lagers in de cushion lever
lagers in de cushion lever
Het begon met het simpel schoonmaken van alleen de remklauwen voor. Maar een beetje sleutelen/schoonmaken heeft op mij dezelfde uitwerking als drop……….als ik eenmaal begin, kan ik niet meer stoppen.
Gisteren stond de strom er dus zo bij:
Bij het schoonmaken/smeren zag ik dat een van de lagers van de cushion lever totaal aan gort was. Ik weet niet wat de nederlandse naam is voor een cushion lever, maar dit stuk metaal verbindt het frame, de schokbreker en de wishbones met elkaar.
1 van de 3 zichtbare lagers was compleet aan gort. De lagerstaafjes lagen los in het lager en e.e.a. was zwaar aan het roesten. Een ander lager zag er ook niet helemaal fris meer uit. 72k km rijden onder alle weersomstandigheden eisen dus toch zijn tol. Dus de cushion lever er onder uit.
Weliswaar heb ik de complete bok verwijderd en de motor op steunen gezet, maar dit is met de originele suzuki bok volgens mij niet nodig. Maar dit is toch iets zekerder, je kunt alles makkelijker schoonmaken en je hebt toch iets meer werkruimte
Uiteindelijk alle lagers er nog relatief makkelijk uitgekregen en de foto is niet al te best, maar het geeft een aardig idee van hoe het ergste lager er uit zag.
Ik weet niet of dit exemplarisch is, maar het is aan te raden dit ook eens te controleren. Straks maar even nieuwe lagers bestellen en dan kan het opbouwen weer beginnen
Gisteren stond de strom er dus zo bij:
Bij het schoonmaken/smeren zag ik dat een van de lagers van de cushion lever totaal aan gort was. Ik weet niet wat de nederlandse naam is voor een cushion lever, maar dit stuk metaal verbindt het frame, de schokbreker en de wishbones met elkaar.
1 van de 3 zichtbare lagers was compleet aan gort. De lagerstaafjes lagen los in het lager en e.e.a. was zwaar aan het roesten. Een ander lager zag er ook niet helemaal fris meer uit. 72k km rijden onder alle weersomstandigheden eisen dus toch zijn tol. Dus de cushion lever er onder uit.
Weliswaar heb ik de complete bok verwijderd en de motor op steunen gezet, maar dit is met de originele suzuki bok volgens mij niet nodig. Maar dit is toch iets zekerder, je kunt alles makkelijker schoonmaken en je hebt toch iets meer werkruimte
Uiteindelijk alle lagers er nog relatief makkelijk uitgekregen en de foto is niet al te best, maar het geeft een aardig idee van hoe het ergste lager er uit zag.
Ik weet niet of dit exemplarisch is, maar het is aan te raden dit ook eens te controleren. Straks maar even nieuwe lagers bestellen en dan kan het opbouwen weer beginnen
- Bozobin †
- DL650 berijder
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
- Woonplaats: Delft
- Contacteer:
Re: lagers in de cushion lever
Is niet exemplarisch, ik heb het bij mijn vorige Strom ook gehad.
Ongeveer dezelfde kilometerstand en ook een pekelfiets.
Bij mij was het nog een stap erger, ik kwam er op vakantie achter omdat de vering in de onderste stand bleef staan.
Eea met WD40 nog een beetje aan de gang gekregen, maar heeft thuis een hoop geld gekost om te laten repareren.
Vroeger had je op dit soort punten smeernippels zitten en kon je het een beetje bijhouden, maar pekel en lagers dat gaat nooit goedkomen dat kruipt overal tussendoor.
Ongeveer dezelfde kilometerstand en ook een pekelfiets.
Bij mij was het nog een stap erger, ik kwam er op vakantie achter omdat de vering in de onderste stand bleef staan.
Eea met WD40 nog een beetje aan de gang gekregen, maar heeft thuis een hoop geld gekost om te laten repareren.
Vroeger had je op dit soort punten smeernippels zitten en kon je het een beetje bijhouden, maar pekel en lagers dat gaat nooit goedkomen dat kruipt overal tussendoor.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7555
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: lagers in de cushion lever
Let erop dat alle 3 de lagers een andere afmeting hebben.
.BEARING, FRONT (20X27X30) 09263-20073
.BEARING, CENTER (17X24X25) 09263-17037
.BEARING, REAR (17X24X26) 09263-17034
.BEARING, FRONT (20X27X30) 09263-20073
.BEARING, CENTER (17X24X25) 09263-17037
.BEARING, REAR (17X24X26) 09263-17034
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Re: lagers in de cushion lever
thx Rob. bij het eruit persen van de lagers had ik het al gemerkt. ik ben ook al het internet aan het afstruinen waar ze niet al te duur te koop zijn (want er bestaan behoorlijke prijsverschillen).
ook ga ik nog even langs een skf dealer. deze lagers komen in meer fietsen voor en ik zag ook al een skf model voorbijvliegen.
ook ga ik nog even langs een skf dealer. deze lagers komen in meer fietsen voor en ik zag ook al een skf model voorbijvliegen.
