carter olie lekkage
carter olie lekkage
HELP HELP BETEKENT DIT EEN ANDERE DL1000!?
Hallo allemaal,
Op weg naar Sauerland, afgelopen zaterdag, ben ik gestrand.
Al enige tijd hingen er druppels olie onder het blok. En lag er een klein beetje op de grond. Absoluut olie uit het carter. Motorolie dus.
Ik heb vervolgens de kering van de koppeling vervangen. Want daar zag ik wat olie sporen.
Enfin proef ritje, en helemaal toppie. Volgende morgen toch weer een klein druppeltje. Aangezien ik(wij) al een tijd op met dit euvel rond reden. Besloten we om naar Sauerland te rijden.
Na een tankbeurt voor de Duite grens ging het allemaal prima. Zoals we gewend zijn.
Maaar eenmaal op de A2 richting Dortmund ging het fout. Enorme rook pluimen achter mij (olie op de hete uitlaatbochten) en op de parkeer plaats werd de overige olie uit het blok geperst.
Enfin, probleem dus. Om het verhaal niet te lang te maken. De Suzuki dealer in Dortmund kon het niet repareren. (Aaiiiii jammer) Er komt olie uit de versnellingsbak was de conclusie. Uhhh, ja. Dat wisten we!
Nu komt de motor naar Nederland en is onderweg. Ik denk zelf dat het, het lager is achter het voortand wiel. Er is hier al eens een topic over op gezet. En deze jongen rijdt weer heb ik begrepen.
Mijn Dl heeft nu 85.000km gereden waarvan ik er 75.000 op de teller heb gezet. De DL wordt vreselijk goed onderhouden en is mijn second love. Is de liefde over en moet ik op zoek naar een ander?
Ik lees graag jullie reacties. En als de DL terug is in Nederland( dag of 10) en bij de dealer is geweest laat ik jullie het weten!
Groetjes, en wees zuinig op jullie motor, maar ook op elkaar!
Rich
Hallo allemaal,
Op weg naar Sauerland, afgelopen zaterdag, ben ik gestrand.
Al enige tijd hingen er druppels olie onder het blok. En lag er een klein beetje op de grond. Absoluut olie uit het carter. Motorolie dus.
Ik heb vervolgens de kering van de koppeling vervangen. Want daar zag ik wat olie sporen.
Enfin proef ritje, en helemaal toppie. Volgende morgen toch weer een klein druppeltje. Aangezien ik(wij) al een tijd op met dit euvel rond reden. Besloten we om naar Sauerland te rijden.
Na een tankbeurt voor de Duite grens ging het allemaal prima. Zoals we gewend zijn.
Maaar eenmaal op de A2 richting Dortmund ging het fout. Enorme rook pluimen achter mij (olie op de hete uitlaatbochten) en op de parkeer plaats werd de overige olie uit het blok geperst.
Enfin, probleem dus. Om het verhaal niet te lang te maken. De Suzuki dealer in Dortmund kon het niet repareren. (Aaiiiii jammer) Er komt olie uit de versnellingsbak was de conclusie. Uhhh, ja. Dat wisten we!
Nu komt de motor naar Nederland en is onderweg. Ik denk zelf dat het, het lager is achter het voortand wiel. Er is hier al eens een topic over op gezet. En deze jongen rijdt weer heb ik begrepen.
Mijn Dl heeft nu 85.000km gereden waarvan ik er 75.000 op de teller heb gezet. De DL wordt vreselijk goed onderhouden en is mijn second love. Is de liefde over en moet ik op zoek naar een ander?
Ik lees graag jullie reacties. En als de DL terug is in Nederland( dag of 10) en bij de dealer is geweest laat ik jullie het weten!
Groetjes, en wees zuinig op jullie motor, maar ook op elkaar!
Rich
- Stroompje
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Berichten: 5117
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
- Woonplaats: Lunteren.
Re: carter olie lekkage
Hopelijk te repareren....maar ik ben A-Technisch. Ik denk wel aan mijn DL-eke.....ook al 67.000 op zijn teller. Hoop toch niet dat dit mee gaat tellen......
Greetings, Heleen. Smiling all the way
Re: carter olie lekkage
Heleen,
Ik ben ook heel dik tevreden met mijn trouwe vriendin. Heb al heel wat Italiaanse passen met haar gehad. Dus geen zorg. Wil je ook geen slapeloze nacht(en) bezorgen hoor!
