Tellerafwijking

Plaats reactie
Remakil

Tellerafwijking

Bericht door Remakil »

Vandaag een 100 km gereden op m'n DL650 en voor het eerst met een correct ingesteld GPS systeem (Garmin 2610, van de Motoportactie).

Wat me opviel is dat er een behoorlijke afwijking zat tussen wat de snelheidsmeter aangaf en wat de GPS registreerde... :shock:

Afgelopen week het systeem in de auto gehad en daar zag ik slechts een minieme afwijking. Bij 140 km/u slechts 3 km verschil, dus 140 om 137 echte km's... :)

Bij de DL zag ik echter een veel groter verschil, tot ruim 8% aan toe!!!
Bij 130 op de teller reed ik volgens de GPS 120 (7%)!
Bij 180 op de teller reed ik 165 echte km's, da's ruim 8% verschil... :shock:

Kan aan mij liggen, maar ik heb idee dat dit niet is zoals het hoort. Bij 180 op de teller vind ik een afwijking van max 10 km toelaatbaar. De vanavond ontdekte afwijking is mijns inziens te groot... :(
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Het is algemeen bekend dat die afwijking er bij deze motor inzit. Kijk ook maar bij het verslag in de Alpen 100 km is 93 echte kilometers. Ik geloof dat een afwijking tot maximaal 10% nog toegestaan is. Ben met je eens dat het belachelijk veel is. Volgens mij is calibratie van de meter niet simpel te doen, als dat ueberhaupt al mogelijk is.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op ma 06-06-2005, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
V-dad

Bericht door V-dad »

210 op de teller, 189 volgens GPS (Garmin Streetpilot)!
Teller is best wel enthousiast.
En de Dl650 meet aan het voorwiel, de Dl1000 in het blok als ik het goed heb.
Remakil

Bericht door Remakil »

Ben toch van plan dit bij de eerste beurt aan te kaarten...
Zal wel weinig mee gedaan worden, maar niet geschoten is altijd mis... :wink:
huGo

te snel

Bericht door huGo »

Vreemd, deze grote afwijkingen, ik kom regelmatig langs zo'n 50km/u - U Rijdt Te Snel matrixding en als ik daar met 50km/u op m'n teller langs ga treurt het :( -mannetje me al tegemoet...
Biker

Bericht door Biker »

Een kilometerteller wijkt altijd af naar boven. Dit heeft als reden dat de fabrikant geen risico neemt dat de marge van de teller naar onderen afwijkt, als dit zo zou zijn dan zou je de fabrikant aansprakelijk kunnen stellen voor snelheidsovertreding en de daaruit voortgekomen ongelukken. Ach het is alleen maar een voordeel, als je je aan de snelheid houd op de teller dan zit je altijd aan de veilige kant.
huGo

Bericht door huGo »

biker schreef:Ach het is alleen maar een voordeel, als je je aan de snelheid houd op de teller dan zit je altijd aan de veilige kant.
Sterker nog, het is leuk! Je kan kilomèters te hard en nog geen prent :D
Remakil

Bericht door Remakil »

Da's allemaal leuk en aardig, de grap dat je te hard kan rijden zonder bekeuring e.d., maar als je steeds moet nakdenken hoe hard je nu eigenlijk rijdt, is dat ook niet bevordelijk voor de veiligheid. Ben je steeds met andere zaken bezig eejjj... :wink:

Een kleine afwijking is normaal, maar dit is voor mij een te groot verschil. Bij 130 wijkt de snelheidsmeter al 10 km af. Voortaan zet ik m'n GPS wel over de km-teller heen, weet ik veel beter waar ik aan toe ben...
XBass

Overdrijvende teller

Bericht door XBass »

Mijn DL1000 loopt met 220 op de teller 195 echt. Deze 10% afwijking is gelijk aan die van mijn vorige fiets, de VTR1000SP1.

Ook mijn Peugeot Partner heeft deze 10% afwijking.

Ik denk inderdaad dat ze dit expres doen.
Remakil

Re: Overdrijvende teller

Bericht door Remakil »

XBass schreef:Mijn DL1000 loopt met 220 op de teller 195 echt. Deze 10% afwijking is gelijk aan die van mijn vorige fiets, de VTR1000SP1.

