Remolie verversen DL, met ABS

Plaats reactie
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Remolie verversen DL, met ABS

Bericht door John007 »

Hallo allemaal,

Wie heeft er zelf ervaring in het verversen van de remolie van de V-Strom inclusief ABS ???
Zonder ABS, daar heb ik voldoende ervaring mee, maar het gaat mij er om of het ABS verhaal afwijkend is t.o.v een motor zonder ABS.
Ik heb op dit forum gezocht en kan er niets over vinden met een duidelijk antwoord.

wie o wie??

Gr. John
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Remolie verversen DL, met ABS

Bericht door Iron Horse »

Google maar eens op "Change brake fluid ABS V-Strom" Ik weet niet of je er dan nog zelf aan wilt beginnen. Zonder heb ik ook geen probleem mee, maar met ABS ziet er toch wat complexer uit.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op vr 02-09-2011, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
BIG Ad
DL650 berijder
Berichten: 345
Lid geworden op: di 29-12-2009, 23:05
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A L7
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Remolie verversen DL, met ABS

Bericht door BIG Ad »

Iron Horse schreef:Google maar eens op "Change brake fuid ABS V-Strom" Ik weet niet of je er dan nog zelf aan wilt beginnen. Zonder heb ik ook geen probleem mee, maar met ABS ziet er toch wat complexer uit.
Met een "l"extra (fluid) vind je nog meer O:-)
Afbeelding
Groeten, (BIG) Ad
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Remolie verversen DL, met ABS

Bericht door Iron Horse »

:worship: :schater: ja anders blijf je zoeken ..... :o)


Ik heb het nog maar even aangepast in het vorige bericht.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Remko

Re: Remolie verversen DL, met ABS

Bericht door Remko »

Ik heb zelf de remolie al een paar keer ververst van mijn DL650/A.
Om problemen met het ABS systeem te voorkomen heb ik vanaf de ontluchtingsnippel naar boven toe ververst. Onder er in persen en boven er uit zuigen met een spuit. Het deel remolie in de ABS unit vervang je dan inderdaad niet of slechts gedeeltelijk, maar dat vind ik niet zo'n drama.

Ik zal binnenkort de ABS unit eens aanvallen om te kijken hoe je dat systeem ververst. Leuk klusje voor een doordeweekse zondag ochtend of zo! 8)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Remolie verversen DL, met ABS

Bericht door Iron Horse »

Op andere (Engelstalige) fora wordt beschreven dat juist dat achterblijven van die oude remvloeistof in de ABS op de lange duur tot problemen zou (kunnen) leiden.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
HRV

Re: Remolie verversen DL, met ABS

Bericht door HRV »

Ehhhh volgens mij gebruikt de dealer ook gewoon een vacuum pompje op de nippel bij de remklauw en gieten ze er van bovenaf steeds bij.

Er zit toch gewoon wat meer in het systeem bij ABS? De remleiding is zeg maar langer... toch?
Flesdop

Re: Remolie verversen DL, met ABS

Bericht door Flesdop »

Juist niet, tussen je voorpoten zit een t-stuk, en daarvandaan gaat 1 leiding naar achteren toe. Het is dus geen lus die door de ABS-unit gaat. Dus als je niet via de ABS-unit ontlucht/bijvult wordt dat stuk leiding niet ververst.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Remolie verversen DL, met ABS

Bericht door Iron Horse »

Dat T-stuk op de voorpoot zit ook bij niet ABS uitvoeringen. Op andere fora las ik dat er meerdere ontluchtingsnippels/-punten zijn tot wel een stuk of 7, afhankelijk van het type motor. Een vacuümpomp wordt zover ik begrijp bijna altijd toegepast. Verder klopt het verhaal met de (niet)lus ook wel geloof ik.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Remolie verversen DL, met ABS

Bericht door John007 »

Remko schreef:Ik heb zelf de remolie al een paar keer ververst van mijn DL650/A.
Om problemen met het ABS systeem te voorkomen heb ik vanaf de ontluchtingsnippel naar boven toe ververst. Onder er in persen en boven er uit zuigen met een spuit. Het deel remolie in de ABS unit vervang je dan inderdaad niet of slechts gedeeltelijk, maar dat vind ik niet zo'n drama.

