Momentsleutel aanschaffen.

Plaats reactie
Nortrom

Momentsleutel aanschaffen.

Bericht door Nortrom »

Beste forumers,

Ik wil graag momentsleutel aanschaffen, zodat ik de ketting zelf kan spannen en allerlei klussen zelf uitvoeren. Na hoop uren heb ik gezocht naar de informatie over momentsleutel :wink:

Ik heb begrepen dat je beter 2 momentsleutels kan kopen. Ene voor kleine waard ( bijv: 5 - 30 N.m ) en ene voor grotere waarde ( bijv: 30 - 110 N.m ). Aansluiting 1/4 voor kleine moment en 1/2 voor grote moment.

Natuurlijk speelt de prijs een belangrijke rol. Ik heb geen zin om dure merk te kopen, die ik niet vaak gebruik. Dus ik zit te denken aan merk Tengtools. Prima kwaliteit tegen redelijke prijs. Maar ik kan moelijk twee momentsleutels vinden, zodat ik tussen 5 - 110 N.m kan gebruiken.

Bijvoorbeeld bij Tengtools:
- 1/4, 5 - 25 N.m voor 46,- euro;
- 1/2, 40 - 200 N.m voor 63,- euro;

Dus ik mis tussen 25 tot en met 40 N.m.

20 - 100 N.m is ook beschikbaar, maar het heeft dan wel aansluiting van 3/8. Dus ik zal paar doppen voor 3/8 moeten kopen. Dit momentsleutel kost 57,- euro.

De hoogste waarde bij V-strom 650 is 100 N.m bij achterwiel, toch? Iets hoger dan 100 N.m lijkt me wel fijn. Zie ook hier.

De momentsleutel van louis heeft een mooie krachtverdeling per momentsleutel. Maar ik heb geen idee of het goede kwaliteit is. Zie hier.

Als iemand een goeie momentsleutel en (web)winkel weet, dan hoor ik het graag. De winkels in Westland mag ook, dan kan ik zelf kijken.

Om eerlijk te zijn, heb ik geen idee hoe de momentsleutel werkt? Vaak zie je de krachtinstelbaar bij de handgreep? Hoe weet je dan wanneer je de gewenste kracht heb bereikt? Door schaal af te lezen, of met klikgeluid?

Alvast bedankt, nortrom
Buzzin

Re: Momentsleutel aanschaffen.

Bericht door Buzzin »

De momentsleutels van Louis.de doen het prima hoor.
Ik gebruik ze nu al een tijdje als ik sleutel.
Zelf heb ik die van 4 - 24 nm (overigens staat op de sleutel zelf 2 -24!)(10003085) en 24 -206 Nm (10003929), sluit tenminste op elkaar aan.

Het instellen is vrij simpel, onderop zit een vastzet boutje, losdraaien (met de hand), handvat draaien (schaal staat op sleutel zelf) hierdoor gaat ie iets omhoog/laag. Vervolgens weer even boutje aandraaien en klaar is kees :)
Vervolgens zet je kracht bij het aandraaien, en als je op de ingesteld kracht komt knikt de sleutel door (en dat hoor je ook).
Vergeet niet om hem weer op de laagste stand in te stellen voor je hem opbergt.
Er bestaat ook nog een ander type, namelijk eentje waarbij de hele stang buigt, en waar een wijzer opzit om te laten zien hoeveel kracht je op dat moment zet.

overigens bestaan er gewoon verloopjes van 1/4 -> 3/8 -> 1/2. Dus je hoeft niet perse nieuwe doppen te kopen.
Probeer alleen niet te veel kracht te zetten op doppen met 1/4 ofzo....(ik heb meerdere verloopjes/doppen en bitjes gebroken in m'n leven)
Nortrom

Re: Momentsleutel aanschaffen.

Bericht door Nortrom »

Dank voor je reactie. Nu is het stuk duidelijker over de werking van momentsleutel :D Vreemd dat ik je genoemde momentsleutel niet eerder tegen ben gekomen bij Louis.

En over die geluid van klik, vraag ik me af of je dat ook kan voelen. Ik kan moeilijk klik horen, aangezien ik doof ben. Momentsleutel met wijzer kom je volgens mij niet vaak tegen, dus moelijker verkrijgbaar.

