BELANGRIJK!! Linksysteem achterveer.
- Sparkle Black Peter
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Berichten: 5042
- Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
- Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
- Woonplaats: Bij Tilburg
BELANGRIJK!! Linksysteem achterveer.
Beste leden, dit wil ik jullie niet onthouden. Kreeg van een V-Strom 1000A bezitter deze foto toegestuurd. Hier schrok ik toch wel een beetje van. Gebeurde toen hij de motor van de middenbok afhaalde. Je moet er niet aan denken dat dit onder het rijden gebeurt zou zijn . De motor is ondertussen onder garantie gerepareerd, (m.u.v arbeidsloon). Het onderdeel is naar Japan gestuurd voor nader onderzoek. Uit dit onderzoek bleek er tot dusver ( nog niet helemaal afgerond) niet zo veel mis te zijn met het gebruikte materiaal.
Het grote vermoeden is dat dit komt door het reinigen/afspuiten ( hoge druk) van het linksysteem. Omdat dit onderaan de motor zit wordt dit onderdeel snel smerig van kettingvet, regen, modder e.d. dus niet gek dat dit onderdeel schoon wordt gemaakt met ontvetter en hoge druk reiniger. En daar zit nou net het probleem. Deze ontvetter en hogedrukreiniger halen het vet wat in de lagers zit weg op den duur. Met als gevolg drooglopende naaldlagers. Deze gaan vastzitten met dit als gevolg.
Suzuki gaat dan ook dit onderdeel opnemen in het reguliere onderhoudsschema. ( dealers worden nog op de hoogte gebracht) Dus elke 12.000km moet dit linksysteem worden gecontroleerd en indien nodig vervangen. Om dit in de toekomst te voorkomen.
Ook is er voorgesteld een 'Recall' (terugroepactie) te doen als voorzorgsmaatregel. Indien dit voorbereid gaat worden, laat ik het weten. Eigenaren krijgen dan vanzelf een oproep.
Of dit voor de V-Strom 650 ook gaat gelden is natuurlijk aannemelijk. Maar hierover is mij nog niets bekend.
Ik hou jullie op de hoogte.
Het grote vermoeden is dat dit komt door het reinigen/afspuiten ( hoge druk) van het linksysteem. Omdat dit onderaan de motor zit wordt dit onderdeel snel smerig van kettingvet, regen, modder e.d. dus niet gek dat dit onderdeel schoon wordt gemaakt met ontvetter en hoge druk reiniger. En daar zit nou net het probleem. Deze ontvetter en hogedrukreiniger halen het vet wat in de lagers zit weg op den duur. Met als gevolg drooglopende naaldlagers. Deze gaan vastzitten met dit als gevolg.
Suzuki gaat dan ook dit onderdeel opnemen in het reguliere onderhoudsschema. ( dealers worden nog op de hoogte gebracht) Dus elke 12.000km moet dit linksysteem worden gecontroleerd en indien nodig vervangen. Om dit in de toekomst te voorkomen.
Ook is er voorgesteld een 'Recall' (terugroepactie) te doen als voorzorgsmaatregel. Indien dit voorbereid gaat worden, laat ik het weten. Eigenaren krijgen dan vanzelf een oproep.
Of dit voor de V-Strom 650 ook gaat gelden is natuurlijk aannemelijk. Maar hierover is mij nog niets bekend.
Ik hou jullie op de hoogte.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4867
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700
Re: BELANGRIJK!! Linksysteem achterveer.
2014-2016 versie of ook de nieuwere?
Zal wel hetzelfde zijn. Waarschijnlijk ook voor de K-modellen hetzelfde?
Hogedrukreiniger en motor gaat sowieso niet goed samen. Lagers, ketting, electriek, je spuit er veel mee kapot.
Zal wel hetzelfde zijn. Waarschijnlijk ook voor de K-modellen hetzelfde?
Hogedrukreiniger en motor gaat sowieso niet goed samen. Lagers, ketting, electriek, je spuit er veel mee kapot.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...) + DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...) + DL650 2011 (2023-...)
- Sparkle Black Peter
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Berichten: 5042
- Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
- Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
- Woonplaats: Bij Tilburg
Re: BELANGRIJK!! Linksysteem achterveer.
De 2014-2018 zullen wel gecontroleerd worden. Maar ik denk eerst de 2014-2016 modellen. De dealers krijgen de opdracht om bij deze en alle nieuwere modellen, ( ook 2019) het linksysteem mee te nemen in het onderhoudsschema. Terugroepactie zal voor de L4 -L7 gaan worden, wellicht ook de L8.
