Sludge V-Strom 650
- Calimero
- DL650 berijder
- Berichten: 1546
- Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
- Woonplaats: Den Haag
Sludge V-Strom 650
Het onderwerp ‘sludge’ is al in meerdere topics aangekaart. Specifiek de V-Strom 650 van het nieuwe type, niet te verwarren met het allernieuwste type van 2017, blijkt hiervan last te hebben.
In het topic over een digitale olietemperatuurmeter heb ik eerder aangegeven op het sludge-probleem terug te komen. Bij deze dus.
Omdat ook mijn DL650A L3 (bouwjaar 2013) last had van sludge heb ik geprobeerd de oorzaak hiervan te achterhalen.
Vooraf wat algemene informatie over mijn V-Strom.
Hij rijdt het hele jaar door weer en wind en maakt daarbij tussen de 25- en 27.000 km per jaar.
Die kilometers worden hoofdzakelijk met woon/werk- en zakelijk verkeer gereden, waarbij de meest voorkomende afstand 50 km per rit is.
Van onze verkeersminister mag hij over het overgrote deel van de wegen waar hij rijdt maximaal 100 km/uur en daar houdt hij zich, gezien een enkele rekening van het Centraal Justitieel Incassobureau, redelijk aan.
In december 2014 is er als experiment een aangepast luchtfilterhuis gemonteerd welke een drainslangetje heeft om het in de luchtfilterkast verzamelde condens af te voeren.
De condens komt via de carterontluchting in de luchtfilterkast en uiteindelijk via de retourslang van de carterontluchting weer terug in het blok.
Omdat er ondanks het aftappen van het condenswater uit de luchtfilterkast toch weer sludge in het carter kwam bij buitentemperaturen onder de 8 graden Celcius is de radiateur voor 80% afgedekt om te pogen door een hogere koelwatertemperatuur de olietemperatuur hoger te krijgen en daarmee het water in het carter te laten verdampen. Er is sindsdien in combinatie met het regelmatig aftappen van het luchtfilterhuis geen sludge meer in het carter ontstaan.
Op het display wordt zowel in de zomer als in de winter de koelwatertemperatuur na een korte opwarmperiode met 3 blokjes weergegeven.
Om tevens de olietemperatuur te kunnen meten is de motorolie-aftapplug vervangen door een exemplaar met daarin een temperatuursensor, gekoppeld aan een digitale temperatuurmeter.
Deze meter geeft dezelfde temperatuur aan na een nachtje stilstand als de meter in het Suzuki-display. We kunnen er daarom vanuit gaan dat de meter vrij nauwkeurig de olietemperatuur weergeeft.
De hoeveelheid afgetapt water uit de luchtfilterkast en de olietemperatuur bij verschillende buitentemperaturen is in de periode van december 2014 t/m december 2016 bijgehouden. Het afgetapte water werd nauwkeurig met een pipet gemeten.
De olietemperatuur is tijdens de ritten altijd op dezelfde plek en bij het rijden met hetzelfde toerental gemeten zonder dat de olietemperatuur door bijvoorbeeld files of iets dergelijks beïnvloed is.
Voor zover het technische deel van het onderzoek.
Al snel bleek dat de olie niet goed op temperatuur kwam. De metingen van het eerste jaar zijn gedeeld met Suzuki Nederland waarop begin 2015 de volgende reactie kwam;
Allereerst wil Suzuki Nederland u hartelijk danken voor uw meetgegevens. Wij hebben uw bevindingen doorgegeven aan de fabriek, echter hebben zij momenteel geen oplossing voor het door u genoemde euvel.
Ook het voorstel van Suzuki om de warmtewisselaar buiten werking te zetten door bepaalde koelwaterslangen door te verbinden bracht geen oplossing.
De cijfers:
Meetperiode: 10-12-2014 t/m 23-12-2016
Aantal gereden kilometer: 54.278
Totaal afgetapt water uit luchtfilterhuis: 435 ml
Afgetapt water in winterperiode: +/- 20 ml/1.000 km
Radiateur voor 80% afgedekt d.m.v. RVS plaat met 3 gefreesde sleuven.
