betreft: ketting speling regelen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geronimo
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 15-05-2019, 23:47
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

betreft: ketting speling regelen

Bericht door Geronimo »

In de handleiding staat er de kettingspanning regelen op de zijstandaard,
maar in de manual staat beschreven ondersteun de motor op een krik.
is het dan inderdaad niet gemakkelijker om deze op de hoofdstaander te zetten?
wat is jullie advies?
Suzuki GSX650F, Kawasaki GTR1400, Goldwing 1500, Goldwing 1800, Suzuki V-STROM 1000 :-)}
John1982
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 05-06-2019, 08:24
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 bwj 2006
Woonplaats: Olen/ Belgie

Re: betreft: ketting speling regelen

Bericht door John1982 »

Als je met 2 man kan regelen is het ideaal.
De ene gaat voor de motor staan om de motor recht te houden, de ander regelt de ketting bij.
Wel oppassen dat er altijd een punt in de ketting overbrenging is die strakker is dan op andere punten.
Regel dus gelijk op het strakste punt.
Na het regelen gaat de eigenlijk rijder op de motor zitten en controleert de andere hoeveel speling er nog is.
Ik zet ze altijd zo dat met rijder op de motor er nog een 2 tal cm speling is (1 onder 1 boven)
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1582
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: betreft: ketting speling regelen

Bericht door Motormuus »

Goed smeren helpt. Tegen de slijtage van je ketting.

Met mijn Pro-oiler erop heb ik in 18.000km maar 1 keer.. tijdens het wisselen van achterband, mijn ketting hoeven stellen.
Verder nooit geen omkijken aan gehad. Op mijn volgende motor gaat de Pro-oiler gewoon overgezet worden.
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: betreft: ketting speling regelen

Bericht door Piet Zahut »

John1982 schreef: wo 17-07-2019, 19:28 ..........
Wel oppassen dat er altijd een punt in de ketting overbrenging is die strakker is dan op andere punten.
Regel dus gelijk op het strakste punt............
Als dat écht het geval is dan moet je ketting vervangen worden. Als er een héél klein beetje verschil in zit is het geen probleem maar een strak punt in een ketting is nooit goed.
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
John1982
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 05-06-2019, 08:24
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 bwj 2006
Woonplaats: Olen/ Belgie

Re: betreft: ketting speling regelen

Bericht door John1982 »

Dus een nieuwe ketting en tandwielen van DID en Esjot waar een strakker punt in zit gooi jij weg.
Nog nooit heb ik een ketting geweten die over een volledige ketting omwenteling overal even strak ligt
Laatst gewijzigd door Iron Horse op vr 19-07-2019, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: betreft: ketting speling regelen

Bericht door Piet Zahut »

Ik zeg toch ook een klein beetje....
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Gebruikersavatar
Geronimo
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 15-05-2019, 23:47
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: betreft: ketting speling regelen

Bericht door Geronimo »

En ik dacht ik stel de speling wel eventjes af, en plots kom ik tot de vaststelling dat mijn grootste dop van mijn facom set maar een 33mm is en ik voor de as los te zetten een 36mm dop nodig heb, en die vind je niet overal! :evil:
dus vandaag eerst er eentje gaan kopen, bedankt voor de reacties :duim:
Suzuki GSX650F, Kawasaki GTR1400, Goldwing 1500, Goldwing 1800, Suzuki V-STROM 1000 :-)}
Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
Woonplaats: Lanaken (Belgie)

Re: betreft: ketting speling regelen

Bericht door Dendrummer »

Er is volgens mij maar een remedie om lang met een ketting te doen en dat is goed onderhoud doen,dat wil zeggen goed smeren en zeker geregeld de ketting zuivermaken en op spanning houden want vuil en stof zijn nog altijd de grootste boosdoeners .Het is al eens besproken , het is natuurlijk ook een kwestie van willen onderhouden . :-)}
Wat spanning betreft kan de ketting beter iets te slap hangen als te strak want te strak vreet aan je tandwielen. :bye:

Greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: betreft: ketting speling regelen

Bericht door Eikie »

en te strak sloopt ook je tandwiellager.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
John1982
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 05-06-2019, 08:24
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 bwj 2006
Woonplaats: Olen/ Belgie

Re: betreft: ketting speling regelen

Bericht door John1982 »

Geronimo schreef: vr 19-07-2019, 16:51 En ik dacht ik stel de speling wel eventjes af, en plots kom ik tot de vaststelling dat mijn grootste dop van mijn facom set maar een 33mm is en ik voor de as los te zetten een 36mm dop nodig heb, en die vind je niet overal! :evil:
dus vandaag eerst er eentje gaan kopen, bedankt voor de reacties :duim:
Als u toevallig een dop 36 vind van facom voor 1:2" mag je het me altijd laten weten.
deze ben ik zelf ook aan het zoeken alleen bij ons enkel te verkrijgen in een volle duims uitvoering.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: betreft: ketting speling regelen

Bericht door Iron Horse »

Je hoeft toch niet perse een facom dop te kopen? Je kunt zo een 36 mm 1/2" van een ander merk vinden.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Gerry
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 16-05-2018, 08:44
Mijn motor is een: XT 600 e
Woonplaats: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..

Re: betreft: ketting speling regelen

Bericht door Gerry »

Ik heb wel een tipje (ik heb wel een dop nu, maar greep ook mis de eerste keer)
Toen heb ik het steeksleutel gedeelte van een Steek/ring 32.. met een flexje aan elke kant ff 2 mm afgeslepen.. en hoppa,, een steek 36.
die zijn sterk zat en verder gebruik je die toch nooit.
steek ring 36.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Beter Laat Dan Niet @ Gerry Afbeelding
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: betreft: ketting speling regelen

Bericht door Calimero »

Ik ben toch meer voorstander van het gebruiken van goed passend gereedschap, en in dit geval een goede dop of ringsleutel dan een op 'maat' gemaakte steeksleutel.
Het werkt ongetwijfeld Gerry, maar dit heeft niet mijn voorkeur. Zeker niet voor zoiets belangrijks als het goed vastzetten van je achterwiel.
Groeten,
Adri
Rener1100s
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 20-05-2019, 20:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: betreft: ketting speling regelen

Bericht door Rener1100s »

Voor €7,70 koop je bij Hornbach een dop van 36mm 1/2" aansluiting.
Er gaat niks boven passend gereedschap.
Gebruikersavatar
Geronimo
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 15-05-2019, 23:47
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: betreft: ketting speling regelen

Bericht door Geronimo »

:duim: ik heb deze set gekocht om met mijn slaggereedschap te gebruiken! voldeed ruimschoots aan mijn verwachtingen en ook nodig om hem op de vereiste 100Nm te kunnen zetten
((HBM 10 Delige 1_2_ Krachtdoppenset Grote Maten voor 39,99 Euro(Zeskantige dop specifiek gesmeed voor het gebruik met slaggereedschap. Precisie koud gesmeed en gehard chroom vanadium staal. Duidelijk afleesbaar, laser gegraveerde maten en industriële fosfaat coating voor effectief bescherming tegen corrosie. Dikwandige ontwerp zorgt voor stabiliteit en duurzaamheid voor herhaalde hoge koppels. Gat in de zijwand voor bevestiging aan het gereedschap via kogelafsluitingsmechanisme of grendelpen.))
Suzuki GSX650F, Kawasaki GTR1400, Goldwing 1500, Goldwing 1800, Suzuki V-STROM 1000 :-)}
John1982
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 05-06-2019, 08:24
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 bwj 2006
Woonplaats: Olen/ Belgie

Re: betreft: ketting speling regelen

Bericht door John1982 »

Iron Horse schreef: zo 21-07-2019, 10:25 Je hoeft toch niet perse een facom dop te kopen? Je kunt zo een 36 mm 1/2" van een ander merk vinden.