24 - 206 Nm is wel erg veel. Ik bedoel: je begint redelijk dicht bij nul en gaat door tot 206 N.m. Het is algemeen bekend, hoe groter tussen 2 waarden verschillend, des minder nauwkeuriger is. Dus ik kan beter 24 - 110 N.m dan 24 - 110 N.m hebben. Of is het niet zo ramp O:-)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Momentsleutel aanschaffen.

Bericht door Iron Horse »

Ik heb zelf ook beide Louis momentsleutels. Mocht je het bereik te groot vinden i.v.m. de nauwkeurigheid dan kun je ook kiezen voor de Moto Detail uitvoering, die heeft 3 sleutels voor 6~30, 19~110 en 40~210 Nm. Uiteraard zal een groter bereik een lagere nauwkeurigheid betekenen, maar de meeste bouten en moeren zitten toch (ver) onder de 100 Nm. Bij de Strom is bv de achteras met 100 Nm vastgedraaid, maar dat is ook een van de grotere momenten. En ik denk maar zo; beter wat onnauwkeurig dan helemaal geen momentsleutel. En bij twijfel afronden naar beneden. Wil je tenminste voorkomen dat je bouten afbreekt. Ik heb ook zo'n sleutel met wijzer gehad, maar dat is echt als je niets wilt uitgeven en toch het idee wilt hebben dat je "goed" bezig bent. In de praktijk is het een flutding. Hoe kleiner de bout of moer hoe meer het op nauwkeurigheid van de momentsleutel aankomt. Vandaar dat ik meer waarde hecht aan de nauwkeurigheid van de kleine dan van de grote. En inderdaad niet vergeten spanningsloos op te bergen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Nortrom

Re: Momentsleutel aanschaffen.

Bericht door Nortrom »

Bij grotere momenten is de nauwkeurig inderdaad minder belangrijk dan bij kleine momenten. Natuurlijk is het beter momentsleutel te gebruiken dan helemaal niet.

Ik beheer Duits niet zo goed, dus ik kan niet 100% lezen wat er allemaal op louis website staat. Is de momentsleutel van louis voorzien van klikfunctie? Zo ja, kan je dat ook voelen?

Ik heb ooit leuke mop over momentsleutel op televesie gezien. Het luidt:
Momentsleutel is een sleutel waar je geen moment aan heb :frusty: :schater:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Momentsleutel aanschaffen.

Bericht door Iron Horse »

De momentsleutels van Louis geven inderdaad een voel- en hoorbare klik.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Ed Jonkmans

Re: Momentsleutel aanschaffen.

Bericht door Ed Jonkmans »

Ik gebruik steeds een momentsleutel. Heb er 2: één voor het lage bereik en ééntje tot 110 Nm. En dat volstaat ruimschoots. Je hebt nergens meer nodig dan 100 Nm (achteras). Ik heb een kleintje van bij Louis en de zwaardere is van Teng Tools.
En moest ik opnieuw aankopen dan zouden ze beiden van bij Louis komen. Waarom meer geven voor Teng Tools ? (ik wist toen niet beter)
Waarom ben ik een momentsleutel beginnen gebruiken?
Onze oudste zoon had de moer op de achteras (GSR 600) veel te vast gezet! Gevolg: niet meer los te krijgen!
De dealer heeft de moer moeten overslijpen en dus moest er een nieuwe as in. In de moer van de achteras zit een veer en wanneer je haar te vast draait activeer je deze veer en krijg je ze niet meer los. Kijk maar eens goed: ook bij de V-Strom zit er in de moer een veer. En zo'n momentsleutel kost minder dan een achteras met moer en werkuren.
U weze gewaarschuwd!!!!!
Grtz
Ed
Buzzin

Re: Momentsleutel aanschaffen.

Bericht door Buzzin »

De momentsleutels zijn inderdaad Voelbaar op moment, zoals ik al zei, hij knikt als het ware door. (eerste keer voelt dat heeel vreemd :) )
Het zijn overigens allemaal spullen van motodetail (louis huismerk)

Mocht je Nederlands iets beter zijn als Duits, kijk even bij http://www.motozoom.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Zelfde spullen, ander taaltje :)
Ze zijn alleen iets duurder, omdat ze het zelf nog uit duitsland moeten halen (ze zijn louis dealer in nederland)
Het partnummer is niet helemaal hezelfde, je moet 1 cijfer vervangen (weet even niet meer welke)

Het bereik van de sleutels is goed hoor, de afwijking staat aangegeven op het doosje (weet ik even niet meer uit m'n hoofd) en die zijn klein genoeg om nauwkeurig te zijn.
Overigens moest ik wat meer kracht zetten op m'n achteras, tis een singlesided swing arm :) (en dan nog maar 120nm)
Nortrom

Re: Momentsleutel aanschaffen.