Ook mijn Peugeot Partner heeft deze 10% afwijking.

Ik denk inderdaad dat ze dit expres doen.
Er zit idd bewust een kleine afwijking in, dat is ook geen probleem...
Mijn PT Cruiser heeft slechts een afwijking van 3km bij een snelheid van 130 en dat vind ik prima. Ruim 10 km verschil bij 130 vind ik echter teveel, als het om de DL650 gaat. Mijn vorige motor (SV650), had ook een minimaal verschil, evenals m'n vorige koekblik. Het kan dus wel... :)

Ik vind dat een snelheidsmeter een realistisch beeld moet geven en geen virtuele snelheid...
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik vind snelheid een vrij relatief begrip. Dus in dat opzicht stoor ik me niet zo aan de snelheidsmeter. Die zit er eigenlijk alleen maar op om de wettelijk voorgeschreven maximale snelheid niet te overtreden. Voor de rest heeft hij weinig meer functie. Het is geheel afhankelijk van de omstandigheden hoe snel je een bepaald gereden snelheid ervaart.

Dat doet me er wel aan denken dat daaraan gekoppeld ook de afstandsmeter zit. Ik kan me zo voorstellen dat die, als ze juist zijn gecalibreerd, dezelfde afwijking heeft. En dat vind ik eigenlijk een kwalijker zaak. Dat betekent dat je voor een beurt dus, wanneer je er precies aan zou houden, 10% kilometers te vroeg aankomt bij de dealer. Dat betekent dat een fiets met 10% meer kilometers op de teller wordt ingeruild dan dat hij in werkelijkheid heeft gereden. (Andersom koop je die ook natuurlijk zo terug). Verder gaat dan het verhaaltje van zuinig rijden ook weer iets minder op. 1 op 22 wordt ineens 1 op 19,8. Nog steeds zuinig maar wel een onjuiste weergave van de werkelijkheid.

Misschien dat iemand met een GPS hierin meer duidelijkheid kan verschaffen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Stephan Peeters

Bericht door Stephan Peeters »

ik heb dit ook geconstateerd met mijn strom ook met de streetpilot 2610
tot 50 km klopt het en daarboven verloopt hij als ik 130 op mijn teller rijd is het op de garmin 120.
Remakil

Bericht door Remakil »

Iron Horse schreef: Dat doet me er wel aan denken dat daaraan gekoppeld ook de afstandsmeter zit. Ik kan me zo voorstellen dat die, als ze juist zijn gecalibreerd, dezelfde afwijking heeft. En dat vind ik eigenlijk een kwalijker zaak. Dat betekent dat je voor een beurt dus, wanneer je er precies aan zou houden, 10% kilometers te vroeg aankomt bij de dealer. Dat betekent dat een fiets met 10% meer kilometers op de teller wordt ingeruild dan dat hij in werkelijkheid heeft gereden. (Andersom koop je die ook natuurlijk zo terug). Verder gaat dan het verhaaltje van zuinig rijden ook weer iets minder op. 1 op 22 wordt ineens 1 op 19,8. Nog steeds zuinig maar wel een onjuiste weergave van de werkelijkheid.

Misschien dat iemand met een GPS hierin meer duidelijkheid kan verschaffen.
Da's nou het gekke... die kilometerteller (afstand) klopt 100% met GPS...
Dat heb ik goed in de gaten gehouden en het kwam op langere afstand overeen met elkaar...
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Dat is dan toch nog positief nieuws. Want zoals al gezegd is die snelheidsmeter (voor mij althans) iets minder gewichtig als het om de nauwkeurigheid gaat.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Declerck

Bericht door Declerck »