Ik denk ook dat ze bij de k modellen het schema ook zullen aanpassen, alhoewel ik nog niet heb vernomen dat hier het linksysteem ook afbreekt.
Ik denk ook dat ze bij de k modellen het schema ook zullen aanpassen, alhoewel ik nog niet heb vernomen dat hier het linksysteem ook afbreekt.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7822
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: BELANGRIJK!! Linksysteem achterveer.
Ziet er wel stoer uit zo’n Vstrom lowrider. Wel wat voor mij met m’n korte pootjes
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Motormuus
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1588
- Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
- Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
- Woonplaats: brouwershaven
Re: BELANGRIJK!! Linksysteem achterveer.
Suzuki loopt achter als dit waar is. Linksysteem word al 30 jaar toegepast op monoshock systemen bij elk merk. En of je nu een hamah suzuki Honda of wat dan ook rijd. Link systeem dient altijd onderhouden/ gesmeerd te worden.
Dus als het niet aan het materiaal ligt waardoor dit gebroken is. Vind ik dit behoorlijk slordig. Bij mijn oude vertrouwde fzr 600 deed ik al het Linksysteem 2 jaarlijks smeren. En dat is een K klus. Wat best even tijd kost. Hoe vaak zie je niet dat mensen online vragen hoeveel betaal jij voor een beurt. Dealers weten dit ook. Wie van de mensen vervangt er elk jaar de rem olie. Zullen er maar heel weinig zijn. Remolie trekt vocht aan. Waardoor je als je veel moet remmen ineens geen druk meer kan hebben. Er word teveel bezuinigd op fatsoenlijk onderhoud.
Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
Dus als het niet aan het materiaal ligt waardoor dit gebroken is. Vind ik dit behoorlijk slordig. Bij mijn oude vertrouwde fzr 600 deed ik al het Linksysteem 2 jaarlijks smeren. En dat is een K klus. Wat best even tijd kost. Hoe vaak zie je niet dat mensen online vragen hoeveel betaal jij voor een beurt. Dealers weten dit ook. Wie van de mensen vervangt er elk jaar de rem olie. Zullen er maar heel weinig zijn. Remolie trekt vocht aan. Waardoor je als je veel moet remmen ineens geen druk meer kan hebben. Er word teveel bezuinigd op fatsoenlijk onderhoud.
Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
- Dendrummer
- Berichten: 556
- Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
- Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
- Woonplaats: Lanaken (Belgie)
Re: BELANGRIJK!! Linksysteem achterveer.
Onderhoud blijft natuurlijk altijd een persoonlijk iets,de ene rijd 20.000km en de ander 2000km per jaar,het is aan de dealer om te beslissen wat wel en niet moet gewisseld moet worden bij nazicht en zal ook de punten smeren die moeten gesmeerd worden.Maar niet alle dealers werken volgens het boekje maar volgens ervaring die ze hebben opgedaan waar ook niets mis mee is.Ik denk ook dat het meestal de fout van de eigenaar zelf is die effe beslist wat moet gewisseld worden om maar te bezuiniggen,en als dan iets defect gaat na een onderhoud word de dealer met de vinger aangewezen.Ik controleer wel altijd wat gedaan is bij een onderhoud ook de smeerpunten.Maar fijn dat je motor alweer hersteld is.
Greetz
Gerard
Greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7822
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: BELANGRIJK!! Linksysteem achterveer.
Gerard, ik schat zo maar in dat 50% van de rijders niet eens weet wat er onder hun kont gebeurd, laat staan dat zij weten wat voor techniek of onderhoud noodzakelijk is. Het is min of meer een verplichting van een garage om gedegen onderhoud en reparaties te verrichten. Daar betaal je uiteindelijk voor en mag je verwachten dat je met een veilig gevoel de weg op gaat.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Dendrummer
- Berichten: 556
- Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
- Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
- Woonplaats: Lanaken (Belgie)
Re: BELANGRIJK!! Linksysteem achterveer.
Zo is dat
greetz
Gerard
greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
-
- Berichten: 151
- Lid geworden op: zo 06-01-2019, 00:23
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650
- Woonplaats: Nijmegen
Re: BELANGRIJK!! Linksysteem achterveer.
Ik hoor waarschijnlijk ook bij die 50%, maar ga naar mijn monteur voor ik een beurt afspreek, we lopen samen even om de motor heen, kijken wat nodig is en altijd voorbehoud voor dingen die je niet direct ziet. Tot nu toe meestal een wiel lager van een paar euro, een keer een koppelingskabel die begon te rafelen, dus toen ook gaskabels maar meteen meegepakt, allemaal niet spannend.Eikie schreef: ↑za 27-04-2019, 11:01 Gerard, ik schat zo maar in dat 50% van de rijders niet eens weet wat er onder hun kont gebeurd, laat staan dat zij weten wat voor techniek of onderhoud noodzakelijk is. Het is min of meer een verplichting van een garage om gedegen onderhoud en reparaties te verrichten. Daar betaal je uiteindelijk voor en mag je verwachten dat je met een veilig gevoel de weg op gaat.
