oliefilter vervangen bij de 6000 ja of nee?

Plaats reactie
V-for-Herman
Berichten: 294
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

oliefilter vervangen bij de 6000 ja of nee?

Bericht door V-for-Herman »

Puur uit nieuwschierigheid.
Nu lees ik in verschillende topics dat bij het uitvoeren van de 6000km beurt bij de ene wel en de ander geen oliefilter is vervangen.
Inderdaad zegt de service manuel dat het oliefilter bij de 1000 beurt wel en bij de 6000 en 12000km beurt weer niet hoeft te worden vervangen, om er vervolgens bij de 18000 beurt weer een vers filter op te schroeven.
Nu zegt mijn gevoel om voor het behoud van het blok gewoon bij elke beurt het oliefilter te vervangen, want voor die 13 euries hoef je het niet te laten.
Hoe denken jullie hierover, wel of niet vervangen en waarom wel of niet.

Grtz Herman
V-Strom Bj.2010
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: oliefilter vervangen bij de 6000 ja of nee?

Bericht door Wullebolle »

Het is een beetje hetzelfde verhaal als bij olie vervangen: moet dat echt consequent om de 6000km?
Er zijn voor en er zijn tegenstanders.
6000km is zo arbitrair en gegarandeerd uiterst conservatief gekozen.

Voor een relatief licht belast motorblok als van een vstrom, onze relatief weinig eisen stellende rijomstandigheden, en dankzij de performante olieën ben IK er allesins van overtuigd dat veel meer dan 6000km absoluut geen kwaad kan.

Wanneer wordt olie "vuil" of raakt ze "versleten"?
Als ze te oud is in leeftijd bijvoorbeeld: mijn gevoel zegt dat olie die 5 jaar in je blok zit niet goed meer is en te veel verbrandde deeltjes kan afzetten in je blok. Bij sterke belasting ook: racen, blok altijd hoog in toeren, olie veelvuldig superheet laten worden, dat zal de smeereigenschappen sterk beinvloeden. Wie in een afgelegen gat van de wereld derderangs olie die 20 jaar geleden gemaakt is er in kapt zal ook sneller versleten olie hebben. En een oud vermoeid blok van een pekelbarrelmoto waarbij er meer verbrande resten, teer en metaalschilfers IN het blok zitten dan er buiten nog aanhangt, gaat ook sneller door zijn olie heen zijn.

Wie echter zijn Vstrommeke niet extreem belast, hem altijd netjes warm rijdt vooraleer aan zijn oor te jengelen, de olie altijd de kans geeft om warm te worden: niet enkel het dagelijkse ritje van 5km naar het café, maar langere woonwerk ritten, regelmatig toerritten en zelfs langere reizen, en geen inwendige problemen in het blok heeft,kan gerust de oliewisselintervallen veel groter houden.

De eerste van 1000km is heel belangrijk, omdat die resten productie vuil uit het blok spoelt. Daarna kun je volgens mij ongestraft om de 10000km of om het jaar (wat eerst voorkomt) de olie wisselen. Zo doe ik het toch, omde 9 a 11kkm. Maar wel altijd MET oliefilter. Zoals je zelf zei: een oliefilter kost geen drol (9a12€), en het is nauwelijks extra werk. Maar echt nodig ? Nee, volgens mij niet. De echte hééél vééél rijders -dagelijks 250km woonwerken bijvoorbeeld- gaan echt niet elke 6000km hun olie+filter wisselen, die slaan gegarandeerd een beurtje en soms wel twee ook over.

Anderzijds,
Bij aankoop van een nieuwe, zolang de fabrieksgarantie van 2 jaar loopt doe je er mischien best aan van toch de voorgeschreven intervallen te volgen. Je weet maar nooit !

Dus, doe waar je je goed bij voelt. Ben je van nature heel zuinig op je spullen, doe dan gerust om de 6000 een olie+filter wissel. Wil je het correct houden, doe dan wat het boekje voorschrijft. Ben je realist of veelrijder, en is je blok gezond: rek het interval gerust op, want technisch nodig is het in de meeste gevallen niet.

Om na een lang betoog op je vraag te antwoorden: nee het is niet nodig, en idd voor de prijs hoef je het niet te laten.
:bye:
Spooky Action At A Distance !
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: oliefilter vervangen bij de 6000 ja of nee?

Bericht door Soesko »

Het zal waarschijnlijk niet direct noodzakelijk zijn. Een oliefilter kost rond de tien, dus waarom zou je het niet vervangen als je toch bezig bent. Ik doe het in ieder geval wel altijd bij het olie verversen. Als je het filter niet vervangt dan verontreinigt de oude olie die daar in zit de nieuwe olie en dat vind ik zonde. Daarnaast kun je aan een oliefilter niet zien hoeveel olie hij doorlaat en dus ook niet wanneer hij vervangen moet worden. Wat je een ieder geval wil hebben is een goed werkend smeersysteem.
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: oliefilter vervangen bij de 6000 ja of nee?

