Voorbereiden 24000 beurt dl 650

Plaats reactie
Ivor
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 20-05-2012, 09:57
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A (2008) Black Rhino
Woonplaats: Maastricht

Voorbereiden 24000 beurt dl 650

Bericht door Ivor »

Hoi,

Binnenkort is t tijd voor de 24000-beurt. Voor mij de eerste keer dat ik m naar de dealer breng sinds ik 'm gekocht heb (2de hands). Mijn Strom heeft Givi valbeugels en kofferrek, carter-beschermer, radiateur en oliekoeler beschermers etc. etc. Is het handig dat ik dat er zelf afhaal / afschroef voordat ik m weg breng ( en zo wat uurloon-kosten bespaar :wink: ) of hoeft dat er allemaal niet af voor zo'n grote beurt en werkt men eromheen zeg maar bij klepspeling checken en zo ? Wat is jullie ervaring ? Vast bedankt voor de tips.

Groet,

Ivor
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Voorbereiden 24000 beurt dl 650

Bericht door Soesko »

Volgens mij kunnen de kuipdelen niet gedemonteerd worden als er Givi-beugels opzitten. Die moeten er dus af en de carterbeschermer moet er ook af om de olie eruit te laten lopen. Beschermer op de oliekoeler kan waarschijnlijk blijven zitten, want daar hoeft niet gewerkt te worden. Beschermer van de radiateur weet ik niet. De bout aan de onderzijde van de radiateur wordt los gedraaid en de radiateur wordt dan naar voren getrokken om bij de voorste bougies te kunnen komen. Ik weet niet of dan de beschermer in de weg zit, dat zul je zelf even in moeten schatten. Waarschijnlijk zal het wel los lopen.
Als je echt geld wil besparen, dan zou je ook de kuipdelen kunnen demonteren.
Al met al denk ik overigens niet dat je heel veel zult besparen, hooguit enkele tientjes. De V-strom is namelijk een redelijk sleutelvriendelijk motor.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Voorbereiden 24000 beurt dl 650

Bericht door Iron Horse »

Het zal sowieso helpen. Al die zaken bij elkaar zullen voor het af- en opbouwen toch extra tijd vergen. En hoe minder er in de weg zit des te minder arbeidsloon je betaalt. Meer dan een uur extra zal het waarschijnlijk niet zijn, maar dat is vandaag de dag bij sommige garages al snel 80 euro. En deels maak je het de monteur er ook gemakkelijker op als hij er daardoor beter bij kan als iets er niet perse af hoeft en dus ook weer sneller kan werken. Voor de remvloeistofwissel achter moet de zijkap eraf. Dit kan meer werk zijn als je er een kofferrek op hebt zitten omdat dat op een bevestigingspunt gemonteerd kan zitten waar de kap ook vast zit. Het blijft een beetje inschatten wat wel en niet zinvol is. En het hangt ook een beetje af van welke type/merk aanbouwdelen. Niet elke valbeugel zal in de weg zitten, maar sommige behoorlijk.

Radiateurbeschermers zijn er in 2 hooguit 3 minuten af en weer op, daar zal de winst niet in zitten. Maar ook daar geldt, alles is meegenomen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Plaats reactie