rare geluidjes

Plaats reactie
BASsie

rare geluidjes

Bericht door BASsie »

Hi people,

Ik heb even geleden een wee-strom ABS van 2007 gekocht, met 68.000km op de teller.
Nu zitten er een paar rare geluiden in die ik niet kan thuisbrengen, en ben ik een beetje bang dat er toch iets deftigs mis is.
Ik heb gezien dat de laatste eigenaar hem ongeveer 1 jaar heeft gehad, en dat er in die periode geen onderhoud werd uitgevoerd.

piep/sleep/huil-geluidje:
Vanaf ik 70km/u of sneller rijd, komt er een raar geluid dat het midden houdt tussen slepend metaal, windgehuil en een slippende distributieriem zoals je soms hoort bij auto's
het geluid is soms ook pulserend, wat me eerst deed denken aan turbulente wind in de kuip of een probleem met een wiellager, maar ik vind verder geen aanwijzigingen in die richting.
Dat geluidje hoor ik soms ook, maar veel minder, bij lage snelheden, en verdwijnt als ik mijn koppeling intrek. (enkel bij lage snelheid, bij hoge snelheid blijft het)
Koppeling ?
ter info: ik heb nu een givi airflow gemonteerd, maar voorheen met het originele scherm was dit ook al zo

rammel/bonk/klunk:
Bij het vertrekken uit stilstand hoor ik soms iets in den aard van een rammelend en zwaar stuk carrosserie. Soms lijkt het ook wat op het geluid wanneer je een motor in eerste versnelling zet, maar dan zwaarder.

Oliepeil:
Overlaatst olie ververst. Leeg laten lopen op de zijpikkel, en dan gevuld op de middenbok met +/- 2,7 liter. Het oliepeil in het glaasje was OK; wel al redelijk donker en een beetje wit schuim erop.
Na mijn eerste rit gisteren sinds het vriesweer zag ik dat het oliepeil plots veel te hoog stond (volledig glaasje gekleurd), en de olie pikzwart zag. Mogelijk dus niet goed leeggelopen ?
Wel op straat gedaan, en die helt een klein beetje af, maar niet zo enorm veel dacht ik...

Anyway, buiten al deze twijfels/problemen vind ik het nog steeds een geweldige motor! Dus hopelijk kunnen jullie enkele tips geven en komt alles snel in orde zodat ik met volle teugen kan genieten. Anders zal ik terug met mijn SevenFifty moeten rijden vrees ik...

Alvast bedankt voor jullie technisch inzicht ;-)
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7817
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: rare geluidjes

Bericht door Eikie »

Om je vragen en twijfels weg te nemen lijkt het mij raadzaam om een afspraak te maken bij een Suzuki dealer met een goede werkplaats.
Blind afgaan op welgemeelde goede adviezen zou je motor mogelijk niet ten goede komen.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: rare geluidjes

Bericht door Soesko »

In het algemeen: Ik zou de motor inderdaad een keer wegbrengen voor groot onderghoud. Je zegt dat de vorige eigenaar er het afgelopen jaar niets aan heeft gedaan. Het kan dus zijn dat de motor al lange tijd geen onderhoud heeft gehad en daarom is het slim om dat een keer uit te voeren (klepspeling controleren etc.)

Wat betreft het 'piep/sleep/huil' geluid. Het kan zijn dat er een lager niet goed is. Ik moet zeggen dat mijn V-strom zo af en toe ook een wat vreemd fluitend geluid laat horen en dat wordt veroorzaakt door de kuip. Het vreemde bij jou is dat het weg is als je de koppeling intrekt. Dat wijst in de richting van het motorblok (koppeling of versnellingsbak).

Wat betreft de rammel/bonk/klunk: Dat wijst in de richting van framedelen die niet vast zitten. Zit er bijvoorbeeld een valbeugel op en zit die overal goed vast, zitten de blokbouten goed vast etc. Een klein beetje speling kan soms al veel geluid veroorzaken.

Wat betreft de oliewissel: Heb je ook het oliefilter vervangen. Zo niet dan is de olie direct vaak weer donker van kleur. Het kan namelijk zijn dat 2,7 liter wordt voorgeschreven, maar dan bij wisseling van het oliefilter. Als je het filter niet hebt vervangen, dan heb je de hoeveelheid die daar nog in zat nu waarschijnlijk als teveel in je blok. Een klein beetje teveel olie kan geen kwaad, als er veel te veel in zit dan zou ik het teveel eruit laten lopen, want dat is slecht voor je pakkingen.

In het algemeen is de DL650 redelijk probleemloos en hoge kilometerstanden zijn geen uitzondering. Bij 68.000 km zou het blok nog niet versleten moeten zijn, er vanuit gaande dat de motor op tijd onderhoud heeft gehad en niet is afgebeuld.
Fastboy

Re: rare geluidjes

Bericht door Fastboy »

Huil geluid heb ik er ook inzitten vooral in 5/6 bij 80 km per uur.
Olie wissel zonder filter? Dan is er maar 2,3 liter nodig...
Gebruikersavatar
Sparks
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 07-11-2011, 21:30
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Hoofddorp

Re: rare geluidjes

Bericht door Sparks »

Voor wat betreft de geluiden: zijn je ketting en tandwielen niet versleten?
Ik heb hetzelfde gehad en dacht dat het lager van de prise-as er uit lag. Het bleek echter ketting en tandwielen te zijn.
Tijdelijke oplossing is om de ketting dik in het vet zetten en te spannen dan zou het weg moeten zijn. Je moet dan daarna wel de set (laten) vervangen.

