Bougies vervangen, irridium?

Plaats reactie
Benjamin
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 22-02-2010, 20:34
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: Drenthe

Bougies vervangen, irridium?

Bericht door Benjamin »

Mijn V-Strom 650 '06 heeft net 11.000 km gedraaid en heb hem een maand geleden gekocht bij ca 10.000 km.
De motor heeft nog een beurt gekregen bij de dealer voordat ik hem kocht. Daarbij zijn de bougies en luchtfilter e.d. niet vervangen.
Heb nog gevraagd of deze ook niet beter vervangen konden worden ivm trip naar Noorwegen begin juli dit jaar. De monteur zei dat dit niet nodig was en deze pas bij het volgende periodieke onderhoud vervangen dienden te worden (18.000 km) De trip naar Noorwegen kon zonder problemen worden gemaakt.

Delen jullie deze mening?

Aangezien ik het zekere voor het onzekere wil nemen wil ik er zelf nieuwe bougies op zetten en als ik toch bezig ben ook een nieuw luchtfilter.
Heb nog nooit aan mijn motor gesleuteld :oops: dus hoop dat het een beetje wil lukken :lol:

Nu lees ik zowel positieve als slechte berichten over irridium bougies, maar zijn deze nu echt zoveel beter en wat is het verschil dan precies?
Anders koop ik gewoon de standaard bougies.
Oja en iemand nog tips bij het sleutelen?? :D


Groeten Benjamin
Diversion

Re: Bougies vervangen, irridium?

Bericht door Diversion »

Ha Benjamin,
Er is op dit forum tamelijk veel geschreven over iridium bougies. Gebruik gewoon de zoekfunctie (iridium schrijf je trouwens met 1 "r") dan kom je 43 posts tegen. Daartussen zit zondermeer het antwoord op jouw vragen.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Bougies vervangen, irridium?

Bericht door Soesko »

Wat betreft het onderhoudsschema van Suzuki zou ik even een Suzukidealer bellen. Suzuki hanteert namelijk een wat afwijkend schema, waarschijnlijk om de kosten te spreiden. Het kan zijn dat de bougies bij 12.000 km vervangen moeten worden en het luchtfliter dan pas bij 18.000 km. Op zich is het mooi om zo de klant niet te veel op kosten te jagen. Voor de monteurs is het niet zo handig omdat dan twee keer de tank e.d. gedemonteerd moeten worden. Ik kan me dan ook voorstellen dat ze alles doorschuiven naar de 18.000km servicebeurt. Het is lastig om een goede inschatting te maken, dat moet ieder voor zich bepalen. De bougies gaan echt niet direct kapot als ze 12.000km gebruikt zijn. Ik heb laatst met een standaard set NGK's met een oude GSX 35.000km gereden en daarna de bougies pas vervangen. Die waren toen overigens ook echt op. Je zou het ook zo kunnen laten en reservebougies mee kunnen nemen. Op zich zijn de bougies wel te monteren zonder al te veel zaken te verwijderen, alleen is het dan wel een gepiel. Meestal zit het dan ook 'tussen de oren'. Als je je er niet goed bij voelt dan zou ik nog voor de trip naar Noorwegen de bougies vervangen. Dat zullen de kosten ook niet zijn.
Wat betreft de Iridiumbougies. Ik zou daar bij een 650 zeker niet aan beginnen. De motor loopt met de standaard bougies al heel lekker soepel. Met iridiumbougies ga je hem waarschijnlijk alleen maar zenuwachtiger maken. In ieder geval zul je dan even naar de testbank moeten om de zaak goed af te laten stellen. Bij de 1000 kan dat, in mijn ogen, interessant zijn om hem wat minder bokkig/rukkerig te maken. De 650 is op dat gebied al gewoon goed.
Remko

Re: Bougies vervangen, irridium?

Bericht door Remko »

Iridium heeft alleen zin bij motoren die op de grens van hun performance zijn getuned.
Alleen iridium is slechts een gadget, leuk voor de heb, toegevoegde waarde nul!!

8)
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Bougies vervangen, irridium?

