Motor opkrikken onder skidplate?

Plaats reactie
Leville

Motor opkrikken onder skidplate?

Bericht door Leville »

Hoi,

Ik zou mijn voorvork langs boven willen opengooien. Het liefst doe ik dat als de vork totaal onbelast is, zodat ik beide benen tegelijk kan openen. Miijn 650 is echter niet voorzien van een middenbok. Ik kan de motorfiets wel rechtzetten dmv een paddockstand achteraan. Is het mogelijk om de motor vervolgens vooraan op te krikken onder de skidplate? Kan die dat gewicht dragen? Of is een andere manier aanbevolen?

Alvast dank voor jullie hulp.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Motor opkrikken onder skidplate?

Bericht door John007 »

Ik zou de skidplate er maar even onderweg gaan halen en dan met een blok hout o.i.d. onder het motorblok de boel gaan liften.
Anders gaat je skidplate kapot denk ik.
Succes
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Motor opkrikken onder skidplate?

Bericht door Dyrck »

Om het voorwiel eventje op te lichten kan het wel, maar om echt te klussen aan de voorkant zou ik John's advies maar opvolgen.
De bevestiging van de skidplate is niet bedoeld om het gewicht van een hele motor te dragen. Als de zaak afbreekt of doorbuigt, dondert de hele motor voorover en dan ben de sigaar.
Even 4 bouten losmaken is 5 min. werk.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Leville

Re: Motor opkrikken onder skidplate?

Bericht door Leville »

Kan iemand even zeggen waar juist ik de motor moet opkrikken? Een foto zou zelfs fantastisch zijn.

BTW, langs een zijde heb ik de originele veer al verwijderd, en dat lijkt een progressief exemplaar te zijn! Nu, de Wirth veer is veel langer en dikker.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Motor opkrikken onder skidplate?

Bericht door Dyrck »

Skidplate er af, blokje hout aan de voorkant onder het blok (en niet onder het oliefilter !!!)
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Motor opkrikken onder skidplate?

Bericht door Wullebolle »

Zak zand achterop zodat ie op zen achterwiel rust, en dan houten blok onder voorbocht uitlaat voor het evenwicht.
Het helpt al veel als er maar 2 liter benzine in de tank zit ipv 22. Met 10 minuten moeite haal je de hele tank eraf en is dat nog es 10 kilo minder. Heb je maar een klein zakje zand meer nodig ... O:-)
Spooky Action At A Distance !
Leville

Re: Motor opkrikken onder skidplate?

Bericht door Leville »

Is gelukt met krik, 2 houten platen op krik en vervolgens onder skidplate. Paddockstand achteraan en veiligheidslinten aan de valbeugels.
Plaats reactie