Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Plaats reactie
Johan DL650

Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Johan DL650 »

Hoi,

Sind juli dit jaar heb ik een nieuwe Dl 650. Prima motor, (bijna)niks op aan te merken.

Het enige is de extra vrij tussen de 5e en de 6e versnelling.

Komt dit vaker voor?
Moet ik hiervoor terug naar de dealer?

Dat dit bij BMW voorkomt weet ik, maar bij een V-strom heb ik nog niet gehoord...
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5040
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Sparkle Black Peter »

Heb zelf ook een nieuwe sinds mei, maar voor mij is dat nieuw. Ik zou even langs de dealer gaan.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
M.A.D

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door M.A.D »

Mijn nieuwe Dl1000 had dit de 1ste km's ook wel eens
Het leek wel of ik nog te voorzichtig was , en daardoor eerder misschakelde .
Dit is weggetrokken & nooit meer last van gehad.
? is het geen 'nieuwigheid ' ?
Remko

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Remko »

Johan DL650 schreef:Hoi,

Sind juli dit jaar heb ik een nieuwe Dl 650. Prima motor, (bijna)niks op aan te merken.

Het enige is de extra vrij tussen de 5e en de 6e versnelling.

Komt dit vaker voor?
Moet ik hiervoor terug naar de dealer?

Dat dit bij BMW voorkomt weet ik, maar bij een V-strom heb ik nog niet gehoord...


Ahum, met iets zorgvuldiger schakelen is het te voorkomen!
Het ligt niet aan de bak, bij de meeste brommerts is het wel te bewerkstelligen!!

8)
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Soesko »

Een extra 'vrij' tussen de versnellingen komt meestal door verkeerd schakelen. Probeer de schakelpook wat steviger door te duwen. Kijk ook even je kettingspanning na, want dat wil ook wel eens 'misschakelen' veroorzaken. Vooral in het begin wil een ketting wel eens extra oprekken.
Johan DL650

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Johan DL650 »

Het klopt inderdaad dat het alleen gebeurd bij te voorzichtig schakelen. Maar... Ik heb 3 motoren gehad en bij geen van alle heb ik het bovenstaande probleem gehad.

Ik kijk het nog wel even aan..

Bedankt voor de reacties!
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Soesko »

Mijn ervaring met Suzuki's is dat de versnellingsbakken de eerste pakweg 10.000 km wat stoever schakelen. Ze voelen wat hakerig aan, maar dat verdwijnt na verloop van tijd.
SWR

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door SWR »

Soesko schreef:Mijn ervaring met Suzuki's is dat de versnellingsbakken de eerste pakweg 10.000 km wat stoever schakelen. Ze voelen wat hakerig aan, maar dat verdwijnt na verloop van tijd.
Mijn oude SV650S schakelde nog steeds hakerig na 32000km
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Redhead »

Zet het versnellingspookje eens iets dieper. Hierdoor zul je iets duidelijker schakelen waarschijnlijk.
Bij mij loste dat een probleempje op van 1 naar 2. :mrgreen:

gr. Martin
Nero

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Nero »

Goed ontkoppelen, als ik te rap schakel overkomt me dat ook wel eens. En dat valt die niet zo gemakkelijk meer in zijn versnelling.
Maar meestal overkomt me dat tussen tweede en (naar) eerste versnelling. Nog niet tussen vijfde en zesde.
Fred

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Fred »

de versnellingsboite moet inlopen, pas na een 10000km is alles op elkaar ingelopen en schakelt een Japanner als boter.
Een Duitser zal altijd blijven sukkelen met versnellingen. KLIK KLAK KRAAAAAAKKKKKKK :worship: :worship: :worship:
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Redhead »

Met een BMW kraakt en klakt er niets, alleen je moet leren op de juiste manier te schakelen. :mrgreen:

Ervaring van mij, ruim 10 jaar. :mrgreen:

gr. Martin
Fred

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Fred »

Redhead schreef:Met een BMW kraakt en klakt er niets, alleen je moet leren op de juiste manier te schakelen. :mrgreen:

Ervaring van mij, ruim 10 jaar. :mrgreen:

gr. Martin

Ne Duitser KRAAAAAAAAAAAAAKT en KLAKT altijd :schater: :schater: :schater:
30 jaar ervaring.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Soesko »