Bericht door Soesko »

Ik heb nog even in de handleiding gekeken voor je. Bij 12.000km moeten volgens het schema de bougies vervangen worden en bij 18.000km het luchtfilter. De motorolie dient elke 6000km vervangen te worden en het oliefilter bij 1000 en 18.000km en dat laatste vind ik dan weer vreemd. Ik heb namelijk altijd geleerd dat olie vervangen ook betekent het oliefilter vervangen.
Benjamin
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 22-02-2010, 20:34
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000
Woonplaats: Drenthe

Re: Bougies vervangen, irridium?

Bericht door Benjamin »

Hoi, ja ik weet van de zoekfunctie af, maar vond toch niet precies de info die ik zocht :(

Bedankt voor de reacties. Dan ga ik gewoon voor de standaard bougies. De motor loopt momenteel als een zonnetje inderdaad (std bougies) Hoop gewoon niet dat onderweg naar Noorwegen ik er gedonder mee krijg, want zo handig ben ik niet namelijk.
Het klopt Soesko wat je zegt van dat onderhoudsschema. Misschien hebben ze het naar de 18 dznd verschoven, omdat ik dan er voor moet betalen en nu onder de afleverbeurt zou vallen :wink:
Mij is ook altijd verteld dat het oliefilter ook bij het verversen van de olie vervangen dient te worden, de kosten zijn het namelijk niet!
Robert_vd_B

Re: Bougies vervangen, irridium?

Bericht door Robert_vd_B »

Soesko schreef:Ik heb namelijk altijd geleerd dat olie vervangen ook betekent het oliefilter vervangen.
Ikzelf doe dat altijd. Een oliefilter kost niet zoveel en die slok extra olie die je er dan in moet mikken kost je ook de kop niet. Verkeerde zuinigheid om het filter niet te vervangen als je het mij vraagt.
Flipsen

Re: Bougies vervangen, irridium?

Bericht door Flipsen »

Ik snap de redernatie om een filter langer te laten zitten als de olie ook niet. Vervang iedere 6000 km de olie en het filter (maar ook de bougie's, maar da's meer persoonlijk). Binnenkort de 24000 beurt. Eens even lekker de boel helemaal loshalen en vet doen op plekken waar ze dat in Japan zijn vergeten.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Bougies vervangen, irridium?

Bericht door Redhead »

Filter verwisselen etc.

Volgens mij is het absoluut overbodig om altijd alles te vervangen en brengt uiteraard alleen maar meerkosten met zich mee.

Standaard bougies zijn gewone bougies en gaan ontzettend lang mee.
Wat te denken van mijn Twingo, 1e beurt bij 30.000Km.

Na de gewone garantieperiode zal er door mij slechts iedere (minimaal) 10.000Km olie worden ververst, filters weet ik nu nog niet.
Maar de onderhoudskosten bij dit motorblok kunnen volgens mij heel veel lager.

Tot op de dag van vandaag doe ik al het onderhoud zelf, maar sinds 1 jaar deze motor nieuw is aangeschaft uiteraard niet ivm behoud van garantie.

Directeur van Castrol heeft in zijn auto nog nimmer olie ververst, alleen zo nodig bijgevuld. :schater: :worship: :schater:

Olie kwaliteit is dus ruim voldoende.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Bougies vervangen, irridium?

Bericht door John007 »

Redhead schreef:Filter verwisselen etc.

Volgens mij is het absoluut overbodig om altijd alles te vervangen en brengt uiteraard alleen maar meerkosten met zich mee.

Standaard bougies zijn gewone bougies en gaan ontzettend lang mee.
Wat te denken van mijn Twingo, 1e beurt bij 30.000Km.

Na de gewone garantieperiode zal er door mij slechts iedere (minimaal) 10.000Km olie worden ververst, filters weet ik nu nog niet.
Maar de onderhoudskosten bij dit motorblok kunnen volgens mij heel veel lager.

Tot op de dag van vandaag doe ik al het onderhoud zelf, maar sinds 1 jaar deze motor nieuw is aangeschaft uiteraard niet ivm behoud van garantie.