Alle aan slijtage onderhevige onderdelen altijd voortijdig vervangen. Maar nu ziet het er ernstiger uit.
Ik was ook helemaal overrompeld dat het gebeurde. Maar gelukkig niet op 2100m hoogte ergens in de sneeuw in Zwitserland, Oostenrijk of Italië!
Vorig jaar toevallig een pech hulp in het buitenland verzekering afgesloten. (Glazenbol?) Die mazzel had ik dus.
Maar heb weer heel wat ervaring opgedaan, ook met de voorwaarden uit zo'n verzekering.
Ik zal op een later tijdstip mijn ervaring over deze verzekering delen.
Misschien is er wel een aparte rubriek m.b.t. verzekering. Zal ik daar mijn bevindingen plaatsen. Ben ook pas vandaag lid geworden van dit forum.
Voorlopig graag op deze plaats commentaar over de spontane olie lekkage.
Geen geratel uit het blok, onderweg en tijdens parkeren. Ik kon nog normaal terugschakelen op de rastplatz.
Wel onderweg wat trillingen gevoelt.(resonantie?) Maar dacht dat dit de oneffenheid van de weg was. Zeker weten doe ik dit niet.
Had ook net bij het benzine station de achterband op 3bar gezet.
Richard A
Ik ben ook heel dik tevreden met mijn trouwe vriendin. Heb al heel wat Italiaanse passen met haar gehad. Dus geen zorg. Wil je ook geen slapeloze nacht(en) bezorgen hoor!
Alle aan slijtage onderhevige onderdelen altijd voortijdig vervangen. Maar nu ziet het er ernstiger uit.
Ik was ook helemaal overrompeld dat het gebeurde. Maar gelukkig niet op 2100m hoogte ergens in de sneeuw in Zwitserland, Oostenrijk of Italië!
Vorig jaar toevallig een pech hulp in het buitenland verzekering afgesloten. (Glazenbol?) Die mazzel had ik dus.
Maar heb weer heel wat ervaring opgedaan, ook met de voorwaarden uit zo'n verzekering.
Ik zal op een later tijdstip mijn ervaring over deze verzekering delen.
Misschien is er wel een aparte rubriek m.b.t. verzekering. Zal ik daar mijn bevindingen plaatsen. Ben ook pas vandaag lid geworden van dit forum.
Voorlopig graag op deze plaats commentaar over de spontane olie lekkage.
Geen geratel uit het blok, onderweg en tijdens parkeren. Ik kon nog normaal terugschakelen op de rastplatz.
Wel onderweg wat trillingen gevoelt.(resonantie?) Maar dacht dat dit de oneffenheid van de weg was. Zeker weten doe ik dit niet.
Had ook net bij het benzine station de achterband op 3bar gezet.
Richard A
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7604
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: carter olie lekkage
Zoek eens op DL1000 oil leak. Je krijgt dan al heel wat info die strookt met hetgeen jezelf al vertelde. Klik.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4900
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: carter olie lekkage
Is dit een typisch 1000 probleem?
Of zijn er ook 650's die het hebben gehad?
Succes met de reparatie.
Of zijn er ook 650's die het hebben gehad?
Succes met de reparatie.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
Re: carter olie lekkage
Redstrom,
Nee hoor. Eigen schuld. Ik loop wel vooruit op de zaken. Maar kreeg van Rob een link. En uit die info blijkt dat de lager defect kan gaan bij een te strakke afgestelde ketting. En dat was bij mij het geval. Mijn ketting had ik die avond voordat ik weg ging nog even een tandje strakker gezet. Ja, stom. Ik weet het. Vooral met volle bepakking en een achterband op 3bar.
Maar ja, ervaring is een optelling van je eigen stommiteiten!!!!!!
Wel heel erg makkelijk dit forum!!! Werkt uitstekend.
Rich
Nee hoor. Eigen schuld. Ik loop wel vooruit op de zaken. Maar kreeg van Rob een link. En uit die info blijkt dat de lager defect kan gaan bij een te strakke afgestelde ketting. En dat was bij mij het geval. Mijn ketting had ik die avond voordat ik weg ging nog even een tandje strakker gezet. Ja, stom. Ik weet het. Vooral met volle bepakking en een achterband op 3bar.