Ik zal binnenkort de ABS unit eens aanvallen om te kijken hoe je dat systeem ververst. Leuk klusje voor een doordeweekse zondag ochtend of zo! 8)
Hoi Remko,

Ik zit er aan te denken om met een spuit aan het ontluchtingsnippel verbonden de remolie eruit te zuigen en gewoon je rempotje weer bijvullen.
Als je naar boven toe perst dan heb je kans dat je er lucht mee inspuit vermoed ik, het is dan een beetje omgekeerde wereld.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Remolie verversen DL, met ABS

Bericht door Iron Horse »

Ik weet niet of dat wel zo'n goed idee is. Van onder naar boven bijvullen is wel beter omdat lucht nu eenmaal naar boven stijgt. Maar als je je remleidingen vanonder wilt opspuiten en later je remvloeistofpotje bijvullen, dan mis je volgens mij je ABS omdat die niet in "de lus" zit. Zonder ABS lukt dit zonder meer, alhoewel andersom (van boven naar beneden) ook goed gaat. Maar met ABS lijkt me dat je hier in de problemen komt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
DesertStrom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 10-04-2009, 01:40
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Uitgeest

Re: Remolie verversen DL, met ABS

Bericht door DesertStrom »

Bij mijn niet nader te noemen Beierse motor kan ik het ABS met mijn laptop in werking zetten.
Tijdens het verversen is het dan een kwestie van ABS aanzetten, tegelijkertijd de rem een paar keer intrappen en vervolgens ontluchten.
Dit herhalen totdat er geen belletjes meer zijn te zien.

Is er bij de Strom niet een mogelijkheid om het ABS software-matig aan te zetten op de 1 of andere manier?
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Remolie verversen DL, met ABS

Bericht door John007 »

DesertStrom schreef: Is er bij de Strom niet een mogelijkheid om het ABS software-matig aan te zetten op de 1 of andere manier?
Dat zou inderdaad wel een mogelijk kunnen zijn maar hoe doe ik dat bij de V Strom ???
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Remolie verversen DL, met ABS

Bericht door John007 »

John007 schreef:
DesertStrom schreef: Is er bij de Strom niet een mogelijkheid om het ABS software-matig aan te zetten op de 1 of andere manier?
Dat zou inderdaad wel een mogelijk kunnen zijn maar hoe doe ik dat bij de V Strom ???
Ik ben dus ook in het bezit van het duitse reparatiehandboek van de V Strom en daar wordt wel over het abs systeem gesproken alleen ontluchten van de abs daar kan ik niets over vinden. De remmen ontluchten wordt wel uitgelegd alleen van de versie zonder abs, dus daar kom ik niet veel verder mee.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Remolie verversen DL, met ABS

Bericht door John007 »

Niemand meer die er iets zinnigs over heeft te melden??
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 298
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

remolie vervangen abs-versie

Bericht door Xavier »

Ivm afsluiten van het betreffende topic bij deze 'herindiening' van de vraag, want volgens mij was de hoofdvraag van het afgesloten topic hoe te handelen en is e.e.a. doorgezet naar een deelvraag hiervan: het activeren van de abs pomp.

Dus: wie weet hoe te handelen bij het vervangen van de remolie van een strom met abs. Ik krijg vooralsnog vrijwel geen druk opgebouwd, ondanks de te volgen werkwijze bij een non-abs fiets (reservoir vullen-pompenpompenpompen-ontluchten links en rechts op de remklauw-pompenpompenpompen, etc). Graag een spoedige oplossing, want wil graag weer rijden. Ennem, uiteraard met huis-tuin-keukenmiddelen, naar de dealer kan altijd nog (mits ik er heen durf te rijden, zal dan een anker meenemen).
GSA1200
Gebruikersavatar
Eric66
EX- V-Strom berijder
Berichten: 188
Lid geworden op: vr 13-05-2011, 08:58
Mijn motor is een: Triumph Tiger Explorer
Woonplaats: Westland

Re: remolie vervangen abs-versie

Bericht door Eric66 »