Olietemperatuur t.o.v. buitentemperatuur bij 100 km/uur: + 50 graden Celcius.
(bijvoorbeeld 60 graden bij een buitentemperatuur van 10 graden Celcius)
Olietemperatuur t.o.v. buitentemperatuur bij 120 km/uur: + 60 graden Celcius.
Bij buitentemperatuur vanaf 14 graden Celcius geen condens meer in luchtfilterhuis.
Conclusie (voor wat betreft mijn V-Strom):
Door een te lage motorolietemperatuur kan het condens in het blok vanaf een buitentemperatuur lager dan 14 graden Celcius niet volledig verdampen.
Vanaf deze buitentemperatuur kan dus sludgevorming optreden.
Door het in het luchtfilterhuis verzamelde condens regelmatig af te tappen in combinatie met het deels afdekken van de radiateur wordt sludgevorming in het blok voorkomen.
Zorg er ook voor dat wanneer het luchtfilter vervangen wordt, het groffilter en de behuizing hiervan in het filterhuis gereinigd wordt. Hierin kan zich namelijk ook sludge ophopen.
Of Suzuki ondertussen voor het nieuwste Euro4 2017 model dit probleem heeft opgelost zal moeten blijken.
In het topic over een digitale olietemperatuurmeter heb ik eerder aangegeven op het sludge-probleem terug te komen. Bij deze dus.
Omdat ook mijn DL650A L3 (bouwjaar 2013) last had van sludge heb ik geprobeerd de oorzaak hiervan te achterhalen.
Vooraf wat algemene informatie over mijn V-Strom.
Hij rijdt het hele jaar door weer en wind en maakt daarbij tussen de 25- en 27.000 km per jaar.
Die kilometers worden hoofdzakelijk met woon/werk- en zakelijk verkeer gereden, waarbij de meest voorkomende afstand 50 km per rit is.
Van onze verkeersminister mag hij over het overgrote deel van de wegen waar hij rijdt maximaal 100 km/uur en daar houdt hij zich, gezien een enkele rekening van het Centraal Justitieel Incassobureau, redelijk aan.
In december 2014 is er als experiment een aangepast luchtfilterhuis gemonteerd welke een drainslangetje heeft om het in de luchtfilterkast verzamelde condens af te voeren.
De condens komt via de carterontluchting in de luchtfilterkast en uiteindelijk via de retourslang van de carterontluchting weer terug in het blok.
Omdat er ondanks het aftappen van het condenswater uit de luchtfilterkast toch weer sludge in het carter kwam bij buitentemperaturen onder de 8 graden Celcius is de radiateur voor 80% afgedekt om te pogen door een hogere koelwatertemperatuur de olietemperatuur hoger te krijgen en daarmee het water in het carter te laten verdampen. Er is sindsdien in combinatie met het regelmatig aftappen van het luchtfilterhuis geen sludge meer in het carter ontstaan.
Op het display wordt zowel in de zomer als in de winter de koelwatertemperatuur na een korte opwarmperiode met 3 blokjes weergegeven.
Om tevens de olietemperatuur te kunnen meten is de motorolie-aftapplug vervangen door een exemplaar met daarin een temperatuursensor, gekoppeld aan een digitale temperatuurmeter.
Deze meter geeft dezelfde temperatuur aan na een nachtje stilstand als de meter in het Suzuki-display. We kunnen er daarom vanuit gaan dat de meter vrij nauwkeurig de olietemperatuur weergeeft.
De hoeveelheid afgetapt water uit de luchtfilterkast en de olietemperatuur bij verschillende buitentemperaturen is in de periode van december 2014 t/m december 2016 bijgehouden. Het afgetapte water werd nauwkeurig met een pipet gemeten.
De olietemperatuur is tijdens de ritten altijd op dezelfde plek en bij het rijden met hetzelfde toerental gemeten zonder dat de olietemperatuur door bijvoorbeeld files of iets dergelijks beïnvloed is.
Voor zover het technische deel van het onderzoek.
Al snel bleek dat de olie niet goed op temperatuur kwam. De metingen van het eerste jaar zijn gedeeld met Suzuki Nederland waarop begin 2015 de volgende reactie kwam;
Allereerst wil Suzuki Nederland u hartelijk danken voor uw meetgegevens. Wij hebben uw bevindingen doorgegeven aan de fabriek, echter hebben zij momenteel geen oplossing voor het door u genoemde euvel.
