Motor op middenbok zetten: hoe?

Plaats reactie
Leville

Motor op middenbok zetten: hoe?

Bericht door Leville »

Omdat een paddockstand alleen niet voldoende sleutelvrijheid gaf, heb ik gisteren een middenbok gemonteerd. Een van SW Motech. Best wel makkelijk te plaatsen. Zelfs de veer.

Nu komt mijn vraag: hoe zet je je V-Strom het best op die middenbok? Zonder een circusact uit te voeren met een fiets van 230 kilo. Ik heb nog nooit een fiets met een middenbok gehad :roll:

Met de zoekfunctie vond ik geen info. Heeft iemand nuttige tips? In het bijzonder voor de kleinere medemens.

Dank bij voorbaat.

Leville
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Motor op middenbok zetten: hoe?

Bericht door Frank »

Nie zo moeilijk hoor... gewoon met je voet de standaard van de middenbok naar beneden drukken tot ie op de grond staat en dan ga je erop staan en gaat ie vanzelf op de middenbok... je trekt dan een beetje aan het achterdeel...

In Nederland leer je dit tijdens motorrijles...
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2962
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Motor op middenbok zetten: hoe?

Bericht door Tulipan »

Frank schreef:Nie zo moeilijk hoor... gewoon met je voet de standaard van de middenbok naar beneden drukken tot ie op de grond staat en dan ga je erop staan en gaat ie vanzelf op de middenbok... je trekt dan een beetje aan het achterdeel...

In Nederland leer je dit tijdens motorrijles...
Pecies zo is het !!
Let er wel op dat je hem niet met bv natte slippers op de bok zet.
Bij het kracht uitoefenen op de standaard kun je ervan af glijden en houd je de motor niet meer :frusty:
( i knom, i know.. :oops: )
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 426
Lid geworden op: di 05-07-2011, 21:51
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 A L4 zwart adventure
Woonplaats: kessel (Belgie)

Re: Motor op middenbok zetten: hoe?

Bericht door Jon »

is best simpel,ik doe het zo /ik stop ,zet de zijstaander ,stap af zet de motor recht /hand linkerkant handvat andere hand bevestiging kofferplaat/dan duw ik met de rechtervoet de middenbok naar beneden en trek het geheel in een beweging naar achter ,
dit gaat heel vlot.wel stevig schoeisel dragen
dan klik ik de zijstaander terug naar binnen mag je zeker niet vergeten voor je hem terug van de middenbok duwt !!!!!
ik zet de zijstaander voor de zekerheid dat hij niet tegen de grond gaat je kan dit natuurlijk overslaaan ,dit is elk zijn keuze
grt,jon
Leville

Re: Motor op middenbok zetten: hoe?

Bericht door Leville »

Bedankt. Vond mijn rij-instructeur best wel goed. Veel bijgeleerd qua techniek. Maar dit hebben we niet gezien. Geen idee of die XJ-6 dingen wel een middenbok zat.
Leville

Re: Motor op middenbok zetten: hoe?

Bericht door Leville »

Het is gelukt. Maar toch niet meteen en geheel vlot. Zal nog wat moeten oefenen.
Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 426
Lid geworden op: di 05-07-2011, 21:51
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 A L4 zwart adventure
Woonplaats: kessel (Belgie)

Re: Motor op middenbok zetten: hoe?

Bericht door Jon »

het is de juiste pak vinden ,dit bereik je alleen door te oefenen ,komt wel inorde
maar vergeet je zijstaander niet weg te klikken !!!!!
jon
JBerg
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 15-06-2012, 22:58
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: Delft

Re: Motor op middenbok zetten: hoe?

Bericht door JBerg »

Hoi,

Vergeet niet om sowieso eerst de twee middenbok pootjes de grond te laten raken als je hem op de middenbok gaat zetten.
Op die manier voorkom je een scheve start.
Dit gaat makkelijk als je de bok naar de grond duwt, je beweegt de motor iets van je af/naar je toe. Je voelt dan dat beide pootjes de grond raken. Zo ja, dan pas door trekken op de bok. :duim:

Groet,Jan
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Motor op middenbok zetten: hoe?

Bericht door Hunter6 »

Makkelijkst is om inderdaad eerst het punt op te zoeken waar beide pootje contact hebben. Dan ga je met je volle gewicht op de standaard staan terwijl je met je rechter hand aan een vast punt van de motor de motor als het ware probeert omhoog te trekken. Zelfs met volle bepakking floept hij er dan zo op. Je linker hand gebruik je alleen om jezelf, en de motor, in evenwicht te houden. Je trekt er niet mee. :wink:
Whisper

Re: Motor op middenbok zetten: hoe?

Bericht door Whisper »

je zei dat je een middenbok had gekocht van SW Motech. is die het zelfde formaat als een originele?

want ik kan me een keer een XL Varandero herinneren op het werk, daar zat ook een imitatie middenbok op, dan ding was er niet op te huffen omdat hij simpel weg langer was.

als ik een motor op de middenbok zet op de brug, dan zet ik altijd het stuur scheef, ik weet niet hoe het kan, maar dat geeft net wat meer stabiliteit, en dan is het idd de middenbok op de grond doen, motor balanceren en dan in 1 vloeiende beweging de motor 'optillen'
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2962
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Motor op middenbok zetten: hoe?

Bericht door Tulipan »

Heb een SW motech bok, geen probleem, ook niet met volle camping bepakking 8)
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Whisper

Re: Motor op middenbok zetten: hoe?

Bericht door Whisper »

Tulipan schreef:Heb een SW motech bok, geen probleem, ook niet met volle camping bepakking 8)
Owkeeej! :duim:
Plaats reactie