kettingset vervangen? (zie foto)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door Joske »

Vstrom vrienden,

via deze weg een vraag; voordat ik zelf het beurtje ga doen...
De kettingset; het tandwiel begint al aardig hoekig te worden, kan deze nog wel even of is dit echt aan vervanging toe?
Ik weet dat hij wat rond moet lopen, maar weet niet waar de grens ligt.
Heb trouwens helemaal geen klachten mbt de ketting/het rijden.

O ja,
die pluisjes zijn van het nieuwsgierige konijn dat volgens mij ook dagelijks de motor controleert :)

Thanks
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door Wullebolle »

Volgens mij ziet da tandwiel er nog wel wat bruikbaar uit.
T'is geen verse, maar om nu te zeggen dat je ketting er gaat afvliegen ...
Moest je er mee naar de Noordkaap op reis gaan zou vervangen mischien beter zijn, maar verder kan ie wel nog een eindje mee tot er een beurt aankomt?
Toch zeker als de ketting nog goed is, geen vaste schakels heeft, en er nog steeds wat ruimte is om de ketting bij te spannen.

Heb je ook het voortandwiel al bekeken?
Je moet in feite de 3 dingen beoordelen voor & achter tandwiel + ketting om te besluiten of vervangen nodig is of niet.
Hoeveel km gaat de set al mee trouwens?

Maar das mijn idee erover, iemand anders zal dit mischien al veel te ver vinden en dringend vervangen adviseren.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door Bozobin † »

De foto laat het verkeerde plekje zien.
Een ketting test je door aan de achterzijde de ketting van het tandwiel op te tillen, kun je hem meer dan een halve tand lostillen, dan is het einde in zicht.
Een ketting heeft ook een bepaalde 'vrije slag' nodig op het punt midden tussen de tandwielen.
Tegen het einde van de levensduur moet je dit steeds vaker bijstellen.
Het voortandwiel slijt altijd harder dan het achtertandwiel, maar het achtertandwiel heeft sterker de neiging om ovaal te worden.
Vervang altijd de complete set, nieuwe ketting op oude tandwielen sloopt meteen je nieuwe ketting.

Een levensduur van 20-30.000km is normaal.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door John007 »

Het is ook een mogelijkheid om de lengte van het ketting over een x aantal schakels te gaan meten en zodoende kun je bepalen of het ketting te veel is opgerekt.
De meet methode en de maten staan wel in het w.p.h.b.

Succes
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door Joske »

thanks vd antwoorden.

Hoelang ie meegaat weet ik niet. Heb hem nu op 45.000 km staan, zelf pas 6000 me gereden. De ketting zat er al op.

Wil dus nu olie + filter zelf doen, rond de 50.000 a 52.000 km (de 48.00o beurt) de volgende beurt.

Dit is ca de ruimte als ik m`n vinger gebruik om de kettin omhoog te tillen, schuin boven het achter tandwiel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door Peterzeeland »

Je moet de ketting aan de achterkant van het tandwiel pakken en dan recht naar achter trekken. Zie je dan idd die halve tandwielhoogte verschijnen, dan weet je hoe laat het is.

Mijne is net met 30.000 km vervangen, was hard aan toe. Originele zat er nog op.
Ik ging met de alu-blokjes van de versteller al met de rand over het einde vd achtervork heen.
Dat bij een niet meer normale doorhang.
Oftewel, verstellen was niet meer mogelijk.
Overigens was het tandwiel achter nog goed, voor heb ik niet gecontroleerd.

Las je niet over die Vstrom met 200.000 mijl?
Die had vaker kettingen dan tandwielen vernieuwd, dus dat gaat ook kennelijk.

Alleen: het voortandwiel slijt sneller omdat die kleiner is, en juist die controleer je niet even gemakkelijk. Moet het zijdekseltje voor los.

orignele suzuki set is betaalbaar: 155 incl btw, ex montage. Maar wel kwaliteit dus!

