Roest behandelen; hoe?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Roest behandelen; hoe?

Bericht door RedStrom »

Ik heb de zoekfunctie gebruikt en gezocht op roest. Veel over te doen, maar vooral een paar jaar geleden. Ik hoop dat er sindsdien nieuwe inzichten en middelen zijn.
Wat ik niet goed kon vinden was hoe de roest te behandelen.
Op mijn 2006 fiets zitten nu een paar kleine plekjes. Op het achterframe 1 en de zijstandaard en middenbok zien er wat minder uit.
Ik heb een beetje doorgereden (1x per 2 weken). Beetje sneeuw, modder, regen en vast ook pekel. Na iedere rit langs de wasstraat geweest. Vorig jaar niks gezien, nu wel.
Te veel wasstraat is ook niet goed denk ik :?

Voorkomen gaat met Tectyl of ACF50.
Vraag daarover: waar is ACF0 verkrijgbaar? Alleen hier? http://www.corrosion-control.nl/shop/in ... tegoryID=4
Hoelang doe je met 1 spuitbus?

Hoe de beschadigde plekken te behandelen?
- blank schuren, primer, Hammerite, ACF50?
- kan Hammerite ook over roest heen?
- primer alijd nodig?
- andere wondermiddelen, tips?

Alvast dank!
:bye: :-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Why

Re: Roest behandelen; hoe?

Bericht door Why »

Andere wonder middelen?

Ik heb ooit eens op een roestig frame (auto) POR-15 gebruikt, fantastisch spul. Alleen de grote brokken wegsteken en absoluut niet schuren of roest weghalen. Het hecht niet op blank metaal. Daarna die handel er op.
Het werd een kei harde laag. (de reclame was toentertijd iemand die met een hamer op een behandelt stuk sloeg, dat hebben we ook gedaan en inderdaad het beschadigde niet). Alleen buiten het zicht gebruiken, want echt mooi is het niet. Ik weet ook niet of het hier te koop is.
Inmiddels schijnt ook hier weer een verbeterde variant van te zijn. Chassis saver, maar dat ken ik niet.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1390
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Roest behandelen; hoe?

Bericht door Cplegt »

Hallo Redstrom,

Op mijn vorige motor had ook last van enkele roestplekjes her en der.
Deze heb ik behandeld met Novorox, te verkrijgen bij een goede autospeciaalzaak. Dit zorgt er ook voor dat de roest wordt omgezet in een keiharde laag.
Er zijn echter nog veel meer middelen te verkrijgen tegen roest, zie google.

Hoe ik zelf de roest te lijf ging

- Eerst de losse roest wegkrappen meten een staalborstel (zelf gebruikte ik altijd een roterende staalborstel voor de boormachine, dan kost het je minder moeite)
- Dan de Novorox aanbrengen, en eventueel nog een tweede laag.
- Vervolgens met Hamerite, niet de spuitbussen maar gewoon de metaalverf potjes (er zijn een aantal kleuren van dit merk die vrij goed overeenkomen met het zwart en grijs van onze motoren vind ik zelf) over de opgedroogde novorox heen schilderen met een klein, zacht kwastje. (ik weet dat spuiten meestal een mooier resultaat geeft echter, moet je dan de desbetreffende onderdelen verwijderen of je hele motor afplakken. Met een zacht kwastje gaat het bijna net zo goed en kost minder moeite)
- Weer rijden met een roestloze Strom :D

Succes met de strijd tegen het roest :)
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Roest behandelen; hoe?

Bericht door PDvD »

Ik heb het grondiger aangepakt, zie: http://www.motorvision.nl/phpBB2/viewto ... =26&t=1217
Echter de primer hecht niet super op de achterbrug dus deze moet binnenkort opnieuw. Oude lagen zal ik er dan wel eerst even netjes af stralen.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1390
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Roest behandelen; hoe?

Bericht door Cplegt »

@ PDVD, dat is natuurlijk een nog betere manier. :)
Als het echter om kleine stukjes gaat, dan geef ik toch de voorkeur aan een behandeling met Novorox of iets dergelijks en een lik zwarte verf.
Wil je het helemaal perfect doen, dan moet je het zandstralen, galvaniseren, en dan laten poedercoaten... Maar daar gaat best wat tijd en geld in zitten.