Hoeft idd niet maar als je een volledige kar hebt staan van 1 merk dan wordt het bijna vloeken in de kerk. :lol: :lol: :lol:
En als ik moet kiezen tussen een dop van een ander merk of een dop en verloopstuk van Facom betaal ik wel (ietjes :shock: ) meer.
Michielo
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 06-01-2019, 00:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650
Woonplaats: Nijmegen

Re: betreft: ketting speling regelen

Bericht door Michielo »

*loopt naar buiten, start de strom, rijdt 4km naar de monteur, gaat op commando op de motor zitten en rijdt 15 minuten later weer weg met harde bandjes en gestelde ketting.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Geronimo
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 15-05-2019, 23:47
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000

Re: betreft: ketting speling regelen

Bericht door Geronimo »

@ Michielo

het lijkt wel of je op het circuit bent :schater: afstappen en door de mekaniekers de bandenspanning en de ketting laten controleren en smeren en intussen eventjes een fris drankje nuttigen :worship: :mrgreen:
Dit brengt me op een briliant idee :idea: na een duorit ga ik in het vervolg afstappen en mijn vrouwtje dit ondehoud laten doen :schater: teambuilding heet dat geloof ik.
Suzuki GSX650F, Kawasaki GTR1400, Goldwing 1500, Goldwing 1800, Suzuki V-STROM 1000 :-)}
Michielo
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 06-01-2019, 00:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650
Woonplaats: Nijmegen

Re: betreft: ketting speling regelen

Bericht door Michielo »

Nee hoor, hij noemt het gewoon service. En ik heb een keer zelf de ketting gesteld, toen mocht ik er van hem niet meer aan komen en gewoon bij hem langs rijden. :o) Als ik het doe, mag hij het weer opknappen, dus dan doet hij het liever zelf. Iets met asmoeren die hij met een pijp los moest maken en een kettingset die veel te snel versleten was.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1582
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: betreft: ketting speling regelen

Bericht door Motormuus »

Ketting spannen. Is toch iets wat je als motorrijder gewoon in de basis moet kunnen. Net zoiets als oliepeil controleren en bijvullen. Met een geprakte banaan. Of remvloeistofpeil controleren. Bandenspanning controleren.

Gebruikersavatar
Heppie
Berichten: 661
Lid geworden op: di 20-03-2018, 06:32
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 XT 2018
Woonplaats: Amstelveen

Re: betreft: ketting speling regelen

Bericht door Heppie »

:o ik ben nooit verder gekomen dan het ventieldopje losdraaien en en geloof mij daar kan ik al erg onrustig van worden :mrgreen:
Als je het gevoel hebt dat je niet genoeg vermogen hebt om lekker te rijden is de weg niet bochtig genoeg. :-)}
:bye: Robert Jan :-)}
Akako
DL1000 berijder
Berichten: 312
Lid geworden op: do 01-10-2015, 11:14
Mijn motor is een: BMW R1250RT, Burgman 400
Woonplaats: Rucphen

Re: betreft: ketting speling regelen

Bericht door Akako »

Motormuus schreef: wo 24-07-2019, 11:16 Ketting spannen. Is toch iets wat je als motorrijder gewoon in de basis moet kunnen. Net zoiets als oliepeil controleren en bijvullen. Met een geprakte banaan. Of remvloeistofpeil controleren. Bandenspanning controleren.
Ik kan het wel maar heb er geen zin in.

Ketting schoonmaken: nooit
Smeren: ongeveer elke 1000 km met spuitbus Motorex
Spannen: elke 12.000 km door de dealer als de motor onderhoud krijgt. En bij een bandenwissel natuurlijk

Mijn ketting gaat 35000 km mee by the way. Pffff, tis maar een ketting, niet te veel aandacht aan besteden. Beter lekker gaan rijden.
Plaats reactie