Ook het voorstel van Suzuki om de warmtewisselaar buiten werking te zetten door bepaalde koelwaterslangen door te verbinden bracht geen oplossing.
De cijfers:
Meetperiode: 10-12-2014 t/m 23-12-2016
Aantal gereden kilometer: 54.278
Totaal afgetapt water uit luchtfilterhuis: 435 ml
Afgetapt water in winterperiode: +/- 20 ml/1.000 km
Radiateur voor 80% afgedekt d.m.v. RVS plaat met 3 gefreesde sleuven.
Olietemperatuur t.o.v. buitentemperatuur bij 100 km/uur: + 50 graden Celcius.
(bijvoorbeeld 60 graden bij een buitentemperatuur van 10 graden Celcius)
Olietemperatuur t.o.v. buitentemperatuur bij 120 km/uur: + 60 graden Celcius.
Bij buitentemperatuur vanaf 14 graden Celcius geen condens meer in luchtfilterhuis.
Conclusie (voor wat betreft mijn V-Strom):
Door een te lage motorolietemperatuur kan het condens in het blok vanaf een buitentemperatuur lager dan 14 graden Celcius niet volledig verdampen.
Vanaf deze buitentemperatuur kan dus sludgevorming optreden.
Door het in het luchtfilterhuis verzamelde condens regelmatig af te tappen in combinatie met het deels afdekken van de radiateur wordt sludgevorming in het blok voorkomen.
Zorg er ook voor dat wanneer het luchtfilter vervangen wordt, het groffilter en de behuizing hiervan in het filterhuis gereinigd wordt. Hierin kan zich namelijk ook sludge ophopen.
Of Suzuki ondertussen voor het nieuwste Euro4 2017 model dit probleem heeft opgelost zal moeten blijken.
Groeten,
Adri
Adri
- Frimeur
- Berichten: 119
- Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
- Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
- Woonplaats: Limburg
Re: Sludge V-Strom 650
Het betere meten is weten werk
-
- Berichten: 1052
- Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
- Woonplaats: s`Gravendeel
Re: Sludge V-Strom 650
Dus een radiator beschermen heeft een dubbele function.
Weet dat robert van spijker motoreniets veranderde in het lucht filter , weet niet wat.
Weet dat robert van spijker motoreniets veranderde in het lucht filter , weet niet wat.
650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7840
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Sludge V-Strom 650
Respect voor dit onderzoek en verslag. Maar heeft de sludge verder invloed op de motor? Er rijden inmiddels L2 met tellerstanden tussen de 50000 en 100000 km. Volgens mij zijn er vwb smering nog geen klachten gemeld oo dit forum.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2983
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Sludge V-Strom 650
Stop met meten
Verhuis naar hier, Tenerife. aan de kust zelden onder 18ª C en hier in de bergen zelden onder 14ª C
Sludge probleem direct opgelost
Maar respect voor het onderbouwde onderzoek
Verhuis naar hier, Tenerife. aan de kust zelden onder 18ª C en hier in de bergen zelden onder 14ª C
Sludge probleem direct opgelost
Maar respect voor het onderbouwde onderzoek
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Re: Sludge V-Strom 650
Als je altijd zorgt voor voldoende olie en regelmatig olie vervangt zou het normaal gesproken geen probleem moeten zijn.Eikie schreef:Respect voor dit onderzoek en verslag. Maar heeft de sludge verder invloed op de motor? Er rijden inmiddels L2 met tellerstanden tussen de 50000 en 100000 km. Volgens mij zijn er vwb smering nog geen klachten gemeld oo dit forum.
Re: Sludge V-Strom 650
Mijn dealer zei bij de onderhoudsbeurt na de vorige winter ook dat ik last had van sludge. Destijds niks mee gedaan omdat het de weken ervoor steeds rond de 0 graden was. Nu weet ik dus dat het een bekend probleem is.
Ik heb een 2015.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb een 2015.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Sludge V-Strom 650
50 graden is schrikmatig laag. Olie moet 100 graden worden anders gebeurd er niets met water on de olie.