PS: die methode van platleggen en lengte meten....... wie dat ooit verzonnen heeft? Staat ongetwijfeld in de ingenieurs-boekjes, maar is natuurlijk heel onrealistisch !!!!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door Joske »

zal zo (of later vandaag) even voor kijken.

Helemaal achter zit die rek er niet in, vandaar dat ik het maar bovenop deed.
Dat lijkt nog wel even te kunnen.

Ach.
Laat de BW501 en BW502 volgende week plaatsen, misschien dat het wel al moet. maar weet het liever van tevoren, anders wordt je weer ge-^$#& bij de garage :)
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door Peterzeeland »

Ben je mal!
als er achter geen rek is, is de ketting nog OK!
Als de tandwielen echt versleten zijn maar de ketting niet, is er waarschijnlijk een keer een nieuwe ketting opgezet zonder de tandwielen te vernieuwen, die dan ook eerder opslijten.
Dan zou ik gewoon alleen de tandwielen vervangen.

En die slijtage aan je tandwiel vind ik nog meevallen.
Hoe dat aan de voorkant is, is wel de moeite om te laten kijken.

Toen mijn ketting echt versleten was, er geen stelruimte meer op zat, en de ketting dus te slap hing, merkte ik dat heel goed aan het rukkerige in de overbrenging. Het slaat dan steeds heen en weer bij schakelen.
Ook het inleggen van 1 gebeurt na de vernieuwing weer wat rustiger, al is het nog steeds met een klap(-je).
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door Peterzeeland »

PS: Conti Trail Attack..... :D :D :D
zie ook recensie op www.mopedreifen.de
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door Joske »

thanks vd link, maar heb ze via een goedkopebanden.nl achtige site, worden in het stadje waar ik woon gemonteerd.

Hier het voortandwiel, jeetje wat een bonk vet zat daar :)
Lang leve de OSCO, die had de vorige eigenaar niet denk ik :lol:

Afbeelding


Is trouwens hetzelfde als achter, wel wat puntig maar ik denk dan ook dus nog goed zat
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door Soesko »

Dat voortandwiel is versleten, ik kan me niet voorstellen dat je dat niet merkt tijdens het rijden, bijvoorbeeld in de vorm van geluid of trillingen.
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door Fogel »

Soesko schreef:Dat voortandwiel is versleten, ik kan me niet voorstellen dat je dat niet merkt tijdens het rijden, bijvoorbeeld in de vorm van geluid of trillingen.
Ik vind hem niet zo versleten hoor, er zijn nog geen haaievinnen te zien.
Grtz
Niels
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Remko

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door Remko »

Fogel schreef:
Ik vind hem niet zo versleten hoor, er zijn nog geen haaievinnen te zien.
Grtz
Niels
Soesko schreef:Dat voortandwiel is versleten, ik kan me niet voorstellen dat je dat niet merkt tijdens het rijden, bijvoorbeeld in de vorm van geluid of trillingen.
Twee foto kijkers en twee meningen. :D


Soesko heeft helemaal gelijk. Het kan nog veel erger, maar de tanden hebben de puntjes niet meer echt recht op staan.
Laat iemand met kennis van zaken de boel beoordelen. Je kunt ook alleen het voortandwiel vervangen en de ketting en het achtertandwiel nog een behoorlijke tijd gebruiken. Dat is niet ongebruikelijk en scheelt je een leuke duit! Zeker gezien de staat van je achtertandwiel en omdat je de ketting niet hoog gelift krijgt van het tandwiel, zou ik alleen voor vervangen.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door Joske »

Dat is uiteindelijk wel het beste denk ik, ff naar laten kijken.

Weet ik wel hoe het ervoor staat, achter nog wel OK, voor twijffelachtig.

