Oliefilter

Plaats reactie
Mahoney

Oliefilter

Bericht door Mahoney »

Beste medestrommers,

Ik heb jullie hulp nodig voor iets wat me vrij eenvoudig lijkt. Ik ga namelijk zelf olie verversen en het oliefilter uiteraard vervangen. Nu dacht ik...aftappen, oliefilter eraf, oliefilter erop, vullen en klaar. Maar nu lees ik iets over een o-ring bij het oliefilter. Mij zegt het helemaal niets. Iemand??
De tweede vraag: gebruiken jullie een momentsleutel om de aftapplug weer aan te draaien en zo ja op welke 'stand'?

Voor de gevorderde klusser vast onnozele vragen, maar ik heb geen zin om de boel kapot te maken. Dus graag jullie advies. Ik heb een dl650 '07 (voor het geval er verschillen zijn.

Grt Dennis
Dgr

Re: Oliefilter

Bericht door Dgr »

Die O-ring zit al op het filter als je een nieuwe koopt. Even insmeren met motorolie voordat je hem erop draait :idea:
De aftapplug doe ik gewoon op gevoel, maar wellicht staat er in het boekje een aanhaalmoment.
Mahoney

Re: Oliefilter

Bericht door Mahoney »

Bedankt voor de snelle reactie. Nu moet het toch lukken zou je zeggen :lol:
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5040
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Oliefilter

Bericht door Sparkle Black Peter »

Vergeet ook niet 200cc extra olie bij te vullen dan voorgeschreven. Je oliefilter is nieuw en er zit nog geen olie in. Zodra deze gevuld is, staat het oliepeil precies goed.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Oliefilter

Bericht door Wullebolle »

mahoney schreef:Beste medestrommers,

Ik heb jullie hulp nodig voor iets wat me vrij eenvoudig lijkt. Ik ga namelijk zelf olie verversen en het oliefilter uiteraard vervangen. Nu dacht ik...aftappen, oliefilter eraf, oliefilter erop, vullen en klaar. Maar nu lees ik iets over een o-ring bij het oliefilter. Mij zegt het helemaal niets. Iemand??
De tweede vraag: gebruiken jullie een momentsleutel om de aftapplug weer aan te draaien en zo ja op welke 'stand'?

Voor de gevorderde klusser vast onnozele vragen, maar ik heb geen zin om de boel kapot te maken. Dus graag jullie advies. Ik heb een dl650 '07 (voor het geval er verschillen zijn.

Grt Dennis
Zorg voor een bak die groot genoeg is om je 3 liter afgedraaide olie in te laten lopen. Je zou de eerste niet zijn die de vloer laat onderlopen ...
Ik gebruik altijd een ordinaire plastieken hobbybox van halve hoogte: past precies, en hanteerbaar om de olie dan over te gieten.

O-ring zit bij de nieuwe fliter: vooraleer te monteren smeer je de ring in met olie. Filter op draaien met de hand tot de rubberring je blok raakt (op gevoel) , en dan nog 2 volle toeren erbij met de filtersleutel.

Aftapplug zonder moment sleutel: niet TE hard aandraaien, tis maar aluminium dat blok. Vooraleer te monteren moet je de plug en de koperen ring inspecteren en kuisen. Alle gruis en stof eraf. Als de ring kapotgedraaid is moet er een nieuwe in, maar meestal gaan ze wel een paar keer mee.
Kijk ook even IN je aftapplug, daar zit wsch een klein magneetje waar metaalgruis uit je blok blijft aankleven (geen idee of een 650K7zo'n plug heeft).

Olie bijvullen: eerst ~2.7 liter, paar minuten laten bezinken tot de filter gevuld is en dan de rest beetje bij beetje (totaal 2.9L). Tot halverwege het kijkglaasje (motor perfect verticaal, of middenbok) <edit> en na nog een paar minuten bezinken dan bijvullen tot bovenste streep </edit>. Na je eerste rit nogmaals inspecteren en eventueel wat bijvullen
Succes.

ps: Het zijn geen onnozele vragen. Het is voor iedereen ooit de eerste keer geweest, en toen hadden we krek dezelfde vragen.
Laatst gewijzigd door Wullebolle op za 18-09-2010, 11:53, 3 keer totaal gewijzigd.
Spooky Action At A Distance !
Mahoney

Re: Oliefilter

Bericht door Mahoney »

Bedankt allemaal!