Naast het feit dat de eigenschappen van de olie veranderen heb je ook serieuze kans op roest in het blok.
80% afgedekt klinkt alsof 100% afdekken nog de moeite waard is, al dan niet de hele oliekoeler te verwijderen.
Naast het feit dat de eigenschappen van de olie veranderen heb je ook serieuze kans op roest in het blok.
80% afgedekt klinkt alsof 100% afdekken nog de moeite waard is, al dan niet de hele oliekoeler te verwijderen.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7589
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Sludge V-Strom 650
Je zou eigenlijk een by-pass moeten maken voor de oliekoeler die je met een kraantje/klepje in of uit kunt schakelen. Ik heb er altijd m'n twijfels al over gehad of dat ding echt wel nut heeft. Misschien bij 40 graden in de zomer, maar normaal gesproken lijkt hij me redelijk overbodig. ik had een thermometer in de vulplug zitten. En al is dat niet al te nauwkeurig vanwege het meetpunt maar die kwam nooit erg hoog in temperatuur, of het buiten nu 30 graden was of niet.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Sludge V-Strom 650
Ik had een oliemeter liggen maar verkocht omdat het er niet van kwam en een klokje voor in de auto was.
Misschien bestel ik nog wel eens een tijdelijke digitale meter op ebay.
Ik had iig ook wel wat troep in het glaasje zitten, met de koppelingskorf wissel even schoongemaakt.
Met dit weer rij ik echter niet meer, auto is een stuk lekkerder haha.
Misschien bestel ik nog wel eens een tijdelijke digitale meter op ebay.
Ik had iig ook wel wat troep in het glaasje zitten, met de koppelingskorf wissel even schoongemaakt.
Met dit weer rij ik echter niet meer, auto is een stuk lekkerder haha.
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7840
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Sludge V-Strom 650
Vanaf de L2 en de nieuwe 1000 geen oliekoeler meer terwijl de motoren niet veel veranderd zijn. Misschien zijn die onooglijke oliekoelers wel overbodig gebleken
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Sludge V-Strom 650
Ook hier geld, als het echt niet nodig is gaan ze geen duizenden motoren voorzien van een best prijzige oliekoeler. Dat geld steekt Suzuki liever in eigen zak.
Het zal wel getest zijn.
Het zal wel getest zijn.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7589
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Sludge V-Strom 650
Ik ben daar nog niet zo zeker van. Wij kennen de beweegredenen ervan niet. Niet alles wat wordt gedaan is altijd zinvol. En sommige dingen zijn alleen commercieel bedoeld, dus moeilijk een vinger achter te krijgen zonder de echte informatie te kennen.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Sludge V-Strom 650
Er zijn uitzonderingen, maar commercieel gezien boeit de consument de oliekoeler niet en Suzuki wel. Denk dat die dingen inkoop bulk zelfs nog vrij duur zijn.
Maar ook ik kan mij vergissen natuurlijk
Maar ook ik kan mij vergissen natuurlijk
Re: Sludge V-Strom 650
Ik kan toch wel stellen dat de koeler zeker nodig is. Heb vaak genoeg gehad dat de motor flink begint te blazen.
Zeker als je een keer van het asfalt afgaat en de kracht van de motor gaat gebruiken zul je merken dat de koeler hard gaat blazen.
Zeker als je een keer van het asfalt afgaat en de kracht van de motor gaat gebruiken zul je merken dat de koeler hard gaat blazen.
- Frimeur
- Berichten: 119
- Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
- Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
- Woonplaats: Limburg
Re: Sludge V-Strom 650
Het gaat er om of de 'olie'koeling niet te veel is bij heel koude buitentemperatuur. Komt het blok niet goed op temperatuur dan zou ik zonder aarzelen gaan afdekken. Doen ze in koude landen ook. En wat dacht je van een 2CV met winterkap voor de neus om minder koude lucht over de cilinders te blazen. Olie moet warm worden om goed te kunnen werken.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
- Calimero
- DL650 berijder
- Berichten: 1546
- Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
- Woonplaats: Den Haag
Re: Sludge V-Strom 650
Voor alle duidelijkheid, de radiateur van het 'nieuwe' 650 model (van voor 2017) koelt geen olie maar koelvloeistof (die uiteindelijk de olie koelt).
