Balhoofdlager vervangen of niet
- Petrad1
- DL650 berijder
- Berichten: 29
- Lid geworden op: vr 11-03-2011, 19:25
- Mijn motor is een: V-Strom DL 650 Adventure - 2009
- Woonplaats: Den Haag
Balhoofdlager vervangen of niet
Beste medestrommers,
Vanaf het moment dat ik mijn DL650 van 2009 kocht (2 jaar geleden) voel ik als ik hard rem een knak in de voorvork en het lijkt een beetje erger te zijnworden. Zou dit een kwestie van het balhoofdlager "aandraaien" (kan dat???) kunnen zijn of is het advies om het lager maar meteen te laten vervangen? Mijn volgende vraag is dan: weet iemand hoeveel dat mag kosten?
Ik heb met de zoekfunctie binnen het forum gezocht en lees zo hier en daar wel over een vergelijkbaar probleem maar lees geen eenduidige oplossing; vandaar (misschien ten overvloede) mijn vraag.
Alvast bedankt voor de reacties....
Vanaf het moment dat ik mijn DL650 van 2009 kocht (2 jaar geleden) voel ik als ik hard rem een knak in de voorvork en het lijkt een beetje erger te zijnworden. Zou dit een kwestie van het balhoofdlager "aandraaien" (kan dat???) kunnen zijn of is het advies om het lager maar meteen te laten vervangen? Mijn volgende vraag is dan: weet iemand hoeveel dat mag kosten?
Ik heb met de zoekfunctie binnen het forum gezocht en lees zo hier en daar wel over een vergelijkbaar probleem maar lees geen eenduidige oplossing; vandaar (misschien ten overvloede) mijn vraag.
Alvast bedankt voor de reacties....
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7634
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Balhoofdlager vervangen of niet
Als het je balhoofd is dan zul je speling of oneffenheden moeten voelen als je hem met het voorwiel van de grond hebt. en als de knak uit de lagers/balhoofd zou komen dan moet er een aardige ruimte inzitten lijkt me. En die kun je bijna niet over het hoofd zien. Dat knakken lijkt meer op iets dat al door enkele beschreven is als iets in de voorvork(vering). Maar het blijft moeilijk dat zo op afstand even goed te beoordelen.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Re: Balhoofdlager vervangen of niet
als je balhoofd naar zijn grootje is, merk je dat je plat in de bocht de lijn niet goed vasthoudt, dat hij niet stabiel rechtuit rijdt, dat hij gevoelig is op plakstrepen (wel met goede banden testen natuurlijk).
Helemaal als je haarspeldbochten rechtsom neemt of bergaf een krappe bocht neemt met bagage erop e.d.
De mijne had dit allemaal, en nieuwe lagers brachten de oplossing.Dit zijn dan kegellagers ipv de standaard kogellagers, die niet af te stellen zijn.
De knak heb ik ook wel, maar mijn schijven kunnen op de glijbussen bewegen, wel wat veel, maar ach.
verder schijnt er ook een probleem met veren te zijn wat knakken oplevert.
Je moet allereerst maar eens kritisch opletten of hij strak rijdt. Dat is een eerste aanwijzing.
Helemaal als je haarspeldbochten rechtsom neemt of bergaf een krappe bocht neemt met bagage erop e.d.
De mijne had dit allemaal, en nieuwe lagers brachten de oplossing.Dit zijn dan kegellagers ipv de standaard kogellagers, die niet af te stellen zijn.
De knak heb ik ook wel, maar mijn schijven kunnen op de glijbussen bewegen, wel wat veel, maar ach.
verder schijnt er ook een probleem met veren te zijn wat knakken oplevert.
Je moet allereerst maar eens kritisch opletten of hij strak rijdt. Dat is een eerste aanwijzing.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
- Bozobin †
- DL650 berijder
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
- Woonplaats: Delft
- Contacteer:
Re: Balhoofdlager vervangen of niet
Balhoofdlagers controleren:
Zet de motor met het voorwiel los van de grond.
Draai heel voorzichtig met het stuur.
Voel je in deze draaibeweging in het midden een knakje/weerstandje/bobbeltje/zwaar punt of hoe je het noemen wilt dan is je lager ingeslagen en aan vervanging toe.
Pak je voorvork aan de voorzijde onderaan beide poten vast en trek/duw naar voren en naar achteren, hier mag geen speling/tikje oid in zitten.
Pas op dat je hem niet van de bok af trekt, effe samen misschien.
Conische lagers zijn in principe na te stellen om die speling er uit te krijgen, die speling heeft een ENORME invloed op het rijgedrag.
Goed afstellen vergt best wel wat technisch gevoel omdat het erg nauw luistert.
Zet de motor met het voorwiel los van de grond.
Draai heel voorzichtig met het stuur.