Bericht door Silverstorm »

En ik vraag mij af waarom je die wel zou vervangen als de service manual zegt van niet.Ik volg gewoon de voorschriften van suzuki en geloof maar dat die al meer als voldoende zijn dus waarom onnodig onkosten maken.Het is idd wel maar een tientje of zo maar dat is altijd zo.Met die euro tegenwoordig zegt men altijd och is "maar" 5 of 10 euro maar uiteindelijk als je al die "maartjes" optelt kom je best tot een grote som.Voor de euro er was en wij nog in belgische frank of guldens telden werd er heel anders gesproken.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Geiteboer

Re: oliefilter vervangen bij de 6000 ja of nee?

Bericht door Geiteboer »

Vind ik ook Alain :D
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: oliefilter vervangen bij de 6000 ja of nee?

Bericht door OllieX »

Volgens mij niet nodig, altijd oliefilter vervangen. Wordt bij zowat elke dealer wel gedaan, want zou beter zijn.
Geloof ik dus niets van. Als ik zelf olie ververs doe ik het alleen als het volgens de servicemanual weer eens nodig is.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: oliefilter vervangen bij de 6000 ja of nee?

Bericht door John007 »

Als je het filter gewoon mee vervangt dan loopt er ook meer oude olie uit wat weer een voordeel is voor de nieuwe olie.
Ik vervang altijd olie inclusief het filter of het nu een motor of een auto betreft.
Het zou natuurlijk een gevoelskwestie kunnen zijn maar ik wil er geen gedonder mee hebben.
Wat ik trouwens niet snap is dat ze bij suzuki adviseren om niet altijd het filter te doen, als ik de tabel zo bekijk dan hoeft het na de eerste 1000 km beurt pas weer bij 18000 km. Dus twee keer olie verversen en dan pas weer een nieuwe filter??? zeer merkwaardig.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: oliefilter vervangen bij de 6000 ja of nee?

Bericht door Hunter6 »

De adviezen van een motorfabrikant worden hier wel vaker in twijfel gebracht. Gek genoeg altijd in het voordeel van diegene die het advies in twijfel brengt.
Niemand die het beter vindt om de olie, en filters, eerder te vervangen! En dat vindt ik dan weer vreemd. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: oliefilter vervangen bij de 6000 ja of nee?

Bericht door Chopperbiker »

De eerste paar olie- en oliefilterwisselbeurten zijn wel belangrijk, bij het inrijden is er immers relatief veel verontreiniging t.g.v. het op elkaar inslijten van de onderdelen.
Hangt niet op een handje kilometers maar is wel een belangrijke richtlijn.
Daarnaast kan het oa. niet tijdig verwisselen van de olie, consequenties hebben voor je fabrieksgarantie.

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
OllieX
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
Woonplaats: Oegstgeest

Re: oliefilter vervangen bij de 6000 ja of nee?

Bericht door OllieX »

John007 schreef:Als je het filter gewoon mee vervangt dan loopt er ook meer oude olie uit wat weer een voordeel is voor de nieuwe olie.
Ik vervang altijd olie inclusief het filter of het nu een motor of een auto betreft.
Het zou natuurlijk een gevoelskwestie kunnen zijn maar ik wil er geen gedonder mee hebben.
Wat ik trouwens niet snap is dat ze bij suzuki adviseren om niet altijd het filter te doen, als ik de tabel zo bekijk dan hoeft het na de eerste 1000 km beurt pas weer bij 18000 km. Dus twee keer olie verversen en dan pas weer een nieuwe filter??? zeer merkwaardig.
Ik vind dat niet zo merkwaardig. Blijkbaar is het filter nog lang niet aan zijn eind na een interval van 6000 km. Ik ga er van uit dat de fabriek, die ook de garantie bepaalt niet het risico zou nemen als het anders zou zijn. Ok, en er blijft wat oude olie in het filter achter als je het niet vervangt, maar dat is dus blijkbaar ook geen probleem volgens de fabriek notabene. Ik denk dat veel dealers toch , zeker in deze financieel moeilijker tijden, ook wel zoveel mogelijk omzet willen en natuurlijk wordt dan gezegd dat het alleen maar in jouw belang is, zo'n oliefilter vaker vervangen. Als ik mijn Strom wegbreng voor een beurt, weet ik al dat het oliefilter ook vervangen wordt, daar maak ik geen heisa van, maar ik blijf er bij dat het volgens mij niet nodig is. Dus als ik zelf wat olie ververs bekijk ik hoelang het filter er in zit en hanteer de intervallen van de fabriek.
Plaats reactie