motor wil niet starten

Plaats reactie
HasVStrom

motor wil niet starten

Bericht door HasVStrom »

Beste mede Stromers,

Ik heb van de week "de stoute schoenen aangetrokken" en mijn motor V-Strom 650 (voor het eerst in mijn leven !) een onderhoudsbeurt gegeven.
Weliswaar nog niet alle zaken heb ik kunnen afwerken (Ik krijg waarschijnlijk hulp uit Zwolle/Dalfsen) maar toch het begin is er en ik vindt het leuk om te doen.

Ik heb de olie en het oliefilter vervangen/ de ketting gespannen, schoongemaakt en ingevet/ de koelvloeistof bij gevuld/het luchtfilter schoon geblazen en de nieuwe accu gevuld, geladen en geplaatst.
De remvloeistof en de koelvloeistof wil ik ook nog vervangen; hier heb ik hulp bij nodig.

Ik zit echter met het volgende:
Na het uitvoeren van bovenstaande werkzaamheden (de motor heeft ruim een jaar stilgestaan) wil de motor niet starten; voldoende stroom voor alle instrumenten en licht-apparatuur maar de motor geeft geen kik.
Wat zou dit kunnen zijn ? Ik heb de accu weer uitgebouwd om het systeem/computer te laten resetten (1 uur van de accu afgeweest) maar ook dit helpt niet !

Eens proberen te starten aan de auto-accu of iets anders doen ?
Moet de motor/de computer wellicht gereset worden ?

Groeten,

Wim
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: motor wil niet starten

Bericht door Soesko »

Starten met een autoaccu schijnt geen goed idee te zijn en gaat ten koste van je nieuwe accu. Even wat suggesties. Staat de 'dodemansnop' in de goede stand en hoor je de brandstofpomp lopen? Is de schakelaar bij de koppeling nog gangbaar en geldt dat ook voor de schakelaar bij de zijstandaard. Die kunnen ook storing geven. benzine in de tank?
Compa

Re: motor wil niet starten

Bericht door Compa »

Als hij inderdaad niets lijkt te doen dan kan het goed je jiffy (zijstandaard) zijn die roet in het eten gooit - tenminste, daar heb ik op mijn bandit vaak last van gehad.
Verder zou ik je accu even extra checken, verlichting doet het nog onder de 12v, een startmotor niet meer (en onder de 11v 'tikt' hij zelfs niet meer) - als je (iemand kent met een) acculader zoals een optimate dan heb je binnen een paar minuten in elk geval antwoord of je accu nog ok is.

2cts!
Willystrom

Re: motor wil niet starten

Bericht door Willystrom »

Kan ook een vocht kwestie zijn,de mijne had 2 weken stil gestaan en deed ook helemaal niets.
Pas na een paar keer op de starter drukken pakte die hem.
Heb ff de jiffy schakelaar en startknop ingespoten met WD 40 en ..................in èèn keer. :D
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: motor wil niet starten

Bericht door Soesko »

Een accu kun je vaak ook gratis laten testen bij een automaterialenzaak, waar ze over de juiste meetapparatuur beschikken. Overigens als je een multimeter hebt kom je zelf ook een heel eind. Meet de spanning eens als de accu niet belast wordt, die moet dan minimaal 12 v zijn.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: motor wil niet starten

Bericht door Wullebolle »

Hmzz
Eerst es nalopen wat van je werkzaamheden invloed kon hebben .

De lichten branden, dus heb je stroom. Maar is de accu wel voldoende geladen? Wat is het voltage over de accupolen met contact uit, en met contact aan? En terwijl je op de startknop duwt? Een goede accu moet 12.5a12.8V onbelast geven (minder dan 12.5 is al half leeg), 12.2a12.5 met lichten aan. Bij het starten kan het voltage inzakken tot 11volt ...
Heb je hem aan de druppellader gehangen totdat die zei dat de accu vol was? Met wat heb je je accu gevuld? Ben je zeker dat de zuurtegraad goed is?
Onbewust een kortsluiting gemaakt bij het aansluiten van de accu waardoor een zekering weg is?

Luchtfilter = tank eraf.
Heb je de benzinepomp horen zoemen bij het op contact zetten? Zonee ... stekker vergeten aan te sluiten !

Ketting gekuist.
Heb je het voortandwiel ook gekuist, dan kun je het kabeltje van de jiffyschakelaar beschadigd hebben.