Maar ja, ervaring is een optelling van je eigen stommiteiten!!!!!!
Wel heel erg makkelijk dit forum!!! Werkt uitstekend.
Rich
- Sparkle Black Peter
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Berichten: 5080
- Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
- Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
- Woonplaats: Bij Tilburg
Re: carter olie lekkage
Uw financiële bijdrage kunt u overmaken op 'onze' buitenlandse rekening in Timboektoe. Plaggehut 3, onder de derde palmboom links. Daar staat de kluis.RichardAalbregt schreef:
Wel heel erg makkelijk dit forum!!! Werkt uitstekend.
Rich
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Re: carter olie lekkage
Hmm nadat ik 2 weken terug mn ketting iets te strak heb gezet heb ik ook last van wat olie lekkage van achter het tandwiel Voordat ik het zelfde krijg als jou wat kan ik het beste nu doen?RichardAalbregt schreef:Redstrom,
Nee hoor. Eigen schuld. Ik loop wel vooruit op de zaken. Maar kreeg van Rob een link. En uit die info blijkt dat de lager defect kan gaan bij een te strakke afgestelde ketting. En dat was bij mij het geval. Mijn ketting had ik die avond voordat ik weg ging nog even een tandje strakker gezet. Ja, stom. Ik weet het. Vooral met volle bepakking en een achterband op 3bar.
Maar ja, ervaring is een optelling van je eigen stommiteiten!!!!!!
Wel heel erg makkelijk dit forum!!! Werkt uitstekend.
Rich
Moet wel zeggen dat de lekkage echt minimaal is. Af en toe een paar druppels op de grond.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7604
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: carter olie lekkage
Als je geluk hebt en je hebt het lager #31 niet verprutst dan zal het vervangen van de oliekeerring #32 het probleem waarschijnlijk wel oplossen. Dat is vrij eenvoudig zelf te doen.
Klik hier voor de exploded view.
Klik hier voor de exploded view.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Re: carter olie lekkage
Redstrom,
Dit advies komt uiteraard bij de dealer vandaan. Maar persoonlijk advies dus: niet te strak die ketting. Maar hou de speling minimaal de voorschriften uit het handboek. Ik dacht tussen 15 en 25mm. (Dat zal ik dus nu ook voortaan hanteren!!!!! hahhahha)
PS: Bij mij begon de lekkage dus ook met een paar druppels tot een wat nat, vochtig van de olie, carter. Nu heb ik een keien-vanger onder mijn DL, en daar boven op bleef het dus niet meer droog.
Komt bij kijken dat rondom het tandwiel (onder, waar de koppelings stift) naar binnen gaat. Een drain is gemaakt. Hierdoor kan overtollige olie naar buiten.
Nu is dat bij mij altijd schoon. Echter doe je er niets aan dan kan deze omgeving na wat jaren behoorlijk vuil worden. En het drain (putje) zou verstopt kunnen geraken. Dan krijg je dus een klont van een mix van karterolie en vuil. Hierdoor zal een kleine lekkage zoals wij met de DL's ondervinden veel minder snel opvallen!
Dit ter lering en vermaak!
Oplossing:
Behuizing hydraulische koppeling demonteren. Kunststof behuizing demonteren, waar voortandwiel achter schuil gaat. En schoonmaken die boel daar.
LET OP!
Het monteren van de behuizing van de hydraulische koppeling vergt m.b.t. montage wat meer aandacht!!!
a) Let op dat het rubbertje niet tussen de behuizing en het blok komt. (Krijg je op den duur ook lekkage van. Maar dan de koppeling olie. (agressief!))
b) Let op dat de behuizing er recht op gaat. Er is een links onder een inkeping aanwezig. Daar moet de behuizing invallen. Gebeurt dat niet, dan zit deze scheef. Met als gevolg dat de stift er scheef ingedrukt zou worden. In de versnelling schakelen lukt NIET meer!!!
c) Nadat je de boel gemonteerd heb een paar keer flink aan de koppelingshendel pompen. Zodat het hydraulische circuit weer goed functioneert!
