Twinkel schreef:Ik blijf deze winter gewoon rijden. Nu heb ik ondertussen wel gelezen dat ik 'm ergens mee moet inspuiten, alleen om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoe/waar/wat precies. Tja, eerste winter dat ik een motor heb, dus heb nog een hoop te leren over het onderhoud. Is er misschien iemand in omgeving Den Haag die me daar binnenkort bij wil helpen en me kan laten zien hoe ik m'n motor moet onderhouden? Wat ik wel of niet moet inspuiten, wat ik moet schoonmaken, etc? Aangezien hier blijkbaar een aantal appeltaart-liefhebbers zijn, helpt het als ik als bedankje appeltaart maak?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mijn ervaring is dat je het beste de voorvorkpoten, het motorblok, gedeelte achterbrug en alle boutjes die glimmen kunt inspuiten met blanke tectyl
http://www.rustbuster.nl/Valvoline%20-% ... gemeen.htm. Blijft de gehele winter zitten en in het voorjaar weer makkelijk te reinigen.
Verder zet ik de motor dik in de olie ACF50(corrosion blok)
http://www.corrosion-control.nl/, dat zijn dus de velgen rest van het frame. Deze olie spuit ik ook in de cockpit van onder en boven en op de hendels, het beschermt de elektrische bedrading en smeert ook nog.
De ketting met een kwastje dik in het(plak) vet. Smeer wat extra in alle sloten met wd 40.
Het enige punt dat extra aandacht nodig heeft naar mijn mening zijn de remblokken, die zou je max na 3 maanden extra moeten (laten) reinigen, nog mooier zou zijn na 2 maanden of eerder. Even los maken en pekel verwijderen, remcilinders controleren, behandelen.
Verder dagelijks afspoelen als ik thuis kom behalve als het heel hard vriest om redenen die mij duidelijk lijken
Qua kleding vind ik het zeer goed te doen, heb tot onder -10 gereden en dat ging prima.Draag op zijn koudst thermo ondergoed, dubbellaags broek van Dane en dubbellaags jas van Revit. Laarsen zijn van Daytona met extra lange en dikke sokken.
Heb wel elektrische handschoenen van Gebering die ik gebruik vanaf ergens tussen de 3 graden en lager. De rest lukt mij wel met alleen handvatverwarming.
Banden? Dunlop tr91 met genoeg profiel. Heb ook heidenau's (noppenband) gehad en deze waren ook zeer goed. Wat je er ook voor band onder legt (behalve spikes) glad is glad en 2 wielen is erg weinig als er 1 weg slipt
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
.
Ik doe het nu sinds 2008 en alleen als het helemaal wit is of super ijzel dan stop ik er even mee.
Leuk is het zeker niet, ik vind het altijd vreselijk als de winter weer aan breekt. Mijn rijgedrag gaat ook in winter modus, alles wat langzamer en voorzichtiger.
De periode is nu weer langzaam aan het aanbreken.
Groet van een voorzichtige, doorrijder,
Franc