Met een autoaccu overstarten kan GEEN kwaad. (just opletten dat je niets kortsluit). Contact uit (motor EN auto) aansluiten, controleren !!!! , pas dan contact aan. Auto NIET op contact laten, je weet nooit dat een kabel losschiet, en dan is je autoelectr ook om zeep. Maakt niets uit voor je accu.

En alle klassiekers he: gecorrodeerde plakkende onderbreekschakelaartjes, rode knop, startknop, jiffyschakelaar, koppelingsschakelaar ... inspuiten met wd40 of contactspray , met contact uit een paar tiental keer de knoppen "mishandelen" om ze weer gangbaar te maken.
Spooky Action At A Distance !
HasVStrom

Re: motor wil niet starten

Bericht door HasVStrom »

Hallo meedenkers,

Ik heb alle goede raad van de diverse mensen opgevolgd en het gevolg is dat mijn V-Strom vandaag zijn donder bruine tonen heeft laten horen; ze loopt !!!

Al doende wordt ik vanzelf een goede (motor-) klusser; vele delen heb ik ondertussen bekeken, losgedraaid en aangedraaid.
Leuk werk om te doen; zeker als het resultaat is dat mijn motor weer loopt dankzij dit forum !

De boosdoener was inderdaad de jiffy-standaard en koppelingschakelaar; WD-10 doet wonderen > machtig spul !

Allemaal van harte bedankt en een mooi motorjaar toegewenst.

Ik moet alleen mijn rem- en koelvloeistof nog wisselen (misschien de bougies ?) en dan kan m'n Strom er wel weer een jaartje tegen aan.
Mijn kilometerteller stond trouwens op 2500 kilometer (sinds maart 2007 !!) en niet op een kleine 2000 km; toch nog 500 km. meer gereden dan ik dacht.
Ik hoop echt dat ik dit jaar meer kilometers kan gaan maken.

Met vriendelijke groeten,

Wim Driessen :bye:


Wullebolle schreef:Hmzz
Eerst es nalopen wat van je werkzaamheden invloed kon hebben .

De lichten branden, dus heb je stroom. Maar is de accu wel voldoende geladen? Wat is het voltage over de accupolen met contact uit, en met contact aan? En terwijl je op de startknop duwt? Een goede accu moet 12.5a12.8V onbelast geven (minder dan 12.5 is al half leeg), 12.2a12.5 met lichten aan. Bij het starten kan het voltage inzakken tot 11volt ...
Heb je hem aan de druppellader gehangen totdat die zei dat de accu vol was? Met wat heb je je accu gevuld? Ben je zeker dat de zuurtegraad goed is?
Onbewust een kortsluiting gemaakt bij het aansluiten van de accu waardoor een zekering weg is?

Luchtfilter = tank eraf.
Heb je de benzinepomp horen zoemen bij het op contact zetten? Zonee ... stekker vergeten aan te sluiten !

Ketting gekuist.
Heb je het voortandwiel ook gekuist, dan kun je het kabeltje van de jiffyschakelaar beschadigd hebben.

Met een autoaccu overstarten kan GEEN kwaad. (just opletten dat je niets kortsluit). Contact uit (motor EN auto) aansluiten, controleren !!!! , pas dan contact aan. Auto NIET op contact laten, je weet nooit dat een kabel losschiet, en dan is je autoelectr ook om zeep. Maakt niets uit voor je accu.

En alle klassiekers he: gecorrodeerde plakkende onderbreekschakelaartjes, rode knop, startknop, jiffyschakelaar, koppelingsschakelaar ... inspuiten met wd40 of contactspray , met contact uit een paar tiental keer de knoppen "mishandelen" om ze weer gangbaar te maken.
Flesdop

Re: motor wil niet starten

Bericht door Flesdop »

De jiffy schakelaar heeft niks te maken met niet willen te starten, die van de koppeling wel. Had 2 weken terug die bout in de jiffy schakelaar gedraait, wel starten maar in de 1e gelijk stilvallen. En dan nog, de jiffy schakelaar is helemaal ingegoten en WD40 zal er niet inkomen, en er zit een magneetschakelaar in, dus zelfs contactspray zal hier geen wonderen doen, en ik kan het weten wat ik heb em vanochtend eens uit elkaar gehaald.
Moest je niet weten wat een magneetschakelaar is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Reed-contact
Plaats reactie