Hoi,

op mijn DL650 K6 liegt de snelheidsmeter ongeveer een 7% (120 km/u op de teller is 112 km/h echt. De kilometerteller liegt ongeveer een 2.5% (10 km op de kilometerpalen op de autosnelweg is 10,25 km op mijn teller). Wat mij nog het meest verontrust is dat de toerenteller ook liegt. Theoretisch met de maten van de achterband en de reducties in de versnellingsbak moet de motorfiets echt 120 km/u rijden als het motortoerental 5500 t/min is in zesde. Op de snelheidsmeter is dit zo, maar in het echt loopt hij dan maar 112 km/h. Dus de toerenteller duidt ook een 7 % te veel aan. Misschien is het wel beter zo dan te weinig toeren aan te duiden. Ik vind het wel een groot verschil. Mijn vroegere Aprilia Pegaso 650 had ook een grote fout op de snelheidsmeter (12%) maar het toerental was correct. Kon ik lekker op de toeren rijden.

Groeten,

Patrick
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Heb je er dan wel de originele kettingwielen op gemonteerd zitten?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

GPS apparaten zijn niet geijkt en hebben ook een afwijking
vwb de snelheid.
Voor zover ik weet komt dit omdat GPS ontworpen is voor
militaire doeleinden en mag voor burgerdoeleinden gebruikt worden
zolang de apparatuur, vanwege voor de hand liggende redenen, niet
100% nauwkeurig is.

De snelheidsmeter op de V-strom krijgt zijn signaal van de sensor
die te zien is boven de achterremcilinder (DL1000).
Deze sensor krijgt niet het juiste signaal door en dit kan aangepast worden op verschillende manieren:
http://www.sporttour.com/motorcycle_acc ... healer.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
kosten US$ 85,-- excl. verzending

http://www.amcmotorcycles.com/index.htm ... =d334.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kosten: AUS$ 129,-- excl.verzending

http://www.gingerparts.com/pages-main/c ... ealer.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kosten : BPound 54,99 excl.verzenden.

geen goedkope oplossingen zoals jullie zien en daarom kan ik eigenlijk
best met de tellerafwijking leven 8)

Voor meer artikelen even googlen met: calibration speedo suzuki v-strom
en dan blijkt dat dit de gemoederen wereldwijd bezighoudt.

gr.
Richard
bjorri

Bericht door bjorri »

blackstrom schreef:GPS apparaten zijn niet geijkt en hebben ook een afwijking vwb de snelheid.
In een stabiele situatie, dat wil zeggen als je dus een constante snelheid rijdt, is de afwijking in de orde van een half procent dacht ik (edit: 0,05 meter/sec dat is dus ongeacht de snelheid max 0,18 km/h afwijking bij een stabiele snelheid).
blackstrom schreef: Voor zover ik weet komt dit omdat GPS ontworpen is voor
militaire doeleinden en mag voor burgerdoeleinden gebruikt worden
zolang de apparatuur, vanwege voor de hand liggende redenen, niet
100% nauwkeurig is.
Dat verhaal is sinds 1 mei 2000 achterhaald. De onnauwkeurigheid zat in het sateliet signaal en niet in de apparatuur. Tegenwoordig kan je met de juiste apparatuur op anderhalve centimeter nauwkeurig werken, met een handheld of zo iets lukt je dat tot een meter of vijf in de praktijk.

bjorri.
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

bjorri schreef: In een stabiele situatie, dat wil zeggen als je dus een constante snelheid rijdt, is de afwijking in de orde van een half procent dacht ik (of tien keer nauwkeuriger?).
Je hebt ongetwijfeld gelijk maar als je met de GPS snelheid van
100km/uur (110 teller V-strom) een flitspaal passeert waar je
100 mag wordt je volgens mij toch geflitst.

Zijn de flitspalen dan niet geijkt?? (lijkt mij onwaarschijnlijk want dan
betaal ik nooit meer een bekeuring voor een snelheidsovertreding :evil: )

Richard
Declerck

Bericht door Declerck »

Iron Horse schreef:Heb je er dan wel de originele kettingwielen op gemonteerd zitten?
Op een DL650 zit standaard voor een 15 tanden en achter een 47 tanden. Bij mij ook. Kunnen andere DL650 gebruikers even controleren wat hun snelheid is op de snelheidsmeter bij 5500 t/min in zesde? Bedankt.