- F2ride2001
- Berichten: 347
- Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
- Woonplaats: Oudenbosch
- Contacteer:
Re: BELANGRIJK!! Linksysteem achterveer.
Als er 1 ding is wat ik geleerd heb van de afgelopen 20 jaar aan Suzuki's sleutelen is dat meneer Suzuki uitzonderlijk krenterig is met vet.
Daarom doe ik vaak dingen zelf loshalen, schoonmaken en (ruim!) voorzien van vet.
Marc
Daarom doe ik vaak dingen zelf loshalen, schoonmaken en (ruim!) voorzien van vet.
Marc
TL1000 forever
- Piet Zahut
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 512
- Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
- Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
- Woonplaats: Zwolle
- Contacteer:
Re: BELANGRIJK!! Linksysteem achterveer.
In de 9 jaar dat ik met Suzuki's werk heb ik dit nog nooit gezien, wél bij een FJR 1300. Daar wordt iedere 20.000 km voorgeschreven om de boel los te halen en opnieuw in te vetten. Dat bij verkeerd gebruik van een hogedruk reiniger het aparaat killing is voor je motor is wel bekend en ik kan me best voorstellen dat bij de overijverige schoonmaker dit voor kan vallen. Gebruik dat ding dus niet!
Ik ben benieuwd wat men in Hamamatsu gaat zeggen, een aanvulling in het onderhoudsschema kan ik me voorstellen maar dit zullen ze alleen doen als er meer gevallen van bekend zijn. Maar het is natuurlijk goed dat een ieder eens gaat kijken naar je eigen linksysteem, het is niet zo moeilijk om het zelf te doen. Gebruik dan wel het juiste vet en laat die WD40 alsjeblieft in de kast staa0n. Gebruik die om je deurscharnieren mee te smeren of je achtervelg mee schoon te maken......
Ik ben benieuwd wat men in Hamamatsu gaat zeggen, een aanvulling in het onderhoudsschema kan ik me voorstellen maar dit zullen ze alleen doen als er meer gevallen van bekend zijn. Maar het is natuurlijk goed dat een ieder eens gaat kijken naar je eigen linksysteem, het is niet zo moeilijk om het zelf te doen. Gebruik dan wel het juiste vet en laat die WD40 alsjeblieft in de kast staa0n. Gebruik die om je deurscharnieren mee te smeren of je achtervelg mee schoon te maken......
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
- Sparkle Black Peter
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Berichten: 5042
- Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
- Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
- Woonplaats: Bij Tilburg
Re: BELANGRIJK!! Linksysteem achterveer.
Hoi Piet, mij was het ook onbekend, vandaar mijn reactie naar Suzuki. Maar schijnt een paar keer meer voorgevallen te zijn (buiten Nederland). Dus wil men geen risico lopen en opnemen in het onderhoudsschema.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
- Havado63
- Berichten: 965
- Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
- Woonplaats: Huizen
Re: BELANGRIJK!! Linksysteem achterveer.
Drukreinigers en pekel zijn killing voor de motorfiets, maar dit soort grapjes MAG niet voorkomen....
Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk
- F2ride2001
- Berichten: 347
- Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
- Woonplaats: Oudenbosch
- Contacteer:
Re: BELANGRIJK!! Linksysteem achterveer.
Suzuki mag ook wel een klein beetje hand in eigen boezem steken.
Mijn ervaring met diverse Suzuki's is dat ze wel errug karig zijn met vet tijdens de productie!
Diverse modellen gehad waarbij er inderdaad lagers vrijwel droog liepen (zonder gebruik hogedruk reiniger)
Gelukkig haal ik altijd alles uit elkaar en is de pot kogellagervet groot
Mijn ervaring met diverse Suzuki's is dat ze wel errug karig zijn met vet tijdens de productie!
Diverse modellen gehad waarbij er inderdaad lagers vrijwel droog liepen (zonder gebruik hogedruk reiniger)
Gelukkig haal ik altijd alles uit elkaar en is de pot kogellagervet groot
TL1000 forever
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: BELANGRIJK!! Linksysteem achterveer.
Het is gewoon jammer dat het linksysteem niet met smeernippels is uitgevoerd.
Dat zou een hoop tijd schelen met smeren.
Dat zou een hoop tijd schelen met smeren.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.