Directeur van Castrol heeft in zijn auto nog nimmer olie ververst, alleen zo nodig bijgevuld. :schater: :worship: :schater:

Olie kwaliteit is dus ruim voldoende.
De bougie interval van mijn auto is 60.000 km maar is niet te vergelijken met een motorfiets vindt ik.
Een motorfiets maakt ook veel meer toeren.
Maar dat ze langer mee gaan dan 12.000 km dat lijkt mij eigenlijk logisch.
Maar hoe lang, dat zal ook gedeeltelijk afhangen van het gebruik van de motor ( lees rijstijl ).
Olieverversen:
Om de 6000 km incl. het filter is nog niet zo raar denk ik, hangt er ook vanaf hoeveel km je op jaarbasis rijdt, maar persoonlijk is mijn voorkeur om in ieder geval een keer per jaar de olie te verversen zo vlak voor de winterstop (indien van toepassing).
Je moet ook niet vergeten dat je koppeling in dezelfde olie loopt.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Bougies vervangen, irridium?

Bericht door Wullebolle »

John007 schreef: De bougie interval van mijn auto is 60.000 km maar is niet te vergelijken met een motorfiets vindt ik.
Een motorfiets maakt ook veel meer toeren.
Maar dat ze langer mee gaan dan 12.000 km dat lijkt mij eigenlijk logisch.
Maar hoe lang, dat zal ook gedeeltelijk afhangen van het gebruik van de motor ( lees rijstijl ).
Olieverversen:
Om de 6000 km incl. het filter is nog niet zo raar denk ik, hangt er ook vanaf hoeveel km je op jaarbasis rijdt, maar persoonlijk is mijn voorkeur om in ieder geval een keer per jaar de olie te verversen zo vlak voor de winterstop (indien van toepassing).
Je moet ook niet vergeten dat je koppeling in dezelfde olie loopt.
Die 6000km is heel arbitrair en heeel voorzichtig. En hangt vooral af van je rijstijl en je kilometeraantal per jaar.
In feite is een van de belangrijkste oorzaken van olie "slijtage", het telkens weer opwarmen en afkoelen na een koud start, en in het bijzonder: te korte ritten waarbij de olie niet genoeg kan opwarmen om het vocht te verdrijven, en waarbij het blok niet warm genoeg wordt om de olie overal in het blok zijn smerende en reinigende werking te laten doen. Ook sterke oververhitting zoals bij een volgeladen snedige alpenrit bij tropische temperaturen is niet zo denderend voor standaard 10w40 olie.
Wie elke dag 4*5km woonwerkt houdt zich veel beter aan wat kortere intervallen. En wie elke dag 2*50km afmaalt kan dat gerust oprekken tot 12.000 of meer per oliewissel.
Oudere versleten blokken hebben ook eerder nood aan verse olie dan nieuwe propere blokken.
Met minstens een keer per jaar, of tussen de 6 a 12k afhankelijk van je dagelijkse afstanden zit je wel snor.
Voor die 25€ olie per wissel (als je het zelf doet) moet je het niet laten

MAAR: heb je een nieuwe gekocht: zolang de fabrieksgarantie loopt (2jaar) doe je er best aan om de voorschriften te volgen, je weet maar nooit dat je de garantie nodig zou hebben ...

Wat de bougies betreft: Als je motor loopt als een zonnetje is er met de bougies niets fout, en is wisselen overkill.
Al wil ik zelf wel es de iridiums uitproberen ... :P
Spooky Action At A Distance !
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Bougies vervangen, irridium?

Bericht door Soesko »

Ik heb onlangs bij 12.000km de bougies gewisseld, maar kan niet zeggen dat er maar enige vorm van slijtage was waar te nemen. Sterker nog de bougies zagen er als nieuw uit. Ik heb ze uiteindelijk wel vervangen omdat ik de nieuwe toch al in huis had.
Wat betreft het wisselen van olie heb ik voor mezelf het onderhoudschema wat aangepast en ga naar 8.000-10.000km. Ik gebruik de motor dagelijks en rijd dan minimaal 22 km om bij het werk te komen. Dat betekent dat ik minimaal één maal per jaar de olie moet verwisselen, maar in de praktijk vaak meer. Met de kwaliteit van de huidige olie (ik gebruik altijd Motul) moet dat geen probleem zijn.
Ik heb ook nog een heel oude GSX en die geeft altijd zelf aan wanneer het tijd is voor een oliewissel. Ik merk dat aan de koppeling, die wat schokkerig oppakt.
Al met al is mijn ervaring tot heden dat de Dl650 niet duur is in het onderhoud.
Plaats reactie