Richard A
Rich
Dit advies komt uiteraard bij de dealer vandaan. Maar persoonlijk advies dus: niet te strak die ketting. Maar hou de speling minimaal de voorschriften uit het handboek. Ik dacht tussen 15 en 25mm. (Dat zal ik dus nu ook voortaan hanteren!!!!! hahhahha)
PS: Bij mij begon de lekkage dus ook met een paar druppels tot een wat nat, vochtig van de olie, carter. Nu heb ik een keien-vanger onder mijn DL, en daar boven op bleef het dus niet meer droog.
Komt bij kijken dat rondom het tandwiel (onder, waar de koppelings stift) naar binnen gaat. Een drain is gemaakt. Hierdoor kan overtollige olie naar buiten.
Nu is dat bij mij altijd schoon. Echter doe je er niets aan dan kan deze omgeving na wat jaren behoorlijk vuil worden. En het drain (putje) zou verstopt kunnen geraken. Dan krijg je dus een klont van een mix van karterolie en vuil. Hierdoor zal een kleine lekkage zoals wij met de DL's ondervinden veel minder snel opvallen!
Dit ter lering en vermaak!
Oplossing:
Behuizing hydraulische koppeling demonteren. Kunststof behuizing demonteren, waar voortandwiel achter schuil gaat. En schoonmaken die boel daar.
LET OP!
Het monteren van de behuizing van de hydraulische koppeling vergt m.b.t. montage wat meer aandacht!!!
a) Let op dat het rubbertje niet tussen de behuizing en het blok komt. (Krijg je op den duur ook lekkage van. Maar dan de koppeling olie. (agressief!))
b) Let op dat de behuizing er recht op gaat. Er is een links onder een inkeping aanwezig. Daar moet de behuizing invallen. Gebeurt dat niet, dan zit deze scheef. Met als gevolg dat de stift er scheef ingedrukt zou worden. In de versnelling schakelen lukt NIET meer!!!
c) Nadat je de boel gemonteerd heb een paar keer flink aan de koppelingshendel pompen. Zodat het hydraulische circuit weer goed functioneert!
Richard A
Rich
Re: carter olie lekkage
Rob,
Ben ik mij bewust. Kan alleen nog niet bevestigen of ik het lager 32 ter zielen heb gebracht. Ik vrees van wel. Anders zou de dealer in Duitsland dit wel verzorgt hebben.
Mag aannemen dat hij ook liever wat verdient dan de DL weer naar huis te sturen. Maar hopelijk is dat de handelsgeest van de Nederlander. Zodra ik meer weet, lees: wanneer mijn second love weer Hollandse bodem ruikt, laat ik het jullie weten!!!
Maar inderdaad hoop ik dat het alleen de olie kering is. Ik vrees dat ik in het geval van het lager meer te doen heb. Want dan kom je er niet mee, met alleen een Pulli trekker! Maar dat hoor ik t.z.t. hier wel of anders bij de dealer.
Trouwens, wel weer een uitdaging hoor !!! hahahahahhaha
Rich
Ben ik mij bewust. Kan alleen nog niet bevestigen of ik het lager 32 ter zielen heb gebracht. Ik vrees van wel. Anders zou de dealer in Duitsland dit wel verzorgt hebben.
Mag aannemen dat hij ook liever wat verdient dan de DL weer naar huis te sturen. Maar hopelijk is dat de handelsgeest van de Nederlander. Zodra ik meer weet, lees: wanneer mijn second love weer Hollandse bodem ruikt, laat ik het jullie weten!!!
Maar inderdaad hoop ik dat het alleen de olie kering is. Ik vrees dat ik in het geval van het lager meer te doen heb. Want dan kom je er niet mee, met alleen een Pulli trekker! Maar dat hoor ik t.z.t. hier wel of anders bij de dealer.
Trouwens, wel weer een uitdaging hoor !!! hahahahahhaha
Rich
Re: carter olie lekkage
Hoop dat het mee valt dan. Morgen gaat de strom toch al naar de dealer voor een afstel beurtje dus zal meteen ff vragen of ze er naar kunnen kijken.
