Koelvloeistof verlies

Plaats reactie
Nikneem

Koelvloeistof verlies

Bericht door Nikneem »

Ik heb gemerkt dat ik een heel klein beetje koelvloeistofverlies heb.
Ongeveer 100 cc per 3000km moet ik in het expansievat bijvullen.
Er is werkelijk nergens een lekkage te ontdekken.
Waar zou dat naartoe gaan? Zou het misschien inwendig, bijv. bij de koppakking naar binnen lekken, en bij de olie komen? En hoe kan ik zoiets waarnemen?
Alvast bedankt voor de hulp.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Koelvloeistof verlies

Bericht door John007 »

Hoi Nikneem,

Als er koelvloeistof bij de olie komt zou je dat kunnen waarnemen door een kijkje te nemen bij je glas van het oliepijl, olie zal op de langere termijn wit-achtig gaan verkleuren. Het is moeilijk te zien omdat het bij jou om kleine hoeveelheden gaat.
Als er uit je motor wit-achtige rook komt en het wordt steeds erger dan heb je een lekke koppakking.
Ik zou ook maar eens even goed naar je slangaansluitingen kijken misschien lekt er ergens een klein beetje.
Dus als je oliepijl niet stijgt, maar wel koelvloeistof verlies hebt wat nergens zichtbaar is dan heb je waarschijnlijk toch een lekke koppakking.
Het is dan goed mogelijk dat het via de uitlaat eruit wordt gewerkt. Soms kun je het wel merken bij een koude start, motor loopt eerst even wat te stotteren.
Is de radiator niet lek???
Bij een motorzaak kunnen ze het koelsysteem onder druk zetten en dan kun je zien of je drukverlies hebt.
Ben benieuwd.

Succes.

John
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Capri

Re: Koelvloeistof verlies

Bericht door Capri »

Kijk eens goed naar de slangen e.d. zoek naar een kalkachtige aanslag, daar zit dan een mogelijk lekje.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Koelvloeistof verlies

Bericht door Soesko »

Ga ook even na of de koelvloeistof niet gewoon via het overloop slangetje eruit wordt gegooid. Bij mijn DL zit er een dun slangetje in buurt van de waterpomp gemonteerd. Dit slangetje hangt los en is een soort overloop. Bij mijn motor hangt dit slangetje boven de onderplaat (gemonteerd als accessoire). Ik zag laatst twee dagen achter elkaar een klein beetje koelvloeistof op de onderplaat liggen, duidelijk afkomstig uit het overloopslangetje. Mijn motor loopt en koelt verder goed. later heb ik het niet meer gezien. Misschien gooit jouw DL er ook op die manier wat koelvloeistof uit. knoop eens een doorzichtig plastic boterhamzakje om het einde van de overloop, zodat je kunt zien of daar de koelvloeistof uit komt.
Plaats reactie