Patrick.
Remakil

Bericht door Remakil »

blackstrom schreef:
Je hebt ongetwijfeld gelijk maar als je met de GPS snelheid van
100km/uur (110 teller V-strom) een flitspaal passeert waar je
100 mag wordt je volgens mij toch geflitst.

Zijn de flitspalen dan niet geijkt?? (lijkt mij onwaarschijnlijk want dan
betaal ik nooit meer een bekeuring voor een snelheidsovertreding :evil: )
Stelling 1: Niet waar... :twisted:

Als je met een snelheid van 100 km/u op je GPS rijdt, dan rij je dus zo goed als 100 km/u en iig niet meer... :)
De minescule vertraging tussen sateliet en ontvanger is zo klein, dat je die kan verwaarlozen... dus rij je 100 op je GPS, dan rij je 100 IRL... dus gaat die flitser never nooit niet af, daar moet je immers ruim harder voor rijden... ;)

Ik rij op GPS dus rustig 105 km/u voorbij een flitser, waar je 100 zou mogen... d'r gebeurd nix... omdat de meeste flitsers een marge kennen en vaak flitsen vanaf 107 km/u en hoger... :P

Wat betreft je verhaal over afwijkingen van een burger GPS... deze afwijking heeft weinig met snelheid te maken... eerder met coördinaten... want snelheid vinden die Yanks niet interessant... wel waar de exacte coördinaten van het Witte Huis zijn... ;)

Verder is het zo dat de snelheidsmeter van mijn DL650 behoorlijk afwijkt... bij 140 km op mijn GPS, rij ik volgens de teller ± 152 km/u en dat vind ik klote! Mijn nieuwe auto wijkt op hogere snelheid ook 10 km af en ook dat zuigt... het doel snap ik ook niet... als ik 120 op de teller rij, wil ik minstens 118 in het echt rijden... laat anders die baggerdingen weg... als ze toch niet goed werken, dan maar helemaal niet... :twisted:

Op de Strom zit de GPS dan ook recht voor de snelheidsmeter... zie ik tenminste m'n echte snelheid... ;)
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5099
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

klopt :arrow: ook mijn Strom heeft een giga afwijking op de teller............. mijn TTR heeft me nu eindelijk verteld waarom ik geen prenten kreeg bij 10% te hard rijden boven de 100........ :lol: :lol: :lol:

De afwijking is wel erg groot vind ik.....maar Bram rijdt nu altijd met me mee en zorgt zelfs voor 'n waarschuwing bij flitsers...... :arrow: hoeft Stroom2 het niet meer te doen :wink: :lol:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Ferdo

Bericht door Ferdo »

declerck schreef: Wat mij nog het meest verontrust is dat de toerenteller ook liegt. Theoretisch met de maten van de achterband en de reducties in de versnellingsbak moet de motorfiets echt 120 km/u rijden als het motortoerental 5500 t/min is in zesde. Op de snelheidsmeter is dit zo, maar in het echt loopt hij dan maar 112 km/h. Dus de toerenteller duidt ook een 7 % te veel aan.
Bij mijn DL1000 bleek op de testbank dat de toerenteller ook te veel aangaf. Bij 4000 rpm op de teller gaf de electronica, dus ook de powercommander maar 3750 rpm aan.
motormuisdl650

Bericht door motormuisdl650 »

De teller op m'n vorige motor, was akelig precies (was dan ook een ex-police bmw k100 van de engelse polizei). De teller van de V-storm wijkt inderdaad af, maar het stoort me niet echt, zolang je met het verkeer mee doet is het niet zo van belang, dunkt me.... en bij flitspalen houd ik toch een veilige marge aan.
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

ok, Remakil,

bedankt voor je uitleg, ik ga vanaf nu wat harder langs de flitspalen
(110 op de teller0 :twisted:

gr.
Richard
Remakil

Bericht door Remakil »

blackstrom schreef:ok, Remakil,

bedankt voor je uitleg, ik ga vanaf nu wat harder langs de flitspalen
(110 op de teller0 :twisted:

gr.
Richard
Hehehe... je kan beter tussen de flitspalen harder rijden... ;)
Plaats reactie