Laatst gewijzigd door TT-Strom op di 01-01-2013, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Qouten bij een directe reactie is overbodig :-)
Reden: Qouten bij een directe reactie is overbodig :-)
Re: lagers in de cushion lever
Als de nieuwe lagers erin zitten, ga ik ze ook elk jaar maar preventief schoonmaken en smeren. Ik heb gelukkig de ruimte en het gereedschap om het te kunnen doen.Bozobin schreef:Vroeger had je op dit soort punten smeernippels zitten en kon je het een beetje bijhouden, maar pekel en lagers dat gaat nooit goedkomen dat kruipt overal tussendoor.
Voorkomen is beter dan genezen tenslotte. En daarnaast is lagers demonteren zonder goed gereedschap ook geen leuk werk. Eigenwijs als ik ben probeerde ik het eerst met de moker-oude schroevendraaier methode. Maar nadat de moker op het metaal eindigde..........met mijn middelvinger als stootblok ertussen, ben ik toch maar met een "bankschroef-pers" methode gaan werken. Veel beter.
Moraal van het verhaal: een goede lagerpers/-trekker vragen voor mijn verjaardag
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2964
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: lagers in de cushion lever
En morgen een drukverbandje halen
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Re: lagers in de cushion lever
Dit keer viel het gelukkig mee en mepte ik alleen een flink stuk vel van mijn vinger (zeg maar een "schampschot"). Vorig jaar probeerde ik op dezelfde manier een balhoofdlagerschaal te demonteren en toen hamerde ik echt vol op mijn duim (tussen moker en balhoofd). Alles was nog heel, maar wel even een poosje op mijn knieen in de garage gezeten
Laatst gewijzigd door TT-Strom op di 01-01-2013, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Qouten bij een directe reactie is overbodig :-)
Reden: Qouten bij een directe reactie is overbodig :-)
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2964
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: lagers in de cushion lever
Alleen het lezen al, geeft me dat draaierige gevoel weer in de maag
Gelukig dat het deze maal bij een waarschuwing is gebleven
Gelukig dat het deze maal bij een waarschuwing is gebleven
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7555
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: lagers in de cushion lever
@ Richard.
Eerst het geheel warmstoken met een gasbrandertje (niet te heet natuurlijk) helpt ook al aardig bij het eruit persen. Dan wel even oppassen voor verbranding ....
Eerst het geheel warmstoken met een gasbrandertje (niet te heet natuurlijk) helpt ook al aardig bij het eruit persen. Dan wel even oppassen voor verbranding ....
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Bozobin †
- DL650 berijder
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
- Woonplaats: Delft
- Contacteer:
Re: lagers in de cushion lever
Navragen bij een SKF dealer KAN wel eens betere prijzen opleveren, soms zijn het inderdaad standaard lagers en zijn er zelfs betere varianten beschikbaar.
Ik zou me ook zomaar voor kunnen stellen dat er lagers leverbaar zijn die geschikt zijn voor smeernippels, maar dat is een wilde gok.
Ik zou me ook zomaar voor kunnen stellen dat er lagers leverbaar zijn die geschikt zijn voor smeernippels, maar dat is een wilde gok.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Re: lagers in de cushion lever
Richard,
Goede tip! Ben dit probleem op amerikaanse fora ook al een paar keer tegengekomen, vaak stonden die lagers helemaal droog en vast
Heb de cushion lever van m'n K7 DL650 er afgelopen week ook eens onderuit gehaald na 41dkm, maar de lagers zagen er gelukkig perfect uit en waren zelfs nog riant gesmeerd. Heb ze daarom alleen even schoongemaakt en een nieuwe klodder vet erin gesmeerd. Daar heb ik voorlopig geen omkijken meer naar
Hier moet ik wel bij vermelden dat ik de pekel -als het even kon- niet heb opgezocht en dat ik de motor nooit met de hogedruk heb schoongemaakt. De smurry die zich op en rondom de cushion lever verzamelt maak ik altijd schoon met lampenolie en een kwastje.
Goede tip! Ben dit probleem op amerikaanse fora ook al een paar keer tegengekomen, vaak stonden die lagers helemaal droog en vast
Heb de cushion lever van m'n K7 DL650 er afgelopen week ook eens onderuit gehaald na 41dkm, maar de lagers zagen er gelukkig perfect uit en waren zelfs nog riant gesmeerd. Heb ze daarom alleen even schoongemaakt en een nieuwe klodder vet erin gesmeerd. Daar heb ik voorlopig geen omkijken meer naar
Hier moet ik wel bij vermelden dat ik de pekel -als het even kon- niet heb opgezocht en dat ik de motor nooit met de hogedruk heb schoongemaakt. De smurry die zich op en rondom de cushion lever verzamelt maak ik altijd schoon met lampenolie en een kwastje.
- Sanscorp
- DL1000 berijder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
- Mijn motor is een: DL1000 K2
- Woonplaats: Almere
Re: lagers in de cushion lever
Een heel oud onderwerp, maar waar heb je uiteindelijk de lagers vandaan gehaald?
Ik wil geen 140 euro betalen voor een paar lagertjes...
In mijn geval niet voor de dl1000 maar voor een gsx600 uit '91 die ik aan het opknappen ben.
Zelfde spul
Ik wil geen 140 euro betalen voor een paar lagertjes...
In mijn geval niet voor de dl1000 maar voor een gsx600 uit '91 die ik aan het opknappen ben.
Zelfde spul