Voel je in deze draaibeweging in het midden een knakje/weerstandje/bobbeltje/zwaar punt of hoe je het noemen wilt dan is je lager ingeslagen en aan vervanging toe.
Pak je voorvork aan de voorzijde onderaan beide poten vast en trek/duw naar voren en naar achteren, hier mag geen speling/tikje oid in zitten.
Pas op dat je hem niet van de bok af trekt, effe samen misschien.
Conische lagers zijn in principe na te stellen om die speling er uit te krijgen, die speling heeft een ENORME invloed op het rijgedrag.
Goed afstellen vergt best wel wat technisch gevoel omdat het erg nauw luistert.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Re: Balhoofdlager vervangen of niet
haha, en zeker als je geen middenbok hebt, dan is het 'afstellen' rondje rijden 'afstellen' etc etc.Bozobin schreef: Goed afstellen vergt best wel wat technisch gevoel omdat het erg nauw luistert.
Ook niet erg natuurlijk
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7869
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Balhoofdlager vervangen of niet
Niet zo moeilijk doen Peter ! Gewoon afstellen tijdens een een wheely maken
Niks geen middenbok nodig.
Niks geen middenbok nodig.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Petrad1
- DL650 berijder
- Berichten: 29
- Lid geworden op: vr 11-03-2011, 19:25
- Mijn motor is een: V-Strom DL 650 Adventure - 2009
- Woonplaats: Den Haag
Re: Balhoofdlager vervangen of niet
Ik heb alle tests zoals hierboven gedaan en bemerk geen speling, knik, knak, of iets dergelijks. Het is puur alleen maar bij het (wat harder) remmen.
Verder zoekend op het WWW kwam ik op het Motor Forum enige berichten tegen dat het euvel vaker voor komt, m.n. in de beginperiode van de DL650, maar ook af en toe bij latere modellen. Onbekend, wat dan de oorzaak is, maar ben wel benieuwd of iemand hier op het forum deze ervaring deelt?
Verder zoekend op het WWW kwam ik op het Motor Forum enige berichten tegen dat het euvel vaker voor komt, m.n. in de beginperiode van de DL650, maar ook af en toe bij latere modellen. Onbekend, wat dan de oorzaak is, maar ben wel benieuwd of iemand hier op het forum deze ervaring deelt?
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3009
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Balhoofdlager vervangen of niet
Ik zou eens naar de veringafstelling kijken.
Ik heb het ook even gehad toen ik met de veringafstelling aan het stoeien was
Staan voldoende topic over
Ik heb het ook even gehad toen ik met de veringafstelling aan het stoeien was
Staan voldoende topic over
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Re: Balhoofdlager vervangen of niet
@Rene: daarom rijd ik alleen wheelies met een dame op de voorvork, niet voor de sier, maar juist om dat lager af te stellen
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7869
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Balhoofdlager vervangen of niet
fotootje
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4938
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Balhoofdlager vervangen of niet
Net eens gevraagd wat dat kost zo'n balhoofdlager vervangen bij Hyperpro.
150,-!
Is dat normaal?
150,-!
Is dat normaal?
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7634
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Balhoofdlager vervangen of niet
Lijkt me aan de hoge kant. Maar Hyperpro staat niet bekend om woekerprijzen. Ik heb het zelf bij de V-Strom nooit gedaan, dus ik heb geen idee hoe lang je er mee bezig bent. Ik zou er wel meteen conische lagers inzetten die houden het langer en zijn nastelbaar.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: Balhoofdlager vervangen of niet
Bij Roukama Japparts, de motorwinkel van Nederland :
BALHOOFD LAGERSET SSS 903
€45.80
Aanbieding: €36.64
Korting: 20%
Dat zijn dus de materiaal kosten.
Zit toch wel een aantal uurtjes werk in denk ik.
BALHOOFD LAGERSET SSS 903
€45.80
Aanbieding: €36.64
Korting: 20%
Dat zijn dus de materiaal kosten.
Zit toch wel een aantal uurtjes werk in denk ik.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Re: Balhoofdlager vervangen of niet
Daarom heb ik het laten doen.
Als je de juiste werkplaats hebt, valt het wel mee.
Ik heb geen heftafel of middenbok, maar heb gezien hoe je het lager perfect afstelt (op gevoel) op de heftafel (motor is gefixeerd) :
Onder het blok een krik zetten. Van achter met spanbanden de motor in de veren trekken, dan komt het voorwiel los.
Dan ga je de vork heel zachtjes van links naar rechts of andersom bewegen. Weerstand, knakjes, stroeve punten, of juist te los?
De originele lager zijn niet af te stellen (gewone rollagers) maar de conische vervangingslagers wel.
Met een goed afgesteld lager heb je bijna geen weerstand terwijl er ook geen speling is.
Als je de juiste werkplaats hebt, valt het wel mee.
