Wat kost een kettingset?

Plaats reactie
Geiteboer

Wat kost een kettingset?

Bericht door Geiteboer »

Ik ben bijna aan nieuwe ketting en tandwielen toe. Nu heb ik al prijzen gehoord van 250 tot 165 €uro. Hoeveel hebben jullie voor ketting en tandwielen moeten betalen na plaatsing.

Marc
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Wat kost een kettingset?

Bericht door RvGS »

Let wel op dat er verschil zit in diverse soorten kettingsets, op de Suzuki site wordt deze voor € 175,- aangeboden, DL650.
Redelijk goedkoop, maar er staat niet bij of dit O-ring of X-ring (= verschil in sterkte) is en dat heeft te maken met duurzaamheid :!: :?:
Afbeelding

Ik zelf heb er een DID X-ring kettingset op laten leggen (na 35K km) en deze kost € 224,- :oops: incl. plaatsen
Let op dat er verschil is tussen :arrow: DL1000 deze heeft 112 schakels en :arrow: DL650 heeft 116 schakels als ik het goed heb.
Het aantal tanden op 't voor en achterwiel weet ik zo snel even niet, maar die zullen ongtwijfeld niet gelijk zijn :twisted: !
Men zegt dat DID de meest gerenommeerde sets in de motorwereld zijn!

Vraag het verschillende gerenomeerde dealers en je hebt je antwoord :mrgreen:
Groet, Robert |
Erik Hofstee

Re: Wat kost een kettingset?

Bericht door Erik Hofstee »

X en O ring zegt in principe niks over de sterkte van de ketting. Het zegt alleen maar iets over de soort van afdichting die tussen de schakels en rollen zit.

Zie plaatje:
http://www.didchain.com/xring1.htm

Een X ring zou de ruimte tussen de rollen en schakels beter en langduriger afsluiten. Waardoor de ketting langer mee zou moeten gaan. Maar ook die X ringen slijten en gaan lekken. Daarom moet je kettingen ook gewoon goed smeren.

De sterkte van de ketting zit voornamelijk in de dikte van de schakels en de breedte van ketting en tandwielen. Voor iedere motorfiets is een minimum sterkte nodig. Suzuki gaat natuurlijk geen duurdere kettingen monteren dan nodig, maar zetten ze er een kettingset op die net sterk genoeg is. Daarom slijten die originele ook zo snel.
Voor de DL1000 is een sterkere ketting nodig dan voor de DL650.

Ik zou niet voor een originele set gaan.
Zoek een setje uit die het vermogen van jouw motor makkelijk aan kan, en niet een setje dat het maar net aan kan.
Voor mijn Dl650 heb ik €192 voor een setje betaald, montagekosten kan ik niet zo zeggen. Dit omdat ik het setje bij mijn 18000km beurt heb laten vervangen. Dat was een DID kettingset met JT tandwielen dacht ik.

:bye:
Remko

Re: Wat kost een kettingset?

Bericht door Remko »

Gewoon hier bestellen. Montage is een half uurtje werk.

Onderhoud van een ketting is meer bepalend voor de levensduur dan wat dan ook!!

:D
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Wat kost een kettingset?

Bericht door Hunter6 »

De orginele ketting slijt snel??? Bij mij ging hij 30.000 km mee en dat is voor een dikke tweecilinder zeker niet slecht.
Advies is om zeker een D.I.D. ketting te nemen. Deze kettingen zijn kwalitatief goed.
Voor een D.I.D. schakel heb je echter wel speciaal gereedschap nodig om de schakel te kunnen klinken. Misschien dat een bevriende motorzaak dit voor je wil doen, maar echt netjes is dit natuurlijk niet.
Je gaat ook niet met je zelf gemixte brooddeeg naar de baker om hem te vragen of hij het even wil afbakken :lol:

Slijtage en levensduur van een ketiing wordt hoofdzakelijk bepaalt door het onderhoud wat je er aan verricht. Zodra de ketting blank begint te worden meteen weer smeren verlengt de levensduur aanzienlijk.
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Wat kost een kettingset?

Bericht door Martien_1000 »

Bij Jos Smit Motoren kun je tegen gereduceerd tarief een kettingpons meebestellen. Werkt perfect.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Wat kost een kettingset?

Bericht door Soesko »

Ik heb wisselende ervaringen met de originele kettingssets van Suzuki. Op mijn GSXR750 zit de originele set er nu zo'n 27.000 km op en is nog in redelijke staat. Ik verwacht dat hij rond de 30.000 km vervangen moet worden. Mijn vrouw heeft ooit een Bandit gehad en daarvan was de ketting na 13.000 km helemaal op. Ik pleeg eerder te veel dan te weinig onderhoud aan de ketting en gebruik goede kettingspray (Motul). daar kan het niet aan liggen.
Ik heb, net als een aantal personen hierboven, goede ervaringen met D.I.D. Dat is gewoon goed materiaal. In geval van kettingen is goedkoop waarschijnlijk duurkoop. Er zijn tal van goedkopere merken, maar als je dan om de 10.000 km je ketting moet vervangen dan is het uiteindelijk toch duurder. Ik denk dat je moet rekenen op een bedrag tussen de 200 en 250 euro inclusief montage.
Remko

Re: Wat kost een kettingset?

Bericht door Remko »

Soesko schreef:Ik denk dat je moet rekenen op een bedrag tussen de 200 en 250 euro inclusief montage.


En ik denk dat dat de absolute maximale prijs is!!!

8)
Edc Furth
DL650 berijder
Berichten: 15
Lid geworden op: do 04-06-2009, 23:58
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A L2

Re: Wat kost een kettingset?

Bericht door Edc Furth »

Hoi
Ik heb vorige week een kettingset laten plaatsen. Montage 65 euro en de set 217.85 euro. Dit na 22500 km.
gr Errol
Edc Furth
DL650 berijder
Berichten: 15
Lid geworden op: do 04-06-2009, 23:58
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A L2

Re: Wat kost een kettingset?

Bericht door Edc Furth »

Edc Furth schreef:Hoi
Ik heb vorige week een kettingset laten plaatsen. Montage 65 euro en de set 217.85 euro. Dit na 22500 km.
gr Errol
Was in 2010. :duim: :duim:
Plaats reactie