Linkse knipperlichten defect

draadjes, lampjes
Plaats reactie
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Linkse knipperlichten defect

Bericht door AVC »

Hallo strommers,
Vandaag bemerkt dat mijn 2 linkse richtingaanwijzers (zo heten die dingen officieel :wink: ) niets meer geven. Ook niet als ik de noodknipperlichten aanzet. Op het schermpje komt ook geen gaanduiding meer dat de linkse knipperlichten branden wanneer ik ze aanzet. Ik denk niet dat het de lampjes zelf zijn, hoewel ik het nog moet controleren. Het is al niet het relais, zo zei de lokale garage, want dan zouden ze alle 4 niet werken. Iemand suggesties of het zelfde meegemaakt? (Ik zal uiteraard de lampjes controleren).

mvg,
AVC
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Linkse knipperlichten defect

Bericht door Iron Horse »

Ik zou er niet al te zeker van zijn dat het 't relais niet is. Een relais als dit heeft meerdere contacten, dus het kan weldegelijk één kant wel en één kan niet laten branden. Voor de garage is het natuurlijk zo even uitgeprobeerd om er tijdelijk een relais uit een andere Strom of Suzuki (want veel Suzuki's hebben hetzelfde relais) in te zetten mochten ze er niet eentje in voorraad hebben liggen. Anders kan het ook één gemeenschappelijke draadbreuk zijn. Welke durf ik even zo niet te zeggen. Maar dat kun je misschien wel in het schema achterhalen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Linkse knipperlichten defect

Bericht door AVC »

Dank je voor de info. Ik ken helaas echt niets van elektriciteit, ik zou er graag meer van willen weten. Ik heb het plan van de stroomdraden bekeken maar ik kon er niets uit afleiden. Ik denk dat ik hem toch maar zal binnenbrengen.
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: Linkse knipperlichten defect

Bericht door Bacchus »

Relais eruit, even contacten inspuiten met WD40. Even laten opdrogen en terugplaatsen. Dit doet vaak wonderen. Zo is het knipperlicht op mijn golfje ook gefikst. Deze bleef alleen nog aan.
Kost je (bijna) niets dus het proberen waard.
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Linkse knipperlichten defect

Bericht door Soesko »

Ik heb het zelf een keer meegemaakt bij een oude GSX en toen was het de schakelaar die niet meer goed werkte. Als het relais kapot is dan zou idd links en rechts beide niet moeten werken.
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Linkse knipperlichten defect

Bericht door AVC »

Ik heb het relais eruit genomen, wat opgeblonken en ingespoten met contactspray. Het hielp helaas niet...tot ze plots aansprongen een half uurtje later. En eenmaal thuis werken ze al terug niet meer. Vreemd gedoe
Gebruikersavatar
SN0Wman
DL650 berijder
Berichten: 143
Lid geworden op: za 24-08-2013, 14:29
Mijn motor is een: was een Suzuki V-Strom DL 650
Woonplaats: Nijmegen

Re: Linkse knipperlichten defect

Bericht door SN0Wman »

Relais lijkt mij ook niet het probleem. Het relais zorgt alleen maar voor het knipper effect, ongeacht voor welke lampen aan/uit gaan. Schema 'geleend' van motor-forum maakt dat wat duidelijker:

Afbeelding

Waar ik de fout zou zoeken is bij het rode stukje kabel. Klinkt mij in de oren als of daar ergens een los contact of kabelbreuk zit. Het probleem moet hem namelijk ergens in het gezamelijke deel van het schema zitten van zowel de alarm schakelaar als de richtingaanwijzer schakelaar, en dan ook nog eens het gezamelijke deel van alle linker lampjes/indicatoren.

Zoals je ziet zijn er twee punten waar de kabel samenkomt/uit gesplitst wordt. Daar zou ik als eerste naar zoeken, wellicht dat daar iets los zit. Anders misschien toch ergens een breuk in de kabel.

Het vervelende alleen is dat dit soort kabels in de kabelboom verwerkt zitten en ik geen idee heb waar die 'knooppunten' ergens moeten zitten. Het lijkt mij ergens in de buurt van het stuur/cockpit aangezien beide schakelaars daar zitten, maar voor het zelfde geld had Suzuki een betere ingeving :P
Groeten,
Rudy
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Linkse knipperlichten defect

Bericht door AVC »

Dank je wel voor de info, ik ga dadelijk zoeken!
Gebruikersavatar
SN0Wman
DL650 berijder
Berichten: 143
Lid geworden op: za 24-08-2013, 14:29
Mijn motor is een: was een Suzuki V-Strom DL 650
Woonplaats: Nijmegen

Re: Linkse knipperlichten defect

Bericht door SN0Wman »

Zie het elektrisch schema in de servicemanual: http://www.vstrom.info/forum/forum_file ... manual.pdf (laatste pagina).

Links onder zie je het gedeelte met alle schakelaars op het stuur, al deze draden lopen naar een connector toe. Zowel de knipperlichtschakelaar als de alarmlichtschakelaar komen uit op dezelfde draad uit voor de knipperlichten. Voor de linker lampen is de zwarte draad de 'plus' en de lichtblauwe de 'min'.