Thanks!
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door Soesko »

Joske schreef:Weet ik wel hoe het ervoor staat, achter nog wel OK, voor twijffelachtig.
Zoals Remco en ik al eerder aangaven is het voortandwiel versleten. Het is echter nog niet dusdanig op dat het gevaarlijk wordt. De tandjes zullen de ketting nog wel blijven grijpen, dat is het probleem niet. In die zin kun je overwegen het tandwiel te laten zitten. Echter mijn ervaring is wel dat het flink ten koste gaat van het rijcomfort. Het tandwiel zal veel meer op de ketting hameren en dat merk je. Je hebt waarschijnlijk veel meer last van trillingen in je aandrijving. Dit proces verloopt geleidelijk en daarom heb je het doorgaans niet direct in de gaten. Pas als je het tandwiel (of de hele set) vervangt zul je merken dat de motor veel comfortabeler rijdt.
Ik heb gisteren toevallig het voortandwiel en de ketting van mijn GSX vervangen en merkte vanochtend dat alles veel soepeler liep.
Bijkomend nadeel van een versleten of verslijtende ketting is ook dat je erg vaak moet spannen, uiteindelijk misschien wel wekelijks. Persoonlijk zou ik in ieder geval het voortandwiel vervangen, dat is qua kosten te overzien.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door John007 »

Peterzeeland schreef: PS: die methode van platleggen en lengte meten....... wie dat ooit verzonnen heeft? Staat ongetwijfeld in de ingenieurs-boekjes, maar is natuurlijk heel onrealistisch !!!!
Het platleggen is helemaal niet nodig, de ketting blijft gewoon zitten hoor!
Leg maar eens twee fietskettingen naast elkaar een nieuwe en een die versleten is en je ziet het verschil.
Ze rekken echt wel op, ook een motor ketting.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door Peterzeeland »

Aha John! is eigenlijk ook veel logischer :oops:
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door Redhead »

Mijn ervaring is dezelfde als die Remco zegt. Voortandwiel vervangen, minimaal.

Maar als je echt wil weten of je achterketting is versleten dan de manier van los-tillen op het achterwiel.
Op de foto zie ik dat je dit niet op de juiste manier doet. :oops: Sorry.

Controleren doe je zo: Druk met 1 hand de ketting iets op spanning door de hangende ketting naar onderen te drukken.
Dan kun je met de andere hand de ketting aan de achterkant van het achterkettingwiel proberen van het tandwiel te trekken.
Lukt dit, dan alles vernieuwen. Het is niet anders.

Succes.

Afbeelding Prima
Javabo

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door Javabo »

Aha weer iets geleerd.

maar moet je het bovenste of onderste loshangende deel van de ketting naar beneden drukken of maakt dat niet uit?

in iedergaval is de rest van de uitleg heel duidelijk.

groeten jan :-)}
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door Wullebolle »

javabo schreef:Aha weer iets geleerd.

maar moet je het bovenste of onderste loshangende deel van de ketting naar beneden drukken of maakt dat niet uit?

in iedergaval is de rest van de uitleg heel duidelijk.

groeten jan :-)}
In feite moeten de schakels op het bovenste en onderste punt van het tandwiel "vast" zitten.
Dat doe je door wat spanning op je ketting te zetten. gewoon boven & onderste deel ergens in midden tussen beide tandwielen wat samenknijpen, niet knijpen, eerder vasthouden om de slapte eruit te halen. Met één loshangend deel te spannen is het ook al goed in feite.
Met de top en onder schakel nu vast op het tandwiel, trek je aan de achterzijde ... Als er nu speling zit op de busjes ga je de ketting wat van het tandwiel kunnen aftrekken. Kun je de ketting dan achteraan een halve tand vertrekken dan heb je teveel speling op je ketting, en moet je denken aan vervangen.

Maar nu ook weer geen paniek, zoveel komt dit met normaal onderhoud niet voor ... je moet al een oen zijn om het zover te laten komen.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door RedStrom »

Ik heb er 36k op zitten (DL650). Ketting in korte tijd 2x moeten spannen. En ik kan hem van achtertandwiel trekken (halve tand) zoals Redhead beschrijft.
Dat wordt vervangen. Toch?

Welke zal ik er op laten zetten? Standaard wat Motoport er op doet of een ander merk (DID)?
Tandwielen ook meteen doen? Standaard of andere?