Super dit forum! Ik kijk iedere dag even of er nieuwtjes zijn en zag al dat er veel hulpvaardige strommers zijn. Erg prettig sleutelen als je weet dat je terug kunt vallen op ervaringsdeskundigen. :worship:
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Oliefilter

Bericht door Redhead »

Mijn olie peilglas heeft 2 strepen voor hoog en laag niveau. Vullen tot bovenste streep dus. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Oliefilter

Bericht door Wullebolle »

Redhead schreef:Mijn olie peilglas heeft 2 strepen voor hoog en laag niveau. Vullen tot bovenste streep dus. :mrgreen:
Oeps :oops:
Dat zinneke had ik per ongeluk weg-ge-copy-paste-en-ergens-anders-geplakt :frusty:
Tstaat er nu weer bij :mrgreen:
Spooky Action At A Distance !
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Oliefilter

Bericht door Soesko »

Ik meen dat het aanhaalmoment voor de aftapplug 21 Nm is (ik kom er zojuist achter dat ik mijn werkplaatshandboek kwijt ben, maar weet het bija zeker omdat ik het laatst nog op heb gezocht). Het beste kun je inderdaad een momentsleutel gebruiken en gebruik ook altijd een nieuwe keerring.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Oliefilter

Bericht door Soesko »

Ik heb het nog even nagezocht en het aanghaalmoment is inderdaad 21 Nm.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Oliefilter

Bericht door Wullebolle »

Soesko schreef:Ik heb het nog even nagezocht en het aanghaalmoment is inderdaad 21 Nm.
21Nm is met een gewone moersleutel van 25cm pakweg 8 kilo trekkracht.
Das niet zo heel veel = gewicht van een emmer water, en best wel in te schatten. Hoef je geen momentsleutel voor te kopen.
En waarom zou je een nieuw koperen ringetje monteren als het vorige nog prima is? Je motor gaat er echt niet van kapot van het oude een of 2 keer te herbruiken. Het moet wel onbeschadigd en proper zijn uiteraard.
Spooky Action At A Distance !
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Oliefilter

Bericht door Soesko »

Soesko schreef:En waarom zou je een nieuw koperen ringetje monteren als het vorige nog prima is? Je motor gaat er echt niet van kapot van het oude een of 2 keer te herbruiken. Het moet wel onbeschadigd en proper zijn uiteraard.
Da's heel simpel. Dat ringetje krijg ik er in de motorzaak altijd gratis bij. Moet je het toch kopen dan kost het een paar dubbeltjes. Als het ringetje bij hergebruik toch gaat lekken en de olie moet eruit, dan is dat altijd duurder.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Oliefilter

Bericht door Wullebolle »

Ik herbruik soms dingen niet om 20cent uit te sparen (ik heb trouwens 100-en ringetjes in voorraad), maar gewoon omdat het kan. Net alsof het niet altijd strikt noodzakelijk is om je aan dat fameuze 6000km interval te houden.
Trouwens niet iedereen heeft ringetjes in voorraad en om nou meteen naar de winkel om een ringetje te gaan lopen (welke maat is het?) halverwege je olie klus ... pffff. Je blok gaat echt niet lekken hoor als je een ringetje es hergebruikt.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Oliefilter

Bericht door PDvD »

Die 600 km is idd onzin en afhankelijk van je rijstijl en je gebruik. Iedere dag kleine stukjes woon werk dan zou de olie er bij mij na 4000 km al uit gaan. Zoals ik mijn strom gebruik gewoon 1 x per jaar en dat is dan zo'n 11.000 à 12.000 km. Ik rij alleen lange stukken dus de olie wordt steeds netje sop temperatuur gebracht. De enkele keren dat ik een kort stukje rij is dit ook minimaal 50 km.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Mahoney

Re: Oliefilter

Bericht door Mahoney »

Het is gelukt hoor! Die drie liter olie ging er overigens niet in hoor. Vond het al vreemd want mij was verteld dat de inhoud van het carter (2300) + 200 (oliefilter) voldoende zou zijn. Dit bleek ook ongeveer te kloppen. Tot het bovenste lijntje is ongeveer 2600 geweest. Nogmaals dank. Geinig dat zo'n simpel onderwerp toch weer de nodige discussie oplevert :lol:
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Oliefilter

Bericht door Joske »

Hallo...