Mijn werkwijze zou zijn, trek de connector los, zet de alarmlichtschakelaar om (of knipperlicht naar links en meet aan de stuur zijde de weerstand tussen de lichtblauwe en zwarte draad. Deze zou in ieder geval stroom door moeten laten, zo niet dan verwacht ik dat de zwarte draad los zit. Wat je ook zou kunnen doen is aan de andere zijde van de connector de lichtblauwe en zwarte draad verbinden en kijken of de lampen dan wel gaan knipperen.

Ik verwacht haast dat daar bij die connector het probleem ergens moet zitten. Een kabelbreuk midden in een kabelboom is erg vreemd. Aangezien alle lampen dezelfde 'min' draad gebruiken kan daar het probleem ook niet zitten.

Enige verwarrende aan het schema vin ik is dat het knipperrelais er niet op staat, de lichtblauwe draad moet daar vanaf komen. Aangezien rechts wel knippert kan het relais het niet zijn.
Groeten,
Rudy
Gebruikersavatar
SN0Wman
DL650 berijder
Berichten: 143
Lid geworden op: za 24-08-2013, 14:29
Mijn motor is een: was een Suzuki V-Strom DL 650
Woonplaats: Nijmegen

Re: Linkse knipperlichten defect

Bericht door SN0Wman »

Kzag dat je de stekker in juli al gelokaliseerd had ;-)

viewtopic.php?f=7&t=9821&p=132236

edit oh nee, dat is de verkeerde stekker, die dus niet zoeken ;-) dat is de stekker die midden in het elektrisch schema is weergegeven. Je moet op zoek naar een kleinere stekker.
Groeten,
Rudy
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Linkse knipperlichten defect

Bericht door Iron Horse »

SN0Wman schreef:Aangezien rechts wel knippert kan het relais het niet zijn.
De kans is weliswaar klein, maar het relais kan het echt wel zijn. Het wordt dan wel door 1 elektromechanische-combinatie spoel aangetrokken en opent of sluit daarmee alle aangesloten secondaire contacten, maar het zal niet de eerste keer zijn dat ik een relais vindt (niet perse in een motorfiets) waar één verbinding tussen twee contacten niet meer werkt. Kan een verbrand of geoxideerd contact zijn of als er een draad inzit wat vaak het geval is, dat die kapot is. Daarom schreef ik al eerder; verwissel het even met een werkend Suzuki relais dat geschikt is voor de Strom. Ik zag trouwens net in het schema van het Duitse werkplaatshandboek dat dit relais ook iets met de jiffy doet en er staat expliciet bij dat er een diode inzit. Die laatste 2 zijn me qua functie nog niet geheel duidelijk.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
SN0Wman
DL650 berijder
Berichten: 143
Lid geworden op: za 24-08-2013, 14:29
Mijn motor is een: was een Suzuki V-Strom DL 650
Woonplaats: Nijmegen

Re: Linkse knipperlichten defect

Bericht door SN0Wman »

Tsja, even verwisselen met een ander relais is natuurlijk weinig moeite. Of eruit halen en doorverbinden, moet dan constant brandende lampen opleveren.

Volgens het engelse vstrom forum bevat de module inderdaad meer als alleen het knipperrelais, zo ook een aantal andere zaken als de zijstandaart diode http://www.vstrom.info/Smf/index.php/to ... l#msg19868

Hier staat ook duidelijk dat het relais maar 1 invoer (F) en 1 uitvoer (G) heeft:
Afbeelding
M.a.w. Niks meer als een schakelaartje wat automatisch aan en uit gaat. Zolang op alarmlichtstand je rechterknipperlichten wel knipperen en je linker niet is het dus m.i. onmogelijk dat het probleem zich in het relais bevind
Groeten,
Rudy
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: Linkse knipperlichten defect

Bericht door Bacchus »

AVC schreef:Ik heb het relais eruit genomen, wat opgeblonken en ingespoten met contactspray. Het hielp helaas niet...tot ze plots aansprongen een half uurtje later. En eenmaal thuis werken ze al terug niet meer. Vreemd gedoe
Lijkt toch sterk op een gevalletje relais. Contacten op het relais flink insprayen met WD40. Enkele uurtjes laten staan, oppoesten/opruwen (gewoon een poetslap). Daarna klein beetje contactspray en plaatsen. Poging wagen waard. Anders kijken of je nergens een relais kan testen/lenen. Kan je zomaar een leuk bedrag aan arbeidsuur bij de lokale dealer besparen.

Je mag hem er hier komen uitslopen en herplaatsen als je wilt testen :D
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Linkse knipperlichten defect

Bericht door AVC »

Dank voor alle reacties! :duim: :duim:
Gebruikersavatar
Petrad1
DL650 berijder
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 11-03-2011, 19:25
Mijn motor is een: V-Strom DL 650 Adventure - 2009
Woonplaats: Den Haag

Re: Linkse knipperlichten defect

Bericht door Petrad1 »

Na wat zoeken vond ik dit bericht, wat precies aansluit bij mijn probleempje: links geen knippers, zowel bij linksaf knipperen als alarm lichten, kortom, hetzelfde als AVC heeft ondervonden. Ik heb inmiddels de contacten van het relais gereinigd, evenals die van de hoofdconnector. Helaas zonder resultaat.
Ik vermoed dat het relais defect is, maar kan dat alleen maar testen met een ander relais.
Mijn vraag: is er iemand in of in de buurt van Den Haag die voor de test zijn relais er even uit wil halen?

Alvast bedankt voor de medewerking,
Peter
Plaats reactie