Als je zoekt op dl1000 clutch manual dan kom je er 2 tegen.
In beide gevallen zeggen ze dat de rechter kap (kuip) er af moet. Dit is alleen om later de radiateur en overlooptank weer te vullen met koelvloeistof (kvs). Als je een trechter met daar aan een slangetje pakt is dat niet nodig en kan je beide zonder probleem vullen.
Je hebt diverse kleuren kvs, blauw, groen, rood/roze en misschien wel meer.
Kvs mag je onderling niet mengen, zit er blauw in dan moet er opnieuw blauw bij.
Als je wilt overstappen op een andere kleur (in mijn voorbeeld g12+), dien je het systeem met kraanwater te spoelen totdat er helder water uit komt. Waarom zou je overstappen? Google maar eens naar diverse soorten KVS, mijn conclusie is dat g12+ toch wel het betere middel is bij moderne blokken met aluminium delen.
Zelf ben ik wel van een goede verhouding koelvloeistof en water (kvs van action is bijv. voorgemengd en gebruiksklaar).
Voordat je begint, tap je het kvs systeem af door de slang op de waterpomp los te nemen, en meet je hoeveel kvs er uit komt (even meten in liters).
Dan pak je je handboek en kijk je hoeveel er daadwerkelijk in het hele systeem gaat.
Dan ga je spoelen met water en als het schoon is laat je hem weer leeglopen. Er blijft altijd kvs (en na het spoelen dus puur water) achter. Omdat je net hebt gemeten weet je hoeveel er achter blijft en kan je nu pure (ongemende en dus niet gebruiksklaar) kvs aanvullen tot de verhouding in het systeem weer klopt. Daarna kan je zonder problemen overstappen op g12+ en kan dat action spul er in.
Als je echt goed bezig bent, vul je voor het aftappen het systeem met een koelsysteemreiniger waarmee je een rondje gaat rijden, dan is alle eventueel aangekoekte troep verdwenen.
Dit laatste is alleen als er al wat meer km's op de teller staan en je de historie van de fiets niet kent. Zelf doe ik het altijd met alle tweedehands aangeschafte voertuigen.
Het is misschien overkill maar beter dan een vastloper ivm troep in het koelsysteem.
Daarnaast vind ik dit soort dingen leuk dus doe ik het graag. Inmiddels heb ik een hele schuur vol met gereedschap en word de hobby steeds serieuzer. Zolang het maar hobby is en blijft.
Laatste tips:
Zorg even voor een grote maar lage bak die je onder de motor kan plaatsen, bij het afnemen van de koppelingsdeksel lekt er nog olie en kvs uit. Zelf heb ik een oude kattenbak welke overigens ook heel goedkoop te vinden zijn (Jumper, so low, soms action, dat soort eurowinkels).
De koppelingsdeksel zit niet vast vast, maar kleeft altijd op de pakking. Geef met een plastic hamertje (nadruk op TJE) rond de randen heel zachtjes een paar tikjes.
Er zitten een soort duveltjes in dus de deksel moet er recht naar achter af. Ga zeker niet als een malloot rammen want de legering is vrij kwetsbaar!
En, de oude pakking moet je zowel verwijderen van het blok als van de deksel. Hier moet je geduld voor hebben.
Zelf heb ik een hobby messensetje (scalpels) waarbij ik het mesje verkeerd om (dus mes naar binnen) in de houder heb gezet. Vervolgens de puntjes rond geveild zodat ze niet krassen. Hiermee kan je perfect schrapen zonder risico's.
Een kras betekend vaak lekken naderhand. Ga voorzichtig en rustig te werk.
Oh ja, als je klaar bent met het speciale tooltje, heb je hem daarna niet meer nodig. Ik wil hem dan wel tegen een leuke prijs over kopen van je
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
meer om maar klaar te hebben liggen.
Als je interesse hebt dan kan ik je toevoegen op whatsapp en evt andere vragen beantwoorden of live assisteren haha. Dan in ruil voor het tooltje excl. verzendkosten ofzo
![we rijden... :-)}](./images/smilies/icon2_crossy.gif)