Om m`n vraag weg te zetten in een nieuwe topic leek me een beetje overbodig...
Even via deze weg;

Ik wil vandaag of morgen het oliefilter vervangen en de olie.
Een vraag hierover;

Als ik onder het blok kijk is me niet direct duidelijk welke moer ik los moet halen?
Er zit er één op het hoekje van het blok (carter), maar deze is niet duidelijk herkenbaar als "aftapplug".
Heeft iemand daar toevallig een foto van?

En...
Lees iets over het gebruiken van een "ringetje"
Als ik die plug/moer los heb en weer wil monteren....dien ik dan (officieel) een nieuw (koperen?) ringetje te plaatsen?
En zijn die ringetjes universeel (bij bv Molenaar te koop) of alleen bij de Suzuki dealer?

THANKS!

Thanks!
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5099
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Oliefilter

Bericht door Stroompje »

Morge Joske,
volgens mijn eega/super V-StromDL1000 verwenner :wink: moet je van het imbus/bout in de hoek afblijven. Zit je op je Strom dan moet de bout hebben die links voor beschermd achter een "vin" (maat 17)zit.
Een nieuw koperen ringetje (hol) zou hij zeker doen. Hoewel hij dit altijd door de dealer laat doen...... :schater:
Succes.....veel verwen-plezier :lol:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Oliefilter

Bericht door John007 »

Joske schreef:Hallo...

Om m`n vraag weg te zetten in een nieuwe topic leek me een beetje overbodig...
Even via deze weg;

Ik wil vandaag of morgen het oliefilter vervangen en de olie.
Een vraag hierover;

Als ik onder het blok kijk is me niet direct duidelijk welke moer ik los moet halen?
Er zit er één op het hoekje van het blok (carter), maar deze is niet duidelijk herkenbaar als "aftapplug".
Heeft iemand daar toevallig een foto van?

En...
Lees iets over het gebruiken van een "ringetje"
Als ik die plug/moer los heb en weer wil monteren....dien ik dan (officieel) een nieuw (koperen?) ringetje te plaatsen?
En zijn die ringetjes universeel (bij bv Molenaar te koop) of alleen bij de Suzuki dealer?

THANKS!

Thanks!
Als je er geen verstand van hebt blijf er dan vanaf of doe het met behulp van iemand die wel weet hoe het moet.
Als je de verkeerde bout te pakken hebt kan de schade wel meer zijn dan de kosten van een eenvoudige oliewissel bij de dealer.
Tenslotte wil je wel plezierig motorrijden toch????

Succes
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
MacB

Re: Oliefilter

Bericht door MacB »

John dat vind ik weer zo'n opmerking??
Moest hij nu de vraag stellen "heb er een bout uitgehaald maar de olie loopt niet en mijn blok hangt wat scheef, klopt dit wel", dan was hij niet goed bezig en begreep ik uw reactie. :)
Waarom vraag je iets, toch om er van te leren en/of bij te leren?
Ik ben ook niet echt technisch onderlegd maar als je die facturen soms bekijkt om wat olie af te laten en een filter te steken, je zou er zelf aan beginnen :? pffff....
Veel succes met de oliewissel Joske ;)
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Oliefilter

Bericht door Joske »

:lol: bedankt voor de reacties.

Tja, gaat mij idd alleen even om de juiste moer.
En het blok hangt nog recht :schater:


Mbt "achter een VIN"....denk dat ik meteen al de goeie bedoelde.
Op het blok zei ik, maar ik bedoel wel degene die helemaal op een hoekje zit en achter een vin-vormig opstakeltje,

zie: Afbeelding

Dat zal hem wel zijn dan?!!!

Ga anders wel even bij Molenaar kijken voor zo`n ring.