Ik heb geen heftafel of middenbok, maar heb gezien hoe je het lager perfect afstelt (op gevoel) op de heftafel (motor is gefixeerd) :
Onder het blok een krik zetten. Van achter met spanbanden de motor in de veren trekken, dan komt het voorwiel los.
Dan ga je de vork heel zachtjes van links naar rechts of andersom bewegen. Weerstand, knakjes, stroeve punten, of juist te los?
De originele lager zijn niet af te stellen (gewone rollagers) maar de conische vervangingslagers wel.
Met een goed afgesteld lager heb je bijna geen weerstand terwijl er ook geen speling is.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
- Drummer
- Berichten: 329
- Lid geworden op: ma 26-03-2012, 22:43
- Mijn motor is een: Honda Crosstourer VFR1200X Dct
- Woonplaats: Schilde
Re: Balhoofdlager vervangen of niet
Ik heb in het voorjaar mijn Balhoofdlagers zelf vervangen.
Een uurtje of 2 werk en het was geklaard.
toch maar weer een dikke 100€ uitgespaard aan werkuren
Eerst nen Transalp, daarna een Suzuki V strom DL1000, en nu een Honda Crosstourer VFR1200X Dct
http://denoordkaap2016.blogspot.be/
http://corsica2018.blogspot.com
http://denoordkaap2016.blogspot.be/
http://corsica2018.blogspot.com
Re: Balhoofdlager vervangen of niet
Even terug naar het knakken bij het remmen: mij is ooit eens verteld dat de remblokken een beetje kunnen verschuiven in de remklauw en dat dat een knak/kloenk/knok kan veroorzaken. Niet ernstig, wel irritant.
Groeten Martijn
Groeten Martijn
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: Balhoofdlager vervangen of niet
Ja, die van mij doet het ook vooral bij een drempel, bij het remmen merk ik het niet.Martijn_Prins schreef:Even terug naar het knakken bij het remmen: mij is ooit eens verteld dat de remblokken een beetje kunnen verschuiven in de remklauw en dat dat een knak/kloenk/knok kan veroorzaken.
Groeten Martijn
Zou bij mij het balhoofdlager kunnen zijn maar het blijft lastig waardoor het wordt veroorzaakt.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7869
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Balhoofdlager vervangen of niet
'Knakken' zit ook in de voorpoten. Er is al een topic aan gewijd alleen kan ik die zo 1 2 3 niet vinden.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Dyrck
- DL650 berijder
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
- Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
- Woonplaats: Almere
Re: Balhoofdlager vervangen of niet
De mijne knakt al vanaf 2006 en al ruim 80.000 km.
Ik ben d'r destijds ook mee terug gegaan naar de dealer, maar die verwees me door naar Hyperpro, omdat de mijne Hyperpro veren heeft.
Bij Hyperpro konden ze het probleem ook niet lokaliseren (maar hebben wel gratis de motor afgesteld en van nieuwe vorkolie voorzien )
Later heb ik eens gehoord dat het knakken veroorzaakt zou worden doordat de veren zijdelings tegen de binnenkant van de vorkpoot slaan.
Ik heb ondertussen wel gemerkt dat het knakken afhankelijk is van de temperatuur.
's Winters knakt ie gegarandeerd bij iedere verkeersdrempel, in de zomer verdwijnt het grotendeels.
Bij deze temperaturen knakt ie als ik 's morgens wegrijd wel (koude olie in de voorvork), maar als ik 's avonds terug kom niet.
Mijn advies: Niets van aantrekken.
Als het een bekend USA merk zou zijn zouden ze het 'karakter' noemen, ik noem het een irritante eigenschap waar ik maar mee moet leven.
Ik ben d'r destijds ook mee terug gegaan naar de dealer, maar die verwees me door naar Hyperpro, omdat de mijne Hyperpro veren heeft.
Bij Hyperpro konden ze het probleem ook niet lokaliseren (maar hebben wel gratis de motor afgesteld en van nieuwe vorkolie voorzien )
Later heb ik eens gehoord dat het knakken veroorzaakt zou worden doordat de veren zijdelings tegen de binnenkant van de vorkpoot slaan.
Ik heb ondertussen wel gemerkt dat het knakken afhankelijk is van de temperatuur.
's Winters knakt ie gegarandeerd bij iedere verkeersdrempel, in de zomer verdwijnt het grotendeels.
Bij deze temperaturen knakt ie als ik 's morgens wegrijd wel (koude olie in de voorvork), maar als ik 's avonds terug kom niet.
Mijn advies: Niets van aantrekken.
Als het een bekend USA merk zou zijn zouden ze het 'karakter' noemen, ik noem het een irritante eigenschap waar ik maar mee moet leven.