Sinds een paar weken hoor ik wat 'kraken' bij het voortandwiel en krijg trillingen door in de voetsteunen.
Dat merk je vooral als je een constante snelheid rijdt. Voer ik de toeren wat op dan merk ik het niet.
Heeft dat ook te maken met een slechter wordende ketting, tandwiel, of kan het een lager zijn?
Toen Framomile over losse bouten bij de middenbok begon, heb ik die aangedraaid. Kan dat ook invloed hebben?

Tandwielen vervangen doet me denken aan m'n Yamaha FS1 die toen de carburateur van 10 naar 16mm ging ook meteen andere tandwielen kreeg.
Is dat ook iets voor de DL? Tandwiel voor maatje kleiner of achter maatje groter?

BVD
:bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Madmath
DL650 berijder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 14-04-2011, 18:09
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650AT L0
Woonplaats: Nieuwenhagen-Landgraaf

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door Madmath »

Als je het tandwiel net zo plat kon leggen, afwikkelen, als een losse ketting en dan de lengte vergelijkt, dan zijn een nieuw tandwiel en nieuwe ketting even lang.
Omdat de ketting, na verloop van kilometers, langer word, is de lengte van het tandwiel en de ketting niet meer hetzelfde. De ketting wordt dan te lang voor het tandwiel. De ketting moet dan op het tandwiel gaan schuiven, in de looprichting, om werkzaam te blijven. Dat kan kraken van het geheel veroorzaken en een onregelmatige loop. Hoe langer de ketting, hoe erger het schuiven en kraken, zeker bij een slecht gesmeerde ketting.

Als je twijfelt of je met het vervangen van de ketting ook de tandwielen moet vervangen, leg dan maar eens dat oude tandwiel op een nieuw en je zult versteld staan hoeveel dat oude versleten is ook al zie je dat zo direct niet. Het kleine tandwiel verslijt de tanden (haai) maar slijt ook in de diepte waardoor het lengte verschil nog groter word, de ketting ligt als het ware dieper in het tandwiel. Ga maar eens na hoeveel krachten die paar tandjes moeten verwerken.

Als je echt te lang wacht met vervangen dan kan de ketting zelfs gaan springen, een tand overslaan. Ze kan het lengteverschil dan niet meer door schuiven overbruggen en wordt over de tand getild. Dan wordt het echt gevaarlijk. De ketting kan dan "bovenop" het tandwiel gaan zitten (springen) en zo strak gespannen worden dat het wiel blokkeerd. De rollen zitten dan bovenop de tanden en niet meer ertussen.

Advies is gewoon, als je de ketting vervangt, vervang dan ook altijd de tandwielen.

Math.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door RedStrom »

Dank je madmath. Goed verhaal.
Ze horen gewoon bij elkaar.
Ik hoef niet bang te zijn voor een kapot lager dus.
Ik smeer iedere 500 km met S100. 36000 km is toch geen slechte score.

Heb je nog een antwoord op mijn andere vragen?
:bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Madmath
DL650 berijder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 14-04-2011, 18:09
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650AT L0
Woonplaats: Nieuwenhagen-Landgraaf

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door Madmath »

Een nieuwe ketting word na verloop van tijd wat langer. Na een paar keer spannen blijft ze een hele lange tijd op lengte. Aan het einde van de levensduur gaat ze sneller rekken en moet je vaak gaan spannen, de tijd om te vervangen is dan aangebroken.

De aandrijving wordt bepaald door de verhouding tussen de hoeveelheid tanden op de voorkant t.o.v. de achterkant.
De grootte van de tandwielen is door Suzuki uitgerekend.
Ga je het voorste tandwiel verkleinen dan moet het meer omwentelingen maken voor één omwenteling van het achtertandwiel.
Je motor maakt dan meer toeren voor dezelfde snelheid als origineel. Je trekkracht gaat omhoog maar je topsnelheid gaat omlaag.
Eén tandje minder op je voortandwiel is percentueel gezien erg veel.
Als je je achtertandwiel vergroot maakt dit minder omwentelingen t.o.v. het origineel voor dezelfde toeren van het voortandwiel.
Je trekkracht gaat omhoog maar je topsnelheid omlaag.
Van voren kleiner en van achteren groter is in principe hetzelfde.
Als je je trekkracht wilt vergroten is het verstandiger om je achtertandwiel te vergroten en NIET je voortandwiel te verkleinen.
Ga je het achtertandwiel vergroten dan komt er ook een langere ketting op, ook omdat het tandwiel groter is en de originele lengte niet meer past.
Ook gaat dan het totaal aantal tanden en het totaal aantal schakels een rol spelen, even aantal tanden en oneven aantal schakels of omgekeerd, dit is belangrijk voor een regelmatige slijtage.