Bericht door Nortrom »

Wat balen, zeg. Dat je op de achteras van GSR600 los moest slijpen. Dat is inderdaad dure grapje :o

Veer bij de achteras? De lager, zul je bedoelen?

Ik denk dat ik 2 momentsleutels bij Louis ga kopen, namelijk:
-1/4, 4-24 voor 25 euro;
-3/8 19-110 voor 45 euro;

Er komt nog 8 euro bij aan de verzending. Ik moet me nog bij Louis registeren. Als ik iets koop, dan kies ik voor overschrijving methode. En wat moet ik bij omschrijving plaatsen? Mijn gebruikernaam, besteldcode? Ik heb geen zin om geld kwijt te raken, omdat ik fout heb gedaan :frusty:

Ik ga ook meteen nieuwe oliefilter bij Louis kopen. Je kan zien dat zij de oliefilter voor V-strom hebben. Als ik goed heb, moet je ook O-ring voor oliefilter kopen. Maar ik zie nergens O-ring die geschikt is voor V-strom. Welke O-ring moet ik dan kopen?

Motozoom ken ik wel, maar bij Louis kan je meer euro's besparen :-)}
Ed Jonkmans

Re: Momentsleutel aanschaffen.

Bericht door Ed Jonkmans »

Nee hoor Nortron,

Je moet eens kijken naar de moer van je achteras: daar zie je een plaatje inzitten.
Het is dat plaatje dat je aardig de duivel kan aandoen!

Grtz
Ed
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Momentsleutel aanschaffen.

Bericht door Iron Horse »

Nortrom schreef:.... Er komt nog 8 euro bij aan de verzending. Ik moet me nog bij Louis registeren. Als ik iets koop, dan kies ik voor overschrijving methode. En wat moet ik bij omschrijving plaatsen? Mijn gebruikernaam, besteldcode? Ik heb geen zin om geld kwijt te raken, omdat ik fout heb gedaan :frusty:

Ik ga ook meteen nieuwe oliefilter bij Louis kopen. Je kan zien dat zij de oliefilter voor V-strom hebben. Als ik goed heb, moet je ook O-ring voor oliefilter kopen. Maar ik zie nergens O-ring die geschikt is voor V-strom. Welke O-ring moet ik dan kopen?

Motozoom ken ik wel, maar bij Louis kan je meer euro's besparen :-)}
Ik heb vaker wat bij Louis besteld, maar moet eerlijk zeggen dat ik de procedure niet helemaal meer weet, dat zie ik meestal wel als ik het bestel. Ik gebruik m'n credit card en heb er nooit problemen mee gehad. Je kunt ze ook eventueel even mailen of bellen met vragen. Ik ben er altijd uiterst correct geholpen. Ze spreken Duits en Engels. (Iets dat van Motozoom niet kan zeggen, die correcte behandeling dan, maar dat is een verhaal apart) Ik heb er toen ook wel eens een oliefilter besteld. Helaas kan ik de bon daarvan niet meer terugvinden, maar zover ik weet hoefde ik daar geen losse O-ring voor bij te bestellen. Die zat gewoon aan het filter vast bij mijn weten. Je kunt trouwens ingebruikte spullen in originele verpakking tot 2 jaar na aanschaf retourneren. Ze betalen echter nooit meer terug dan de aanschafprijs of indien de prijs lager is geworden die actuele prijs. Buiten dat het je verzendkosten kost is het toch een leuke uitgebreide retourmogelijkheid. Ik heb ook regelmatig dingen in hun zaak in Essen gekocht en ook een aantal keren zaken geretourneerd en altijd zonder probleem geld terug of ruilen of iets anders uitzoeken.

Succes.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Momentsleutel aanschaffen.

Bericht door RvGS »

Even surfen en . .. Bij Louis kost de kleine momentsleutel € 24,95 :arrow: Klikkerdeklik en bij Motozoom kost dit kleinnoot € 33,95 :arrow: Klikkerdeklik
Een plaatje zegt meer als 1001 woorden of waren het 1001 nachten :wink:
Afbeelding
Momentsleutel automatic SMALL
4-24 Nm
De handige kleinere uitvoering voor de 'gevoelige' boutjes en daar waar het op precisie aankomt. Meetbereik van 4 tot 24 nM. Geeft duidelijk kliksignaal als het moment bereikt is. Solide instel-mechanisme. 1/4" Rechts-, linksdraaiend instelbaar Afwijking ±4%. In stootvaste PVC doos. Inclusief 3/8" adapter.