Bij BMW lopen de versnellingsbakken nogal eens kapot, dan valt er helemaal niet meer te schakelen (of heel heel soepel). Is het de versnelklingsbak niet die kapot gaat, dan is het de koppeling en als je mazzel hebt dat beide heel blijven dan heb je kans dat de cardan het begeeeft. Dan toch liever een versnellingsbak die in het begin wat hakerig aanvoelt, maar het gewoon bijft doen.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Redhead »

Negativiteit ten top. :evil:
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Soesko »

Een beetje negativiteit, oké dat zal ik niet ontkennen, want ik vind het helemaal niets dat BMW. Toch ook wel feiten kennis helaas. Mijn vader heeft er twee gehad en was er toen wel klaar mee. Als binnen een jaar de cilinders en zuigers al moeten worden vervangen dan kom je als merk niet echt goed voor de dag. Daarnaast ken ik mensen die professioneel aan motoren werken (ook aan BMW's) en overal hoor je dezelfde verhalen over gebrekkige kwaliteit en problemen. De laatste tijd hoor ik overigens ook regelmatig dat ze problemen hebben met de elektronica.
Nero

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Nero »

Soesko schreef: Daarnaast ken ik mensen die professioneel aan motoren werken (ook aan BMW's) en overal hoor je dezelfde verhalen over gebrekkige kwaliteit en problemen.
Laten we gerust grappen maken over "Brol Met Wielen", zoals we ook grappen over een "Hardly Davidson", maar algemeen zeggen dat professionals, die gewend zijn aan BMW te werken, dat niet graag doen is gewoon onwaar. Zelfs de exclusieve Jappen-mecaniekers (waar ik professioneel mee samen werk) aanvaarden met plezier een BMW voor grote werken. Er zijn andere merken op overschot die op technisch vlak minder goed in de markt liggen.

Enne,... een BMW die na een jaar nieuwe cylinders en zuigers nodig heeft?
Wow,.. dat is echt brute pech want de Deutsche Grüntlichkeit is ook bij BMW geen loze belofte.
Of gaat het over een versleten occasie die er na een jaar (definitief) de brui aan geeft?
Nuanceren is soms moeilijk via een forum.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Soesko »

Nee hoor, was een motor die nieuw opgehaald is bij de dealer en ook nog het K-type dat wel een redelijke reputatie heeft. Een andere kennis van mij blies bij nog geen 30.000 km op de teller zijn koppakking eruit. Weer een andere kennis had een BMW met niet al te veel km's op de teller en verkocht hem omdat het ding overmatig olie verbruikte. Laatst sprak is iemand die een gescheurde nokkenas had. Dit zijn enkele ervaringen van mensen die ik ken of tegen kom. Van de mensen die professioneel ermee werken hoor ik vooral klachten over slecht gefabriceerde koppelingen, versnellingsbakken en electronica. Als ik dit nu een keer zou horen, dan zou ik twijfelen aan de verhalen. Ik hoor het echter zo'n beetje in elke motorzaak. Natuurlijk zijn er mensen die daar dan een uitdaging in zien, maar vertel mij nu niet dat het goed spul is, want dat is gewoon niet zo. Je hoort alleen maar van BMW-liefhebbers terug dat de motoren goed zijn, maar die kijken door een enigszins gekleurde bril en die hoor je nooit vertellen dat ze tussen de beurten in terug moeten naar de dealer omdat er weer eens wat kapot is gegaan. In de MotoPlus werd onlangs nog melding gemaakt van de gebrekkige kwaliteit van de boxers (de ST werd genoemd als de uitzondering op de regel).
Maar het dit topic was begonnen met een V-strom die wat lastig schakelde.
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Joskestiller »

Negatieve verhalen halen meestal het nieuws.... ik ken tientalle BMW-rijders die heel content zijn van hun motorfiets en niets anders meer willen.
Er rijden nu eenmaal veel BMW's rond. De kans dat er af en toe iets fout gaat is er altijd. Maar daarom is dit procentueel op het aantal verkochte exemplaren zeker niet meer dan bij een ander merk.
Honi soit qui mal y pense!!
Nero

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Nero »

Wat dat verhaal over "overmatig" olieverbruik betreft : Een BMW met wat kilometers op de teller kan een kleine halve liter per 1000 km verbruiken zonder dat die als "kapot" wordt beschouwd. Dat is "normaal" verbruik voor een BMW. Op dat vlak doet de gemiddelde Jap het beter.
(Aangezien ik over olie praat en we natte koppelingen hebben ben ik nog nèt on-topic hé :wink: )
Remko

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Remko »

Joskestiller schreef: Er rijden nu eenmaal veel BMW's rond. De kans dat er af en toe iets fout gaat is er altijd. Maar daarom is dit procentueel op het aantal verkochte exemplaren zeker niet meer dan bij een ander merk.