De grote vraag is natuurlijk, wil je dit wel en is dit nodig? Je verbruik gaat ook omhoog. In z'n zes maakt hij dan meer toeren dan nodig. Persoonlijk vind ik mijn 650 sterk genoeg in z'n zes, soms even terug in zijn vijf.
M'n vorige motor was een Bandit 1200 en de DL650 doet me niet tekort, deels omdat ik hiervoor heb gekozen. Tandwielen aanpassen hoeft voor mij niet, ik hoef geen bokkig springpaard.

Welk merk ketting ? Als de originele Suzuki ketting zo lang meegaat is het de vraag of je voor wat anders moet gaan.
Je kunt ook aanvullend advies inwinnen bij verschillende andere goede motorzaken.

Math.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door RedStrom »

Alles vervangen en gewoon originele spullen dus. Dank je.
:bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door RedStrom »

DID ketting zit er op. Tandwielensetje er bij. Wat standaard voor DL650 is.
Gezien het rijden, betere schakelen, afwezig zijn van wat bijgeluiden, was het wel nodig. Zeker het voortandwiel.
Laten doen inclusief klein beurtje (36k).
:bye: :-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Jomme Dox
DL1000 berijder
Berichten: 607
Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door Jomme Dox »

Mag ik een domme vraag stellen ?

Mijn ketting is bijna versleten, en wordt bij volgende onderhoud (30.000 km) vervangen. (zo is me toch gezegd)
Maar :

Intussen is ze al verschillende keren aangespannen door de dealer, maar nu hangt ze weer wat los naar mijn goesting. Ik ga nu nog een week op reis (verwacht toch een 2.000 km te rijden) + misschien die Veluwe rit (+ 500 km).

Ik vroeg me af wat het kwaad kon als ze niet voldoende is aangespannen volgens de normen. Kan ze blijvende schade berokkenen ? Ze wordt binnenkort toch vervangen , samen met de tandwielen.

Of moet ik ze toch, vooraleer op reis te gaan, laten vervangen ?
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
Leville

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door Leville »

Het zou wel lullig zijn om met een gebroken ketting aan de kant te staan, natuurlijk. Of om een doorslaande ketting te hebben. Loshangende ketting + afgesleten tandwielen lijken me er ideaal voor.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door Wullebolle »

Op het einde van zen leven slijt een ketting het hardst.
Met goeie tandwielen en als achterbrug nog ruimte genoeg heeft om nog een keer of 2 te spannen zou ik mischien het risico wel nemen, omdat ik zelf men ketting span. Maar zoals ik heb begrepen doet Jomme het spannen niet zelf. In dat geval zou ik niet het risico nemen om met een versleten ketting nog op een grote reis te vertrekken. De kans dat het fout loopt is eerder klein, maar de gevolgen zijn mogelijks des te groter. Een slepende kletting is een ding, een ketting die breekt of van het tandwiel loopt bij extreem uitveren is een ander paar mouwen.
Jomme moestek van jou zijn, ik zou hem vervangen vooraleer op reis te gaan. Het moet toch geberuen, en je gaat geruster zijn tijdens je voyage.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Jomme Dox
DL1000 berijder
Berichten: 607
Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)

Re: kettingset vervangen? (zie foto)

Bericht door Jomme Dox »

Wullebolle schreef:Jomme moestek van jou zijn, ik zou hem vervangen vooraleer op reis te gaan. Het moet toch geberuen, en je gaat geruster zijn tijdens je voyage.

ok gesnapt
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
Plaats reactie