Ketting automatisch laten smeren of handmatig doen?

Plaats reactie
DaveDH

Ketting automatisch laten smeren of handmatig doen?

Bericht door DaveDH »

Hoe minder onderhoud ik moet doen, hoe beter :-) Omdat ik totaal geen kaas heb gegeten van motoronderhoud heb ik gelezen over scottoilers en zojuist lees ik in Promotor over een grafietblok van carbonforbikes.com. Kan iemand mij adviseren of die automatische kettingsmeersystemen na installeren doen wat ze behoren te doen? Of moet je die systemen dan ook weer onderhouden? Is het een goede investering of kan ik net zo goed slechts 1x per x km mijn ketting inspuiten en er zo lang als mogelijk mee doen? Of is meer onderhoud aan de ketting wel gewenst?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Ketting automatisch laten smeren of handmatig doen?

Bericht door Iron Horse »

Ik zou nog even de diverse topics daarover doorlezen. Maar de eenvoudigste is de OSCO (One Second Chain Oiler, Nederlands product), die heb ik zelf ook. 1 keertje aan trekken voor of na het tanken is gemakkelijk te onderhouden. Daar vind je hier al 338 zoekresultaten van. Klik.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Ketting automatisch laten smeren of handmatig doen?

Bericht door Eikie »

Doe de Osco ! Die werkt handmatig.
De Scott Oilers werken elektrisch of via een vacuüm aansluiting op het luchtfilter en de olie vliegt er door.
Inderdaad gewoon voor of na het tanken een keertje trekken en je bent weer klaar voor 350/400 km
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Ketting automatisch laten smeren of handmatig doen?

Bericht door Tulipan »

Hé Dave,

Heb dat Carbonforbikes even opgezocht. Grafietblok waar de ketting langsschuurt voor een slordige 185.00 euri :oops:
Maar de ketting blijft wel vetvrij en dus schoon, kost wat, hebbie wat 8)
http://www.carbonforbikes.com/index.php ... 53be6576de

Ze hebben ook een foto met zo'n blok op de Strom gemonteerd:
http://www.carbonforbikes.com/images/Su ... 53be6576de

Ik blijf het spuitbus wel hanteren, veeel goedkoper, wel meer werk :mrgreen: .
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Ketting automatisch laten smeren of handmatig doen?

Bericht door Iron Horse »

€ 149,90, want het blok eronder is een reserve. Maar nog steeds veel geld. Teruggerekend over 6000 km smeren voor 40 euro is dat ca. 0,7 cent de kilometer.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Ketting automatisch laten smeren of handmatig doen?

Bericht door John007 »

Gewoon even met een spuitbus.....
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 190
Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)

Re: Ketting automatisch laten smeren of handmatig doen?

Bericht door Gerrit »

hangt er van af hoeveel kilometers je draait. Als je af en toe een rit maakt zou ik het spuitbusje pakken.

Ik heb zelf eerst een scottoiler gehad. Mijn ervaring is dat je de boel altijd goed moet inspecteren. Na 40.000 kilometer is het apparaat toch wel op. Als je er dan op vertrouwd dat hij blijft smeren kom je bedrogen uit.

Ik heb nu een OSCO oiler. Bevalt prima, vooral ook omdat je zelf de controle hebt op het smeren. Mijn ervaring hierbij is dat de ketting toch wel zo'n 30.000 kilometer meegaat (inclusief rijden in het winterseizoen).

Groets,

Gerrit
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Ketting automatisch laten smeren of handmatig doen?

Bericht door Peterzeeland »

heb een loobman, 20 euro
zelfde principe als OSCO, minder sexy
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Ketting automatisch laten smeren of handmatig doen?

Bericht door Iron Horse »

Die prijs is inderdaad een stuk interessanter. Zijn nu wel iets duurder. Maar bij aanschaf van 3 of meer krijg je er eentje gratis, Techniek lijkt hetzelfde te zijn als van de OSCO. Loobman.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Why

Re: Ketting automatisch laten smeren of handmatig doen?

Bericht door Why »

De vorige eigenaar had op de strom een OSCO laten plaatsen. Dit is mijn eerste motor dus ik heb nooit met spuitbussen oid hoeven te klooien, maar als ik eerlijk moet zijn heb ik niet de indruk dat het heel veel handiger is dan een spuitbus.
Ik zet de motor toch steeds op de bok voordat ik aan de OSCO trek. Hij zit dan ook op een zeer onhandige plek waardoor je er, zittend op de motor, niet bij kan.
De na-vulling vind ik veel te duur dus gebruik ik kettingzaag-olie. Werkt prima maar je moet iets meer smeren dan met de originele olie. Een liter van die handel kost iets van 10 euro en ik doe er zo'n 2 jaar mee denk ik.

Edit: Zie net het plaatje van de loobman. Bij mij zit hij dus ook ongeveer op die plek. Als ik aan de hendel trek en dan langzaam naar voren rij (inclusief opstappen) smeert hij zo'n 10cm van de ketting.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Ketting automatisch laten smeren of handmatig doen?