Bron Motozoom

Mocht je niet al te ver van de Duitse grens wonen dan is het de moeite waard om één van de onderstaande Louis filialen te bezoeken, en als bonus heb je dan gelijk een mooie rit :-)} :
Afbeelding

Hier nog een linkje voor the real mechanics freaks:
Snap On Ketjing $ $ $ :shock:
Groet, Robert |
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Momentsleutel aanschaffen.

Bericht door Soesko »

Ik heb twee momentsleutels van Tengtools (0-20 en 20 tot 100 nog wat). Ze werken allebei naar volle tevredenheid maar zijn wel wat duurder dan de spullen van Louis. Ook de Tengtools voel je duidelijk doorklikken als het juiste moment bereikt is. Dat is geen probleem.
Nortrom

Re: Momentsleutel aanschaffen.

Bericht door Nortrom »

Dank voor jullie reacties. Ik ga binnenkort allerlei dingen bij louis kopen. Ik laat jullie weten of het me bevalt :)
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Momentsleutel aanschaffen.

Bericht door Chopperbiker »

Heb een tijdje geleden van motorzoom 2 momentsleutels aangeschaft:

de 4-24Nm, bestelnr.10003085
&
de 24-204Nm, bestelnr.10003929.

Niet duur, kun je alle gebruikelijke aanhaal-klussen mee doen, regelmatig gebruikt, gewoon goed.
8)
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Momentsleutel aanschaffen.

Bericht door RvGS »

en zijn nu in de aanbieding :arrow:

Motozoom € 26,95 de 4-24Nm, art.nr.10003085
Louis € 19,95 4-24 Nm, art.nr 12003085
&
Motozoom €33,95 24-206Nm art.nr 12003929
Louis € 24,95 24-206Nm art.nr 10003929

:idea: Kijk ook eens naar dit model Louis Motodetal of Motozoom Motodetail
Bij deze krijg je de adapters naar 1/4" en 1/2" direct bij. Bij de andere moet je deze adapters er nog bij kopen.
En nee ik heb geen connectie met deze firma :wink:
Groet, Robert |
Nortrom

Re: Momentsleutel aanschaffen.

Bericht door Nortrom »

Zucht :? :| :x

Waarom moet dat me altijd overkomen :evil: Als ik iets koop, dan komt ie volgende dag met de aanbieding. Balen, zeg.

Maar goed ...

Als je iets via louis wil bestellen, vul dan 2 letters van postcode VOOR de plaats in. Je adres is bijv: 1234 AB Utrecht. Dan vul je bij de plaats "AB Utrecht" in, en bij postcode "1234". Bij postcode van louis website kan je max. 5 tekens in vullen. Het is handig om te weten, als iemand voor 1e keer bij louis iets wil bestellen.
Nortrom

Re: Momentsleutel aanschaffen.

Bericht door Nortrom »

Ik vergat nog iets te vertellen.

Je heb wat dingen bij louis gekocht, dan wacht je op tweede bericht wachten. In tweede bericht vermeldt het totaal bedrag, klantcode en bestelcode.

Als je de betaling moet verrichten, plaats dan je "klantcode" en "bestelcode" bij "omschrijving veld".

In het bericht van louis stond dat je de hele transistiekosten zelf moet vergoederen. Toch kies je bij overschrijving voor optie "Shared", dan hoef je geen extra kosten te betalen. Maar als je voor optie "opdrachtgever" (dat ben je zelf) kies, dan moet je het wel vergoeden :? De voorwaard is dat je IBAN-nummer van louis invul.

Je heb het geld overgemaakt, stuur dan een bericht terug waarin je vermeldt dat je het heb betaald.

Klaar is Kees. Geen idee hoe lang het duurt, want dit is mijn eerst bestelling bij louis :-)}
Blueberry

Re: Momentsleutel aanschaffen.

Bericht door Blueberry »

Koop alweer een tijdje bij louis, gaat altijd prima.

Neem ook een pas van louis, spaar je punten die weer een korting wordt die per jaar wordt afgerekend. :-)}
Nortrom

Re: Momentsleutel aanschaffen.

