Licht stellen ivm belading?
Licht stellen ivm belading?
Dag Strommers,
Vandaag voor het eerst met hoge belading (volle zij- en topkoffers en duopassagier) gereden. Ging prima, behalve dat ik van een auto groot licht kreeg omdat de bestuurder vond dat ik bij m naar binnen scheen...
Stellen jullie de verlichting af (lees: naar beneden richten) als jullie met extra belading rijden? Ik heb lampen van Philips die wat beter schijnen dan de standaard lichtjes (nee, geen xenon).
Verder was ik benieuwd hoe jullie je duo laten opstappen. De zijkoffers verhinderen "even" op de achterstepjes opstappen.
Groet,
Bartemans
Vandaag voor het eerst met hoge belading (volle zij- en topkoffers en duopassagier) gereden. Ging prima, behalve dat ik van een auto groot licht kreeg omdat de bestuurder vond dat ik bij m naar binnen scheen...
Stellen jullie de verlichting af (lees: naar beneden richten) als jullie met extra belading rijden? Ik heb lampen van Philips die wat beter schijnen dan de standaard lichtjes (nee, geen xenon).
Verder was ik benieuwd hoe jullie je duo laten opstappen. De zijkoffers verhinderen "even" op de achterstepjes opstappen.
Groet,
Bartemans
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2988
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Licht stellen ivm belading?
Mijn ervaring
Ik heb Hyperpro, die zijn wat stugger. Maar wat spelen met de veerafstelling helpt de klachten op te lossen.
Met alleen het duifje achterop en wat spul in de koffers is het aandraaien van de achterveer
naar stand 5 genoeg, voor staat altijd vast, op 2.5 geloof ik..
( Toen ik vorig jaar meer dan volbeladen incl. duifje door Europa kachelde, heb ik de voorvorkspanning
verlaagd naar 1 en zijtassen aan de valbeugels voor zwaar spul en een tanktas ook met zwaar spul.
Koffers vol en op de koffers rollen met tent en slaapspul. lichte warme kleding op de topkoffer.
Hierdoor heb ik het zwaartepunt naar voren geplaatst, de wegligging was perfect en merkte eenmaal rollend
geen verschil meer ook voor en achter 0.3 bar meer. Een maand lang toeren en geen enkele blikdriver klacht )
Dit is wat ik bedoel, staat bijna recht op de zijstandaard , O, en die Philipslampjes heb ik ook...
Ik heb Hyperpro, die zijn wat stugger. Maar wat spelen met de veerafstelling helpt de klachten op te lossen.
Met alleen het duifje achterop en wat spul in de koffers is het aandraaien van de achterveer
naar stand 5 genoeg, voor staat altijd vast, op 2.5 geloof ik..
( Toen ik vorig jaar meer dan volbeladen incl. duifje door Europa kachelde, heb ik de voorvorkspanning
verlaagd naar 1 en zijtassen aan de valbeugels voor zwaar spul en een tanktas ook met zwaar spul.
Koffers vol en op de koffers rollen met tent en slaapspul. lichte warme kleding op de topkoffer.
Hierdoor heb ik het zwaartepunt naar voren geplaatst, de wegligging was perfect en merkte eenmaal rollend
geen verschil meer ook voor en achter 0.3 bar meer. Een maand lang toeren en geen enkele blikdriver klacht )
Dit is wat ik bedoel, staat bijna recht op de zijstandaard , O, en die Philipslampjes heb ik ook...
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 475
- Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
- Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
- Woonplaats: België - Hasselt
Re: Licht stellen ivm belading?
Inderdaad, gewoon even met de stelknop de achtervering hoger zetten en je probleem is opgelost!
Succes.
Succes.
Honi soit qui mal y pense!!
Re: Licht stellen ivm belading?
Ergens is het natuurlijk logisch dat je je Strom horizontaal 'trimmed' op basis van de belading. Dus bedankt voor de vering-aanpassing-suggestie. Maar... Ik wilde weten hoe je het licht stelt. En nu vond ik toevallig in een bericht over een ander onderwerp hoe het moet:
Bij beide koplampen zit een rond gat bovenop. Hier kan je, door een kruiskopschroevendraaier daar in te steken, de verlichting stellen. Naar rechts is omhoog, linksom is omlaag.
Bedankt voor de tips!
Bij beide koplampen zit een rond gat bovenop. Hier kan je, door een kruiskopschroevendraaier daar in te steken, de verlichting stellen. Naar rechts is omhoog, linksom is omlaag.
Bedankt voor de tips!
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Licht stellen ivm belading?
Dat gat ben ik nog niet tegengekomen ...
Je stelt de koplamp door de stelboutjes aan de achterkant van de koplampunit te verdraaien. Is uit mn hoofd een m8 moer.. je komt er met de volledige kuip op de motor een beetje lastig bij. Maar het kan wel, meestal gebruik ik er een soort flexibele schroevendraaier met het passende dopje voor.
Beide koplampen zijn onafhankelijk van elkaar horizontaal en vertikaal te verstellen.
Als je in het how to topoc kijkt bij het inbouwen van de xenonprojectoren kun je op de drie na laatste foto 1 van de stelboutjes zien zitten, hij lijkt op een kroonkurk met een moertje erop.
Hier op het forum is meende ik ook een post over hoe de lampen precies afgesgeld moeten worden, en anders is dit wel op het internet te vinden, het gaat dan om de juiste hoogte van de lichtstraal.
Je stelt de koplamp door de stelboutjes aan de achterkant van de koplampunit te verdraaien. Is uit mn hoofd een m8 moer.. je komt er met de volledige kuip op de motor een beetje lastig bij. Maar het kan wel, meestal gebruik ik er een soort flexibele schroevendraaier met het passende dopje voor.
Beide koplampen zijn onafhankelijk van elkaar horizontaal en vertikaal te verstellen.
Als je in het how to topoc kijkt bij het inbouwen van de xenonprojectoren kun je op de drie na laatste foto 1 van de stelboutjes zien zitten, hij lijkt op een kroonkurk met een moertje erop.
Hier op het forum is meende ik ook een post over hoe de lampen precies afgesgeld moeten worden, en anders is dit wel op het internet te vinden, het gaat dan om de juiste hoogte van de lichtstraal.
Gr. Chiel