- Stroom2
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 124
- Lid geworden op: do 28-10-2004, 19:19
- Woonplaats: Lunteren
Re: carter olie lekkage
Ik las iets over het stellen van de ketting en onderstaande reactie daarop:
" Maar hou de speling minimaal de voorschriften uit het handboek. Ik dacht tussen 15 en 25mm. (Dat zal ik dus nu ook voortaan hanteren!!!!! hahhahha"
Toen ik dit las leek mij dat dus TE strak. In het boekje staat 20 tot 30 mm en dan zo gemeten door de ketting op en neer te bewegen.
Dan moet het ook nog gebeuren als de motor op het achterwiel staat, dus op de zijstandaard.
Ik hou altijd minimaal de 30 mm aan. Als de motor dan op de middenbok staat en ik stel de ketting, dan kom ik al gauw zo rond de 35 mm (-40mm)
Volgens mij kun je het ook 'horen' als de ketting wat (te) strak staat. Tijdens het rijden "giert" de aandrijving enigszins .........
De achterbrug van een V strom ( en ook andere all road modellen) is ten opzichte van sportmodellen vrij lang. Een all road staat wat hoger op de poten en is wat minder stug in de vering is als een sportmotor. De achterbrug van een all road maakt mede daardoor veel meer een opwaartse beweging dan sportmotoren. Dan kun je dus wel nagaan dat een ketting wat meer te lijden heeft dan bij een sportmotor met zijn stugge en 'kortere' veerweg. Mede om die reden hou ik het maximale aan wat staat voorgeschreven.......
Voorts controleer ik ook altijd of de afstand tussen rechts en links gelijk is. Daar zijn ook wiskundige methoden voor, maar ik meet de afstand tussen het aluminium stelblokje en het uiteinde van de achterbrug, daar waar de merktekentjes op staan. Ik weet dat ook dit niet perfect hoeft te zijn, maar die tiende van een mm kan een ketting wel verdragen.
Ik weet niet of het technisch gezien allemaal goed benoemd en omschreven is, maar ik begrijp het zoals het me al eens is uitgelegd. Ik hoop dat het voor een ieder helder genoeg is om er zijn of haar voordeel mee te doen.
Verder nog even de opmerking dat ik als ex-stroom2 en dus als 'gast' op mijn triumph een heerlijke dagtocht met prettige mensen heb mogen beleven. Thx en zeker een pluim voor de NIWA........
" Maar hou de speling minimaal de voorschriften uit het handboek. Ik dacht tussen 15 en 25mm. (Dat zal ik dus nu ook voortaan hanteren!!!!! hahhahha"
Toen ik dit las leek mij dat dus TE strak. In het boekje staat 20 tot 30 mm en dan zo gemeten door de ketting op en neer te bewegen.
Dan moet het ook nog gebeuren als de motor op het achterwiel staat, dus op de zijstandaard.
Ik hou altijd minimaal de 30 mm aan. Als de motor dan op de middenbok staat en ik stel de ketting, dan kom ik al gauw zo rond de 35 mm (-40mm)
Volgens mij kun je het ook 'horen' als de ketting wat (te) strak staat. Tijdens het rijden "giert" de aandrijving enigszins .........
De achterbrug van een V strom ( en ook andere all road modellen) is ten opzichte van sportmodellen vrij lang. Een all road staat wat hoger op de poten en is wat minder stug in de vering is als een sportmotor. De achterbrug van een all road maakt mede daardoor veel meer een opwaartse beweging dan sportmotoren. Dan kun je dus wel nagaan dat een ketting wat meer te lijden heeft dan bij een sportmotor met zijn stugge en 'kortere' veerweg. Mede om die reden hou ik het maximale aan wat staat voorgeschreven.......
Voorts controleer ik ook altijd of de afstand tussen rechts en links gelijk is. Daar zijn ook wiskundige methoden voor, maar ik meet de afstand tussen het aluminium stelblokje en het uiteinde van de achterbrug, daar waar de merktekentjes op staan. Ik weet dat ook dit niet perfect hoeft te zijn, maar die tiende van een mm kan een ketting wel verdragen.
Ik weet niet of het technisch gezien allemaal goed benoemd en omschreven is, maar ik begrijp het zoals het me al eens is uitgelegd. Ik hoop dat het voor een ieder helder genoeg is om er zijn of haar voordeel mee te doen.
Verder nog even de opmerking dat ik als ex-stroom2 en dus als 'gast' op mijn triumph een heerlijke dagtocht met prettige mensen heb mogen beleven. Thx en zeker een pluim voor de NIWA........