Bericht door Eikie »

De Osco is voorzien van een ingebouwd pompje wat je activeert door aan de bovenkant deze even uit te trekken.
Hierdoor wordt er een beetje olie gedoseerd over de ketting.

Volgens mij heeft Loobman geen pompje en moet er in het flesje geknepen worden om olie op de ketting te krijgen.
Voor het geld hoef je het iig niet te laten. Ze bestaan al jaren dus zullen er voldoende tevreden mensen mee rijden.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1389
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Ketting automatisch laten smeren of handmatig doen?

Bericht door Cplegt »

Ik heb zelf een osco gehad, en deze verkocht, vond het een smerend onding ..
Overigens het probleem van de moeilijk te bereiken smeerplunje kun je gemakkelijk oplossen door even naar de fietsenmaker te gaan en een remkabel te halen, leg je onder de tank door richting de osco. Het staalkabeltje ff vastmaken met een klemmetje, en je kunt de osco bedienen bij je stuur.
Ik had mijn osco zelfs volledig weggewerkt onder de rechterachterkap. Alleen niet heel erg handig met bijvullen, maar dat is toch niet zo vaak nodig.
Tegenwoordig smeer ik mn ketting met een pot lithiumvet en een oude tandenborstel. 1 minuut werk, nadat je een stuk hebt gereden. Veeg ff met een doek langs de zijkant van de ketting en dan blijft ie nog mooi glimmen ook nog.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Spurm
Berichten: 1521
Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
Contacteer:

Re: Ketting automatisch laten smeren of handmatig doen?

Bericht door Spurm »

Peterzeeland schreef:heb een loobman, 20 euro
zelfde principe als OSCO, minder sexy
is zoiets niet zelf te maken!?
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Ketting automatisch laten smeren of handmatig doen?

Bericht door Eikie »

Oude shampoo-fles, wat duct-tape en een stuk tuinslang :schater:
Laatst gewijzigd door Stroompje op za 06-04-2013, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bij een direct antwoord/reactie is geen Quote nodig!
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Pink

Re: Ketting automatisch laten smeren of handmatig doen?

Bericht door Pink »

Ga maar eens op you tube kijken naar chain oiler en je vindt allerlei handig gefreubel met flesjes en slangetjes. Probleem is het doseren. Een flinke spuit olie op je ketting kun je wel maken. Maar het voordeel van de Osco is dat de hoeveelheid goed gedoseerd is. Nooit teveel en gelijkmatig verdeeld over de gehele ketting. En een Osco ziet er beter uit dan zo'n knijpflesje. Maar wie een alternatief heeft gemaakt, laat maar zien.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Ketting automatisch laten smeren of handmatig doen?

Bericht door Iron Horse »

Eikie schreef:Volgens mij heeft Loobman geen pompje en moet er in het flesje geknepen worden om olie op de ketting te krijgen.
Dan moet je eens op hun website kijken (zie link hier ergens boven). Dan zul je zien dat die knijpfles alleen hun eerste "ontwerp" was. Tegenwoordig is hij uitgevoerd als de OSCO. Of hij ook zo mooi doseert weet ik niet. De juiste dosering hangt o.a. af van de diameter en lengte van het slangetje, nozzlediameter, de temperatuur en viscositeit van de olie en de snelheid waarmee je tijdens dit proces de motor vooruit laat rollen. Doe je dit stapvoets bij de OSCO dan is de ketting mooi rondom geolied. Al is het simpel er komen toch enkele aandachtspunten bij kijken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Ketting automatisch laten smeren of handmatig doen?

Bericht door Peterzeeland »

kwestie van leren hoeveel centimeter olie je in de leiding laat lopen.
Bij elke tankbeurt even induwen, paar centimeter in de leiding laten lopen, en rijden maar,
als ik uitreken hoeveel ik op mijn vorige ketting (wel 30.000 km) aan busjes heb verspoten (€€€) dan is dit veel economischer.

op lange ritten kun je onderweg rijdend ook nog bijsmeren, zeker in de regen ideaal!
Voor mij ook reden om middenbok eraf te halen. Thuis heb ik toch een paddockstand.

Al met al: ik vind het ideaal, zeker omdat loobman 5x zo goedkoop is als osco.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Ketting automatisch laten smeren of handmatig doen?

Bericht door Ebrostrom »

Eerst werkte ik met n spuitbus totdat ik n keer de 'dekplaat' vd voorste tandwiel weghaalde. Wat een plak zooi.

Ik heb via dit forum n osco gekocht. Werkt prima. Trekken aan de plunje en de ketting wordt gesmeerd. Niet te hard rijden is het advies. Mijn cilindr zit aan de rechterzijde (kun je ook geen gas geven tijdens t smeren) in de driehoek onder de tank. Ik zet de motor na thuiskomst op de bok, trek aan de plunje en draai het achterwiel rond. Hierdoor slingert iig de olie er niet gelijk weer af. Werkt voor mij prima.

Ergens op dit forum staat (met foto's) staat hoe ik t bevestigd heb. Alle slangetjes zijn uit het zicht verdwenen.
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Ketting automatisch laten smeren of handmatig doen?