Bericht door Nortrom »

Op 12 maart kreeg ik de bevestiging van Louis dat het pakket verzonden is. Vandaag ontving ik het grote pakket :D Het gaat veel sneller dan ik dacht. Ik dacht dat ik 1 week lang moest wachten.

Momentsleutels zien er goed uit. Er zit ook verloopstuk bij. Wel heb ik een vraagje over de momentsleutel. Tuurlijk zit de handleiding bij, maar ik kan Duitse handleiding niet lezen :roll:

Bij de momentsleutel van 4 - 24 Nm, bevat 2x schaalverdeling van 0 tot en met 1,5. Wat moet ik daarmee doen? Als ik de momentsleutel met schaalverdeling van 1 tot en met 10 heb, dan snap ik wel. Maar deze momentsleutel niet :?
Blueberry

Re: Momentsleutel aanschaffen.

Bericht door Blueberry »

Sorry, geen idee/ werk nog via begrip vast=vast. ouderwets maar goedkoop (tot nu toe) :P

geen gebruiks aanwijzing te vinden als het merk / model op google zet?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Momentsleutel aanschaffen.

Bericht door Iron Horse »

Nortrom schreef:Bij de momentsleutel van 4 - 24 Nm, bevat 2x schaalverdeling van 0 tot en met 1,5. Wat moet ik daarmee doen? Als ik de momentsleutel met schaalverdeling van 1 tot en met 10 heb, dan snap ik wel. Maar deze momentsleutel niet :?
En ik begrijp helaas jouw vraag niet anders kon ik hem misschien beantwoorden. Er staat toch gewoon een schaalverdeling op de sleutel en die stel je in naargelang de bout of moer die je wilt aantrekken in? Of mis ik iets? Er staan wel halve instellingen op doordat je 2 keer een omwenteling moet doen om 1 keer op- of neer te waarderen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Buzzin

Re: Momentsleutel aanschaffen.

Bericht door Buzzin »

Heel simpel:

Je verdraait het handvat tot hij op het streepje staat van het getal dat het dichts bij de waarde komt van wat je wilt. En dan staat de 0 op het middenstreepje.
Nu draai je het handvat tot de exacte waarde kijkend naar de getallen op het handvat.
Let maar eens op: de draai van een 0 naar de andere 0 is precies van streepje naar streepje op de schaalverdeling :)
(Ben ik duidelijk zo?)
Het is dus voor de fijn instelling, en 1 keer rond draaien met het handvat = 2 streepjes op de sleutel....dus hebben ze het gewoon 2 keer erop gezet.

Mocht je een vertaling verder nodig hebben moet je het even zeggen :) (als ik mijn handleiding nog ergens kan vinden dan)
Nortrom

Re: Momentsleutel aanschaffen.

Bericht door Nortrom »

Ok, het is nu wel duidelijk :)

Het is een beetje lastig om juiste vraagje te stellen. Gelukkig snap iemand een beetje wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Momentsleutel aanschaffen.

Bericht door Chopperbiker »

Ehhh :roll: , even in andere bewoordingen...

Zorg dat de onderste moer altijd vrijloopt als je het gewenste moment in gaat stellen. Het kan zijn dat je hem weer even gangbaar moet maken bij het instellen.

Het instellen van de 'even-'momenten is eenvoudig, gewoon draaien met het handvat totdat de gewenste waarde op de sleutel overeenkomt met de bovenzijde van het handvat. Het handvat geeft dan altijd "0" aan.

Bij oneven momenten gaat de instelling als volgt;
Stel je wilt 13 Nm instellen en je komt van 8 Nm.

Je schroeft het handvat rechtsom naar "12" op de schaalverdeling en dan staat de handgreep in het midden op "0".
Daarna draai je het handvat een kwart slag rechtsom totdat hij "1" aanwijst. 12 + 1 = 13Nm
Nu staat de aflezing dus tussen 12 en 14.

1 kwart slag met de handgreep is 1 Nm.

Na het instellen de onderste moer even aandraaien om de instelling te borgen. Hiermee wordt voorkomen dat bij gebruik de instelling per ongeluk wordt verdraaid.
:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Kikkertjeuh

Re: Momentsleutel aanschaffen.

Bericht door Kikkertjeuh »

Na gebruik wel de sleutel weer op 0 draaien, zo blijft je sleutel nauwkeurig :)
Plaats reactie