Succes, Sparks
Glimmende kant boven
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: rare geluidjes

Bericht door RedStrom »

Hier ook geluiden uit het vooronder. Lijkt op wat jij omschrijft.
Of het uit kuip, blok voorpoten, .. komt weet ik niet.
Niet bij lage snelheid, wel boven de ±70 km/u. Bij koppeling in gaat het weg, maar niet meteen.
Ik denk dat het komt door verliezen van snelheid.
Versnelling en toeren maakt niet uit. De weg waarop ik rij (glad asfalt of hobbelweg) lijkt ook niet uit te maken.
Soms is het weg om weg te blijven. Zaterdag en zondag na 200 km. Temperatuur?
Maar soms blijft het, zoals 2 weken geleden.
Balhoofdlager is goed, wiellager oor ook.

Ik heb wel mijn fork brace opnieuw vastgezet en iets hoger zodat er wat meer ruimte tussen spatbord en fork brace is. Dat heb ik nog niet unnen testen.

Mijn koppeling heeft niet veel verstelmogelijkheden meer. De speling is er bijna uit.
Tandwielen en ketting zijn OK.
Overigens 63k op de teller.

Dat rammel en gebonk? Rij je over een fiets heen misschien. Mijn zoon laat ook alles slingeren.
Is dat ook als je in z'n 2 wegrijdt? Versnellingsbak.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
BASsie

Re: rare geluidjes

Bericht door BASsie »

Hey
Bedankt allemaal voor de info

Net even de teveel-olie afgelaten, beetje terug moeten bijtanken :-), en ketting iets slapper gezet
die spande teveel naar mijn mening
ook ineens wat remvloeistof van achteraan afgetapt, bakje zat te vol nadat ik de remblokken wisselde.

Eerste gevoel was dat hij veel soepeler reed. De rammel/bonk/klunk bleef weg. mogelijk dus door teveel spanning op de ketting ? Hopelijk blijft het weg :-)
Ketting en tandwielen zijn versleten, maar kunnen nog wel heel even mee.

Olie heb ik toen ook de filter vervangen, maar blijkbaar staat mijn straat echt vrij scheef, het te hoge peil was mijn schuld vermoed ik :-)

Piep/huil/sleep geluid was er nog, en lijkt me van links te komen. Niet van mijn helm, want als ik me plat leg achter het windscherm is het er nog.
wiellagers heb ik gecheckt en leken me nog in orde...


Morgenavond gaat hij binnen voor nazicht en klepspeling etc. Hopelijk dan meer info
(Wel jammer, want ik doe alles graag zelf, maar als ik twijfel primeert de veiligheid zeker he...)
BASsie

Re: rare geluidjes

Bericht door BASsie »

RedStrom schreef:Dat rammel en gebonk? Rij je over een fiets heen misschien. Mijn zoon laat ook alles slingeren.
Is dat ook als je in z'n 2 wegrijdt? Versnellingsbak.
2de vitesse zal ik volgende keer dat het zich voordoet eens testen
door mijn zoon kan het niet komen, die is nog een beetje jong, hij komt pas deze zomer piepen 8)
BASsie

Re: rare geluidjes

Bericht door BASsie »

Fwala, 't is allemaal in orde :
De "klop" is weg sinds het minder-aanspannen van de ketting
en het huil-geluidje zou volgens de garagist typisch zijn aan dit type V-twin, + windgeluiden van de kuip.

Zijn bevinding was dat mijn wee'ke voor zijn kilometerstand nog zeer soepel draaide. Goeie koop geweest dus ! :-)
Gebruikersavatar
Tuinsjeik
DL650 berijder
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 16-10-2011, 18:48
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 '07 - "Orka" + DL650 ABS '09 zilvergrijs
Woonplaats: Spijkenisse

Re: rare geluidjes

Bericht door Tuinsjeik »

BASsie schreef:Fwala, 't is allemaal in orde :
De "klop" is weg sinds het minder-aanspannen van de ketting
en het huil-geluidje zou volgens de garagist typisch zijn aan dit type V-twin, + windgeluiden van de kuip.

Zijn bevinding was dat mijn wee'ke voor zijn kilometerstand nog zeer soepel draaide. Goeie koop geweest dus ! :-)
piep/sleep/huil-geluidje:

:idea: ik wil je aanraden dit de komende paar weken ff aan te kijken of dit blijft.

ik heb dit maanden ! lang gehad en niemand wist wat t was of wat t zou kunnen zijn .
uiteindelijk ging n paar weken geleden mijn koppeling slippen bij snel optrekken.
en dus van de week bijna! complete koppelign moeten laten vervangen ! (€ 400,- waar je niet op rekent :evil: ).
vermoedelijk als gevolg van gebroken /verzwakt veertje(s).

het is nu wel allemaal opgelost ! en hij rijd weer als n zonnetje.
maar misschien moet je m toch laten checken, voor de zekerheid.

t hoeft bij jou niet zo te zijn, maar kan wel. beter voorkomen :) dan genezen zoals bij mij :(

ook de mijne had lang stil gestaan bij de dealer voor ik m kocht (hij rijd/ reed? ook onzuinig)
succes ! :duim:

8)
Uw "Motograaf" ;-)
'n dag niet gelachen is 'n dag niet geleefd ! / Ride to Live, Live to V-Ride!
Plaats reactie