ben geen techneute..... maar gezien je verhaal en dan ook het verhaal van de vorige eigenaar.....
Zal de olie in je kijkglaasjes ook wel pikzwart zijn.
Ook al rij je niet veel wordt er toch geadviseerd om dit jaarlijks te vervangen.
38000 km normaal bereden....zou geen versleten koppelingsplaten moeten opleveren.
Olie en filter dat iig ...... s6 :!:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Slippende koppeling bij warme motor?

Bericht door Calimero »

Je geeft zelf mogelijk al de oplossing van het probleem :roll:
Wanneer je remvloeistof er al zo verschrikkelijk uitzag is het zeer goed mogelijk dat de vorige eigenaar ook de motorolie niet tijdig ververst heeft. Remvloeistof zou ook na twee jaar stilstand niet zwart moeten zijn.
Wanneer er toch olie ververst is door die eigenaar mag je jezelf afvragen of hij dit met echte motorolie gedaan heeft of wellicht een goedkope automotorolie gebruikt heeft. In echte motorolie zitten additieven (toevoegingen) die er voor zorgen dat een motorkoppeling niet gaat slippen. De meeste motorkoppelingen draaien namelijk mee in de motorolie terwijl auto's voorzien zijn van een 'droge' koppeling.

Mijn advies is alle vloeistoffen en filters te vervangen, dus naast je remvloeistof en motorolie ook je koelvloeistof en je olie- en luchtfilter.
Grote kans dat je motor daarna een stuk beter loopt en je koppelingsproblemen ook verdwenen zijn.

Succes!
Groeten,
Adri
Danny87
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 14-07-2019, 20:27
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Slippende koppeling bij warme motor?

Bericht door Danny87 »

Ok bedankt voor de reacties :duim: .

Ik heb er zelf ook nog over na zitten denken en ik ga het hele pakket denk ik maar aanpakken. Omdat de motor ook de trilling had rond de 3000 toeren heb ik besloten om alles te vervangen de complete koppeling ga ik vervangen en de korf ga ik laten aanpassen het kost wel wat geld maar zo weet ik wel zeker dat alles goed is. Voor me gevoel kan het namelijk geen kwaad om de koppeling ook te vervangen omdat hij soms best wel veel heeft geslipt denk dat dat ook wel de nodige slijtage veroorzaakt en de koppeling grijpt ook best wel laat pas aan maakt niet echt uit in welke stand ik de hendel zet.

Mochten jullie tips voor me hebben dan hoor ik dat alsnog graag ik lees ook zeker nog wel wat topics want dit word voor mij de eerste keer aan een motor sleutelen denk dat dat toch net iets anders is als aan auto's daar heb ik dan weer wat meer verstand van haha :D .

Groetjes Danny
Danny87
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 14-07-2019, 20:27
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: Slippende koppeling bij warme motor?

Bericht door Danny87 »

Voor degene die er interesse in hebben. Ik heb de koppeling vervangen en helaas dit heeft niet geholpen. Ik verdenk toch dat de koppelingspomp die ik heb gehad niet goed is en twijfel over de koppelingscilinder. De reden waarom ik dit denk ik had de motor in zijn versnelling gezet en toen kon ik hem gewoon vooruit duwen ik heb toen de koppelingscilinder voor een deel los gehaald en iets naar achteren geschoven en toen ik de motor toen wou verplaatsen in de eerste versnelling stond hij muurvast. Dus de koppeling is in mijn ogen wel goed dat is dan een geruststelling. De koppelingspomp heb ik via de sloop gekocht omdat dit heel veel geld scheelde maar nu denk ik toch een beetje aan goedkoop is duurkoop helaas. Heb hem trouwens wel op het originele onderdeel besteld toen. Nu ga ik denk ik toch maar een nieuwe koppelingspomp bestellen en ook maar gelijk een koppelingscilinder omdat deze er ook niet helemaal fris uitzag dus dan maar alles in een keer nieuw. Mochten jullie verder nog tips hebben hoor ik dat graag.

Groetjes Danny
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Slippende koppeling bij warme motor?

Bericht door Piet Zahut »

En die trillingen rond de 3.000 t/min doet hij al vanaf de eerste kilometers, dat is een producteigenschap....
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Plaats reactie