Er zijn meerdere wegen die naar een roestloze strom leiden ..
Gr. Chiel
Why

Re: Roest behandelen; hoe?

Bericht door Why »

Het niet lekker hechten van verschillende lagen is helaas een bekend probleem. Daarom hebben wij destijds ook gekozen voor een "combinatie" oplossing. Een laag die de roest fixeert dan wel omzet, luchtdicht afsluit en ook nog eens sterk is. Dit laatste tegen opspattend grind. Die zoektocht leverde toen die POR handel op.

Kaal maken opnieuw spuiten, zoals origineel, klinkt heel leuk. Vaak zijn de gebruikte methodes van de fabrikant echter niet de beste maar wel de meest economische oplossing (roestende producten zorgen voor nieuwe aanschaf).
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Roest behandelen; hoe?

Bericht door RedStrom »

Het gaat om kleine plekjes. Volgens de plaatselijke ''Hubo'' is Hammerite alleen ook voldoende. Ondergrond zou niet nodig zijn. Staat ook op de verpakking.
Goed schoonmaken en dan Hammerite er op.
Ervaring iemand?
Anders is hier ook nog een automaterialenhandel. Die heeft vast wel zoiets als Novorox.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Roest behandelen; hoe?

Bericht door Iron Horse »

Om op een eerdere vraag te antwoorden; ACF50 heb ik uitgeprobeerd en ook origineel aangeschaft. Het spuitbusje dat is meegeleverd is een regelrechte ramp en voldoet totaal niet. Gesputter en het spuit wel ergens maar niet waar je wilt. Laat staan dat het een nevel voorstelt. Met een doek aanbrengen is dan een alternatief maar veel werk. Achteraf ook eens de al vele malen eerdere getoonde test bekeken met de plamuurmessen. Dan is ACF50 niet echt de ultieme oplossing. Het helpt wel wat en het is beter dan niets, maar verder alles behalve ideaal. Ik heb er nog een flinke fles van staan. Maar motorolie of zuurvrije vaseline doet het volgens mij net zo goed.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Roest behandelen; hoe?

Bericht door RedStrom »

Deze week hem maar eens uit elkaar gehaald. O.a. alle kunststof. Een ervaring op zich. Leuk bouwpakketje.
Komt het frame mooi bloot te liggen.
Roestige plekjes (een paar) in de Hamarite gezet. Zijstandaard, middenbok, scharnier van de stepjes idem.
Ziet er weer uit als nieuw.
Offroaden is wel leuk, maar het zand vind je overal terug. Onder het zadel laag zelfs een laagje.
En niet lachen: ik heb zelfs de wijzerplaten schoongemaakt. Aan de binnenkant.
Dat Hamarite is niet iets voor grote vlakken, maar op het frame pplekjes bijwerken kan best.
Ik heb zwart hoogglans gebruikt. Dat is mooier dan mat.

14-tands voorwiel, forkbrace, goed beschermd, mooi schoon: hij kan de volgende 50000km wel aan.
Allemaal redenen om hem nog lang niet weg te doen.
Wel nog even een nieuw achterbandje scoren.
Veel rijplezier allemaal dit weekend.
:-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Roest behandelen; hoe?

Bericht door Joske »

hello! hier nog een aanvullende vraag op hetzelfde gebied:

Ik heb hier en daar wat plekjes behandeld met "novorex" roestomvormer.
Bijvoorbeeld een stukje van de stepjes waar wat roest zat.
Het werkt ideaal, gewoon over de roest heen.

De enige "maar" is dat je wel een verdikking (soort "slak" als met lassen zeg maar) op het ijzer ziet.
Zijn hier nog tips voor?
Denk niet dat de plekjes kaal geschuurd kunnen worden, de laag dient er te blijven zitten om de roestplekjes luchtdicht af te sluiten, toch?

Groeten
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Roest behandelen; hoe?

Bericht door Iron Horse »

Dat is bij mijn weten ook inderdaad het principe. Dit soort materialen houdt vaak ook niet eens (goed) op kaal materiaal.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Roest behandelen; hoe?

Bericht door Joske »

ok, duidelijk.

Dan voor de volgende keer een les voor mij om het niet te dik te doen, wordt wat strakker

thanx
Plaats reactie