Groeten;
Dyrck
VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Dyrck
VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: Balhoofdlager vervangen of niet
Ik ben even aan het zoeken en kwam balhoofdlagers tegen van van het merk Pyramid parts.
Komplete set kegellagers.
Iemand ervaring met deze leverancier?
Komplete set kegellagers.
Iemand ervaring met deze leverancier?
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3009
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Balhoofdlager vervangen of niet
Even een vraag: Voor het nastellen van de lagers, moet dan de kroonplaat eraf ??
Heb namelijk laatst nieuwe laten plaatsen en die moeten nog wat strakker gezet worden
maar dat doe ik graag zelf.
Heb namelijk laatst nieuwe laten plaatsen en die moeten nog wat strakker gezet worden
maar dat doe ik graag zelf.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Re: Balhoofdlager vervangen of niet
Die kroonplaat moet er absoluut NIET af.
Licht nastellen kan zelfs met de bovenste vorkbouten (2 x 2) vast, zag ik laatst.
De grote kroonmoer losdraaien (32 mm dacht ik), nastellen, en weer vastdraaien.
De enige goede manier, zo leerde ik, is met het voorwiel los van de grond.
Dan draai je het lager zo los, of vast, dat je met een hele lichte druk je voorvork al kunt bewegen.
Dat moet echt superlicht gaan, en gaat het beste van 'vast lager -> los lager. Je merkt op gegeven moment dat de weerstand afneemt, tot hij bijna 0 is.
Gevoelskwestie.
Succes!
Licht nastellen kan zelfs met de bovenste vorkbouten (2 x 2) vast, zag ik laatst.
De grote kroonmoer losdraaien (32 mm dacht ik), nastellen, en weer vastdraaien.
De enige goede manier, zo leerde ik, is met het voorwiel los van de grond.
Dan draai je het lager zo los, of vast, dat je met een hele lichte druk je voorvork al kunt bewegen.
Dat moet echt superlicht gaan, en gaat het beste van 'vast lager -> los lager. Je merkt op gegeven moment dat de weerstand afneemt, tot hij bijna 0 is.
Gevoelskwestie.
Succes!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
- Piet Zahut
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 515
- Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
- Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
- Woonplaats: Zwolle
- Contacteer:
Re: Balhoofdlager vervangen of niet
Een kleine 2 uur werk en een setje lagers van 45 euro dan denk ik dat de prijs heel netjes is.....RedStrom schreef:Net eens gevraagd wat dat kost zo'n balhoofdlager vervangen bij Hyperpro.
150,-!
Is dat normaal?
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3009
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Balhoofdlager vervangen of niet
Bedankt voor de uitleg.
Ik zag de stelschoef al onder de kroonplaat, maar wist niet wat er nog meer onder zat. Niets dus.
Leuk klusje voor dit weekend
Ik zag de stelschoef al onder de kroonplaat, maar wist niet wat er nog meer onder zat. Niets dus.
Leuk klusje voor dit weekend
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3009
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Balhoofdlager vervangen of niet
Grote kroonmoer los gemaakt bij de garage op de hoek ( ik heb geen 32 mm )
Afstellen klinkt moeilijk, valt reuze mee. Drijvertje en hamer bovenste wat lostikken, onderste vaster zetten
met het drijvertje, bovenste voorzichtig aandraaien met het drijvertje, kroonmoer handvast.
Terug naar de garage en de kroonmoer op 90Nm vast laten zetten
15 min. klaar.
Afstellen klinkt moeilijk, valt reuze mee. Drijvertje en hamer bovenste wat lostikken, onderste vaster zetten
met het drijvertje, bovenste voorzichtig aandraaien met het drijvertje, kroonmoer handvast.
Terug naar de garage en de kroonmoer op 90Nm vast laten zetten
15 min. klaar.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Re: Balhoofdlager vervangen of niet
En? Hoe rijdt het nu?
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3009
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Balhoofdlager vervangen of niet
Geen slingergevoel meer bij hoge snelheden, strak in de bochten en geen kloink meer bij het remmen.
Bedankt Peter
Bij de montage van de nieuwe lagers zei de monteur dat die nog nagesteld moesten worden.
Maar na de vele foutjes bij het monteren had ik maar besloten om het nastellen zelf te doen; en dat gaat dus makkelijker dan gedacht
Bedankt Peter
Bij de montage van de nieuwe lagers zei de monteur dat die nog nagesteld moesten worden.
Maar na de vele foutjes bij het monteren had ik maar besloten om het nastellen zelf te doen; en dat gaat dus makkelijker dan gedacht
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Re: Balhoofdlager vervangen of niet
was bij mij ook een dramatische verbetering.
Misschien ook door de nieuwe dunlop achter, maar zelfs 180 met topkoffer rustig aan het toeren....
Misschien ook door de nieuwe dunlop achter, maar zelfs 180 met topkoffer rustig aan het toeren....
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100