Ben ook benieuwd, mijn olie moet ook vervangen worden in een abs versie.
ik had het mij al af laten raden dit zelf te doen, ik hoop dat het jou lukken gaat.
Dealers zijn duur en Cama Msl een ramp. ik hou nog maar even geduld.
gr. Eric.
V-Strom, The great compromiser !!
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 298
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Re: remolie vervangen abs-versie

Bericht door Xavier »

Niet om zaken zwart te maken, maar dat hoor je meer. Als je uit het Westland komt weet ik eventueel nog wel een adres, maar dat kan dan via pb. Ik heb nu zo'n beetje half internet afgespeurd en komt niet verder dan dat ontluchten van beide versies, dus met en zonder abs, gewoon hetzelfde moet gebeuren. Heb ook iets gevonden wat het makkelijker maakt om het alleen te doen, ik ga nog even freubelen, kijken hoe ver ik kom. Maar wat ik lees is dat het een :evil: klusje is. To be continued.....
GSA1200
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: remolie vervangen abs-versie

Bericht door Iron Horse »

Ik neem aan dat in het officiële werkplaatshandboek van Suzuki de procedure voor het ABS ontluchten wél wordt beschreven. Aangezien de links die op internet staan meestal de versie van 2004 is en die geen ABS beschrijft heb je daar weinig aan. Na wat zoekwerk kwam ik wel een paar keer een verwijzing tegen naar de originele Suzuki versie die ook voor de ABS geschikt is. Die kost echter tussen de 80 en 90 dollar. Nog wat verder zoeken bracht me op een Amerikaanse website waar hij te downloaden is voor nog geen 6 euro. Moet je wel een credit card of Paypal hebben. Voor wie het wil spenderen en de gok nemen is hier de link. Even doorklikken op "downloaden" en de rest wijst zich vanzelf. Ik heb er zelf niets aan anders had ik hem al binnen gehaald. Ik hoop dat hierin voor iedereen het verlossende antwoord staat.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
MacReal

Re: remolie vervangen abs-versie

Bericht door MacReal »

Is er niet gewoon toch wat lucht in je systeem blijven zitten?

Zelf ontlucht ik altijd van onder naar boven. Ik pak een grote injectiespuit (te koop voor een tientje bij de apotheek), zet daar een stuk benzineslang op (kost ook de wereld niet) en druk de slang op de spuit en het nippeltje bij de remklauw. Dan kun je (voorzichtig!) de remvloeistof zo naar boven duwen, waardoor je direct alle lucht uit de leidingen duwt. Zo vervang ik remvloeistof in 10 minuten, zonder veel geklooi.
Mocht het toch niet willen lukken, ik woon in Zoetermeer en wil je best een keer komen helpen :)
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5094
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: remolie vervangen abs-versie

Bericht door Stroompje »

Xavier schreef:Ivm afsluiten van het betreffende topic bij deze 'herindiening' van de vraag, want volgens mij was de hoofdvraag van het afgesloten topic hoe te handelen en is e.e.a. doorgezet naar een deelvraag hiervan: het activeren van de abs pomp.....................
Bij deze door ondergetekend A-techn.mod samengevoegd..........
:arrow: in afwachting op een oplossing :mrgreen:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 298
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Re: Remolie verversen DL, met ABS

Bericht door Xavier »

@Heleen: dank je wel
@MacReal: is inderdaad ook nog een optie, van onderaf verversen. Als ik logisch probeer te redeneren dan kan ik alleen bedenken dat het mogelijk iets te maken heeft met de ABS-pomp. Er zit een soort verdeelblok onder het balhoofd, alwaar 2 leidingen naar de kont toelopen, oftewel naar de abs-pomp. 1e stuk (cm of 15/20) is van rubber, daarachter vaste leidingen naar de pomp. Stel nou dat die leidingen ook voor een stuk zijn leeggelopen, kan dat? Slaat die pomp aan bij het starten of op contact zetten?

Een officieel werkplaatshandboek voor noppes heb ik overigens nog niet kunnen vinden, voor ieder volgend bouwjaar zou er een supplement bestaan. Typisch, als ik het zou hebben zou ik er weinig moeite mee hebben om het te delen en normaal gesproken kun je alles wel downloaden.
GSA1200
Plaats reactie