Trouwens...die moer zit helemaal onderop, als de motor op de Jiffy staat.
Hij zal wel 100% recht moeten staan zeker?
Flesdop

Re: Oliefilter

Bericht door Flesdop »

Bij het aflaten zorgen dat het gaatje op het laagste punt mogelijk is, dus dit lijkt me de goede opstelling. Bij het afvullen wel rechtop houden natuurlijk.
Je kan ook om de laatste restjes eruit te krijgen de motor eens even de andere kant op laten leunen, wel even met de plug erin en dan nog eens aflaten.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Oliefilter

Bericht door John007 »

MacB schreef:John dat vind ik weer zo'n opmerking??
Moest hij nu de vraag stellen "heb er een bout uitgehaald maar de olie loopt niet en mijn blok hangt wat scheef, klopt dit wel", dan was hij niet goed bezig en begreep ik uw reactie. :)
Waarom vraag je iets, toch om er van te leren en/of bij te leren?
Ik ben ook niet echt technisch onderlegd maar als je die facturen soms bekijkt om wat olie af te laten en een filter te steken, je zou er zelf aan beginnen :? pffff....
Veel succes met de oliewissel Joske ;)
Het is gewoon bedoeld als een waarschuwing.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Oliefilter

Bericht door Joske »

da`s duidelijk hoor!

Daar is dit hele forum toch ook voor?!

Als ik in ieder geval het juiste moertje maar heb, daar lijkt het dus wel op!
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Oliefilter

Bericht door John007 »

Joske schreef:da`s duidelijk hoor!

Daar is dit hele forum toch ook voor?!

Als ik in ieder geval het juiste moertje maar heb, daar lijkt het dus wel op!
Het is de juiste aftapbout.
Even flink warmdraaien en dan aftappen ( stroomt het gemakkelijker )
En gelijk het filter maar even vervangen.
De juiste hoeveelheid olie er in doen en klaar.
Succes
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
MacB

Re: Oliefilter

Bericht door MacB »

John007 schreef:
MacB schreef:John dat vind ik weer zo'n opmerking??
Moest hij nu de vraag stellen "heb er een bout uitgehaald maar de olie loopt niet en mijn blok hangt wat scheef, klopt dit wel", dan was hij niet goed bezig en begreep ik uw reactie. :)
Waarom vraag je iets, toch om er van te leren en/of bij te leren?
Ik ben ook niet echt technisch onderlegd maar als je die facturen soms bekijkt om wat olie af te laten en een filter te steken, je zou er zelf aan beginnen :? pffff....
Veel succes met de oliewissel Joske ;)
Het is gewoon bedoeld als een waarschuwing.
ok, had ik verkeerd begrepen dan, sorry John :wink:
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Oliefilter

Bericht door Dyrck »

En mocht je bang zijn dat de plug niet vast genoeg zit met 21 Nm. dan kun je altijd nog de aftapbout borgen.
Boor met een 2 mm. boortje een gaatje schuin door de kop van de bout en door het aluminium beschermvinnetje (dat op de foto hierboven aangegeven is).
Dan kun je de aftapbout borgen met een ijzerdraadje. Als je dan ook nog een 8'je maakt van het ijzerdraad, kan die bout nergens meer naar toe.

Afbeelding
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Oliefilter

Bericht door John007 »

Dyrck schreef:En mocht je bang zijn dat de plug niet vast genoeg zit met 21 Nm. dan kun je altijd nog de aftapbout borgen.
Boor met een 2 mm. boortje een gaatje schuin door de kop van de bout en door het aluminium beschermvinnetje (dat op de foto hierboven aangegeven is).
Dan kun je de aftapbout borgen met een ijzerdraadje. Als je dan ook nog een 8'je maakt van het ijzerdraad, kan die bout nergens meer naar toe.

Afbeelding
Dit lijkt mij echt overbodig hoor.
Als hij los gaat zitten dan loopt de olie er toch wel uit.
Ik zelf ben niet bang dat een aftapplug los gaat zitten, is bijna onmogelijk bij goed vastzetten.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Oliefilter

Bericht door Joske »

toch nog even één ding mannen...

Heb vd zekerheid net alvast even een ring gehaald voor achter die aftapplug.
Wilde eea maar meteen goed doen.
Klopt het wel dat het zo`n "dubbele" ring is van aluminium? Lees overal namelijk "koper".