En dat waag ik te betwijfelen, hoewel ik ook geen cijfers heb om het te onderstrepen!!!


8)
Fred

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Fred »

verkoopcijfers nieuwe motoren in Nederland

--------------------------------------------------------------------------------

Nieuwe motoren in Nederland t/m 30 juni 2008

1. SUZUKI V-STROM 650 362

2. BMW R 1200 GS 304

3. SUZUKI GSX-R 750 287

4. HARLEY DAVIDSON TOURING 271

5. HARLEY DAVIDSON DYNA GLIDE 253

6. SUZUKI GSX 650 F 247

7. BMW R 1200 GS ADVENTURE 223

8. YAMAHA FZ6 FAZER 600 223

9. HARLEY DAVIDSON SOFTAIL 219

10. BMW R 1200 RT 218

Samengevat:

- Suzuki 896, BMW 745, Harley-Davidson 743, Yamaha 223
Fred

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Fred »

resultaat tot eind september 2008:


1.BMW R 1200 GS & GS Adventure 677

2.SUZUKI V-STROM-650 459

3.SUZUKI GSX-R 750 352

4.HARLEY DAVIDSON TOURING 319

4.HARLEY DAVIDSON DYNA GLIDE 319

6.SUZUKI GSX 650 F 314

8.YAMAHA FZ6 FAZER 600 291

9.BMW R 1200 RT 286

10.HARLEY DAVIDSON SOFTAIL 285

Dus 1125 Suzuki's, 963 BMW's, 923 Harley-Davidsons, 291 Yamaha's,

Géén Honda, Kawasaki, of Ducati...
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Soesko »

Remko schreef:Er rijden nu eenmaal veel BMW's rond. De kans dat er af en toe iets fout gaat is er altijd. Maar daarom is dit procentueel op het aantal verkochte exemplaren zeker niet meer dan bij een ander merk.
Remko schreef:En dat waag ik te betwijfelen, hoewel ik ook geen cijfers heb om het te onderstrepen!!!
Ik weet het wel zeker en het is ook niet zo dat er af en toe iets fout gaat. Bepaalde modellen steken slecht in elkaar en kennen daardoor veel problemen. Je kunt de proef op de som nemen. Loop maar eens bij een BMW-dealer binnen, 99% kans dat er een motor staat die helemaal uit elkaar ligt omdat de bak of koppeling kapot is. Dit valt mij namelijk altijd op als ik bij dealers binnen loop die ook BMW's verkopen.
Loop eens bij een dealer van Japanse motoren binnen. Die zijn dan bezig met servicebeurten. Je moet het daar echt treffen dat ze ander werk aan het doen zijn.
Maar goed, gelukkig zijn er nog steeds mensen die in sprookjes geloven (anders zou het bij de Efteling niet zo druk zijn). Overigens onderken ik dat BMW het goed doet in de verkoopaantallen. Dat zal voor een groot gedeelte voorkomen uit het feit dat de gemiddelde leeftijd van de motorrijder omhoog gaat. het zegt helemaal niets over de kwaliteit.
Remko

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Remko »

Soesko schreef: Overigens onderken ik dat BMW het goed doet in de verkoopaantallen. Dat zal voor een groot gedeelte voorkomen uit het feit dat de gemiddelde leeftijd van de motorrijder omhoog gaat. het zegt helemaal niets over de kwaliteit.

GS 1200 is een schitterende fiets om te zien en om mee te rijden!!!
Veel kleine rode sportautootjes zien er schitterend uit en zijn leuk om mee te rijden!!!


ikgokopmidlefefalluscompensatie!!!



8)
HD bye-bye

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door HD bye-bye »

Loop eens bij een dealer van Japanse motoren binnen. Die zijn dan bezig met servicebeurten. Je moet het daar echt treffen dat ze ander werk aan het doen zijn.

