Hoi Rob,
Heb ik ook.Niet als ik er geregeld mee rijd, maar vooral als ie een tijdje stil staat.
Volgens de dealer is het de ontluchting van de waterpomp en daar lekt een soort van keramisch schijfje.
Elk jaar vul ik ± 50 cc bij. Ik maak me er niet druk om en de dealer trouwens ook niet!
Dus, don't worry.
Peter
Ik rij ongeveer 2 keer per week den haag - utrecht, en de winter ook doorgereden.
Dus ik rij wel geregeld en hij word ook warm, en hij slaapt binnen.
Maar wel bedankt voor de info.
Dat buisje zit aan een zgn. "Weep hole". Dit komt uit bij de aandrijving van de waterpomp. Hierop zit een keerring voor de motorolie en een mechanical seal voor de koelvloeistof. Van beide vloeistoffen kan er wel eens een druppeltje vrijkomen, vandaar dat er een slangetje aan bevestigd zit. Bij de eerste 2 modeljaren zat er alleen een gaatje, en zat er regelmatig smurrie op het blok. Zolang als het maar om een druppeltje gaat, hoef je je niet druk te maken. Reparatie is vrij lastig en tijdrovend.
Het zelf doen hangt van je handigheid en sleutelvaardigheid af.
Je moet de motorolie en koelvloeistof aftappen.
De waterpompafdekking verwijderen.
Het carterdeksel verwijderen.
De waterpomprotor met as verwijderen.
Tot zover was het simpel.
Nu moet je de keerringen, de lagers en de seal verwijderen.
Er is maar weing ruimte en je kunt niet te veel geweld gebruiken.
Eigenlijk moet je een binnentrekker hebben voor de lagers, maar het gat is maar een millimeter of 6 groot.
Daarna is het een kwestie van nieuwe spullen monteren:
1 mechanical seal.
2 lagers, dacht ik.
2 keerringen, dacht ik.
Het aantal lagers en keerringen staat slecht op de microfisches en onderdelenlijsten.
Nieuwe pakking en o-ring voor het waterpompdeksel.
Carterdeksel terug, waterpompdeksel terug.
Olie erin, koelvloeistof erin.
Warm laten draaien, radiateur ontluchten.
Rijden maar.
Een heel verhaal, en je bent echt wel een paar uur bezig.
Voor het carterdeksel heb je toch wel een momentsleutel nodig, deze boutjes heb je snel dol.
Of het alle moeite waard is, kan ik niet beoordelen.
Als je niet veel koelvloeistof hoeft bij te vullen, zou ik het niet gauw doen.
DL 1000 uit 2002, bij mij zat er geen drain in het gaatje. stukje canvas van een benzineslang afgepunnikt en voila, past precies in het gaatje, tierap aan de andere drain vastgemaakt en klaar. kwam een klein beetje olie uit het gaatje en loopt nu niet meer over het blok.