Thanks
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Oliefilter

Bericht door Dyrck »

John007 schreef: Dit lijkt mij echt overbodig hoor.
Als hij los gaat zitten dan loopt de olie er toch wel uit.
Ik zelf ben niet bang dat een aftapplug los gaat zitten, is bijna onmogelijk bij goed vastzetten.
Dat zal best kloppen, maar ik heb altijd het schrikbeeld voor me van iemand wiens dop er een keer uitdraaide en toen plotseling 2,5 ltr. olie onder z'n achterwiel kreeg.
Voor m'n eigen gemoedsrust heb ik de dop zo geborgd, dat als ie losraakt er hoogstens een klein beetje olie begint te lekken.
Ik weet dat het onzin is, maar ik voel me d'r lekkerder bij.

Joske schreef: Heb vd zekerheid net alvast even een ring gehaald voor achter die aftapplug.
Wilde eea maar meteen goed doen.
Klopt het wel dat het zo`n "dubbele" ring is van aluminium? Lees overal namelijk "koper".
Aluminiumring is net zo goed. Het gaat er om dat het zacht metaal is, dat makkelijk vervormbaar is.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Oliefilter

Bericht door Joske »

tja...als je je er lekker door voelt...wie zijn wij?

Zeker doen!
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Oliefilter

Bericht door Joske »

heb net de olie eruit laten lopen.

Lijkt (zit nu in twee 1,5 colaflessen) weinig olie uit te komen?!
Zo`n 1,5 fles (van dus 1,5 liter) ca dus zo`n 2,20 a 2,25...liter (inhoud filter meegerekend)
Nu zit er nog wel een beetje (druppelt na) in het teiltje...wellicht in totaal 2,3 liter.

maar aan de 2,7 a 2,9 kom ik dus niet denk ik

IS DIT NORMAAL?
De Manual zegt namelijk:

Engine oil capacity
Oil change: 2.3 L (2.4/2.0 US/Imp qt)
Filter change: 2.7 L (2.9/2.4 US/Imp qt)
Engine overhaul: 3.1 L (3.3/2.7 US/Imp qt)

Maar ja...begrijp het niet helemaal....ENGINE OVERHAUL?

-------
Het oliefilter ging makkelijk los. Heb hem na het uitlekken goed ingesmeerd met nieuwe olie en er alvast handvast opgedaan.

De manual spreekt van "2 turns" aandraaien, nadat hij dus echt (handvast) zit dien ik dus met die speciale "tang" (kettingkje) nog twee slagen te maken.
Even goed met beleid doen, want bij het afhalen van de oude zie je toch dat je het filter iets indeukt, dat wil ik met de nieuwe niet hebben.


EDIT#
Advies garage; Handvast is goed. Niet met die tang nadraaien.
Oke, doe ik ff een handschoen aan vd grip en draai ik hem lekker vast.

(eerder genoemde ringetje bleek de verkeerde te zijn, heb nu de goede gekregen)

Als het allemaal gelukt laat ik het weten, maar het eerste gedeelte ging goed.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Oliefilter

Bericht door Joske »

Bij het vullen zie ik (terwijl ie op de paddock staat) dat hij bij 2,2 a 2,3 liter vullen ook al op het streepje HIGH staat.

Denk dat het dus wel klopt, er zit ieder geval net zoveel in als dat er uit kwam
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Oliefilter

Bericht door PDvD »

Zels zou ik niet voor een alu ring gaan. Die is namelijk net zo zacht als je carter... De ring moet hetgene zijn wat ingedrukt wordt en dus is een zachter materiaal beter. Koper dus.

Suzuki monteerst standaard wel van die dubbele alu-ringen. Pas bij een jaar oude GSR 600 de olie verwisselt, en die alu ring had zich om de bout heen gevreten en was er erg moeilijk af te krijgen.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Graafie68

Re: Oliefilter

Bericht door Graafie68 »

Je moet natuurlijk wel in de gaten houden dat aluminium er in verschillende sterktes is.
Een aluminium velg is harder een alu afdichtring.
In je carter duw je met je nagel geen inkeping in, in dat alu ringetje wel.
Gebruikersavatar
Wout
DL1000 berijder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 27-05-2011, 17:33
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 K6 GT

Re: Oliefilter

Bericht door Wout »

Joske schreef:heb net de olie eruit laten lopen.