Ik heb ook geëxperimenteerd met een 100% afgedekte radiateur, maar daar kreeg mijn Strom het boven de 100 km/uur toch wel wat warm van. Daarom heb ik voor die 80% afdekking gekozen.
Na het plaatsen van dit item heeft het veelvuldig gevroren waardoor er na mijn dagelijkse ritjes zich toch weer sludge ging vormen.
Dit heb ik nu als volgt opgelost.
Na eerst de motor rustig 'opgewarmd' te hebben in de zesde versnelling schakel ik terug naar de vijfde versnelling waardoor ik bij +/- 105 km/uur tussen de 5.500 en 5.800 toeren rijdt.
Dat extra beetje toeren zorgt ervoor dat de olie ongeveer 55 à 58 graden warmer wordt dan de buitentemperatuur en dat blijkt bij -2 graden Celcius net voldoende te zijn om de sludge weer te laten verdwijnen.
Ik heb ook geëxperimenteerd met een 100% afgedekte radiateur, maar daar kreeg mijn Strom het boven de 100 km/uur toch wel wat warm van. Daarom heb ik voor die 80% afdekking gekozen.
Na het plaatsen van dit item heeft het veelvuldig gevroren waardoor er na mijn dagelijkse ritjes zich toch weer sludge ging vormen.
Dit heb ik nu als volgt opgelost.
Na eerst de motor rustig 'opgewarmd' te hebben in de zesde versnelling schakel ik terug naar de vijfde versnelling waardoor ik bij +/- 105 km/uur tussen de 5.500 en 5.800 toeren rijdt.
Dat extra beetje toeren zorgt ervoor dat de olie ongeveer 55 à 58 graden warmer wordt dan de buitentemperatuur en dat blijkt bij -2 graden Celcius net voldoende te zijn om de sludge weer te laten verdwijnen.
Groeten,
Adri
Adri
-
- Berichten: 1052
- Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
- Woonplaats: s`Gravendeel
Re: Sludge V-Strom 650
Goed bezig
Dit zal suzuki wel oplossen met een extra blad in de user gide.
Dit zal suzuki wel oplossen met een extra blad in de user gide.
650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7589
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Sludge V-Strom 650
Dat deden de oude types ook, maar het K model heeft een aparte oliekoelradiator.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: Sludge V-Strom 650
De aparte kleine radiateur is bii mijn 1000 uit 2002 idd echt een oliekoeler en geen kvs koeler.
Doordat dit bij latere modellen anders is, maakt het lastig op te lossen. In mijn geval zou ik de kleine radiateur deels of volledig af kunnen dekken. Met kvs schiet je er niets mee op, plm. 70 graden is prima, plm. 100 prima voor olie.
Doordat dit bij latere modellen anders is, maakt het lastig op te lossen. In mijn geval zou ik de kleine radiateur deels of volledig af kunnen dekken. Met kvs schiet je er niets mee op, plm. 70 graden is prima, plm. 100 prima voor olie.
- Snuggles
- DL650 berijder
- Berichten: 57
- Lid geworden op: ma 21-09-2009, 18:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 K9
- Woonplaats: Smilde
Re: Sludge V-Strom 650
Een by-pass met thermostaat installeren, net als in het koelwatercircuit, is dat een idee?
Zolang de olie nog niet op temperatuur is stroomt het niet door de radiateur, boven een bepaalde waarde opent de thermostaat en wordt de olie gekoeld.
Zolang de olie nog niet op temperatuur is stroomt het niet door de radiateur, boven een bepaalde waarde opent de thermostaat en wordt de olie gekoeld.
Wees niet bang om af en toe een grote stap te zetten; in twee kleine stapjes kom je niet over een afgrond heen...
- Havado63
- Berichten: 965
- Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
- Woonplaats: Huizen
Re: Sludge V-Strom 650
Gewoon meer toeren draaien, blok moet werken om het warm te krijgen bij koud weer. Lekker in zijn 5de laten staan bij 100km.
Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk