Verwijderen (roest?) aanslag op remschijf voorwiel?
Verwijderen (roest?) aanslag op remschijf voorwiel?
Beste Strommers,
Even een vraagje, Op de remschijf van het voorwiel van m'n blue 650 blijft een roestachtige aanslag achter. Ik heb niet het idee dat de boel echt aan het wegroesten is maar meer dat het een aanslag is afkomstig van de remstof?? Uiteraard niet op het remvlak zelf maar wel op het overige materiaal. Dood normaal misschien, maar hoe krijg ik dat er, op een verantwoorde manier, weer af? Voor alle duidelijkheid mijn Strom moet de nacht buiten onder een motorhoes doorbrengen, helaas bezit ik geen plekje binnen voor hem. (er was geen plek in de herberg voor hem .....) Bij controle op de remschijf van m'n achterwiel kom ik dit fenomeen niet tegen. Dat zou mijn eerdere vermoeden naar de oorzaak tegen spreken. Kortom Ideas anybody??
Peter
Even een vraagje, Op de remschijf van het voorwiel van m'n blue 650 blijft een roestachtige aanslag achter. Ik heb niet het idee dat de boel echt aan het wegroesten is maar meer dat het een aanslag is afkomstig van de remstof?? Uiteraard niet op het remvlak zelf maar wel op het overige materiaal. Dood normaal misschien, maar hoe krijg ik dat er, op een verantwoorde manier, weer af? Voor alle duidelijkheid mijn Strom moet de nacht buiten onder een motorhoes doorbrengen, helaas bezit ik geen plekje binnen voor hem. (er was geen plek in de herberg voor hem .....) Bij controle op de remschijf van m'n achterwiel kom ik dit fenomeen niet tegen. Dat zou mijn eerdere vermoeden naar de oorzaak tegen spreken. Kortom Ideas anybody??
Peter
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Lijkt me niet echt iets abnormaals, maar ik moet daarbij zeggen dat het ook wel een beetje een vaag verhaal is. Een beetje voor meerdere uitleg vatbaar. Mijn remschijf is ook regelmatig roestig en de achterste ook, maar na het rijden (en remmen) verdwijnt dat gewoon. Je blijft er wel wat van zien omdat niet alles wordt weggeremd.
Kortom ik denk dat je het of niet helemaal correct omschrijft of dat ik er geen bal van begrepen heb.
Kortom ik denk dat je het of niet helemaal correct omschrijft of dat ik er geen bal van begrepen heb.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Wat ik altijd hoorde binnen 'motor-kringen' is, dat het ook ligt aan de keuze van het metaalsoort: Des te meer 'ijzer' er in zit, des te harder de schijf kan remmen; dus des te meer hij (snel) kan roesten. (Denk maar eens aan de -oudere- Moto Guzzi's)
Óf zou het wat te maken hebben met het volgende :
Wat ik onlangs hoorde over het mérk Suzuki, in een (andere) motorzaak, nádat ik mijn DL 650 ál besteld had:
"Suzuki is een beetje de 'goedkope optie/variant' van alle Japanse motoren, spaart op de afwerking en gebruikte materialen e.d."
p.s.: IK deel deze laatste stelling niet, maar je zal het maar te horen krijgen; ik vond het niet leuk, zéker niet omdat IK mijn 'Honda Pan' én nog wat euro's binnenkort moet gaan inleveren, alvorens ik mijn Strom mee krijg.
Óf zou het wat te maken hebben met het volgende :
Wat ik onlangs hoorde over het mérk Suzuki, in een (andere) motorzaak, nádat ik mijn DL 650 ál besteld had:
"Suzuki is een beetje de 'goedkope optie/variant' van alle Japanse motoren, spaart op de afwerking en gebruikte materialen e.d."
p.s.: IK deel deze laatste stelling niet, maar je zal het maar te horen krijgen; ik vond het niet leuk, zéker niet omdat IK mijn 'Honda Pan' én nog wat euro's binnenkort moet gaan inleveren, alvorens ik mijn Strom mee krijg.
Ik had deze vraag ook gesteld bij de Suzuki-dealer. Na 1 keer rijden was het grootste gedeelte er alweer vanaf, alleen op de binnenste rand bleef nog een beetje zitten na een paar dagen niet gereden te hebben. Volgens de dealer kun je dit met een stukkie schuurpapier weghalen en inspuiten met siliconenspay.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Ik weet niet waar je die siliconenspray precies wilt gaan spuiten, maar pas op want als er ook maar een heel klein beetje op je schijf komt ben je de klos. Ik zou met siliconenspray erg ver uit de buurt van mijn schijven blijven. De ellende om alles weer schoon te krijgen is veel groter dan dat beetje roest dat er overblijft. Als je echt pech hebt moeten ook je remklauwen (de blokken) worden vervangen. Mijn advies is dus nooit met siliconen, teflon of wat voor vergelijkbare spray in de buurt van je remschijven te komen.The V schreef:Ik had deze vraag ook gesteld bij de Suzuki-dealer. Na 1 keer rijden was het grootste gedeelte er alweer vanaf, alleen op de binnenste rand bleef nog een beetje zitten na een paar dagen niet gereden te hebben. Volgens de dealer kun je dit met een stukkie schuurpapier weghalen en inspuiten met siliconenspay.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op di 08-02-2005, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Klinkt meer naar afgunst of het niet begrijpen dat er ook fabrikanten zijn die niet overal de hoofdprijs voor vragen. Natuurlijk zullen er wel dingen zijn die wat beter hadden gekund, bijvoorbeeld dat plastic schermpje op de uitlaat, maar dat zul je bij elke fiets wel kunnen vinden denk ik. Verder vind ik bij de V-Strom niet zoveel dingen die in vergelijking met een andere zoveel minder zijn.Strommie schreef:"Suzuki is een beetje de 'goedkope optie/variant' van alle Japanse motoren, spaart op de afwerking en gebruikte materialen e.d."
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7553
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
@ The V,
Oke, als je het eerst op een doekje spuit en dan opwrijft is er natuurlijk niks aan de hand. Ik maakte de opmerking dan ook voor diegene die meteen ijverig met de spuitbus aan de gang zou gaan na het lezen van je opmerking en dan dus met de problemen zou worden geconfronteerd. Maar dat is dan zo weer opgelost.
Oke, als je het eerst op een doekje spuit en dan opwrijft is er natuurlijk niks aan de hand. Ik maakte de opmerking dan ook voor diegene die meteen ijverig met de spuitbus aan de gang zou gaan na het lezen van je opmerking en dan dus met de problemen zou worden geconfronteerd. Maar dat is dan zo weer opgelost.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Suzuki is inderdaad de goedkopere japanner. Dit vind je inderdaad terug in de afwerking en bevestiging van bijvoorbeeld kuipdelen.
Ik heb diverse jappen gereden, meestal Honda en Yamaha.
Kawasaki loopt in de regel wat rauwer.
De prijs van de Suzuki (was) in het algemeen goedkoper.
gebruik van andere soorten metaal of lak zou best wel eens waar kunnen zijn. Kijk maar naar het afgeven van het frame ter hoogte van de laarzen. Bij Honda moet je meer dan 40.000 km rijden om er een beetje lak vanaf te slijten. Bij de Vstrom is 1000km al voldoende om blank staal/aluminium te zien. Vind ik persoonlijk een kwalijke zaak.
Maar het plezier is er niet minder om
In ieder geval zou ik ze gewoon laten roesten. Hitte bestendige lak erop zou mogelijk helpen. Maar schijven worden enorm warm en met een beetje water erop gelijk weer koud. Of hier een lak voor geschikt is.....
Andere optie zou polijsten met een dremel zijn. Maar ook dan zal er een bescherming overheen moeten.
Kortom: mee leren leven...
Ik heb diverse jappen gereden, meestal Honda en Yamaha.
Kawasaki loopt in de regel wat rauwer.
De prijs van de Suzuki (was) in het algemeen goedkoper.
gebruik van andere soorten metaal of lak zou best wel eens waar kunnen zijn. Kijk maar naar het afgeven van het frame ter hoogte van de laarzen. Bij Honda moet je meer dan 40.000 km rijden om er een beetje lak vanaf te slijten. Bij de Vstrom is 1000km al voldoende om blank staal/aluminium te zien. Vind ik persoonlijk een kwalijke zaak.
Maar het plezier is er niet minder om
In ieder geval zou ik ze gewoon laten roesten. Hitte bestendige lak erop zou mogelijk helpen. Maar schijven worden enorm warm en met een beetje water erop gelijk weer koud. Of hier een lak voor geschikt is.....
Andere optie zou polijsten met een dremel zijn. Maar ook dan zal er een bescherming overheen moeten.
Kortom: mee leren leven...
-
- Berichten: 144
- Lid geworden op: ma 30-08-2004, 16:15
- Mijn motor is een: Suzuki Vstrom DL 1000 (2014)
- Woonplaats: gemeente Hollands Kroon
roest
Ik moet zeggen dat ik ook absoluut niet onder de indruk ben van de roestbestendigheid van mijn DL650.
Het hart van de remschijven, onderdelen van de oliekoeler, bouten van het blok etc. zie in gaandeweg steeds verder aftakelen.
Men heeft de laatste tijd natuurlijk wel veel gepekeld, maar ik had veel van de onderdelen met WD40 ingespoten (behalve de schijven natuurlijk)
Mijn vorige motor, een Honda Africa Twin, had daar duidelijk minder last van.
De DL is op zich zelf een scherp geprijste motor, maar ik denk dat men wel op de kwaliteit van sommige onderdelen heeft beknibbeld zonder nu gelijk te willen zeggen dat deze slecht zijn.
In het voorjaar hoop ik het één en ander weer mooi te krijgen.
Groeten van Jan
Het hart van de remschijven, onderdelen van de oliekoeler, bouten van het blok etc. zie in gaandeweg steeds verder aftakelen.
Men heeft de laatste tijd natuurlijk wel veel gepekeld, maar ik had veel van de onderdelen met WD40 ingespoten (behalve de schijven natuurlijk)
Mijn vorige motor, een Honda Africa Twin, had daar duidelijk minder last van.
De DL is op zich zelf een scherp geprijste motor, maar ik denk dat men wel op de kwaliteit van sommige onderdelen heeft beknibbeld zonder nu gelijk te willen zeggen dat deze slecht zijn.
In het voorjaar hoop ik het één en ander weer mooi te krijgen.
Groeten van Jan
Okay beste mede-strommers, bij mij geen paniek meer dus. Ik ben niet de enige die dit fenomen heeft en het komt, naar verluid, bij meerdere merken voor. Hartelijk dank voor de reacties!
Bij de volgende poetsbeurt toch maar eens een fijn stukje schuurpapier ter hand nemen en voorzichtig de boel verwijderen! Nou ben ik geen super poetser maar rij graag op een toonbare fiets. (zal wel iets met trots te maken hebben)
nogmaal thanks,
Peter
Bij de volgende poetsbeurt toch maar eens een fijn stukje schuurpapier ter hand nemen en voorzichtig de boel verwijderen! Nou ben ik geen super poetser maar rij graag op een toonbare fiets. (zal wel iets met trots te maken hebben)
nogmaal thanks,
Peter
Ook ik had al na een paar maanden last van roestende schijven aan de voorzijde, buiten het loopvlak van de remblokken. Mijn vorige motoren, waaronder ook een Soes, hadden hier echt geen last van. Heeft toch met de gebruikte materialen te maken. Een scherpe prijs komt nu eenmaal uit de lengte of de breedte.
Tom.
Tom.
Re: roest
Zie voor mijn ervaringen met het roesten van onze Strom mijn commentaar op het stukje onder Techniek/Rijwielgedeelte.jan1966 schreef:Ik moet zeggen dat ik ook absoluut niet onder de indruk ben van de roestbestendigheid van mijn DL650.
Het hart van de remschijven, onderdelen van de oliekoeler, bouten van het blok etc. zie in gaandeweg steeds verder aftakelen.
Men heeft de laatste tijd natuurlijk wel veel gepekeld, maar ik had veel van de onderdelen met WD40 ingespoten (behalve de schijven natuurlijk)
Mijn vorige motor, een Honda Africa Twin, had daar duidelijk minder last van.
De DL is op zich zelf een scherp geprijste motor, maar ik denk dat men wel op de kwaliteit van sommige onderdelen heeft beknibbeld zonder nu gelijk te willen zeggen dat deze slecht zijn.
In het voorjaar hoop ik het één en ander weer mooi te krijgen.
Groeten van Jan
Spyball