Bericht door Ebrostrom »

Zie hier de link naar mijn montage. Lees ook de andere berichtgeving in dat item even door.
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Ketting automatisch laten smeren of handmatig doen?

Bericht door Joskestiller »

Ebrostrom schreef:Eerst werkte ik met n spuitbus totdat ik n keer de 'dekplaat' vd voorste tandwiel weghaalde. Wat een plak zooi.

Ik heb via dit forum n osco gekocht. Werkt prima. Trekken aan de plunje en de ketting wordt gesmeerd. Niet te hard rijden is het advies. Mijn cilindr zit aan de rechterzijde (kun je ook geen gas geven tijdens t smeren) in de driehoek onder de tank. Ik zet de motor na thuiskomst op de bok, trek aan de plunje en draai het achterwiel rond. Hierdoor slingert iig de olie er niet gelijk weer af. Werkt voor mij prima.

Ergens op dit forum staat (met foto's) staat hoe ik t bevestigd heb. Alle slangetjes zijn uit het zicht verdwenen.
Bedoel je nu dat je bij thuiskomst telkens olie in de cilinder trekt om nadien met het achterwiel te blijven draaien tot het weer leeg is? Of begrijp ik dit verkeerd?
Hoe lang ben je daarmee bezig?
Honi soit qui mal y pense!!
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Ketting automatisch laten smeren of handmatig doen?

Bericht door Ebrostrom »

Olie zit gewoon in de cilinder. Dan kan ik het gewoon altijd doen als het nodig is (langere rit of vakantie of lange regenbui).

Met woonwerk rij ik 200km naar t werk en 200km weer terug. Bij thuiskomst is de ketting zeker nog goed warm.
Ik rij m'n strom in de voorwielstandaard (scheelt ruimte in de garage). Daarna lift ik het achterwiel van de grond met zo'n hefboomding, begin met rechts het achterwiel rustig te draaien, trek aan de plunje en draai rustig verder. In totaal kost het me nog geen minuutje (incl parkeren in de standaarden). Ik moet daarna toch nog de motor uitkleden met de tassen en de koffers.

De reden waarom ik dat doe is dat ik t laatste stuk naar huis door de bebouwde kom rij met veel bochten en dan hou ik liever m'n handen aan het stuur. Het kosten nauwelijks extra tijd en de olie blijft iig op de ketting zitten en spettert er niet gelijk weer af omdat t draaien langzamer gaat dan stapvoets rijden.

Snap je wat ik bedoel?
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Ketting automatisch laten smeren of handmatig doen?

Bericht door Joskestiller »

Nu snap ik het ja, ik dacht dat het veel langer duurde vooraleer de olie van de cilinder op de ketting gedruppeld was.
Lijkt me een goede manier van werken.
Honi soit qui mal y pense!!
Jeen
Berichten: 140
Lid geworden op: vr 27-05-2011, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2009
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Ketting automatisch laten smeren of handmatig doen?

Bericht door Jeen »

Hoi,
zelf heb ik een pro-oiler op mij strom, 20K ervaring, zelf geplaatst. Mijn ketting is nog uitstekend. Mijn ega heeft een scottoiler op haar bmw 650 GS twin. Zij heeft 'm nog niet zo lang. Door de dealer bij aanschaf van de motor gratis geplaatst.
Ik vindt het echt overheerlijk om maar 1x per 5000 km een flesje te hoeven bijvullen waar ik twee minuten mee bezig ben. Geen gedoe op vakantie, geen vette smeer op je pak etc.
Bij de scottoiler moet je, schat ik zo in, iets vaker navullen, zo om de 3000 km. Scottoiler is wat goedkoper in aanschaf en iets minder high tech, maar verkoopt wel eigen dure olie erbij. In de pro-oiler gaan de restantjes oude vooraden. Maakt het verschil? Ik zie het niet echt. Het is gewoon de vraag hoeveel je wilt investeren voor comfort en waarschijnlijk gaat het zich nog wel terug betalen in minder kettingwissel. ík weet het wel, maar jij moet je eigen afweging maken. Je bent wel even bezig met de installatie, zeker bij de pro-oiler. Als je die aanschaft wil ik wel een paar fotootjes opsturen van de plaatsen waar ik de onderdelen op de Strom heb geplaatst. Die kun je prima wegwerken. Ik hoor het wel.
Diekstra

Re: Ketting automatisch laten smeren of handmatig doen?

Bericht door Diekstra »

Jeen, zoals je Hier kan zien heb ik zojuist een Scottoiler eSystem gekocht, een elektronische versie van Scottoiler. Ik ben wel benieuwd naar de wijze waarop jij de Pro-Oiler op je Strom hebt gemonteerd, zou je die foto's met me willen delen?
thnx!
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Ketting automatisch laten smeren of handmatig doen?

Bericht door Eikie »

Fles met kettingzaagolie kopen. Kost niet veel en je kan er jaren mee vooruit !
Plakt niet en smeert geweldig.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Plaats reactie