Ik zat wat door de Louis gids te bladeren en kwam de Ariete bridgeport haakse ventielen tegen. Op zich heel handig. Maar voordat je een goede beschrijving hebt gevonden hoe die dingen te monteren ben je een halve avond verder. Ze moeten de originele ventielen dus vervangen. En dat wordt dus maar mondjesmaat of eigenlijk bijna niet vermeld. Wat dus betekent dat de banden er (gedeeltelijk) af moeten. Ze lijken me wel handig en het ziet er goed uit. Heeft iemand hier al eens ervaring mee? En dan vooral het zelf monteren? Niet dat ik zelf geen bandje kan verwisselen, want het is eenvoudiger dan dat, maar ik ben gewoon benieuwd naar de ervaringen.
Edit:
Ik heb wel wat met m'n neus gekeken want het staat letterlijk in de beschrijving van Louis op de website. Maar in de catalogus staat het niet zo beschreven.
The angle valve must be located in the rim, for that it is necessary to dismantle the tire from the rim .
Ik heb ze ook bij een bandenwissel laten monteren. Echt ideaal die dingen, je kan nu tenminste normaal je banden druk checken en bijvullen.
Ik had eerst zo'n los haaks opschroef dingetje, maar dit is toch een stuk handiger.
Bij mijn eerste bandenwissel komen er ook haakse ventielen op. Had het bij mijn vorige motor ook en ik wil niet meer anders. Geen idee welke dat waren, de monteur had ze erop gezet (tegen kleine meerprijs tov rubberenventielen).
Veel makkelijker erbij kunnen, met name bij het achterwiel. Ketting(wiel) en remschijf maken dat je er moeilijker bijkomt met de standaard ventielen. Hou je o.a. schone handen.
Groeten, Rob.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Eikie schreef:Wat is het voordeel van haakse ventielen ?
Ik snap het ook niet helemaal... ik heb gewone ventielen en heb zelf een pomp en aansluiten gaat gewoon easy... als het ventiel op de verkeerde plek zit, dan draai ik het wil gewoon even...
En 30euro vind ik nog wel een behoorlijke prijs voor iets dat net zo makkelijk zonder gaat...
Ik heb bij iedere motor haakse ventielen gehad. Ideaal en je hoeft ze ook niet meer te vervangen wat wel moet bij rubberen ventielen. Kosten een tientje per stuk en ik zie geen nadelen......
Bij de eerste bandenwissel zij er bij mij eveneens haakse ventiel op gekomen.
Nadelen? Het kost een paar tientjes.
Voordelen? Deze ventielen hoeven nooit meer vervangen te worden.
Veel gemakkelijker om de bandenspanning te controleren.
Geen vuile handen meer.
......
Is een haaks ventiel echt nodig? Neen ! , maar die vraag kun je over zoveel dingen stellen.
Voor mij: geen enkele motor zonder haakse ventielen.
Waarom ze er af-fabriek geen op monteren bij Suzuki? Kosten besparen natuurlijk.
Grtz
Ed
Voor wie het nut van een haaks ventiel nog niet kent: Veel bandenspanningstoestellen ana benzinestations hebben geen flexibele darm tot aan de kop die op het ventiel past. Ze hebben een staaf. Die vrij recht op het ventiel moet komen. Daardoor is die staaf moeilijk te positioneren gezien je remschijven en ketting.
Ik heb nog nooit problemen gehad met het oppompen van mijn banden.
Benzine stations waar ik regelmatig kom hebben een haaks mondstuk die recht op het ventiel past.
Als ik daar kom met een haaks ventiel dan denk ik dat het weer problemen geeft.
Ook mijn thuis voetpomp heeft een haaks dopje wat op gewone rechte ventielen past.
Ik zie de noodzaak er niet zo erg in.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown. V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
En vergeet niet dat door de middelpunt vliegende krachten een recht ventiel de neiging heeft om het binnenventiel naar binnen te drukken..... is lucht verlies.
Bij haakse ventielen heb je er geen last meer van.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal ) Alle Toeters en Bellen " Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Dan doel jij op iets anders dan op de ventielen. Van de ventielen klopt het tot op zekere hoogte, maar dan moet je wel een behoorlijke snelheid maken. Meer dan 200 km/uur. Daarom moet je ook altijd een ventieldop met rubberen afsluitring monteren. En het liefst metalen. Het is trouwens middelpuntvliedende kracht .....
Groeten, Rob.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Naar de pomp om de banden op te pompen!? Is dat gemak?
Investeer dan liever in een deugdelijke voetpomp met goede drukmeter!
Kan je lekker thuis (gratis, niet op je beurt wachten) de druk checken en corrigeren.
.. En dat ding past prima op de std ventielen.
Haakse ventielen = een oplossing voor een probleem dat ik niet lijk te hebben
Dan mis jij of ik iets in deze berichten. Ik heb thuis gewoon een compressor staan en hoef dus ook geen voetpomp te gebruiken. Het gaat juist om de betere bereikbaarheid, niet om waar je nu toevallig je bandenspanning gaat controleren. Door het haakse ventiel kun je er gewoon veel gemakkelijker bij zonder in je ketting te zitten of in gevecht met een remschijf moeten gaan. Je hebt ook haakse opzetstukjes, maar die verwijder je normaal gesproken weer. Dit is voor sommigen misschien een luxe, mij lijkt het gewoon lekker makkelijk. Moet ze er overigens ooit nog eens voor bestellen en inzetten. Is er nog steeds niet van gekomen.
Groeten, Rob.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
'K heb ook haakse, bevalt beter. Goed toegangkelijk en nooit meer verwisselen.
Daarnaast is ie stijf gemonteerd op de velg, de gewone uitvoering zit enkel in een rubbertje in de velg. En rubber kan scheuren als je met het oppompen aan het klooien bent, ik spreek uit ervaring, met een lek ventiel is niet lekker rijden...
Mijn tip, ga voor de haakse zwarte uitvoering (als je zwarte spaken hebt), je krijgt er zeker geen spijt van.
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Rene schreef:Ja - en de stikstof-hype direct even meenemen!
Groene dopjes!
Onvoorstelbaar dat er mensen bestaan die daar instinken, dat ze het bij vliegtuigen doen kan ik me nog iets bij voorstellen, daar zit best wel een flinke berg lucht in en als die lek gaat kan dat een evt vuurtje nog aardig aanblazen.
P.s. Ik heb er wel eens aan zitten denken om ze met helium te vullen voor een betere lichtvoetigheid, zou dat helpen ?
De lucht bestaat al voor 80% uit stikstof. En elke keer als je de band weer bij oppompt wordt het percentage stikstof in de band (iets) hoger. Ervan uitgaande dat het alleen de andere "dunnere" gassen zijn die door de bandwand verloren gaan. Dus echt pure onzin om daar geld aan uit te geven.
Groeten, Rob.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.