<knip>
Het oliefilter ging makkelijk los. Heb hem na het uitlekken goed ingesmeerd met nieuwe olie en er alvast handvast opgedaan.
</knip>
Heb je nou je oude filter er weer opnieuw opgezet?
Waarom niet gewoon gelijk een nieuw filter erop zetten, dan is alles lekker schoon en fris...
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Oliefilter

Bericht door John007 »

Joske schreef:


De manual spreekt van "2 turns" aandraaien, nadat hij dus echt (handvast) zit dien ik dus met die speciale "tang" (kettingkje) nog twee slagen te maken.
Even goed met beleid doen, want bij het afhalen van de oude zie je toch dat je het filter iets indeukt, dat wil ik met de nieuwe niet hebben.

Daar is een speciale oliefilterdopsleutel voor en daarmee beschadig je dus niet je filter.
Een kettingsleutel is alleen bedoeld voor het verwijderen van een filter.
n.b. je pijl gaat nog zakken als je filter is gevuld met olie.
Succes verder.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Oliefilter

Bericht door Joske »

Thanks!

en nee, ik heb de oude er niet weer op gedaan!
De nieuwe, na te hebben ingesmeerd op het rubber, zit er nu (hand)vast op.
Inderdaad dus alleen maar dat gereedschap gebruikt om los te halen. Leek me al niet zo handig om hem met vastdraaien te beschadigen.
Met de hand blijft ie mooi en heel.

Heb inderdaad gezien na een lange tijd dat het peil zakte. Zit nu ca 2,5 liter in. Morgen wellicht nog 200 ml....kijk het even aan.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Oliefilter

Bericht door Iron Horse »

Joske schreef:heb net de olie eruit laten lopen.

Lijkt (zit nu in twee 1,5 colaflessen) weinig olie uit te komen?!
Zo`n 1,5 fles (van dus 1,5 liter) ca dus zo`n 2,20 a 2,25...liter (inhoud filter meegerekend)
Nu zit er nog wel een beetje (druppelt na) in het teiltje...wellicht in totaal 2,3 liter.

maar aan de 2,7 a 2,9 kom ik dus niet denk ik

IS DIT NORMAAL?
De Manual zegt namelijk:

Engine oil capacity
Oil change: 2.3 L (2.4/2.0 US/Imp qt)
Filter change: 2.7 L (2.9/2.4 US/Imp qt)
Engine overhaul: 3.1 L (3.3/2.7 US/Imp qt)

Maar ja...begrijp het niet helemaal....ENGINE OVERHAUL?
Klopt helemaal. Je hebt 2,3 liter afgetapt zonder de inhoud van je oliefilter. Je zet er een nieuw filter op, dus moet er 2,7 ltr worden bijgevuld. In het werkplaatshandboek staat ook dat je na het afvullen de motor eerst moet laten draaien, laten bezinken en eventueel bijvullen tot het max. niveau.

En de discussie over het koperen ringetje is ook mega op internet. waarom vervangen bij elke beurt? Omdat hij hol is en dan de meeste aanpassings- en afdichtingsmogelijkheid heeft. Wat niet wil zeggen dat hij niet meer goed zou afdichten bij hergebruik, maar de kracht die daar voor nodig is, is dan groter en de kans op lekken neemt iets toe. Hetzelfde geldt voor aluminium ringen. Die zijn uiteraard ook van een zachte legering. Want daar spreek je over, over legeringen en niet over zuivere metalen. Zuiver aluminium en koper zijn beide van nature erg zacht.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: Oliefilter

Bericht door Joske »

aah, vandaar.

Had het filter er wel af en toen dus alles eruit laten lopen. Verwachte dat het filter ook wel 100% zou leeglopen, maar er zal altijd wel wat achterblijven denk ik.
Heb hem wel ondersteboven gehouden en dus de olie die eruit kwam "meegeteld" in de totale olie, maar idd na het starten en laten bezinken gaat er weer extra bij.
Plaats reactie