Groeten Barry/Stroom2.
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: carter olie lekkage
Pruts, laat ik nu vandaag twee drupjes olie onder mn strom zien liggen (nooit eerder gezien). Na een beetje volgen kom ik ook op lekkage achter t tandwiel uit .. morgen maar even langs mn dealer en hopen dat t niet het lager is maar enkel de keerring.
Gr. Chiel
Re: carter olie lekkage
Ik hoop niet dat ik een epidemie veroorzaakt! Succes! Ik hoop het beste voor je!
Onze stand van zaken is dat we mijn DL deze week in Nederland verwachten. Volgens zeggen vandaag.
Dus nog even geduld, we komen in de lucht!
Groet aan allen!!
Rich
Onze stand van zaken is dat we mijn DL deze week in Nederland verwachten. Volgens zeggen vandaag.
Dus nog even geduld, we komen in de lucht!
Groet aan allen!!
Rich
Re: carter olie lekkage
Ik was nog even benieuwd wat er bij jouw op de teller staat?
Rich
Rich
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4900
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: carter olie lekkage
Mijn 650 was ook verdacht. Maar eerst alles maar eens schoongemaakt. Een rit gereden (NH) en gecheckt.
Hij was droog en de enige olie kwam van de ketting. Pffff.
Zou dat bij jou ook kunnen zijn Chiel?
De lekkage bij je koppeling (tijdens proefrijden ECR) is al opgeheven?
Hij was droog en de enige olie kwam van de ketting. Pffff.
Zou dat bij jou ook kunnen zijn Chiel?
De lekkage bij je koppeling (tijdens proefrijden ECR) is al opgeheven?
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: carter olie lekkage
mijn Dl staat op 61 dkm en een beetje ..
Koppeling is weer een nieuw hoedje in gekomen en doet het voorlopig..
Maar er zit iets nog niet goed, schakelen gaat niet meer zo soepel als ik gewend was, soms zwaar in en uit een versnelling te krijgen.
Ik smeer mn ketting met lithiumvet, dus daar kan geen lekkage van komen. Morgenvroeg even kijken of er weer iets onder ligt, heb er even een krant onder geparkeerd.
Koppeling is weer een nieuw hoedje in gekomen en doet het voorlopig..
Maar er zit iets nog niet goed, schakelen gaat niet meer zo soepel als ik gewend was, soms zwaar in en uit een versnelling te krijgen.
Ik smeer mn ketting met lithiumvet, dus daar kan geen lekkage van komen. Morgenvroeg even kijken of er weer iets onder ligt, heb er even een krant onder geparkeerd.
Gr. Chiel
- John007
- DL650 berijder
- Berichten: 930
- Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
- Woonplaats: Friesland
Re: carter olie lekkage
Jij hebt een DL 1000, ik een 650, maar ik weet dat als je ketting te slap staat het schakelen ook niet echt lekker soepel gaat.Cplegt schreef: schakelen gaat niet meer zo soepel als ik gewend was, soms zwaar in en uit een versnelling te krijgen.
Ik weet zo niet hoe het kan maar als mijn ketting te slap staat en ik heb hem opnieuw afgesteld dan schakelt hij beter.
Dat kan bij jou ook het geval zijn.
Of jou koppeling komt niet goed vrij, dat kan natuurlijk ook.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: carter olie lekkage
Ketting staat goed, afgelopen vrijdag nogmaals na gekeken na het plaatsen van mijn nieuwe achterveer.
Ik vermoed dat ik het ergens rond de koppeling moet gaan zoeken ..
Ik vermoed dat ik het ergens rond de koppeling moet gaan zoeken ..
Gr. Chiel
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7843
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: carter olie lekkage
Het zit je niet mee Chiel. Hoop dat het niets ernstig is.
Dit soort problemen kunnen wel eens duur uitpakken.
Dit soort problemen kunnen wel eens duur uitpakken.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Re: carter olie lekkage
Heb je je koppeling al van nieuw remvloeistof voorzien en goed ontlucht.
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: carter olie lekkage
Is gebeurd bij het plaatsen van dat rubberen dopje... De cilinder is nu 4 maand oud en de derde in 35000km.
Gr. Chiel
Re: carter olie lekkage
Ook die van mij staat op 61k en een beetje.. Zal toch geen toeval zijn?