Ook bij japanse merken gaat er wel eens iets mis hoor.
Ongeveer 2 jaar geleden had ik een Yamaha Wildstar XV 1600, en toen was er een grote recall-aktie.
Er mocht geen meter meer mee gereden worden. Motor is toen opgehaald, bak en motor zijn helemaal uit elkaar geweest om 2 ringen te vernieuwen op een aandrijfas.

Wel was het heel goed geregeld allemaal. Alles is netjes opgelost en ze namen het zekere voor het onzekere.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Redhead »

Vreemd dat een oud en prima merk hier in een draadje zo over de tong gaat bij enkele mensen. :oops:

Terwijl het draadje is gestart door iemand die problemen met zijn bak heeft :evil:

Dat is ook de reden dat er door mij slechts 1X eerder heb gereageerd op een negatieve opm. :wink:

Stop hiermee in dit draadje svp, begin zelf ergens over andere merken, liefst in een ander forum :mrgreen:

gr. Martin erg tevreden met BMW ervaringen. :mrgreen:
Kimi40

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Kimi40 »

Heb nu 500km op de teller, en heb het deze week ook 2 keer voor gehad tussen 5de & 6de. Was wel even schrikken.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Redhead »

Hoi, Kimi, je motor is nog erg nieuw en ook de versnellingsbak etc is echt nog niet ingereden.

Ook jij zelf zal nog even moeten wennen neem ik aan, het komt echt normaal gesproken wel goed hoor. :mrgreen:

Mocht je ergens richting de paar duizend Km nog steeds problemen hebben dan wel naar de dealer.

succes, Martin
Kimi40

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Kimi40 »

Redhead, daar heb je een punt. Mijn schakelwerk is idd nog niet schitterend te noemen :? Iedereen zal dat wel hebben in het begin denk ik, veel te voorzichtig en veel te lage toeren.
Heb er op dit forum al veel over kunnen lezen, en daaruit concludeer ik dat het in de toekomst allemaal wel soepeler zal lopen. I keep practicing :-)}
jwaterink

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door jwaterink »

Een Suzuki bak vereist strak doorschakelen en schakelt prima en blijft heel. Bij een BMW blijft het een twijfelaar. 1x NOOIT weer. In 3 jaar tijd zowel bak, koppeling en cardan naar de kloten in 30k! :evil: . Dit is mijn 3e Suzuki, heb dus 1x de misstap gemaakt.

Ik moet toegeven een Vstrom schakelt wat stroever dan een GSX400 of een simpele GN250, dat valt me wel op, maar ik vind het niet hinderlijk in vergelijking met dat duitse brol.

De extra vrij is mij ook bekend. Heb dat een keer tussen 3 en 4 gehad. Heb je gewoon je teentje niet genoeg opgetild. 1 belangrijke tip om gigantische klappen en tandengepoets tegengekomen, rol uit tot stilstand en zet hem dan door in de versnelling, probeer je het al rollend krijg je onder je wat lawaai daar wordt je zeer angstig van.
jwaterink

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door jwaterink »

Vandaag mn strom weggebracht voor een 12k beurt. Heb nu een Alp700 meegekregen van 2009. Die schakelt beduidend mooier dan een V Strom, maar ik zou er NOOIT mee willen ruilen. Geen power, veel kleiner. Voel me net een aap op een minibike, veel slechtere windbescherming. +puntje geen turbulenties rond de helm.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5040
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Sparkle Black Peter »

Voel me net een aap op een minibike,
Zoiets als Joskestiller dus :schater: :schater: :schater:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 171
Lid geworden op: za 21-02-2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Woonplaats: 't Stad

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Kwakkel-BE »

Sjjjjjt!
Straks maak je hem wakker :P
Ed Jonkmans

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door Ed Jonkmans »

Hela daar!
Weten jullie wel hoe lenig, atletisch en soepel een apenlijf is? En dan nog te zwijgen over die ferme staart!!
Grtz
Ed
jwaterink

Re: Extra vrij tussen de 5 en 6e versnelling

Bericht door jwaterink »

Ik ben in ieder geval blij dat ik mn Strommeke weer op kon halen afgelopen donderdag :D next week Cochem. Dit ding heeft tenminste Vroarrrrrr
Plaats reactie