Donderdag krijg ik die van mij terug van zn afstel beurt en dan van hetweekend de ketting er maar eens af halen en kijken waar het vandaan komt. Als ik wou dat de dealer(Niwa) er naar ging kijken was ik hem nog langer kwijt dus doe het zelf maar even.
Donderdag krijg ik die van mij terug van zn afstel beurt en dan van hetweekend de ketting er maar eens af halen en kijken waar het vandaan komt. Als ik wou dat de dealer(Niwa) er naar ging kijken was ik hem nog langer kwijt dus doe het zelf maar even.
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4900
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: carter olie lekkage
Dit snap ik niet. Maar ik heb dan ook geen 1000.RobD schreef:Heb je je koppeling al van nieuw remvloeistof voorzien en goed ontlucht.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: carter olie lekkage
Hydralischr koppeling, gaat de zelfde vloeistof in als voor de remmen. T princiepe is dan ook het zelfde als met de remmen. De zuiger zet uit, waardoor de koppeling ontkoppeld, via een pin. Bij de remmen zet de zuiger uit, waardoor t remblokje tegen de remschijf gedrukt wordt.
Gr. Chiel
Re: carter olie lekkage
Hallo allemaal,
Hiep hoi, mijn Suzie DL1k weer terug in Nederland. Zoals verwacht de lager van de aandrijf as is kapot. En dit was de oorzaak dat de carter olie NIET binnen bleef. Al eerder elders op het form werd beweert dat dit van buiten af was te repareren. Nee hoor! Blok moet gewoon uit elkaar!
Afgelopen weekend al druk gesleuteld. En nu is het blok onder het frame vandaan. En staat op een verhoging. Deze week zullen de cilinders er wel af gaan. Maar ik ben nog druk in de studie om de nokken-assen (bij montage van het blok) weer op tijd te zetten. Wordt overginds uitgebreid uitgelegd in mijn instruction manual.
Een ieder met opmerkingen over aandachtspunten zijn van harte welkom.
Er zullen komende tijd ook nog wel wat foto's volgen.
Richard A
Hiep hoi, mijn Suzie DL1k weer terug in Nederland. Zoals verwacht de lager van de aandrijf as is kapot. En dit was de oorzaak dat de carter olie NIET binnen bleef. Al eerder elders op het form werd beweert dat dit van buiten af was te repareren. Nee hoor! Blok moet gewoon uit elkaar!
Afgelopen weekend al druk gesleuteld. En nu is het blok onder het frame vandaan. En staat op een verhoging. Deze week zullen de cilinders er wel af gaan. Maar ik ben nog druk in de studie om de nokken-assen (bij montage van het blok) weer op tijd te zetten. Wordt overginds uitgebreid uitgelegd in mijn instruction manual.
Een ieder met opmerkingen over aandachtspunten zijn van harte welkom.
Er zullen komende tijd ook nog wel wat foto's volgen.
Richard A
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7604
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: carter olie lekkage
Dat had betrekking op de oliekeerring. Niet op het lager, dat is wel duidelijk dat je die er niet zo even uitwipt.RichardAalbregt schreef:Al eerder elders op het form werd beweert dat dit van buiten af was te repareren. Nee hoor! Blok moet gewoon uit elkaar!
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Re: carter olie lekkage
Wow richard, jij hoeft je even niet te vervelen!
Succes met de reparatie.
Lullig lagertje.....
Kwam het eigenlijk door 'ketting te strak?'
Succes met de reparatie.
Lullig lagertje.....
Kwam het eigenlijk door 'ketting te strak?'
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Re: carter olie lekkage
Beste Peter,
Komt goed hoor. Alleen is dit eigenlijk een winter klusje!
Of de te strakke ketting uiteindelijk de boosdoener is, is speculeren. Maar in combinatie met het aantal gereden kilometers en de belasting (vermogen) van de motor. Heb ik dit vermoeden wel.
Greetz,
Richard
Komt goed hoor. Alleen is dit eigenlijk een winter klusje!
Of de te strakke ketting uiteindelijk de boosdoener is, is speculeren. Maar in combinatie met het aantal gereden kilometers en de belasting (vermogen) van de motor. Heb ik dit vermoeden wel.
Greetz,
Richard